Nekromanti Invasion av Colm?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
I min EON-kampanj funderar jag på ett "litet" invasionsförsök av ön Colm. Det är Consabers konung Constantin XIV som beslutat att ta tillbaka sin ö. Frågan är då hur försvaret av ön är? Av beskrivningarna som jag läst så har ön 10 000 invånare med till största delen soldater. Det finns två orter på ön varav den största är Ramezior Krack. Denna ort är myckt väl befäst med blandannat två ångdrivna projektilkastare.

Eftersom det är en ö så måste ju invasionen ske från havet. Jag har fått för mig att denna invasion kan liknas lite med "Landstigingen av Normandie", då de ångdrivna projektilkastarna har en ruggig räckvidd. Om man då förhåller det till hur många eller få skepp som antagligen måste delta i invasionen så lär det väl bli ett antal fartyg som sänks innan de kommer fram eller hur?
När man börjar komma närmare lär det väl finnas andra typer av försvarsmaskiner såsom de gigantiska armborsten som jag aldrig kommer ihåg vad de heter, och diverse andra kastmaskiner.

När själva landstigningen kommer lär de landstigande mötas av ett antal bågskyttar, eller?
När man landstigit måste man påbörja belägringen och intagandet av den största ovannämnda orten...
Vilken typ och hur stora trupper bör Cirefalierna respektive Sabrierna ha? Största delen av den Sabriska armeen lär väl delta plus ett antal legosoldatskompanier men vad tror ni?

Till sist är det verkligen rimligt att ett sådant invasionsförsök genomförs?

//"Fredda the mean" som inte är något proffs på krigsföring o dyl....
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"Jag har fått för mig att denna invasion kan liknas lite med "Landstigingen av Normandie", då de ångdrivna projektilkastarna har en ruggig räckvidd."

Ångdrivna projektilkastare? Var? I Eon? Vilken galning har hittat på det? Har väl aldrig hört på maken!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Till sist är det verkligen rimligt att ett sådant invasionsförsök genomförs?

Nej.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Två ångdrivna Kastmaskiner, två kanoner på Navarone!

Gör ett Navarone äventyr där gruppen ska sätta kastmaskinerna ur spel.
Ge dom fiendens uniformer, låt dom springa runt bland lokal befolkningen. Ha också med 3-4 SLP:s med i gruppen som kan föra dom framåt eller bakåt. Kanske så är en av dom en förädare.
Säg att de får en stor summa pengar för att genomföra uppdraget. De måste också ha en deadline(som skälv klart flytar på sig beroende på hur bra det går för spelarna).


SE Filmen så kanske du får några skysta tips.

In Hoc Signio Vinces
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Varför inte?

//"Fredda the mean" som har lite svårt för svar som inte säger något egentligen...
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Det är en mycket bra idé! Ska tänka lite på det bara... Stor summa pengar är väl inte helt nödvändigt i och för sig då två av tre RP:er är ädla riddare som gör allt för sin kung... Det är klart lönnmördaren vill väl ha pengar(påstår att han är en legosoldat)....

//"Fredda the mean" som börjar se en annan lösning på invasionen...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför inte?"

Det finns inget utrymme att säkert landstiga och etablera ett brohuvud, och förlusterna fram till den punkten är helt enkelt inte vettiga att betala. Det är enklare att försätta Colm i blockad och svälta ut cirefalerna.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Ok. Dessa saker är lite svåra att se på Consaberkartan... Men om man säger att Cirefaliernas ångdrivna kastmaskiner är utslagna så lär ju inte förlusterna vara lika höga fram till själva landstigningsögonblicket(långt ord). Om Consaber använder sina luftburna styrkor så borde man ju dessutom få ett rejält taktiskt övertag i hur och var man ska landstiga i förhållande till Cirefaliernas trupper. Dessutom så har man ett bra vapen i Consabers långbågsskyttar eller hur? Man borde ju kunna rensa rätt bra på landstigningsområdet/-områdena med det vapnet. När man sedan sätter in infanteriet på att landstiga och säkra områdena så kan man ta in även riddarna och låta dem sitta upp på sina hästar för att kunna slå ut eventuella angrepp... Men som sagt vet jag inte mycket om krigsföring... Men skulle det kunna funka(snälla Krille inte bara ett "Nej" nu!).

