Nekromanti Intrigrollspel för dummies

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Med den definitionen känns det inte som att jag diggar intrigspel, heller. Däremot så skulle jag nog gärna spela spel där folk intrigerar. Speciellt där rollpersonerna intrigerar mot varandra. Men om rollpersonerna är kallblodiga och omoraliska kommer jag inte att bry mig om vad som händer med dem och då blir jag uttråkad rätt snabbt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Min personliga favorit för inte bara intrigspel utan även andra sorters spel är att rollpersonerna har alternativ moral. DVS de har moral men den är inte min egen. Väldigt få RP tycker TEX att det är fel att döda, det gör jag.

Mitt typexempel som jag brukar använda är den svärdssvingande torpeden som går och sprättar upp mjölnaren för att mjölnaren inte betalat sina skulder och personen som han står i skuld till är trött på tramset.

Senare får samma torped i uppdrag att hota eller skada mjölnarens fru som tydligen fått ärva skulden trotts att hon aldrig spelat på tuppfäktning som hennes make har. Torpeden sprättar upp uppdragsgivaren för att denna ens kom på tanken att vilja hyra in henne för något så omoraliskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
God45 said:
Jag tycker inte det du beskriver är ett intrigspel, det låter mer som en vanlig kampanj.
Cool story bro.

Allvarligt; det här är en tråd om hur olika spelledare skapar intrigspel. Anarchclown berättade om sitt sätt. Hans sätt innebär intriger, att spelarna intrigerar och att andra intrigerar mot dem. Att det inte är tillräckligt vedervärdiga intriger för dig gör inte att det "inte är intrigspel".

Gå och negga någon annanstans, tack.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,511
Ah, ja för vad jag gjorde var att säga att hans sätt att spela på var dåligt och inte roligt! Oh, vänta det var inte alls vad jag gjorde. Jag skrev ett inlägg om vad som är ett intrig spel och vad som är ett spel med intriger i. Tack för att du hoppar rakt till "Du suger God45!"

Inte förvånande beteende kommande från dig så fuck it. Jag vet när jag inte är välkommen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Well, that escalated quickly ...

Krank: Låt bli att hobbymoderera.

God45: Låt bli att gå till personangrepp.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
krank said:
DISCLAIMER:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Den här tråden är skriven med ett fullständigt utifrånperspektiv. Jag kan inte minnas att jag spelat intrigrollspel, jag har aldrig känt mig speciellt lockad av att varken spela eller spelleda intrigrollspel, och jag har inga egentliga planer på att börja. Jag är däremot nyfiken på hur jag skulle kunna gå till väga - och hur ni gör.
</div>

Intriger, alltså. How do you do it?

- Hur förbereder man en intrigkampanj?
- Kan man förbereda specifika äventyr, eller får man nöja sig med att förbereda typ en fisktank och försöka hålla hela den i huvudet och improvisera utifrån den?
- Vad spenderar spelarna sin tid med, rent konkret, kring spelbordet? De enda gånger jag varit inblandad i något intrigliknande har det mest varit SLP:er som intrigerat och skickat ut rollpersonerna på diverse ganska normala uppdrag (hämta McGuffin, kidnappa någon, rädda någon som blivit kidnappad, frakta/vakta McGuffin, döda någon...). Och då har ju tiden spenderats med att planera och genomföra dessa uppdrag, liksom. Är det så ni gör? Hur ser spelmötena ut?

Jag är nyfiken. Jag har ju typ bara spelat uppdrags/problemlösande och mysterielösande rollspel de senaste tio åren, med undagtag från några vändor D&D-crawling med brädspelsstuk. Så mina egentliga erfarenheter av andra sätt att spela rollspel, min förmåga att föreställa mig hur det egentligen går till, är lite begränsad.

