Nekromanti Intryck och tankar om Coriolis

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Goddagens! Om det finns ett snarlikt inlägg någonstans här ber jag om ursäkt för dålig research, men...
planen är att nästa påsk sparka igång Cariolis med en spelgrupp upptinad från frysen. Senast vi spelade var det Drakar Exp. och Svavelvinter-lådan som gällde. Jag gillar intrycket av spelet, men har läst en del negativt på senare tid, så... vad är bra, vad funkar mindre bra och hur får vi ut det mesta av spelet? Jag kanske mest vill bli lite peppad, vi lär ha kul hursom. :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Någon som vet om man kan få tag på detta som PDF någonstans? Sugen på att läsa lite mer om deras regler samt fördelar och nackdelar för att inspireras till det rollspel jag själv knåpar på.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Tack, Måns! Jag misstänker att det har hänt mer på Cariolis-fronten sedan dess, men de tidiga invändningarna gav en inblick i bristerna. Har moduler/äventyr lyft spelet och spelvärden till nivåer närmare illustrationerna? :gremgrin:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Voldstagg13 said:
Tack, Måns! Jag misstänker att det har hänt mer på Cariolis-fronten sedan dess, men de tidiga invändningarna gav en inblick i bristerna. Har moduler/äventyr lyft spelet och spelvärden till nivåer närmare illustrationerna? :gremgrin:
Fria Ligan har släppt en hel del material. I något nummer av Fenix beskrivs (äntligen!) Monoliten och området därikring.

Själv sitter jag mest och väntar på deras stora kampanj som ska släppas. Och nya regelsystemet. Men jag tycker nog att spelet känns hyfsat spelbart numera.

Fria Ligan har ju släppt mycket material till ett eget område dessutom.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Voldstagg13 said:
Goddagens! Om det finns ett snarlikt inlägg någonstans här ber jag om ursäkt för dålig research, men...
planen är att nästa påsk sparka igång Cariolis med en spelgrupp upptinad från frysen. Senast vi spelade var det Drakar Exp. och Svavelvinter-lådan som gällde. Jag gillar intrycket av spelet, men har läst en del negativt på senare tid, så... vad är bra, vad funkar mindre bra och hur får vi ut det mesta av spelet? Jag kanske mest vill bli lite peppad, vi lär ha kul hursom. :gremsmile:
Regler: Ställ redan från början in dig på att använda ditt favoritsystem och hacka det till Coriolis. Eller vänta på Fria Ligan om du tror dig gilla FATE och sättet man spelar rollspel på med ett sådant system. Men glöm de ursprungliga Coriolisreglerna - trust me.

Värld och äventyr: Bara grundboken räcker inte. Det finns numera supportmaterial för att spela enskilda äventyr, men materialet är inte väl samlat och kan vara svårt att få överblick över och få tag på (du behöver leta på webben, få tag på flera olika gamla nummer av tidningen Fenix, hos folk som "räddat" material från att försvinna etc).

Någon riktig kampanj finns dock ej.

Vad jag menar nu är vad jag skulle kunna kalla en speldefinierande kampanj. Med "definierande" menar jag att Warhammer Fantasy Role-Play hade inte varit alls lika populärt utan Enemy Within. Mutant från Järnringen är minst lika mycket kampanjen Undergångens Arvtagare som bara regelboken. Call of Cthulhu flera gånger om. Osv.

(I Coriolis fall är det alltså Ikonernas Nåd vi ställer vårt hopp till, om det behöver sägas)

(Att fläska ut en kampanjvärld via ett färdigt och maffigt äventyr som tänkts ut samtidigt som spelet i övrigt är precis vad jag vill lägga mina pengar på. Synd bara att få försöker och färre lyckas...)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Måns said:
Länken är bra och läsvärd (inte bara då mina egna inlägg :gremcool: ) men jag skulle inte vilja säga att tråden var från när spelet var nytt - nu när jag läser den framgår det att tråden är från när Fria Ligan just tagit över (och intresset naturligt vaknade upp igen).

Detta skedde efter Järnringens officiella släpp - även om jag inte vågar mig på att säga hur lång tid som passerade. Tillräckligt lång tid för att lite supportmaterial skulle hinna dyka upp, iallafall.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag spelar just nu en kampanj i Coriolis. Vi har bestämt att spelledaren sköter reglerna helt och hållet, vilket gör att bristerna i regelsystemet inte berör oss. Istället får vi njuta av den väldigt speciella spelvärlden och vi har spelat ett väldigt roligt publicerat äventyr som utspelar sig på en öken- och oljeplanet.

Överlag tycker jag inte att man ska se sig blind på dåliga regler heller. Regelsystem går att modda om, men om världsbeskrivningen är dålig eller bildmaterialet kasst så blir man mindre inspirerad. Och det är ett mycket större problem. I fallet med Coriolis tycker jag de lyckas skapa stämning och inspirera i sin produkt, men kanske skulle behövt ännu mer utförlig världbeskrivning. Noir är det bästa exemplet, enligt mig, på hur mycket material om världen kan hjälpa en spelledare att hitta material till scenarion.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Bara grundboken räcker inte. Det finns numera supportmaterial för att spela enskilda äventyr, men materialet är inte väl samlat och kan vara svårt att få överblick över och få tag på (du behöver leta på webben, få tag på flera olika gamla nummer av tidningen Fenix, hos folk som "räddat" material från att försvinna etc).
Sådär väldans svårt att få tag på grejer till Coriolis är det väl ändå inte - ett tips är att kika i Ligans butik.

För övrigt hade Ligan ett ganska stormigt möte om bland annat Coriolis i går - det slutade dock med samsyn och beslut om nya tag! Nu är det ju farligt att lova saker (särskilt när det gäller Coriolis!) men det lär hända saker i Tredje Horisonten framöver...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag har spellet en kampanj i Coriolis i snart ett år nu har kommit fram till lite slutsatser:

Färdighetsvärderna blir lätt väldigt höga känns det som, så räkna med att hamna i situationer där det är löjligt enkelt för rollpersonerna om du kör med svårighetsgraderna så som de anges i spelet.

Jag gillar själv att det finns så lite beskrivet av världen, spelet presenterar ett koncept för en värld för dig själv att fylla snarare än en komplett spelvärld. Modulerna hjälper lite på den här punkten, men med handen på hjärtat: Fenix artikeln om Kua och Monoliten är bra, den rekommenderar jag. De andra är inte värda pengarna.

Att bygga ett rymdskepp i Coriolis är kul, men kräver lite jobb. Läs hela kapitlet ordentligt, och studera informationen under de föreslagna skeppstyperna, eftersom det är där du hittar kostnad för chassin, och sånna saker. Tänk också på att om en träfftabell känns viktig så baseras det på att du ritar upp skeppet själv. Det ger mycket frihet, men det kräver mer jobb. Själv skiter jag i träfftabeller och kör med att man kan sikta på specifika moduler annars tar jag det som passar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Nero said:
vi har spelat ett väldigt roligt publicerat äventyr som utspelar sig på en öken- och oljeplanet.
Nyfiken på vad detta äventyr heter?
 
Top