Nekromanti Invånare i Kamor

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag sitter just nu och planerar min kommande jargienkampanj. Som följd av vissa händelser så kommer Jargien att drabbas av en väldig invasion av kamorianer. Eftersom det inte finns några siffror någonstans som uppskattar antalet kamorianer så ställer jag helt enkelt frågan här.

Hur många invånare finns det i Kamor?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om jag får tycka som jag tycker så finns det ganska få kamorianer. Inte kraggbarbarfå men få.

Typ dom mindre stammarna har några hundratal medlemmar och dom större kanske 3-4000.
Jag skulle säga att det finns omkring 15000 kamorianer plus några hundratal heneaalver.


/posuer gillar kamorianernas "stam"plus värre än dvärgarnas "kast"plus :gremcry:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad har Kamor för areal? 0,3 invånare per km2 vore nog ganska rimliga siffror, men hade tillochmed kunnat vara i underkant; 0,3 är vad Drunok har, och Drunok är som bekant ödsligt på subarktisk nivå; Kamor borde nog ändå ha högre befolkningstäthet än så.

- Ymir, så...0,4 kanske?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Men kamorianerna är väl inte ens jordbrukande? Jag såg framför mig att de levde på samling och jakt i stora skogsområden... för mig har jag svårt att se dem som ett hot mot jargien för annat än räder (som säkert kan svida ordentligt).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Efter att ha snabbt kollat på mundanakartan och använt ett utav världens sämsta ögonmått(mitt för er som undrade) så kom jag fram till att kamorskogen är ungefär lika stor som drunok.
Så om man kör enligt ymirs model så bör kamorianerna vara lika många som drunokierna.
Weird, mycket weird.
Men sen har väl aldrig drunoks befolkningssiffor blivit seriöst tagna.


Tycker ändå att kamorianerna inte ska vara mer än omkring 15 000.


/poseur ska åka snowboard nu.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Drunok har ju 40.000 invånare så Kamor kanske kan ha runt 30-35 tusen eftersom de trotts allt inte är en jordbrukskultur och lever i ett väldigt strängt klimat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nej, för Drunok har befolkningsantal som om Drunok låg i fucking Arktis.

Har Kamor areal som Drunok, borde 40.000 invånare, vad jag kan bedöma, vara ganska rimligt, just givet att det inte är en jordbrukskultur, och i ett förhållandevis strängt klimat.

- Ymir, menar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men 0,3 invånare per km2 är mindre än vad norra Sibirien hade på 1800-talet (~0,5 väääldigt generellt)), och Kamor har då ett mycket gästvänligare klimat.

Och visst, 1800-talet är efter befolkningsexplosionen, men de var definitivt inte jordbrukande i Norra Sibirien, som som sagt har mycket extremare klimat än Kamor, så det borde jämna ut sig. Kamorianerna är väl anmärkningsvärt väl anpassade till omgivningen, dessutom?

Det paleolitiska Europa under mitten av den senaste istiden hade enligt siffror jag hittade lite fort 0,1 invånare per km2. Vi snackar alltså 50.000 BP här, en tid då klimatet var tundra och urskog och halva Europa var täckt av is, och Cro-Magnon hade just anlänt. Kamor borde definitivt inte vara så glesbefolkat. Det har ju fss varit en högkultur där en gång, rentutav.

Eller så har jag totalt underskattat hur stora jägar/samlar-populationer i historisk tid kunde bli, men då vill jag se nån form av belägg.

- Ymir, rimlighet, ja tack
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag vet att du inte har missat faktumet att Eon inte följer Jordens befolkningstäthet. Så om Mundana vore justerat efter detta så har du nog helt rätt. Jag ville bara påpeka att Drunok, hur få som än råkar bo där i Mundana, borde kunna föda fler personer än Kamor.

Jag menar, skulle vi följa riktiga siffror skulle väl Jargiens befolkning vara åtminstone det dubbla.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag trodde det fanns ett forumkonsensus om att Mundanas befolkningssiffror är orimliga oavsett vilken kontext man ser det ut, och att detta i synnerhet gällde Drunok.

Mundanas bofasta befolkningar har på många platser, Drunok i synnerhet, haft tiotusen år av högkultur på sig att föröka sig. Drunoks befolkningssiffror är bortom orimliga och närmare åt det befängda.