(Man kanske skulle försöka bjuda in sig till en grupp som intrigrollspelar nån vända? Nåt spelmöte, bara för att se hur det funkar?) </div></div>

Vad ska du ha intrigerna till? Spontant är "i trigspel" lite för brett för att jag ska kunna ge tips utan att göra stora antaganden.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag tror att for dummies nog implicerar att han inte har en fast bild av vad han vill ha. Därför tror jag att antaganden kan vara av godo.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Jag tror att for dummies nog implicerar att han inte har en fast bild av vad han vill ha. Därför tror jag att antaganden kan vara av godo.
Ok. Då tänker jag mig personligen att det är samma gamla vanliga uppdelning som vanligt; är det drama, tävling eller simulering som gäller? Teknikerna och metoderna skiljer sig så markant mellan dessa att det i mina ögon är svårt att säga något vettigt. Transparens, hänsyn till vad som är verkligt, grad av mekanisering, etc, allt flyter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Anarchclown said:
Jag tror att for dummies nog implicerar att han inte har en fast bild av vad han vill ha. Därför tror jag att antaganden kan vara av godo.
Ungefär så.

Alltså; eftersom jag själv framför allt spelat och spellett traditionellt strukturerade kampanjer med äventyr i, där äventyren oftast är ganska rätframma uppdrag, så är jag egentligen nyfiken på allt rollspelande utom det just nu. I den här tråden tänkte jag försöka skaka fram lite exempel på vad ni tänker på när ni spelar "intrigspel", era associationer och era sätt att spela. Jag vill helt enkelt ha lite varianter på spel som har mer intriger än det jag vanligen spelar. Förstå hur ni gör helt enkelt.

Det är inte viktigt att definiera precis exakt vad "intrigspel" är. Jag blir glad för alla exempel på vad det kan vara för något.

Dvs. det måste inte ens vara något jag skulle kunna eller skulle orka genomföra i praktiken. God45's variant är till exempel ball, och jag är glad att han skrev den, även om jag nog inte skulle göra så själv. OM jag nu nån gång skulle få för mig att vilja köra intrigspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
RasmusL said:
Ok. Då tänker jag mig personligen att det är samma gamla vanliga uppdelning som vanligt; är det drama, tävling eller simulering som gäller? Teknikerna och metoderna skiljer sig så markant mellan dessa att det i mina ögon är svårt att säga något vettigt. Transparens, hänsyn till vad som är verkligt, grad av mekanisering, etc, allt flyter.
Gäller och gäller... Hur gör DU? Hur går DU till väga? Ju mer detaljerat, desto bättre. Det behöver inte på något sätt vara "allmängiltigt" eller så.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Ok.

Full transparens, intrigkarta, plattform och tilt i stil med det här, multipla karaktärer per person uppdelade i grupper på olika nivåer inom de större aktörernas organisation, enskilda aktörer, oskyldiga som "kommer i kläm", etc, metatekniker för att låta spelare som ej har karaktärer i aktuell scen påverka skeendet, en nivå av metaspelshelikoptervy av den aktuella situationen (karta, diagram, "kraftmätare" eller liknande).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Genesis said:
Det låter coolt. Har du ett system som inkorporerar allt det där?
I mitt huvud, ja. Där är det iofs lite annorlunda och mer fokus på drama samt med en slumpad global händelseutveckling där varje "grupp" har representanter för de olika maktgrupperingarna och konflikter mellan dessa på det lokala planet påverkar det globala skeendet och triggar avancemang i "metaplotten" enligt olika kriterier.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Ok, jag ska försöka ge lite tips som jag upplevt fungerat bra.

Begreppet intrigspel i sig ser jag som ganska brett (mest för att klargöra vad jag menar). Det är när intriger förekommer och är en betydande del av spelet. Det kan innebära att rollpersonerna intrigerar mot varandra i varierande utsträckning, men det måste inte. Det måste inte innehålla våld/mord/gift osv (men det kan). För exempel på intressanta men icke-våldsamma intrig-idéer så kan man ta en titt på "äventyr" för spelen Fiasco eller Skullduggery. Ta t.ex situationen att det är uttagningar till den stora årliga musikalen på en High School, och ett antal olika personer har som mål att ha olika roller i musikalen, och intrigerar mot varandra/med varandra för att få dessa roller.