//"Fredda the mean" som gärna vill göra denna invasion, men med en viss trovärdighet...
 

Slim

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
8
Location
Hässleholm Sverige
Jag har militärhistoria som hobby och kan säga dig att en landstigning typ Normandie lär inte riktigt fungera. Trupper i Mundana slås på det gamla goda sättet i tajta formationer flera led djupa. Man förlitar sig inte på några landstigningar direkt framför fienden. Man lär försöka landsätta sina trupper på en avskild plats. I ön Colm´s fall lär det inte finnas särskilt många sådana. Dom bästa trupperna som jag kan tänka mig vid en sådan livsfarlig landstigning är Tiraker. Dom lär inte bry sig hur många stryker med.

Scepticus
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
<I>"som börjar se en annan lösning på invasionen..."</I>

Men du det går inte frångå att en maffe invasion vore tufft eller hur? Gör då så att rollpersonerna lyckas med att sabba kastmaskinerna och sedan sno lite uppgifter om försvaret osv. Men sen när de på baksidan om ön så att säga ska fly blir de och deras flykt skepp (en maffig sabrier som smugit sig in mot ön i skydd av mörkret osv) inringade av Cirefaliska flottenheter. Så när allt verkar vara förlorat syns en större Sabrisk flottenhet dyka upp i gryningsdiset, en strid med de Cirefaliska flottenheterna bryter ut och rollpersonerna som tillsammans med några marininfanterister har förskansat sig i nån skogsdunge vid stranden eller blir räddade när sabriska infanteristyrkor landsätts och gåt till attack mot de Cirefaliska styrkor som inringat rollpersonerna.

Eller nåt :)

//Jonas
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Jag tror inte att consaber skulle våga sätta in tillräckligt med soldater för att rimligtvis kunna inta Colm. Anledningen är att de har fullt upp med Thalamur och dessa skulle onekligen anfalla om de fick en sådan chans.

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Duger mitt svar?

Du glömmer en viktig sak. Kastmaskinerna är innanför ett dvärgfäste! De har skydd mot både luften och mot bågskyttar. Cirefalierna lutar sig bara lugnt tillbaka och skjuter sönder skeppen. Sedan kan man med kastmaskinerna förstöra alla proviantskepp och svälte ut trupperna. De kan inte ta sig tillbaka till fastlandet och deras belägringsmaskiner blir snabbt förstörda (OM det finns tillräckligt med trä till dem). Cirefalierna behöver inte ens anfalla dem en enda gång.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Dvärgarna på Colm [OT]

Skulle inte förvåna mig om de små gynnarna grävt ett fäste på ön eller nåt i den stilen. Eller tänk så har de gjort en lååång tunnel till Khazrimbergen :)

Ialla fall finns det skäggtomtar av betydande antal på ön kanske de inte gillar att Sabrierna får del av hemligheten med hur kastmaskinerna fungerar och kinkiga dvärgar vill man ju inte ha och göra med...bara om man som alverna vet hur de ska tas.

hehe

//Jonas - Fast det där sista var nog alari alven Limerk :)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
De HAR grävt ett fäste på colm.

Dvärgarna byggde ett fäste åt cirefalierna på colm och arbetarnas familjer bor nu där. Det finns rätt många skäggtomtar på ön ska du veta.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Jag tror inte att consaber skulle våga sätta in tillräckligt med soldater för att rimligtvis kunna inta Colm. Anledningen är att de har fullt upp med Thalamur och dessa skulle onekligen anfalla om de fick en sådan chans.