Men visst nej, tycker du att man ska följa de officiella befolkningssiffrorna finns det nog inget mer att diskutera; jag tycker verkligen inte att man ska det, och hoppas starkt på en revidering i Eon IV. Hade jag följt officiella siffror i min Drunokkampanj hade fältslag och festivaler blivit närmast skrattretande småskaliga, och kronan borde inte ha något budget överhuvudtaget; för att inte tala om att Jargien kunnat erövra Drunok med större lätthet än Nazityskland ockuperade Luxemburg. (Det finns en mening angående ett eventuellt krig mellan Jargien och Drunok i 'Krigsherren' som man inte vet om man ska skratta eller gråta åt).

- Ymir, håller tummarna
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Eftersom Mundana är en fantasyvärld så finns det en himla massa ödemark insprängd bland länderna -- detta gäller även "civiliserade" länder som exempelvis Jargien. De flesta länder hävdar att kontroll över betydligt större områden än vad de egentligen ekonomiskt utnyttjar. Häri ligger skillnaden med jämförelserna med historiska europeiska förhållanden.

I Mundana finns alltså högre lokala befolkningsdensiteter där människor bor. Soldarn tycker jag är ett extremt bra exempel på detta.

Sedan kan man ju verkligen fundera på vad hela "Sverige" (dvs det nutida gränsen) hade i befolkningstäthet i början av 1400-talet. Jag vet inte svaret, men skulle inte tro att den var speciellt hög. Då skall man dessutom betänka att det inte fanns några ödemarker orsakade av monster/magi/[annan fantasyförklaring] i "Sverige"...

Man skulle kunna välja att rita om gränserna på Mundanakartan så att bara områden som kontrolleras fanns med, men det skulle bli hyfsat tråkigt imho.

Glöm sedan inte att Mundana INTE utvecklas enligt den gängse Terranska linjär/exponentiella utvecklingen (avseende civilisation, kolonisation av mark, teknologi osv). Mundana utveckling skall istället ses som cyklisk/statisk. Så har det varit tänkt ända sedan Mundana konceptualiserades av mig i runt 1994-1995. Just namnet "Eon" ger ju en liten fingervisning om detta...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
De flesta länder hävdar att kontroll över betydligt större områden än vad de egentligen ekonomiskt utnyttjar. Häri ligger skillnaden med jämförelserna med historiska europeiska förhållanden.
Jag skulle snarare säga att det är precis likadant som historiska europeiska förhållanden. Även det medeltida Frankrike var liksom proppfullt av skogar, berg och slätter som ingen bedrev någon direkt näring på, och då har vi inte ens -börjat- prata om säg, Norge, Lithauen eller Novgorod. Jag menar, jorden är än idag full av områden som människan inte exploaterat än.

I Mundana finns alltså högre lokala befolkningsdensiteter där människor bor. Soldarn tycker jag är ett extremt bra exempel på detta.
Jag förstår inte. Vad menar du? Allt jag har att säga om Soldarn är liksom att de är märkligt, märkligt få människor för att ha bebott bördiga marker där de kunnat föröka sig ordentligt i flera tusen år, därtill under en relativt avancerad statsmakts beskydd.

Sedan kan man ju verkligen fundera på vad hela "Sverige" (dvs det nutida gränsen) hade i befolkningstäthet i början av 1400-talet. Jag vet inte svaret, men skulle inte tro att den var speciellt hög.
1413: 0,7 inv per km2, men det var efter digerdöden, år 1300 hade Sverige 2,4 invånare per km2. Lägg därtill det orimliga i att inkludera Lappland i dessa siffror, vilket jag då gjort.

Detta ger alltså Sverige pre-digerdöden en befolkningstäthet som är 8 gånger så hög som Drunoks, och vad digerdöden anbelangar står det ingenstans någonting om att Mundana nyligen drabbats av en dylik omfattande pandemi (något som hände för tusen år sedan räknas inte, populationer återhämtar sig på den tiden). Lägg därtill att människor bott i Sverige i ungefär 6000 år, varav vi haft solida riksbildningar i typ 1000 år; att jämföras med många platser i Mundana, Drunok tex, som har haft riksbildningar i många tusen år och bofasta, jordbrukande befolkningar i tiotusen.

