Nekromanti Introäventyret i Kult

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
jag läste introduktionsäventyret i Kult. Ni vet det med Kristoffersson. Jag gillar det inte alls. Anledningen är att äventyret förutsätter att spelarna gör vissa val och om de inte gör de valen så inträffar ändå det som det redan är bestämt i äventyret att ska hända. Det spelar ingen roll om de går med på att träffa Kristoffersson eller inte för de slutar ändå med att de måstr träffa honom (han känner till hemligheter om rollpersonerna som han har fått från Samel eller vad han heter). Rollpersonerna får inte undersöka brottsplatsen efter att de ha blivit överfallna utanför telefonkiosken (man märker att Kult har några år på nacken när det ringer i en telefonkiosk som rollpersonerna passerar). Oavsett vad rollpersonerna gör när polisen kommer till platsen så körs de iväg av poliserna som undanröjer alla bevis. Äventyret ger inte rollpersonerna en chans att undersöka brottsplatsen. Om rollpersonerna gör A så händer D. Om rollpersonerna gör B så händer D. Om rollpersonerna gör C så händer också D.

Men jag gillar illustrationen på bubblan utanför huset i skogen. Även illustrationen på gubben som kommer utspringandes ur skogen är bra. Jag tror vi spelade det här äventyret faktiskt. Jag undrar om spelarna någonsin förstod bakgrunden till äventyret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ja det är ett skit äventyr som ingen borde köra. Men det är ett intro äventyr i ett spel från 90-talet. Vad är din poäng? Det är rälsat och skrivet på ett sätt som inte fattar hur spelare fungerar. Men varför skulle någon bry sig om intro äventyret idag? Vad Kult bör vara är etablerat sedan länge. Sure, nya Kult kommer fucka upp det ser det ut som eftersom författarna inte verkar veta vad de sysslar med och har en dålig track record men vad ska man göra?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n124997 said:
Sure, nya Kult kommer fucka upp det ser det ut som eftersom författarna inte verkar veta vad de sysslar med och har en dålig track record men vad ska man göra?
Du menar eftersom de gjort spel som Eon och Noir (som helt klart kan spelas som en aspekt av Metropolis)?

Själv är jag något skeptisk eftersom regelmotorn är utvecklad från AW. Men om betänker att BRP i grund och botten är ett D&D-hack, så det behöver inte säga så mycket.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
God 45 skrev: "nya Kult kommer fucka upp det ser det ut som eftersom författarna inte verkar veta vad de sysslar med och har en dålig track record"

Vad menar du? Det jag kunnat se på hemsidan ser lovande ut tycker jag. Och Noir är väl ingen dålig merit att ha i sitt track record? Har jag alltså missat något eller tycker vi bara väldigt olika?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lupus Maximus;n125040 said:
Du menar eftersom de gjort spel som Eon och Noir (som helt klart kan spelas som en aspekt av Metropolis)?
Kom ihåg att God45 läste Eon och skrev av sig i en uppmärksammad tråd och blev så upprörd av det han läste att han inte kunde låta bli att bli bannad för det. Så jag tror inte att han ser Eon som ett gott track record.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
McKatla;n125041 said:
Vad menar du? Det jag kunnat se på hemsidan ser lovande ut tycker jag. Och Noir är väl ingen dålig merit att ha i sitt track record? Har jag alltså missat något eller tycker vi bara väldigt olika?
Krille;n125042 said:
Kom ihåg att God45 läste Eon och skrev av sig i en uppmärksammad tråd och blev så upprörd av det han läste att han inte kunde låta bli att bli bannad för det. Så jag tror inte att han ser Eon som ett gott track record.
Jag skulle gärna se ett "Kult med serienumret bortfilat" av God45 (eller bara en alternativ regelmotor). Det skulle antagligen inte passa mig personligen, men vi skulle nog tala om ett snabbt och enkelt system med mycket fokus på "rule of cool" och jag tror det skulle rocka fett inom den nischen.

För egen del kanske jag snarare skall modda Bram Stoker's Dracula RPG istället :grin:
https://rpggeek.com/rpgitem/51972/bram-stokers-dracula-role-playing-game
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
God45;n124997 said:
Ja det är ett skit äventyr som ingen borde köra. Men det är ett intro äventyr i ett spel från 90-talet. Vad är din poäng? Det är rälsat och skrivet på ett sätt som inte fattar hur spelare fungerar. Men varför skulle någon bry sig om intro äventyret idag? Vad Kult bör vara är etablerat sedan länge. Sure, nya Kult kommer fucka upp det ser det ut som eftersom författarna inte verkar veta vad de sysslar med och har en dålig track record men vad ska man göra?
Illusionen har dig i ett starkt grepp.

