Nekromanti Intrigrollspel för dummies

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tror att det är en förenkling att identifiera "vinstdrivet" = trad och "vinstagnostiskt"* = indie. Egentligen håller folk här med varandra. Teknikerna jag presenterade är svåra att förena med en spelstil där rollpersonens framgång identifieras med spelarens.

Det är sant att det ofta finns ett sådant antagande i traditionella spel (alla spel som försöker att ha en "spelbalans" antar en sådan spelstil), men alla som spelar sådana spel gör det inte på ett sådant sätt.

krank har också rätt i att teknikerna är svåra att förena med karaktärsimmersionism och en bild av en objektiv spelvärld som existerar oberoende av rollpersonerna och berättelsen.

---
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Mucus said:
Det är väldigt mycket det här jag vill få fram. Såsom Genesis skrev gillar jag att spela intriger, men jag tror inte att trad är arenan för det.
Jag tror att man definitivt kan spela intriger inom trad (sett flera intressanta exempel i den här tråden, både i stor och liten skala). Men man får nog använda andra tekniker och ha annat fokus.

Trad behöver inte bara vara BRP med äventyrande äventyrare som får uppdrag på världshus, liksom. Jag tycker till exempel att Vamper är trad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Gröten var förgiftad och ni som åt av den måste klara ett räddningsslag för att dö.
[Spelare A lyckas med ett intelligens/whatever-slag]
Aha, men jag var fullkomligt medveten om att gröten var förgiftad och låtsades bara äta. Egentligen hällde jag ut gröten innan för tröjan!
[Spelledaren lyckas med ett likadant whatever-slag för giftmördaren]
Aha, förgiftaren förutsåg en sån manöver och det är ett kontaktgift som har trängt in genom din hud!
[Splare A misslyckas med sitt whateverslag]
Fan!
http://youtu.be/Do-wDPoC6GM?t=2m40s :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag är traddspelare och det är helt okej för mig om det går dåligt för min rollperson så länge det går dåligt på ett skoj sätt. Det gör det inte otraddigt, utan möjligen till en annan smak av traddspel.
Min uppfattning av tradspel (som sagt, är egentligen kass på terminologin) är att man som spelare hela tiden kommer försöka hålla sin rollpersons rygg fri. Det är lite som krank skriver att det handlar om smarta spelare, inte smarta rollpersoner. Den spelare som har minimerat riskerna för sin rollperson kommer inte kunna få någon sådan vändning mot sig, eftersom hen då redan har tänkt på allting. Med Genesis exempel kan jag t ex implementera att Genesis karaktär står på knä över ett badkar fyllt av blod och att en fotograf kommer in till badrummet, tar ett par foton och sedan sticker därifrån. Där klipper jag scenen och Genesis ser numera ut som ett leende frågetecken och tänker "jasså, fan... det är så här min rollperson agerar när ingen ser på... Det spelar jag vidare på". I ett tradlir skulle det vara otänkbart.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Genesis said:
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.
Kan vi inte bara kalla det för rollspel?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
krank said:
Mucus said:
Det är väldigt mycket det här jag vill få fram. Såsom Genesis skrev gillar jag att spela intriger, men jag tror inte att trad är arenan för det.
Jag tror att man definitivt kan spela intriger inom trad (sett flera intressanta exempel i den här tråden, både i stor och liten skala). Men man får nog använda andra tekniker och ha annat fokus.

Trad behöver inte bara vara BRP med äventyrande äventyrare som får uppdrag på världshus, liksom. Jag tycker till exempel att Vamper är trad.
Kanske lite otydligt av mig. Man kan absolut spela intrigspel i trad. Men jag tror inte att Genesis tekniklämpar sig i trad. Och det är Genesis teknik som jag tycker är kul.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Genesis said:
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.
Kan vi inte använda CA-termer för detta?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Rymdhamster said:
Genesis said:
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.
Kan vi inte bara kalla det för rollspel?
Så att jag blir förknippad med D&D-spelare? No way! :gremtongue:

Seriously though så finns det flera anledningar att skilja på olika sorters spel. Vissa tekniker funkar bättre för olika spel, och för att kunna identifiera dem är en allmän terminologi ett viktigt verktyg. Om inte annat så för att vi inte ska missförstå varandra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Mucus said:
Min uppfattning av tradspel (som sagt, är egentligen kass på terminologin) är att man som spelare hela tiden kommer försöka hålla sin rollpersons rygg fri.
Nej, verkligen inte. Visst finns det många som spelar så, men det finns många som inte spelar så också. Det där är definitivt inte någon vital del av tradd så som jag betraktar spelstilen.

Mucus said:
Det är lite som krank skriver att det handlar om smarta spelare, inte smarta rollpersoner.
Det här låter snarare som "old school gaming", vilket så vitt mig anbelangar är något helt annat. Jag är för smarta rollpersoner snarare än smarta spelare i traddspel. Det här är snarare än diskussion om två olika aspekter av traddspelet. Vissa anser att det är viktigt för inlevelsen (INLEVELSE! Kom igen folk!) att rollpersonen ligger så nära spelaren som möjligt, dvs om du vill spela en smart rollperson så behöver du som spelare vara smart så du kan gestalta detta. Men det är bara ett av sätten att närma sig traddlir. Jag kommer från andra hållet i frågan och anser att det är rollpersonens värde som är det viktiga och självklart ska du kunna spela en smart rollperson även om du själv inte är lådans vassaste potatisskalare.

Jag är traddspelare. Men det du beskriver är helt främmande för mig =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Det där är definitivt inte någon vital del av tradd så som jag betraktar spelstilen.
Grejen är att "trad" inte är en enhetlig spelstil, utan ett samlingsnamn för "alla spelstilar som existerade på 1900-talet". Det ryms en jäkla massa variation inom begreppet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Precis! Det är en jäkligt bred samling av en massa olika spelstilar och sätt att närma sig de spelsstilarna, snarare än en specifik spelstil.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
mm, och därför slängde jag in en brasklapp gällande terminologin. Det jag menar med "trad" är nog i sammanhanget just det där med smarta spelare, hålla rollpersonens rygg fri och att inte metagejma. Kanske borde jag använda Old school gaming istället.

Hursom, för att inte fortsätta detta sidospår i den här tråden, tror jag att Genesis briljanta exempel behöver backas upp med riktlinjer för hur vi väljer att se på våra karaktärer och hur vi förhåller oss till ståryn. Indiespelens grundpelare (som typ Wilper kan citera i sömnen)
 
Top