Jag respekterar din originalvision med Mundana, jag hajjar att det liksom är meningen att världen ska framstå som ödslig, men Drunoks och rentav Soldarns befolkningssiffror är helt befängt låga oavsett vilken förklaringsmodell man applicerar. -Det enda- som kunnat få mig att köpa dylika siffror är om en pandemi av magnitud über-digerdöd dragit förbi för mindre än säg, två decennier sedan.

Sedan är även Thalamur, Consaber etc enormt underbefolkade om vi jämför med vår världs högmedeltida västeuropa, som tidigare påpekats mer än en gång av Krille gjordes folkräkningen i Domesday Book vid en tid då Englands befolkning var ovanligt liten, och redan de siffrorna ger med den lägsta uppskattningen 11 inv per km2 - jämför det med Thalamur och Consaber.

Sedan, för att göra det hela ännu värre, siffrorna för befolkningstäthet i Geografica Mundana täcker ju bara områden innanför de gränser de olika länderna har utritade på kartan; alla feta mer eller mindre magiska ärkeödemarker som Summag, Tarkas, Mithera, Utmark etc ligger -utanför- dessa och är således inte ens med i beräkningarna överhuvudtaget.

Sedan, visst, jag fattar att du menar att det finns en del ödemarker innanför ländernas gränser också, men typ, vilka då? Ashaslätten, okej, men annars? Vita skogen och andra potentiellt skumma skogar i Drunok är ju inte direkt nån större procent av landets areal, och terrängen i stort är dels markerad som bördig på kartan, och dels beskriven som extremt bördig i 'Riddaren'.

Glöm sedan inte att Mundana INTE utvecklas enligt den gängse Terranska linjär/exponentiella utvecklingen (avseende civilisation, kolonisation av mark, teknologi osv). Mundana utveckling skall istället ses som cyklisk/statisk. Så har det varit tänkt ända sedan Mundana konceptualiserades av mig i runt 1994-1995. Just namnet "Eon" ger ju en liten fingervisning om detta.
Jag ser inte riktigt hur det skulle innebära någon skillnad i praktiken. Cyklerna i Mundana är 10 000 år; det är hela Holocen, och på den tiden har jordens mänskliga befolkning IRL gått från nånstans runt 5 miljoner till 6 miljarder. På den tiden har vi också gått från neolitiska till högteknologiska civilisationer. (Märk väl, jag är inte den som hävdar att det är orimligt att Mundana är på medeltidsnivå, jag tror inte teknologisk utveckling är självklar, men det har diskuterats annorstädes). Sett till rena befolkningssiffror är saken en helt annan; det är ett faktum att människor generellt förökar sig snabbare än de dör, -i synnerhet- i jordbrukande kulturer. Mörkret i Mundana vållar självfallet stor skada i slutet av varje eon, men även om det ödelägger hela civilisationer, kastar om kontinenter och driver hela släkten till utplåning har Mundanas folk fortfarande därefter 10 000 år på sig att återhämta sig. På 10 000 år har vår planets befolkning ökat x1200. Mundanas befolkning kan knappast -föröka- sig långsammare än, säg Europas, gjorde på medeltiden, så jag fattar inte; vad är det som dödar alla? Var blir alla barn av?

Varför är det så fel att vilja ha, riktiga feta fältslag i Mundana, istället för travestierna man får nöja sig med om man accepterar de officiella befolkningssiffrorna? Tss.

- Ymir, jämför sedan med dvärgarnas befolkningssiffror...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Fortsätter en liten stund på OT: Nej nej nej, alla vet att både Rauner, Thalaskier, cirefaler, dvärgar, tiraker(bara frakk), kamorfer, drakar, skuggvarelser, häxmästare och såklart jargier äter barnen...
Således går iallfall tankegångarna in-game för mina spelare just nu. Fördommar säger jag bara.


Och lär säga att jag inte heller riktigt förstår CJS argument här. Teknologin, visst det köper jag absolut. Finns inget som säger att den bör ligga på någon exakt nivå, utan gillar att mundana har inslag allt ifrån tidig medeltid(anitken) till 1900-talet.
Men befolkningen är helt upp emot väggarna för dom flesta länder i mundana. Dom har haft allens förlång tid på sig att föröka sig och som Ymir beskriver, ingen pandomi eller naturkatastrof av bibliska proportioner har under de senaste tiden ägt rum. och att dessutom riktigt bördiga länder med tusentals år av statsbildningar och jordbruk inte har mer inv/km2 än sibirien har, det ser jag som en stor miss. Vilket även många gör. Att visionen med mundana är att det skall vara ödsligt, javisst det är mysigt, Men att gå två tre dagar efter en landsväg utan att stöta på en by, det är bara illa. Och hur man drog gränserna för stater under medeltiden var ju ungefär, vårt rike går efter den här bergskedjan, följer sedan den där floden och sedan dom där åsarna. Och att det inte fanns några borgar eller gränsfort inom flera mil ifrån det där området(som även granlandet tyckte tillhörde dom) är en ganska självklarhet i många fall.

