Nekromanti inudge

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rising said:
Okej, jag vill oxå hitta på en utmaning.

Här kommer en svängig basgång:

http://inudge.net/inudge#/j0fj

Jag har börjat med ett skelett åt trummorna, men de behöver fläskas ut. Lägg till vad du tycker saknas. Å så behövs det ju en melodi.

---

Alla som gör ett bidrag kommer få en ingående recension där jag berättar precis vad jag tycker är jättebra med just den personens bidrag.
Yay!

http://inudge.net/inudge#/15q5

Did I get it? (Jag vet fan inte vad ett boogiesväng är, men jag gillar verkligen att få lära mig om musik genom inudge)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rising said:
Du får stilpoäng för tjusig pixel-konst. Det blev förvånansvärt bra klös i den Rising-hyllningen när man drog igång den (bättre än Genesis' kuk iaf), men det var nog förnuftigt att du gjorde den stum.
Instämmer!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Arvidos said:
http://inudge.net/inudge#/15q5
Synd att du inte lade till några trummor, jag var nyfiken på att se vad för sorts groove folk kunde skapa. Avataren vet jag inte riktigt vad den sysslar med, men det var kul att se att du valde Frogstern (det instrument som jag i regel tycker är hopplöst) för ett pålägg. Det bästa med ditt bidrag - i min mening - var dock ToneMatrixen, som på ett subtilt sätt tillförde något till basgången.

Jag vet fan inte vad ett boogiesväng är
Basse kommer säkert att bli galen på mig för att jag talar om sånt jag inte begriper; men innan han har fått förklara det på riktigt så kan du få en vanförklaring från mig:

Det typiska "tysk-techno"-sättet att programmera en trummaskin är att sätta en baskagge per fjärde taktsteg, en snare två steg efter varje baskagge, och en stängd hihat på alla jämna steg.

Då blir det typ ompa-ompa-marschtakt av det hela. Gabber. Tyska technoartister ser den där maskinella stelheten som en stor fördel. Om inte baskaggen kommer på "ettan" hela tiden så kan inte den tyska danspubliken hålla takten.

Vill man ha ett lite mer flytande sväng så kan man på en riktig trummaskin trycka in en förinställning för olika sorters "shuffle", som gör att tiden går lite i vågor. Den drar ut vissa taktsteg medan den drar ihop andra. På så vis så får man lite mer av ett boogie-gung.

När man inte har någon shuffleknapp så är det lite svårare att få till ett levande sväng. När vi var yngre så drog vi upp hastigheten på våra trackers ashögt, så att de bara forsade förbi. Då kunde vi hantera varje taktsteg som en åttondelsnot (eller till och med som en sextondelsnot) istället, och man kunde få till mer sväng genom små korrigeringar fram och tillbaka.

I inudge är det lite svårare att lyckas med sånt. Varenda litet snäpp är så avgörande, så man känner ofta att "fan, jag vill ha Clap'en liiite tidigare, men om jag flyttar fram den ett steg så låter det ju Monkey Danielsson."

Så det är alltså en ganska stark shuffle i det här fallet.

---

Nu får Basse förklara varför jag förtjänar ett IG i Musik.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,006
Location
Umeå
Rising said:
Basse kommer säkert att bli galen på mig för att jag talar om sånt jag inte begriper; men innan han har fått förklara det på riktigt så kan du få en vanförklaring från mig:
Haha, min förklaring är betydligt mer teknisk och äter sig in i gamla trummaskiners syncningsmöjligheter, så var inte för hård mot dig själv nu. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Fan, jag verkar oförmögen att skapa något som går snabbare än 60 "bpm" (eller vad det nu är).

Den här är jag i varje fall rätt nöjd med. Jag har skippat basen och kör istället på avataren för rytmen. Harpans melodislinga är rätt mysig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Rising said:
Okej, jag vill oxå hitta på en utmaning.

Här kommer en svängig basgång:

http://inudge.net/inudge#/j0fj

Jag har börjat med ett skelett åt trummorna, men de behöver fläskas ut. Lägg till vad du tycker saknas. Å så behövs det ju en melodi.

---

Alla som gör ett bidrag kommer få en ingående recension där jag berättar precis vad jag tycker är jättebra med just den personens bidrag.

(Tips: Det är den annorlunda rytmen som är det stora utropstecknet med den här slingan. Låt därför inte alla ljud komma in på "ettan", och tänk inte "äh, jag sätter ut en not på vartannat steg" för då kommer det att skära sig med clapsen. Utmaningen handlar om att förvalta boogie-svänget.)

Här får du ett tondövt förslag. http://inudge.net/inudge#/avg
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu har jag fan hyllat dig i mer än varannan tråd, så nu är det dags att skärpa sig lite. Ändå måste jag säga att...

IG WTF? Du har ju varit ensam om att inse att det fetaste svänget får man genom att ha det där sexiga handklappet på tvåan och fyran i takten.

Jag snodde det rätt av.

Äh, du och Poppe kan ju det här på riktigt. Jag gömmer mig bara bakom massa musikteoretiskt dravel. Men det är nog en läraråkomma. Testa genom att provocera Walium eller krank med något, ska ni se att de går igång.

Typ: "Walium, tror du verkligen att elever vill lära sig om [det Walium undervisar]? Gör de det inte bara för betyget? Ärligt?"

Eller varför inte:

"krank, kul, jag hörde att du är utsedd till Nynäshamns bästa lärare i Datorkunskap! Det är så bra att nån äntligen kan förklara för eleverna att html betyder Hot Teenagers Male Lesbians – för datasäkerhet är jät-te-vik-ti-gt nuförtiden!"

(Nynäshamn har ett litet gymnasium och enligt rykten som har läckt ända till grannkommunen Haninge får krank få ta all Datorkunskap på hela fuckin' skolan. Kan du bekräfta detta krank?) :gremwink:

/Basse, lustigt nog får JAG massa cred på FB när jag tipsar om inudge, plus att jag kan använda det på lektionerna i gehör- och musiklära. Lite av allt beröm kan få spilla av på riz, tycker ni inte?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
Basenanji said:
Eller varför inte:

"krank, kul, jag hörde att du är utsedd till Nynäshamns bästa lärare i Datorkunskap! Det är så bra att nån äntligen kan förklara för eleverna att html betyder Hot Teenagers Male Lesbians – för datasäkerhet är jät-te-vik-ti-gt nuförtiden!"

(Nynäshamn har ett litet gymnasium och enligt rykten som har läckt ända till grannkommunen Haninge får krank få ta all Datorkunskap på hela fuckin' skolan. Kan du bekräfta detta krank?) :gremwink: [/i]
Äh, lite mer får du försöka om du ska lyckas provocera mig.

Och nä, ryktet stämmer inte - det var nästan så förra läsåret, då jag (har jag för mig) hade fem olika grupper (två teknik, el, bygg och handels) medan en annan lärare hade "resten". I år har jag faktiskt ingen datorkunskap alls. I gengäld tycks jag ha 2/3 av alla programmeringskurser...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skulle sätta in bensinpengar på kontot till en pappa till mig, så jag gjorde en "här kommer pengarna"-trudelutt. Rekommenderas för de små ärendena i livet!

http://inudge.net/inudge#/16w1
Sen skickade jag den här också, "Ordning och reda, arbeda, pengar på freda"
http://inudge.net/inudge#/nae
 
Top