Nekromanti Impulsköpa Coriolis

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Blev extremt sugen på att impulsköpa ett nytt rollspel inför min korta (men välförtjänta) semester i juni. Är tillfälligtvis fantasy-mätt och började snegla på Coriolis. Kan någon ge mig en snabb översikt över hur reglerna funkar (T20 eller procentande, T6:or, grundegenskaper, etc).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Men, om du frågar detta är det ju inget impulsköp.

Nå, ska försöka hjälpa dig.

Vanligt trad egentligen, spelare med varsin rollperson och en spelledare som styr världen.

Inga grundegenskaper, bara ett halvstort (runt 15 kanske?) färdigheter. För att vinna en konflikt slår du 2T10+FV och ska över en svårighetsgrad.

Till färdigheterna kommer ett ganska väl utbyggt galleri med fördelar och nackdelar man köper. Dessa täcker upp saker som bakgrund (typ utbildning), specialiseringar och fysiska attribut (typ styrka).

Personligen tycker jag att Coriolis är ett helt otroligt dåligt spel. Det saknas både regler och spelvärld. Liksom ett syfte med spelet. Men boken är snygg.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Tur att jag stillade mina impulser då :)

Tradspel är inget som skrämmer mig. Tvärtom. Dock hade jag hoppats på en hyfsat utbyggd spelvärld och en solid regelstomme. Inget sånt här alltså, om jag förstår dig rätt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
nominesine said:
Dock hade jag hoppats på en hyfsat utbyggd spelvärld
Att spelvärlden är kasst beskriven verkar de flesta av spelets kritiker vara överens om, oavsätt vad de tycker spelets regler.

/Anders
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
nominesine said:
Dock hade jag hoppats på en hyfsat utbyggd spelvärld och en solid regelstomme. Inget sånt här alltså, om jag förstår dig rätt?
Inte riktigt.

Reglerna är väl hyfsat solida i sin stomme. Det finns regler för strid. Lite magi i form av rätt häftiga mystiska krafter.
Det finns regler för skepp och skeppsstrid. Men de är rätt tunna och har vissa hål. Det finns knappt några regler för att skapa skepp. Det refereras till regler för fordon, regler som inte finns. Så, inte så bra.

Världen är riktigt cool, men inte alls väl utbyggd. Lite översiktliga beskrivningar av några planeter. Ett antal fraktioner som gör grejer. Och så en en halvdjup dykning i rymdstationen med samma namn som spelet. Jag förstår ärligt talat inte vad de hade tänkt. »Här är vårt ashäftiga rymdlir. I det kan du sitt och häcka i en rymdstation.«
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Synd. Jag hade vaga förhoppningar om att Coriolis var som ett Traveller i mindre skala, men inte så matematiskt kvävande som Traveller blev i TNE-versionen utan mer åt urspungshållet. Alltså: Enkla regler för nästan allting, men utan teknologiskt frossande i megajoules och Kilowattimmar.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Än så länge har jag gillat det jag läst av reglerna i Coriolis. Jag är kluven till världen i helhet. Det bästa är att se till att man skaffar något annat material också som finns till spelet i form av Ghazalis Sista Färd och Mahanjis Väktare(som även är en världsbok över ökenplaneten Labau) för att komma igång. Hemsidan Horisontens Ände har lagt upp ett flera äventyr på sin sida och det kommer ganska ofta material till Coriolis i Fenix. Själva världen är egentligen väldigt centrerad runt ett solsystem, det finns flera, men då får man vara väldigt kreativ själv. Det är även ett humanocentriskt spel där rymdvarelser är något väldigt unikt, saknar nästan helt beskrivning och detalj med undantag för några/någon enstaka sort som dyker upp i äventyr. Rätt torftigt på den punkten.

Jag tror många blev besvikna av spelet för man hade andra förväntningar när man köpte det (inklusive jag). Det känns väldigt mycket som byggt mer åt att spelarna ska frilansäventyra bland rostiga fabriker/bosättningar på annars öde planeter, och intriger bland företag, Fraktionerna och gangsters på rymdstaden Coriolis. Ungefär som Mutant 2089 på många sätt. Någonstans mellan världen i Alien, Dune(fast mindre episkt) och Riddick. Coriolis försök till sk "realistisk sci-fi" faller mig personligen inte så mycket i smaken men jag föredrar mer pulpigt eller space opera. Ett plus är dock att det finns mystiska/övernaturliga inslag och att religion är något väldigt viktigt i världen och behandlas som en självklar realitet även i regler. Det ger lite färg. Hela den "arabeska" grejen känns dock väldigt artificiell och påklistrad och mer ett estetiskt tema på namn och mat i världen och kläder på bilder. Detta kanske ändras om det andra solsystemen och De Förstföddas fraktioner får en fördjupad beskrivning. Jag tycker att ett solsystem/civilisation med persisk-mesopotamiskt tema i rymdmiljö skulle kunna bli riktigt intressant tillskott till världen.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Fråga om tärningssystemet 2T10+FV...