Helt enkelt, i mundnana bor det för lite folk.(på den sidan man spelar på åtminstonde)

/poseur ska åka bräda nu
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Ymir said:
De flesta länder hävdar att kontroll över betydligt större områden än vad de egentligen ekonomiskt utnyttjar. Häri ligger skillnaden med jämförelserna med historiska europeiska förhållanden.
Jag skulle snarare säga att det är precis likadant som historiska europeiska förhållanden. Även det medeltida Frankrike var liksom proppfullt av skogar, berg och slätter som ingen bedrev någon direkt näring på, och då har vi inte ens -börjat- prata om säg, Norge, Lithauen eller Novgorod. Jag menar, jorden är än idag full av områden som människan inte exploaterat än.
Nej det är inte samma sak. Frankrike var betydligt mer befolkat -- den mest befolkade landet i Västeuropa.

Ymir said:
I Mundana finns alltså högre lokala befolkningsdensiteter där människor bor. Soldarn tycker jag är ett extremt bra exempel på detta.
Jag förstår inte. Vad menar du? Allt jag har att säga om Soldarn är liksom att de är märkligt, märkligt få människor för att ha bebott bördiga marker där de kunnat föröka sig ordentligt i flera tusen år, därtill under en relativt avancerad statsmakts beskydd.
Titta lite på kartan för Soldarn: 75% (eller mer) av det som nominellt tillhör Soldarn är inte befolkat av människor. Vi har hela Irac/Irca-skogen och bergsområdena i väster. Jag ser inga som helst bekymmer med låga befolkningsdensiteter. Vad spelar det för roll? Dessutom kommer avståndensökningarna mellan befolkningcenter kommer bara öka med kvadraten på befolkningstäthetskillnaden, vilket inte blir speciellt mycket.

Ymir said:
Sedan kan man ju verkligen fundera på vad hela "Sverige" (dvs det nutida gränsen) hade i befolkningstäthet i början av 1400-talet. Jag vet inte svaret, men skulle inte tro att den var speciellt hög.
1413: 0,7 inv per km2, men det var efter digerdöden, år 1300 hade Sverige 2,4 invånare per km2. Lägg därtill det orimliga i att inkludera Lappland i dessa siffror, vilket jag då gjort.
Varför är det orimligt att inkludera Lappland?!? Det har jag verkligen svårt att begripa. Vi pratar om nästan identiska siffror. Och då skall man betänka att Soldarn har mer mark som inte går att bebo.

Jag tycker dessutom siffrorna från Sverige 1400-tal är mycket bra som jämförelse just för Drunok och liknande Kungadömen.

Detta ger alltså Sverige pre-digerdöden en befolkningstäthet som är 8 gånger så hög som Drunoks, och vad digerdöden anbelangar står det ingenstans någonting om att Mundana nyligen drabbats av en dylik omfattande pandemi (något som hände för tusen år sedan räknas inte, populationer återhämtar sig på den tiden). Lägg därtill att människor bott i Sverige i ungefär 6000 år, varav vi haft solida riksbildningar i typ 1000 år; att jämföras med många platser i Mundana, Drunok tex, som har haft riksbildningar i många tusen år och bofasta, jordbrukande befolkningar i tiotusen.
Jag anser att du baserat på Drunok drar svepande generaliseringar om vad som gäller resten av Mundana. Ta Jargien till exempel som nog är mer jämförbart med England och Frankrike under medeltiden.

Drunok är ett obetydligt land som består av en stad och lite byar. Resten är otämjd vildmark. Må så vara att kungen i Arlon har dragit upp stora vackra gränser.

Dessutom hakar du återigen upp dig på att kultur och civilisation måste följa en progressiv utveckling.