Med det sagt kommer här mina små tips

1: Situation, mål och drivkrafter
Jag brukar inte skriva en "story" när jag gör intrigspel, utan jag konstruerar en situation med ett antal aktörer. Dessa aktörer har olika mål i förhållande till den situationen, och olika sätt att uppnå den situationen. Det här är på något sätt grunden i alla typer av intrigspel.

2: Nätverk och relationer
Ovanstående situation bygger jag upp genom att i valfritt program, eller med papper och penna (post-it-lappar funkar bra). Jag skriver upp alla aktörer (om det så är personer, organisationer eller annat), och bygger sen upp relationerna mellan dem. Relation = en linje och en beskrivning. I det här diagrammet skriver jag också upp hemligheter, drivkrafter, svaghter osv. Glöm inte bort vikten att skriva upp den konkreta yttringen av detta. T.Ex, om du har två adelspersoner som har en hemlig kärleksrelation, så kan den bl.a visas av att en av dem ställer upp en lampa i ett visst fönster varje natt som "kusten är klar".

Ett alternativ till att skriva relationerna som ett nätverk är att skriva dom i en tabell. Jag skrev om det på den här adressen: http://www.bhedia.se/uncategorized/excel-at-relations/

(På samma länk finns också länkar till inlägg om hur man bygger upp relationer mellan karaktärer osv)

3: Smoke and mirrors
Intriger handlar om hemligheter och spel. Ta t.ex filmen Zorro, där Anthony Hopkins säger "A gentleman is simply someone who says one thing and does another". Det baseras f.a på att om någon enskild aktör skulle säga rätt ut vad man vill så kommer man att få alla andra mot sig. Därför kan man inte säga vad man vill rakt ut, utan måste istället agera "bakom kulisserna" på olika sätt. I vissa sammanhang är det kanske så att den konsten utvecklats till något som högaktats. I en del hov i Europa förväntades män ha älskarinnor och ens anseende påverkades av hur hemligt man kunde hålla det.

4: Börja enkelt
Det kanske låter lite motsägelsefullt, men intriger och konspirationer är svårt (både att genomföra och att spela). Börja i liten skala för att bli varm i kläderna.


Svamlade
McWolfe
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
En av mina favorittaktiker för att få till bra intrigspel är efterhandsförklaringar. Bra intrigstårys ska handla om smarta människor. Smartare än spelarna. Det enklaste sättet att få till det är genom att låta dem, efter att något har hänt, ha förutsett det. Såhär:

Rollperson A gör något.
Rollperson B svarar på det och sabbar rollperson As planer.
Spelare A etablerar i efterhand att rollperson A hade förutsagt att rollperson B skulle agera på det sättet, och det var en del av planen från början, för hon har redan satt saker i rörelse som gör att det här spelar henne rakt i händerna.

Det här gör att rollperson A verkar jättesmart och en mästerintrigerare, utan att spelaren behöver vara det.

---

En annan teknik är att etablera att man känner till hemligheter. Såhär:

Rollperson A gör något hemligt.
Rollperson B besöker sedan rollperson A och snackar om hur hon vet precis vad som hände.
Rollperson A frågar "Hur visste du det?". B svarar "Jag vet allt som händer i den här staden."