Läser man ut mer än bara träffen ur de två tärningarna (ex. skada, träffyta, andra effekter) eller är det bara ett vanligt träffslag, som sedan följs av nya tärningsslag för att avgöra skada, träffområde eller vad det nu vara månde?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Traveller i liten skala? Ursäkta en kanske oartig fråga, men varför inte då ta Traveller?


Storuggla, konfys och elektrisk
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Måste kommentera som en av de som tagit över Coriolis, så jäv med andra ord. Se på: www.frialigan.se


Välden är på G och i mina ögon så räcker det väl med det område som kallas Gränsrymden för att kunna spela i åtminstone ett år framåt. Gränsrymden har fn mer än 50 sidor setting (dvs mer än regelboken (tror jag)), 2 äventyr och hur många krokar som helst. Dessutom finns massa coola saker att kolla in på www.horisontensande.se

Det är lite orättvist nästan :gremwink: att säga att det inte finns någon värld alls i Coriolis - visst mer behövs men det går helt klart att spela.

Dessutom kommer det mer material så innan ni hunnit spela slut på Gränsrymden så finns början på rollspelets storäventyr med metaplott.
http://www.frialigan.se/2011/ankeman-babous-trad/

Själv skulle jag säga att Coriolis är utmärkt att spela pulpigt (det va inte du som fråga men ändå) :gremsmile:
http://www.frialigan.se/2011/spela-coriolis-pulpigt/

Men som sagt jag är jävig :gremsmile:
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Storuggla said:
Traveller i liten skala? Ursäkta en kanske oartig fråga, men varför inte då ta Traveller?
Det lutar nog att det blir så trots allt. Jag var lite sugen på något helt nytt, bara för att det var så länge sedan jag köpte ett spel. Men jag äger redan en komplett uppsättning Traveller TNE och har åteminstone fotostatkopior på första utgåvan. Diaspora såg dock intressant ut. Ska titta närmare på det också.

kosta said:
Måste kommentera som en av de som tagit över Coriolis... Men som sagt jag är jävig :gremsmile:
Och jag har inte helt släppt tanken på Coriolis ännu, så man vet aldrig :)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det lutar nog att det blir så trots allt. Jag var lite sugen på något helt nytt, bara för att det var så länge sedan jag köpte ett spel. Men jag äger redan en komplett uppsättning Traveller TNE och har åteminstone fotostatkopior på första utgåvan. Diaspora såg dock intressant ut. Ska titta närmare på det också."

Traveller finns i fin utgåva från Monggose numer, det är CT fast uppfräschat och strömlinjeformat. Riktigt bra faktiskt.


Storuggla, just saying :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
kosta said:
Det är lite orättvist nästan :gremwink: att säga att det inte finns någon värld alls i Coriolis - visst mer behövs men det går helt klart att spela.
Visst finns det värld, men det är lite fel saker som är beskrivna hittills.

Jag brukar säga att världsbeskrivningen i Coriolis är lite som om man i Jorden RPG skulle få en kort beskrivning av Jordens kontinenter, FNs säkerhetsråd, Vatikanen och en kort turistguide till London, och sedan förväntas göra äventyr av det. Det är nästan som att gå tillbaka till DoD Experts början, där den enda världsbeskrivning man hade var en karta i Sinkadus och modulen Kandra.

Så jag skulle inte säga att du är jävig. Du vet bara mer om ert spel än vad som är utgivet.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Storuggla said:
Traveller finns i fin utgåva från Monggose numer, det är CT fast uppfräschat och strömlinjeformat. Riktigt bra faktiskt.
Noterat. Tack. Det ska jag kolla omedelbart. Jag har för avsikt att introducera Traveller för helt nya SF-spelare (de har bara lirat general fantasy och Mutant tidigare). Därav mitt krav på enkla regler. Tänkte sno idén med ett månggenerationsskepp som kommer fram till sin destination, så att jag har en hyfsad förklaring till varför rollpersonerna inte vet ett smack om världen de nu befinner sig i. Då kan jag ägna de första spelmötena åt att lära ut reglernas basics, utan att det känns skolmästaraktigt eller tråkigt, tänkte jag.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om du söker efter det nya Traveller rekommenderar jag dock att du söker på det från Mongoose och inte det från Monggose. Det ena är rätt och det andra är jag som inte kan skriva. :gremwink:

