Nekromanti inudge

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Genesis said:
Asså, grejen är att om du tar ett gäng ljud och återupprepar dem rymiskt så får du musik. Jag behöver inte kunna någon musikteori för att lista ut det.
Nej, men grejen är att min grabb (och väldigt många andra ute på internet av inudge's hemsida att döma) gjorde musik utifrån ett bildtänk. Jag tycker att det borde vara så att man betraktar de olika tonerna (plupparna) som ljud – inte delar av en bild.

Jag fattar det som att du menar att "hur man än gör så blir det musik med inudge". Att man målar en bild betyder liksom inget – det är programvaran som gör att det funkar ändå.

Och det är det som är intressant – själva relationen mellan bild och musik. Jämför de här två "bilderna":

Ljud 1

och

Ljud 2

...och då tycker jag att själva bilden i sig också hänger ihop med musiken. Vad jag försöker säga är att musik-bild verkar hänger ihop ibland, trots att det bilden inte ger någon ljudmässig information.

Samtidigt så är det något mystiskt med det där. Jag menar din kuk (underbar!) låter väl inte som en kuk? Eller gör den det? Kan man skapa musik med bilder istället för med...toner? Eller varför inte?

Så...jämför de här två sista snuttarna. Titta på mönstren och lyssna på ljuden. Hänger mönster och musik ihop på något sätt?

ljud3


ljud4


---

Jag vet inte, jag kanske är helt ute i flumlandet, men i min värld så känns det mest naturligt att "tänka" i toner när man gör musik – inte i bilder, för bilderna har inget automatiskt förhållande till musiken. Samtidigt kan jag tycka att det finns något sorts samband.

/Basenanji, hm. Lite mystiskt är det väl?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Jag var tvungen att se om en slumpgenerator verkligen kan göra bra musik. Följande låt är helt slumpad: Kaosteori

Ingen hit, kanske, men fullt lyssningsbar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det här är min bästa hittils: En lite jazzig komposition, om en regnig kväll:

Rainy kvell jazz composition

Lyssna, och un-mute:a vart och ett av de mute:ade instrumenten från topp till botten, allteftersom du är redo att låta trudelutten växa till nästa nivå; tills Avataren (den gröna kanalen) går igång, och får låten att bara börscha skitan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Visst är det fusk att inte använda alla kanaler/instrument/ljud/whatever?

Jag är rätt nöjd med trummor och... erm... "basgång" i den här truddelutten. Resten är mest blah blah, i varje fall de fyra översta spåren.

Kul grej för övrigt!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mitt sista bidrag för ikväll: Teddybears STHLM och Bob Hund har mer gemensamt än man kan tro
Min favoritlåt i tråden. Fast det var Rhode Bass'ens slinga som ägde låten, i min mening. En väldig catchy basgång.

(Jag tyckte att du mixade trummorna för högt, dock, men det var ju lätt åtgärdat, å andra sidan)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, jag vill oxå hitta på en utmaning.

Här kommer en svängig basgång:

http://inudge.net/inudge#/j0fj

Jag har börjat med ett skelett åt trummorna, men de behöver fläskas ut. Lägg till vad du tycker saknas. Å så behövs det ju en melodi.

---

Alla som gör ett bidrag kommer få en ingående recension där jag berättar precis vad jag tycker är jättebra med just den personens bidrag.

(Tips: Det är den annorlunda rytmen som är det stora utropstecknet med den här slingan. Låt därför inte alla ljud komma in på "ettan", och tänk inte "äh, jag sätter ut en not på vartannat steg" för då kommer det att skära sig med clapsen. Utmaningen handlar om att förvalta boogie-svänget.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Jag har hittat värsta bra synergieffekten. Lyssna på den här och slå på och av ljudet på trummorna. Fan, de passar perfekt tillsammans.
 
Top