Nekromanti Introäventyret i Kult

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Genesis;n125109 said:
Jag som spelar i en speltestkampanj i nya Kult kan intyga att det är helt okej, men att God45 såklart kommer att hata det. Jag tror dock inte att någon skulle kunna göra ett Kult-spel som han skulle acceptera. :)

Framförallt, och mer hörande till ämnet, så har det ett sätt att bygga scenarion som innebär förberedelser men undviker rälsning, så introäventyret kommer garanterat att vara bättre än det som den här tråden handlar om. Jag spelar i ett förberett scenario och känner mig inte totalt bakbunden och frustrerad, vilket är första gången på jag vet inte hur många år. Okej, jag har inte spelat så många förberedda scenarion det senaste decenniet, men jag har spelat Gumshoe och tackar gudarna för att Kult inte hittat inspirationen där.
Det här inlägget fick mig att gå från "kul, det skall bli spännande att se hur det blir" till att riktigt se fram emot spelet. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag hoppas på att det nya Kult innehåller mer än bara cenobiter och andra Clive Barker grejer - som Facebook sidan och Tumblrn tydligt visat att de har superbra koll på och tuffa idéer om. Det är liksom bara en av sakerna som jag förknippar med Kult.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jocke;n125246 said:
Jag hoppas på att det nya Kult innehåller mer än bara cenobiter och andra Clive Barker grejer - som Facebook sidan och Tumblrn tydligt visat att de har superbra koll på och tuffa idéer om. Det är liksom bara en av sakerna som jag förknippar med Kult.
Nu blir jag nyfiken :)
Vilka andra saker förknippar du med Kult?

Sedan så kan jag avslöja att spelet kommer ha många fler dimensioner och att det kommer bli mer vackert och fantastiskt i all sin groteskhet och vi kommer lyfta upp och trycka på det som kanske inte fått lika mycket utrymme tidigare. Så hela spelet kommer inte bara bli flådda kroppar, kedjor med krokar och tortyrnefariter utan en mer levande och varierad arena.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
God45;n125192 said:
Så du skapade en tråd om det... Varför? Vad vill du att vi ska diskutera i den här tråden eller vad hoppas du tillföra med den?
Jag behövde bara skriva av mig lite efter att ha läst introäventyret till Kult igen. Jag hoppas att den som känner för att skriva någonting om introäventyret eller Kult gör det. Jag har ingen målsättning att tillföra någonting speciellt med den här tråden. Trådens ansats är ganska meningslös men som du ser så har en och annan forumit skrivit intressanta saker ändå.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Blasphemy;n125355 said:
Nu blir jag nyfiken :)
Vilka andra saker förknippar du med Kult?
Här är flera helt skilda saker jag förknippar med Kult, som är i alla fall något så när Hellraiser fria

Att jaga monster med automatvapen.

Att behandla trauman med sprit, knark och sex i stället för sömn och terapi.

Kristen gnosticism, kabbala, och annat avvikande inom judo-kristen tradition

Hilma af Klint

Radioserien Kunskapens träd (och de två systerserierna Människan & Maskinen och Myter & Mysterier). Särskilt när de pratar om konsten som en portal och verkligheten som en avbild av en mer sann ide-passerad verklighet.

Bandet Abruptum

Drömtydning

Att det egentligen är ett missförstånd - det finns bara en människa. Vi är alla Dimiurgen. Som har fångat sig själv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är nöjd med Det sista hoppet. Det var ett utpräglat introduktionsäventyr, som skrevs för att chockstarta nya spelare. Inga krusiduller, rälsat visst, men för nya spelare ansåg jag att det var ett bättre stöd än ett fritt, öppet äventyr.

Vill minnas att en del läskigheter togs bort i redigeringen, det var en mycket mörkare bakgrund till Kristofferson ursprungligen.

Jag minns också att det spontanöversattes till engelska, och att en Kult-SL efter det skrev ett eget uppföljar-äventyr.

Men men. Jag kanske inte skulle skriva det på samma sätt idag. Kanske, jag är ganska förtjust i halvrälsade äventyr, det är lättare för många spelledare att hantera dem.

/Magnus (författare till Det sista hoppet)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Impetigo;n125229 said:
... perfekt att man köra det efter typ tio minuters förberedelser också. Good times!
Kul att ni gillade det.