"Tänkte sno idén med ett månggenerationsskepp som kommer fram till sin destination, så att jag har en hyfsad förklaring till varför rollpersonerna inte vet ett smack om världen de nu befinner sig i. Då kan jag ägna de första spelmötena åt att lära ut reglernas basics, utan att det känns skolmästaraktigt eller tråkigt, tänkte jag."

Det var är rätt bra idé, tycker jag allt.


Storuggla, röda zoner mums
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Krille said:
kosta said:
Det är lite orättvist nästan :gremwink: att säga att det inte finns någon värld alls i Coriolis - visst mer behövs men det går helt klart att spela.
Visst finns det värld, men det är lite fel saker som är beskrivna hittills.
Jag menar då till Gränsrymden - undantaget 15 000 tecken som jag skriver nu som ett tillägg till en POD kommer vi inte göra mer kampanjmaterial till den delen av Coriolis. Och vi anser då att det går att spela där.

När det gäller inre systemet (el resten av tredje horisonten) är det en annan femma - men jag vände mig mot det, typ, kategoriska att det inte går att spela i Coriolis över huvudtaget

Krille said:
Jag brukar säga att världsbeskrivningen i Coriolis är lite som om man i Jorden RPG skulle få en kort beskrivning av Jordens kontinenter, FNs säkerhetsråd, Vatikanen och en kort turistguide till London, och sedan förväntas göra äventyr av det. Det är nästan som att gå tillbaka till DoD Experts början, där den enda världsbeskrivning man hade var en karta i Sinkadus och modulen Kandra.
Nisse brukar citera dig på det där ofta - och det gäller världen som helhet men inte allt i den - men det skrevs ju av dig innan Gränsrymden ens va påtänkt :gremsmile:

Som gammal DoD-spelare tyckte jag det gick utmärkt att spela i Kandra när det begav sig, trots att resten av Ereb saknade, men där kunde man ju inte resa runt lika mkt som man kan förvänta sig i ett sf-rollspel.

Krille said:
Så jag skulle inte säga att du är jävig.
Överens där :gremsmile:

Jag hävdar att det det går utmärkt att spela rollspelet Coriolis i Gränsrymden och att innan man är färdig med det så kommer resten att dyka upp - men vill man spela i resten av tredje horisonten så blir det mkt improvisation, helt klart.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
nominesine said:
Dock hade jag hoppats på en hyfsat utbyggd spelvärld och en solid regelstomme. Inget sånt här alltså, om jag förstår dig rätt?
Det är viktigt att tydligt säga att Coriolis fortfarande mest utgörs av förhoppningar.

Järnringen kom ingenstans i sin beskrivning och utveckling av den ytliga bild som ges av regelboken. (Och med "ytlig" menar jag bokstavligen att de gav en fin yta; där lite ton och känsla suggereras till, men nästintill inget konkret). I princip det enda Järnringen-producerade äventyret hämtar mycket mera inspiration från en känd serie sf-filmer än hjälper en spelledare förstå vad som gör Coriolis unikt.

Då har ju Järnringens forum och framförallt Kosta och hans Gränsrymd varit mycket mer informativa.

Men fortfarande kan man inte ens med bästa välvilja kalla spelvärlden "hyfsat utbyggd".


Reglerna däremot, där handlar det inte om välvilja. Järnringens styrka har väl aldrig legat i regelkonstruktion (inklusive sådant som att disponera reglerna pedagogiskt, hjälpa nybörjarspelledare, eller balansera olika val mot varandra) men Coriolisreglerna är fortfarande i teststadiet om du frågar mig (och då är jag ändå den som skrev ihop ett dussin sidor för att alls få någon rätsida på dem). De är ärligt talat kompromisslöst kantiga och även efter mycket funderande undrar jag om de verkligen fungerar i längden.

Faktum är att jag misstänker bästa medicinen, särskilt nu när Fria Ligan tagit över, helt sonika vore att regelgurun Harold vispar ihop en Coriolisversion av sina mutant/svavelvinter-regler och att spelet officiellt går över till Fria Ligans interna favvoregler och därmed lämnar de existerande reglerna åt sitt öde...