Fräckt, va? Man får en känsla av att B har ett stort nätverk av kontakter och spioner överallt. Återigen, en smart och kompetent intrigerare. Mycket smartare än spelaren behöver vara.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Genesis said:
En av mina favorittaktiker för att få till bra intrigspel är efterhandsförklaringar. Bra intrigstårys ska handla om smarta människor. Smartare än spelarna. Det enklaste sättet att få till det är genom att låta dem, efter att något har hänt, ha förutsett det. Såhär:

Rollperson A gör något.
Rollperson B svarar på det och sabbar rollperson As planer.
Spelare A etablerar i efterhand att rollperson A hade förutsagt att rollperson B skulle agera på det sättet, och det var en del av planen från början, för hon har redan satt saker i rörelse som gör att det här spelar henne rakt i händerna.

Det här gör att rollperson A verkar jättesmart och en mästerintrigerare, utan att spelaren behöver vara det.

---

En annan teknik är att etablera att man känner till hemligheter. Såhär:

Rollperson A gör något hemligt.
Rollperson B besöker sedan rollperson A och snackar om hur hon vet precis vad som hände.
Rollperson A frågar "Hur visste du det?". B svarar "Jag vet allt som händer i den här staden."

Fräckt, va? Man får en känsla av att B har ett stort nätverk av kontakter och spioner överallt. Återigen, en smart och kompetent intrigerare. Mycket smartare än spelaren behöver vara.
Jag gillar't!

Det är även ett bra exempel på en cool teknik som är extremt spelstilsberoende och som skulle haverera spelet totalt om vi tävlade eller var noga med kausaliteten :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det beror på. Det skulle kunna funka i vissa av mina kampanjer. Ingen håller hemlisar OOC för varandra men de intrigerar bakom varandras rygg IC hela tiden. På det sättet kan även den som blir ägd sitta och garva åt dråpligheterna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,746
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Det beror på. Det skulle kunna funka i vissa av mina kampanjer. Ingen håller hemlisar OOC för varandra men de intrigerar bakom varandras rygg IC hela tiden. På det sättet kan även den som blir ägd sitta och garva åt dråpligheterna.
Som sagt, det handlar om spelstil och system. Det finns givetvis fördelar och nackdelar med alla spelsätt, viktigt är bara att vara medveten om vad som kolliderar och vad som harmoniserar.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Genesis said:
En av mina favorittaktiker för att få till bra intrigspel är efterhandsförklaringar. Bra intrigstårys ska handla om smarta människor. Smartare än spelarna. Det enklaste sättet att få till det är genom att låta dem, efter att något har hänt, ha förutsett det. Såhär:

Rollperson A gör något.
Rollperson B svarar på det och sabbar rollperson As planer.
Spelare A etablerar i efterhand att rollperson A hade förutsagt att rollperson B skulle agera på det sättet, och det var en del av planen från början, för hon har redan satt saker i rörelse som gör att det här spelar henne rakt i händerna.

Det här gör att rollperson A verkar jättesmart och en mästerintrigerare, utan att spelaren behöver vara det.

---

En annan teknik är att etablera att man känner till hemligheter. Såhär:

Rollperson A gör något hemligt.
Rollperson B besöker sedan rollperson A och snackar om hur hon vet precis vad som hände.
Rollperson A frågar "Hur visste du det?". B svarar "Jag vet allt som händer i den här staden."

Fräckt, va? Man får en känsla av att B har ett stort nätverk av kontakter och spioner överallt. Återigen, en smart och kompetent intrigerare. Mycket smartare än spelaren behöver vara.
Det här tog tid för mig att vänja mig vid. Kommer ihåg när Han, Genesis, jag och Solve lirade Svart av kval första gången. Han körde på det här och jag kände mig kontrad och att min rollperson blev överkörd. Efter att ha snackat igenom vad som hände och efter att ha spelat ett par sådana lir till insåg jag att det här spelsättet krävde ett helt annat sätt att tänka, och efter det tycker jag att det är helt perfekt för intrigspel. Ett tips är att vara oerhört tydlig med att inte försöka "vinna" med sin rollperson innan man börjar spela såhär. För mig tog det som sagt ett par lir innan jag kunde släppa trad-tänket, för det ställer bara till besvär i den här sortens spel.
 
Top