Jag respekterar din originalvision med Mundana, jag hajjar att det liksom är meningen att världen ska framstå som ödslig, men Drunoks och rentav Soldarns befolkningssiffror är helt befängt låga oavsett vilken förklaringsmodell man applicerar. -Det enda- som kunnat få mig att köpa dylika siffror är om en pandemi av magnitud über-digerdöd dragit förbi för mindre än säg, två decennier sedan.

Sedan är även Thalamur, Consaber etc enormt underbefolkade om vi jämför med vår världs högmedeltida västeuropa, som tidigare påpekats mer än en gång av Krille gjordes folkräkningen i Domesday Book vid en tid då Englands befolkning var ovanligt liten, och redan de siffrorna ger med den lägsta uppskattningen 11 inv per km2 - jämför det med Thalamur och Consaber.
Ja vad kan jag säga. Detta stödjer också mina åsikter om mer tättbefolkade områden som exempelvis Jargien. Jargien har 12/km2 -- vilket är mer än de 11/km2 som du anger. Och då skall man betänka att jargien har betydligt mer ödemark och likanande än exempelvis England och Frankrike under medeltiden. J

Sedan, för att göra det hela ännu värre, siffrorna för befolkningstäthet i Geografica Mundana täcker ju bara områden innanför de gränser de olika länderna har utritade på kartan; alla feta mer eller mindre magiska ärkeödemarker som Summag, Tarkas, Mithera, Utmark etc ligger -utanför- dessa och är således inte ens med i beräkningarna överhuvudtaget.
Dessa ödemarker har jag inte ens tagit upp till diskussion. Men för den skull hindrar det inte att det bevisligen finns ödemarken innanför landsgränserna på Mundanakartan.

Sedan, visst, jag fattar att du menar att det finns en del ödemarker innanför ländernas gränser också, men typ, vilka då? Ashaslätten, okej, men annars? Vita skogen och andra potentiellt skumma skogar i Drunok är ju inte direkt nån större procent av landets areal, och terrängen i stort är dels markerad som bördig på kartan, och dels beskriven som extremt bördig i 'Riddaren'.
Bara för att området är består av en klimatzon/terrängtyp där det finns mycket växtlighet behöver inte betyda att området är lämpat för odlig. Och vad som menas med extremt bördigt kan ju lämpligen tolkas som gällande de områden som faktiskt är odlade och bebodda.

Glöm sedan inte att Mundana INTE utvecklas enligt den gängse Terranska linjär/exponentiella utvecklingen (avseende civilisation, kolonisation av mark, teknologi osv). Mundana utveckling skall istället ses som cyklisk/statisk. Så har det varit tänkt ända sedan Mundana konceptualiserades av mig i runt 1994-1995. Just namnet "Eon" ger ju en liten fingervisning om detta.
Jag ser inte riktigt hur det skulle innebära någon skillnad i praktiken. Cyklerna i Mundana är 10 000 år; det är hela Holocen, och på den tiden har jordens mänskliga befolkning IRL gått från nånstans runt 5 miljoner till 6 miljarder. På den tiden har vi också gått från neolitiska till högteknologiska civilisationer. (Märk väl, jag är inte den som hävdar att det är orimligt att Mundana är på medeltidsnivå, jag tror inte teknologisk utveckling är självklar, men det har diskuterats annorstädes). Sett till rena befolkningssiffror är saken en helt annan; det är ett faktum att människor generellt förökar sig snabbare än de dör, -i synnerhet- i jordbrukande kulturer. Mörkret i Mundana vållar självfallet stor skada i slutet av varje eon, men även om det ödelägger hela civilisationer, kastar om kontinenter och driver hela släkten till utplåning har Mundanas folk fortfarande därefter 10 000 år på sig att återhämta sig. På 10 000 år har vår planets befolkning ökat x1200. Mundanas befolkning kan knappast -föröka- sig långsammare än, säg Europas, gjorde på medeltiden, så jag fattar inte; vad är det som dödar alla? Var blir alla barn av?
Återigen, cyklerna i Mundana är också av en betydligt kortare art. I Mundana finns inte den för dig uppenbarligen självklara utveckling från stenålderskultur till bronsålderskultur, järnålder osv... Varför skulle den finnas. Det finns uppenbarligen metafysiska hinder för teknologisk utveckling. Denna teknologiska utveckling som kanske gör att man kan se västuropa som avvikande: något mystiskt hände i västeuropa under 1400-talet som bröt en cyklisk trend med utveckling baserad på substitutionskurvor.