Om du får ett personligt purgatorium, skulle det bestå av väsen som läser gamla Neogames-spel för dig, i evighet? :)

MVH
-Marco, tydligen clueless och med dåligt track record.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
God45;n124997 said:
Sure, nya Kult kommer fucka upp det ser det ut som eftersom författarna inte verkar veta vad de sysslar med och har en dålig track record men vad ska man göra?
Jag tror du lugnt kan luta dig tillbaka och invänta ett riktigt bra spel. Jag har fullt förtroende för Robin och hans minions :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Tog bort mitt inlägg. Känner inte för att bli bannad. Inget sätt att vara ärlig utan att bli bannad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag som spelar i en speltestkampanj i nya Kult kan intyga att det är helt okej, men att God45 såklart kommer att hata det. Jag tror dock inte att någon skulle kunna göra ett Kult-spel som han skulle acceptera. :)

Framförallt, och mer hörande till ämnet, så har det ett sätt att bygga scenarion som innebär förberedelser men undviker rälsning, så introäventyret kommer garanterat att vara bättre än det som den här tråden handlar om. Jag spelar i ett förberett scenario och känner mig inte totalt bakbunden och frustrerad, vilket är första gången på jag vet inte hur många år. Okej, jag har inte spelat så många förberedda scenarion det senaste decenniet, men jag har spelat Gumshoe och tackar gudarna för att Kult inte hittat inspirationen där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
God45;n125108 said:
Tog bort mitt inlägg. Känner inte för att bli bannad. Inget sätt att vara ärlig utan att bli bannad.
Bra tänkt med hänsyn på dina väääldigt starka åsikter i frågan, säger en som hann läsa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Genesis;n125109 said:
Framförallt, och mer hörande till ämnet, så har det ett sätt att bygga scenarion som innebär förberedelser men undviker rälsning...

...jag har spelat Gumshoe och tackar gudarna för att Kult inte hittat inspirationen där.
Kult är inte riktigt min kopp te, och inte Gumshoe heller för den delen, men det där med scenariobyggandet låter intressant. Du får gärna utveckla det lite närmare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
luddwig;n125111 said:
Kult är inte riktigt min kopp te, och inte Gumshoe heller för den delen, men det där med scenariobyggandet låter intressant. Du får gärna utveckla det lite närmare.
Jag vet inte hur mycket Helmgast vill att jag spiller, och jag vet heller inte så mycket om hur det funkar, ety jag endast är spelare i kampanjen. Jag kan bara säga att det är tydligt att det finns förberett material, men att jag känner att min rollpersons handlingar har riktiga och meningsfulla konsekvenser. Jag kan nog också säga att kampanjen bland annat är till för att testa just ett sätt att skriva äventyr som funkar med ett spel byggt på Apocalypse World-motorn, som ju generellt saknar förberedda scenarion.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Harry S;n124986 said:
(...) äventyret förutsätter att spelarna gör vissa val och om de inte gör de valen så inträffar ändå det som det redan är bestämt i äventyret att ska hända. (...)
Och ändå är äventyret mindre rälsat än exempelvis Tarotikum där (som jag minns det iaf) halva häftet består av text som ska läsas upp för spelarna.

Men mina spelare älskade det ändå (introäventyret alltså), konstigt nog. När en av dem hade gått hem i den mörka höstkvällen efter spelmötet började telefonen ringa precis när han kom innanför dörren. Han vågade nästan inte svara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Fjodor Pollett;n125169 said:
Och ändå är äventyret mindre rälsat än exempelvis Tarotikum där (som jag minns det iaf) halva häftet består av text som ska läsas upp för spelarna.
Snacka om grader i helvetet..
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
God45;n124997 said:
Vad är din poäng?
Just ingen alls. Det var bara en spontan kommentar efter att ha läst introäventyret första gången sedan jag läste det på 90-talet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Harry S;n125182 said:
Just ingen alls. Det var bara en spontan kommentar efter att ha läst introäventyret första gången sedan jag läste det på 90-talet.
Så du skapade en tråd om det... Varför? Vad vill du att vi ska diskutera i den här tråden eller vad hoppas du tillföra med den?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
MODERERING

God45: Om du inte är intresserad av att diskutera ämnet, låt då bli att göra det istället för att fylla tråden med meningslösa inlägg om anledningen till dess existens.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
Kristofferssonäventyret är superfett. En av mina spelare ramlade bokstavligen av stolen när de körde på hunden. Ingen störde sig på att det var rälsat, för ingen såg någonsin rälsen.

På ett ställe vill jag minnas att Kristoffersson hade skrivit "De ska brinna, inte jag" på en vägg, då ville en av spelarna gå hem.

Fyra svanar av fem möjliga, perfekt att man köra det efter typ tio minuters förberedelser också. Good times!
 
Top