Nu kanske spelet fått en andra chans. Det har trots allt bara gått veckor sedan Fria Ligan tog över, så kanske kan det bli något till slut.

Och jag är en av dem som hoppas det. Grundidén och "estetiken" i världen känns definitivt intressant, bara det kommer (mycket) mera kebabkött på grillpinnen!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Möller said:
Inga grundegenskaper, bara ett halvstort (runt 15 kanske?) färdigheter. För att vinna en konflikt slår du 2T10+FV och ska över en svårighetsgrad.

Till färdigheterna kommer ett ganska väl utbyggt galleri med fördelar och nackdelar man köper. Dessa täcker upp saker som bakgrund (typ utbildning), specialiseringar och fysiska attribut (typ styrka).
För att utveckla en smula...:

Inga grundegenskaper (annat än fördelar typ "stark"), bara färdigheter (precis som du säger relativt få och breda) samt ads/disads.

Jag tycker det är centralt att nämna att FV varierar stort (lika mycket som spannet på tärningsslaget). Samtidigt är svårighetsgraderna hyfsat statiska, vilket innebär att FV 5 i alla praktiska sammanhang suger medan FV 15+ är kungligt.

Du kan redan från början skapa en karaktär som har så högt FV, vilket alltså är kompetent på gränsen till elit.

Antalet handlingar, initiativ är helt styrt av din stridsförmåga. Då din attack har en statisk svårighetsgrad när motståndaren inte aktivt offrar sin egen handling på försvar, och att denna sällan överstiger SG 20, inses snabbt att spelet är klart dödligt och premierar i alla relevanta faktorer den relativt skickligaste.

Utrustningens betydelse är för det mesta relativt nertonad (även om det finns undantag) vilket alltså skapar ett spel där det gäller vara skicklig, inte ha bäst grejer. Spelet är alltså ett sci fi spel som inte fokuserar på prylar och teknologi, vilket väl får sägas ligga i samklang med kampanjvärlden.

Såvitt jag kan förstå har de siktat mot ett spel som premierar Hjälte-skapet hos karaktären, men där även den skickligaste hjälten ändå kan dö en bråd död (när han/hon inte längre kan aktivt försvara sig). De kommer en bra bit på vägen men kanske inte ända fram. Handlingssystemet känns väldigt inflexibelt eftersom varje handling kan göra så lite, och ovillkorligen måste bytas ut mot aktivt försvar mot alla utom de mest klumpiga anfallen.

Möller said:
Personligen tycker jag att Coriolis är ett helt otroligt dåligt spel. Det saknas både regler och spelvärld. Liksom ett syfte med spelet. Men boken är snygg.
Regelboken missar helt att besvara frågan "men vad gör man då i Tredje Horisonten?" det är sant.

Om jag säger "tänk om det var ett pre-muslimskt Nära Östern som koloniserade rymden?" och du direkt fylls av egna äventyrsidéer där det enda du behöver är lite stämningsbilder så är Coriolis i dagsskick ett spel för dig.

Knappast annars. Definitivt inte ett spel jag tror funkar att köpa på impuls, eftersom det väl ändå inbegriper "ready to go"...

Det är uppenbart så att skaparna haft tydliga och klara idéer om vad de vill säga och göra med Coriolis. Synd att inget av detta finns i regelboken bara (och ingen annanstans heller - ännu - är jag rädd)...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
kosta said:
Välden är på G och i mina ögon så räcker det väl med det område som kallas Gränsrymden för att kunna spela i åtminstone ett år framåt. Gränsrymden har fn mer än 50 sidor setting (dvs mer än regelboken (tror jag)), 2 äventyr och hur många krokar som helst. Dessutom finns massa coola saker att kolla in på www.horisontensande.se
Gränsrymden har mycket riktigt byggt ut världen. Äventyren går säkert att ha kul med. Med Mahanjis (och inte Mujahedins, som jag alltid läser) Väktare finns ytterligare material.

Men båda dessa supplement missar poängen för min kritik. Harva runt på en ökenplanet och ute i yttersta tomheten i väntan på något bättre känns som en enormt underutnyttjad potential av ett coolt koncept.

Jag skulle vilja se en utökning av den överskitliga världsbeskrivningen som finns i regelboken. Hur mycket text finns det där om Kua? En halv A4 kanske. Om det istället var två A4 om Kua, två om Mira etc. så skulle jag ha mycket lättare att förstå spelet.

Hursomhelst, jag väntar spänt på vad ni hittar på!
 
Top