Varför är det så fel att vilja ha, riktiga feta fältslag i Mundana, istället för travestierna man får nöja sig med om man accepterar de officiella befolkningssiffrorna? Tss.
Absolut inget fel alls. Bara det att fältslag för det mesta inte var så "feta" även på Terra.

- Ymir, jämför sedan med dvärgarnas befolkningssiffror... [/quote]

O my god :) Ja, det där med Alver och Dvärgar och deras befolkningsdensitet; det vill jag inte ens tänka på...

Intressant diskussion för övrigt, men jag klara nog att leva med hur Mundana är nu. Däremot kan jag säga att om jag haft chansen att åka tillbaka i tiden hade jag nog ökat befolkningsdensiteten för vissa områden. För denna skulle tycker jag inte det är några större problem med hur det är nu -- och det finns absolut inte några större behov av att ändra. Däremot finns det stora möjligheter till att hitta intressanta förklaringsmodeller, vilket är en väg jag gillar att gå.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demografica Mundana

Nej det är inte samma sak. Frankrike var betydligt mer befolkat -- den mest befolkade landet i Västeuropa.
Jovisst, men också Frankrike hade massor av vildmark; stora skogar, otämjda bergsmassiv som Pyrenéerna, vindpinade kustslätter. Landet fick först brist på ny odlingsmark nånstans runt början av 1300-talet, och då hade man i runda slängar 30 inv per km2 - vilket fortfarande inte ens är en tredjedel av Frankrikes population idag. Och det finns -fortfarande- lite vildmark, om än blott fläckvis, här och var i Frankrike.

Frankrike på början av 1300-talet var tämligen överbefolkat, i det att jordbruksmarken inte räckte till. Men jag skulle absolut inte klassa det som packat med människor; det fanns massor, maaassor av vildmark jämfört med idag. Och jämfört med varenda land i Mundana är liksom 30 inv/km2 helt mind-boggling, vilket imo säger en del om hur groteskt ödsligt Mundana är.

Titta lite på kartan för Soldarn: 75% (eller mer) av det som nominellt tillhör Soldarn är inte befolkat av människor. Vi har hela Irac/Irca-skogen och bergsområdena i väster. Jag ser inga som helst bekymmer med låga befolkningsdensiteter.
Men människor har bott i Soldarn i tusentals år och, eftersom de haft jordbruk på medeltida nivå, bör de ha förökat sig exponentiellt. Irac-skogen är ju dessutom en enda stor markreserv; nya populationer behöver bara skövla, odla upp, äta sakerna de odlat, och föröka sig. Eller dödar trollen allihop?. Om trollen är ett så stort hot, varför försöker inte Soldarns statsmakt jaga ut dem? Det är möjligt att barnadödligheten är ännu högre än den var på jorden, vilket hade känts som en deprimerande och egentligen icke-önskvärd detalj i mitt tycke, men med Soldarns nuvarande befolkning, hur många människor fanns där liksom från början? frågan kvarstår: Var blir alla barn av?.

Varför är det orimligt att inkludera Lappland?!? Det har jag verkligen svårt att begripa. Vi pratar om nästan identiska siffror. Och då skall man betänka att Soldarn har mer mark som inte går att bebo.
För att Lappland beboddes av samer, inte svenskar, och inte inkluderas i det medeltida Sverige på några kartor. Däremot hade man kunnat inkludera delar av Finland, förstås. Jag köper att Soldarn har massor av vilda skogar, oländiga bergsmassiv, massor av monster som äter spädbarn...

men man hade kunnat tredubbla befolkningen och fortfarande framställa Soldarn sådär; det vore mer snarare än mindre trovärdigt.

Jag tycker dessutom siffrorna från Sverige 1400-tal är mycket bra som jämförelse just för Drunok och liknande Kungadömen.
Men år 1400 hade en -tredjedel- av Sveriges befolkning nyss dött kallsvettandes i sitt eget blod och sina egna spyor, jordbruket hade kollapsat till följd av globala klimatförändringar och massiv folkminskning, och hela Europa var drivet i en djup ekonomisk kris. Jag har inte alls fått intrycket av att dylika miserabla förhållanden råder i Mundana.