Ett fejkat anfall mot Colm skulle kanske vara nått...
Låta dom förbannade Thalaskerna tro att nu har dom sin chans och därmed snabbt slänga ihop en här och skicka den raka vägen in I Consaber där en fin fälla väntar dem.
Nu tror ju dock inte jag att Consaber är så sugna på krig med Thalamur att dom skulle göra något sådant men ändå...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Dessutom så har man ett bra vapen i Consabers långbågsskyttar eller hur? Man borde ju kunna rensa rätt bra på landstigningsområdet/-områdena med det vapnet. När man sedan sätter in infanteriet på att landstiga och säkra områdena så kan man ta in även riddarna och låta dem sitta upp på sina hästar för att kunna slå ut eventuella angrepp...
Frågan är bara om långbågarna är så mycket att komma med gentemot dom dvärgiska automatarbalesten...
Dessutom finns det nog till och med en risk att det inte finns något att skjuta på när dom ska till och landstiga. Varför gå ut från fästet och bli beskjuten när man kan sitta inne i fästet och skjuta på dom utanför.
Om dvärgfästet är någorlunda normalt så spelar det ju dessutom ingen roll hur mycket soldater dom sätter in för dom kommer lik förbannat inte in i fästet...
Nej Colm måste nog tas med list och inte med kraft.
Kidnappande av Dvärgakungen i fästet kanske vore något. Hans frihet mot att Cirifalierna jagas bort från ön och att Colms kastmaskiner i framtiden används mot mål valda av Consaber istället för Cirifalien.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag tror inte det skulle fungera. Att fekja ett anfall krävs att en hel del soldater faktiskt lossas anfaller Colm och det skulle betyda att ifall Thalamur är snabba nog så kan dom anfalla innan soldaterna återvänder. Men Consaber kan ju alltid klä ut bönder till soldater och anfalla colm med dom :), men jag tror inte det skulle fungera heller.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag håller fullständigt med Morollan, Colm går nog inte att tas med våld, utan måste tas med list och troligtvis magi, för att underlätta det hela.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Nja...

Min strategi bygger numera på att kastmaskinerna redan ska vara utslagna vid anfallet. Dvs en liten grupp(RP:na) har som uppdrag att till varje pris slå ut kastmaskinerna inför den analkande invasionen. Alltså innan invasionen genomförs ska kastmaskinerna vara utslagna!

Antagligen kan väl dvärgarna laga maskinerna, men innan det är gjort borde man väl kunna byggt upp en ganska ansenligt lager på miniön nordväst om Colm, på ön Varney öster om Colm och landsområdet vid Meredith. Invasionstrupperna tycker jag borde ha gott om plats på Colms nordliga delar, där man även skulle kunna bygga upp ett förrådslager...

Det här med luften så är ju faktiskt de Sabriska drakryttarna i första hand spanare, vilket borde funka bra i detta krig. Åtminstone mot "Remezior Krack" där Cirefalierna inte bör ha så mycket att göra åt dessa flygande spanare. Om dessa spanare även "dumpar" vildeld över denna stad så lär man väl kunna fjutta på en ganska bra brasa där...
Förövrigt har jag inte hittat någon som helst fakta om Kholam Renk Ghor! Skulle de dvärgarna ställa sig på Cirefaliernas sida då de har byggt försvarsverken eller skulle de sitta i sitt dvärgafäste och strunta i cirefalierna? Jag menar om jag fatta rätt så är kastmaskinerna i "Remzior Krack" och inte i "Kholam Renk Ghor"! Jag har lite svårt att tro att dvärgarna där skulle bry sig om att försvara något annat än sitt eget fäste, men det beror väl lite på hur man ser på dvärgarnas lojalitet. Jag tror att enda anledningen att dvärgarna befinner sig där de är, är pga att de ej vill åka över havet igen och det faktum att de får betalt för att underhålla befästningarna. Men jag vet inte säkert...
Dessutom undrar jag hur många och vilken typ av soldater som cirefalierna bör ha på ön. 6-7000 man är vad jag maximalt kan tänka mig, vilket i och för sig är många...

Jag är så här envis eftersom jag på något sätt vill genomföra invasionen. Ska den genomföras vill jag att den ska vara någotsånär rimlig. Oddsen kan vara väldigt dåliga men den SKA gå att genomföra.

//"Fredda the mean" som vill genomföra invasionen...
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Re: Nja...

Tänk på PC spelet Commandos. Det är nog troligast att det skulle gå till så. Sedan så behöver inte invasionen lyckas och inte heller sabotaget, det skulle kuna vara bara en stor fint från kungens sida. En jävligt järv fint. Fast det kanske behövs, för kungen vill att cirfalierna ska titta åt andra hållet när han gör det riktiga slaget någon annanstans.

Sedan så kan kungen skika några tomma båtar mot Colm och när cirfalierna håller på att skjutta ner dessa så smyger RP iland på andra sidan ön.

In Hoc Signio Vinces
 
Top