Nekromanti Invånare i Kamor

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Demografica Mundana

dvärgrna behöver export utifrån. Och de jag tycer borde vara fler är Zolod de bor ju i människosamhällen(sorry att jag inte skrev det . Tirakerna Frakk:dem förökar sig som attan och är spridda över hela mundana och tål sjukdomar bra Marnakh:samma som Zolod.Bazirk kunde gott ha spritt sig till några kuststäder och liknande.Tiban Har också för få invånare 6000 tirakernas största stad. Man kan gott lägga till en nolla.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Demografica Mundana

Zolod är ju proportionerade till människosamhällenas storlek, så där håller jag nog med dig, även om dvärgar förökar sig markant långsammare än människor.

Frakk är fortfarande en jägar- och samlar-kultur, så deras antal begränsas kraftigt av hur mycket och hur bra utrymme de har att spridas till, vilket blir ett kraftigt problem när de ofta är utträngda till Mundanas bergskedjor och skogar, som också bebos av alver, dvärgar och Eons hela uppsjö av bestiliska folk och monster. Kom också ihåg att en tirak måste ha 2-3 ggr så mycket mat som en människa för att överleva; de minskar den möjliga populationen en hel del.

Men som sagt så vet jag inte hur pass långt den förklaringen räcker.

Marnakh: samma som Zolod, med undantag för brasklappen är de har mycket svårare att accepteras av samhället och alltså har svårare att försörja sig (återigen finns också matproblemet). De kan helt enkelt inte tillåta sig att få en massa kullar.

Bazirk har nog också acceptansproblem i utlandet, men omfattas annat det jag tycker om Zolod och Frakk (de flesta Bazirk bor ju fortfarande tämligen primitivt på Takalorr, även om fisket nog är till stor hjälp för populationen).

Tiban lider väl delvis av resten av Mundanas demografiproblem, men också av att det är en egen, fristående stad; det är inte tirakernas största stad, utan den enda staden med en majoritet av tiraker, och existerar enbart för att folk tjänar pengar på den. Nästan mat utom fisk från bukten lär t.ex. behöva importeras från närliggande stammar eller andra land eftersom Takalorr varken har den typ av odling, infrastruktur eller sammanhållning som behövs för att försörja ett organiserat samhälle.

Notera dock att det var länge sedan jag läste Tiraker, så jag kan ha fel.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Demografica Mundana

Gûrder äter lika mycket som människor föder kullar och har ganska jämn könsfördelning Frakk Gûrderna tål mer än vanaren. tirakerna är starka Tåliga och kan äta nästan vad som hels(tänk ruttet djur).Trukherna är stora starka och extremt tåliga. dessutom är dem som sagt spridda över hela mundana.Jag tycker det borde vara vanligare med plundrande frakkstammar när det finns så mkt vildmark pga människornas låga befolkningsantal (som man kan höja vesäntligt och fortfarande ha mkt vildmark kvar). sen har man ju Kiaz som borde inhysa lika många inv som ett dvärgafäste).
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Och då skall man betänka att jargien har betydligt mer ödemark och likanande än exempelvis England och Frankrike under medeltiden.
Men det hintas ju i någon modul någonstans att Jargien är tämligen ödemarksfattigt och var man än går hamnar man förr eller senare på en gårdsplan. Nu jämfördes förvisso Jargien med ett historiskt rike på jorden men jag får ändå den känslan att Jargien är ödemarksfattigt, folktätt och uppodlat. Är detta helt fel?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Demografica Mundana

(åtminstone sett till den nuvarande människodemografin; ett stort dvärgafäste har väl kring Soldarns invånarantal).
Om jag inte missminner på siffrorna har de flesta dvärgfästen högre invånarantal än dvärgar. Bara strax utanför Talon bor det ju 50000 dvärgar (och det är inte ett stort fäste) vilket typ bara är 13000 mindre än Soldarns befolkning (som sagt, jag kan minnas fel).
 
Top