Just att komma igång snabbt för SL var ett viktigt mål. Och att "hooka" spelarna snabbt också.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jocke;n125246 said:
Jag hoppas på att det nya Kult innehåller mer än bara cenobiter och andra Clive Barker grejer - som Facebook sidan och Tumblrn tydligt visat att de har superbra koll på och tuffa idéer om. Det är liksom bara en av sakerna som jag förknippar med Kult.
Om det var nått som gick överstyr med Kult som det utvecklades var att det blev/vi gjorde det till för mycket Clive Barker. Jag vill minnas att han var enormt inflytelserik inom skräck i spel, film och serier när Kult utvecklades. Till en början skulle Kult varit mer som Hellraiser och mindre som Kult blev, och det speglar sig i ändringarna som gjordes sen.

Men Kult som det blev från början hade kanske mer djup än Clive Barker-fernissa, så där kunde vi ha förvaltat det annorlunda.

/M
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag skaffade mig bara grundboxen (första utgåvan). Fram tills -99 pitchade jag alltid spelet som "Hellraiser-inspirerat med med en massa annat". Sedan blev det mer "Tänk dig Hellraiser korsat med The Matrix" :rolleyes: :)
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Magnus Seter;n126709 said:
Kul att ni gillade det.

Just att komma igång snabbt för SL var ett viktigt mål. Och att "hooka" spelarna snabbt också.

/M
Jag tycker det är ganska ointressant om äventyret går snabbt att komma igång med när spelet som helhet inte är särskilt snabbt att komma igång med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Harry S;n126892 said:
Jag tycker det är ganska ointressant om äventyret går snabbt att komma igång med när spelet som helhet inte är särskilt snabbt att komma igång med.
Då har du långsamma spelare? Skaffa snabbare spelare kanske? Frågetecken?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Harry S;n126892 said:
Jag tycker det är ganska ointressant om äventyret går snabbt att komma igång med när spelet som helhet inte är särskilt snabbt att komma igång med.
Just för Kult var det ett problem att spelet var så tungt att komma igång med, och att det krävdes mycket engagemang från SL för att få igång en spelgrupp. För de SL som ville lägga det engagemanget var det ett fantastiskt spel, men för "normala" rollspelare var det för mycket engagemang för att Kult skulle vara så framgångsrikt kommersiellt som Target ville.

Det sålde helt enkelt inte så bra som de hoppades, bland annat för att det var tungt att komma igång med. Kult 2 var ett försök att förenkla för SL, så att det fanns fler krokar att hänga upp förståelsen för världen på, vilket i sin tur snabbare skapade förutsättningar för att snabbare komma igång. Och så ett introduktionsäventyr som är snabbt att läsa, förstå och till och med spelleda utan att SL behöver förstå allting. Äventyret ger stöd och håller SL i handen, vilket sammantaget gjorde att det gick snabbare att komma igång.

Så var tanken i alla fall, och modellen är ju inte unik där grundreglerna till ett komplext rollspel har ett äventyr som ska introducera spelet, alltså inte spegla varje liten detalj och möjlighet, utan just vara en introduktion, typ "hej och välkommen, här får du en försmak av Kult".

Nuförtiden är jag mer inne på att grundregler inte ska innehålla ett introduktionsäventyr, eftersom det används endast ett fåtal tillfällen, och efter det egentligen bara är extra sidor som inte används, och som skulle kunna vara regler eller världsbeskrivning istället. Introäventyren kan mycket väl finnas på nätet istället, vilket öppnar andra möjligheter att ge SL med olika engagemang olika äventyr som passar just deras spelsituation.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Magnus Seter: Bra tänkt att inte 'skräpa ned' en grundbok med introäventyr, om det inte ger mera än just det. Personligen gillar jag dock just att få några enklare äventyr med. Varför? Jo, ett spel som åldrats ut ur sortimentet, med flera äventyr och moduler, kan vara nog så knepigt att jaga upp på andrahandsmarknaden, och för att sparka igång spelet hjälper ett gäng korta äventyr till. Sedan erkänner jag att mina 'nätfärdigheter' är bristand pga. ointresse.
Jag ägde gamla Kult ett tag, men (då iallafall) var jag för dum i huvudet för att fatta hur det skulle/kunde spelas, jag hade nog behövt ett introäventyr.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag älskar att Magnus som har varit med och skapat Kult engagerar sig i tråden och förgyller den med sina erfarenheter från tiden då det begav sig.
 
Top