Jag anser att du baserat på Drunok drar svepande generaliseringar om vad som gäller resten av Mundana. Ta Jargien till exempel som nog är mer jämförbart med England och Frankrike under medeltiden.
Som synes är Jargien inte överhuvudtaget jämförbart med Frankrike, som var nästan tredubbelt så tätt på folk. That being said, så har jag inte klagat på Jargien; 12 inv/km2 är rimliga siffror som jag inte har något problem med. Fick jag helt fria händer hade jag kanske ökat det till 16 eller så, men det fungerar som det är.

Asharina och Västlanden är helt andra historier dock...

Drunok är ett obetydligt land som består av en stad och lite byar. Resten är otämjd vildmark. Må så vara att kungen i Arlon har dragit upp stora vackra gränser.
Men människor har, av kartorna i L&H att döma, bott i Drunok i många tusen år. Varför har den här vildmarken inte tämjts i takt med att populationen har ökat? Varför har populationen inte ökat?.

Och, viktigare; varför har Jargien inte krossat Drunok som en fluga? En enda legion hade klarat det, och Jargien har massor av legioner. Sedan kunde de plöja vidare genom Asharien, krossa Soldarn utan problem, och därmed driva hela Samorismen i graven. Länge leve Daak!

Dessutom hakar du återigen upp dig på att kultur och civilisation måste följa en progressiv utveckling.
Nej, det har jag inte sagt, även om det är möjligt att jag tror att det är så i någon mån. I den här tråden har jag talat om demografisk utveckling, som definitivt borde vara progressiv, ja. Så länge folk förökar sig snabbare än de dör kommer befolkningen hela tiden att öka; samhällen där befolkningsökning inte sker utarmas ekonomiskt och socialt och går under.

Ja vad kan jag säga. Detta stödjer också mina åsikter om mer tättbefolkade områden som exempelvis Jargien. Jargien har 12/km2 -- vilket är mer än de 11/km2 som du anger. Och då skall man betänka att jargien har betydligt mer ödemark och likanande än exempelvis England och Frankrike under medeltiden. J
Jovisst, men jag har som sagt inga problem med Jargiens befolkningssiffror, baserat på de resonemangen. Jargien är bara det mest tättbefolkade landet i Mundana.

Dessa ödemarker har jag inte ens tagit upp till diskussion. Men för den skull hindrar det inte att det bevisligen finns ödemarken innanför landsgränserna på Mundanakartan.
Nej, men det fanns det i det medeltida Europa också. Och då har vi inte ens börjat titta på typ Kina, som i perioder haft både Ordosöknen, Gobiöknen och Takla Makan innanför sina gränser.

Bara för att området är består av en klimatzon/terrängtyp där det finns mycket växtlighet behöver inte betyda att området är lämpat för odlig. Och vad som menas med extremt bördigt kan ju lämpligen tolkas som gällande de områden som faktiskt är odlade och bebodda.
Okej, men 'bördig mark' på kartor tenderar att betyda att marken ifråga är väl lämpad för odling. :gremsmirk: Men visst, det är möjligt att jag fått fel intryck. Jag tycker fortfarande det verkar konstigt som tusan att ett mycket gammalt land som ligger -mitt- på attraktiva handelsrutter i relativt behagligt klimat och är fullt av vad som beskrivs som 'bördig mark' inte har högre befolkningstäthet än Sakha-republiken i norra Sibirien, dock.

Återigen, cyklerna i Mundana är också av en betydligt kortare art. I Mundana finns inte den för dig uppenbarligen självklara utveckling från stenålderskultur till bronsålderskultur, järnålder osv... Varför skulle den finnas.
Det här är en sak.

Denna teknologiska utveckling som kanske gör att man kan se västuropa som avvikande: något mystiskt hände i västeuropa under 1400-talet som bröt en cyklisk trend med utveckling baserad på substitutionskurvor.
Det här en helt annan.

Utvecklingen från stenverktyg till verktyg av successivt mer avancerade metaller är av allt att döma gansak naturlig, även om det bevisligen är möjligt att utveckla högkulturer baserade på stenverktyg *hostMayahost*. Västeuropas utveckling efter 1400-talet kan däremot mycket väl vara en historiska anomali, ja, men jag har heller inte klagat på en avsaknad av sådan utveckling i Mundana.

Däremot har det gjorts ganska klart i modulerna att Mundana gått från bronsålder till järnålder någon gång i det förflutna. Om det någonsin varit stenålder har inte avslöjats, vad jag vet, men jag ser inte hur det spelar roll för diskussionen.

Kina hade för övrigt precis som Europa en befolkningsexplosion och massiv urbanisering med början i 1600-1700-talet, trots att Kina inte tog del av den industriella och vetenskapliga revolutionen. En utveckling likt Europas tycks alltså inte vara en absolut förutsättning. Men men, jag vet inte riktigt om det hör till diskussionen.

Intressant diskussion för övrigt, men jag klara nog att leva med hur Mundana är nu. Däremot kan jag säga att om jag haft chansen att åka tillbaka i tiden hade jag nog ökat befolkningsdensiteten för vissa områden. För denna skulle tycker jag inte det är några större problem med hur det är nu -- och det finns absolut inte några större behov av att ändra. Däremot finns det stora möjligheter till att hitta intressanta förklaringsmodeller, vilket är en väg jag gillar att gå.
Jag känner just att inga förklaringsmodeller är tillfredställande, och att Soldarn, Drunok, Västmark, Cirefalien, Eumo, Momolan etc inte blir -koola- med så patetiskt lite invånare som de har. Jag hade velat att småländerna hade en chans mot Mundanas titaner liksom, och som det är nu borde Jargien och Mûhad (som fortfarande har patetiskt lite invånare, mest att rivalerna Momolan och Eumo är glesbefolkade som Grönland) erövrat dem alla för länge sedan. Sådana förhållanden skapar en dålig dynamik i världen. Vill man som jag gör spelleda en kampanj som involverar inbördeskrig i Drunok, säg, så går det liksom inte med de officiella siffrorna, för det finns så lite människor att de olika adelsmännen inte kan uppbåda några arméer att tala om. Ett inbördeskrig i Drunok blir liksom fem riddare som går lös på varandra uppbackade av sjuttiofem bönder och sju knektar på var sida. Wee. Det ensamt är i sig skäl nog att fixa demografin. Ordentligt.

Om Mundana designats för att vara en post-digerdöden-värld, där det tydligt rådde misär, jordbrukskris, och traumatiska sviter av en global pandemi...

då hade jag accepterat de nuvarande befolkningssiffrorna, och tyckt det var koolt (förutsatt att det rådde mer balans mellan olika länder, Jargien-Drunok-förhållandet är helt oacceptabelt).

Men det är väl också den enda vettiga förklaring jag kan föreställa mig. Som det är nu tycks människornas länder i Mundana relativt välmående.

Men väldigt, väldigt tomma på människor.

- Ymir, pizzasugen nu
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Demografica Mundana

Håller med fullständigt. och tirakerna är också löjligt få. man borde göra om de flesta befolkningssiiffror.(För om man gämför med medeltiden så var de många fler och de hade sämre läkare hygien och allmänt sämre förrhållanden). och om man har 1 invånare per km2 (väldigt tätbefolkat för mundana)så är det ändå väldigt glest.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Demografica Mundana

Tiraker dvärgar och alver borde också vara fler.dvärgar har ju bomsäkra fästen.Tirakerna föder kullar och även om det är väldigt få kvinnor så går ju deras liv nästan u på att föda barn
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demografica Mundana

Jag tycker inte tvunget alverna borde vara fler, utom möjligtvis i Alarinn, för Sunari, Yorum etc borde inte kunna föda så många. Däremot borde alverna kanske vara spridda till fler platser; visst, de har mycket lägre nativitet än människor, men deras mortalitet borde också vara betydligt lägre.

Tirakerna är däremot katastrof, jo. Skulle de inte ha ett hord-tema, liksom?

- Ymir, äter non stop
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Demografica Mundana

Tirakernas ursäkt är väl att de löser demografiproblemen med att döda varandra? Ett jägar-samlar-samhälle kan väl bara underhålla en viss mängd individer, så de ser till att ha bra ruljans på folk, helt enkelt. Blir man sedan för många efter några goda år är det bara för halva stammen att dra iväg och försöka erövra västra Soldarn, så är man inte lika många sedan :gremwink:

Hur realistiskt det blir vet jag dock inte...

Dvärgarna känns däremot snarare som för många (åtminstone sett till den nuvarande människodemografin; ett stort dvärgafäste har väl kring Soldarns invånarantal). Någonstans finns det väl ändå en gräns för hur många individer som kan överleva på grottsvamp och vatten... undrar vad Mundanas dvärgbebodda berg har för befolkningstäthet, förresten :gremwink:
 
Top