Nekromanti Internet i mobilen - hur mycket surfar ni?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Übereil said:
Det är dags att förnya mitt mobilabonemang. Det jag funderar på är att skaffa en smartphone, och då bör jag ha koll på vad jag behöver innan jag tecknar något.

Så därför undrar jag, helt enkelt, hur mycket bandbredd använder ni i månaden för att surfa i mobilen och vad gör ni med den (på ett ungefär)?

Har ni några andra tips är det givetvis också välkommet. Vad ni har för abonemang till vilket pris t ex.

Übereil
Jag surfar för cirka 1 GB på 3g-nätet i månaden. Hur mycket surfande som görs totalt på mobilen när jag har tillgång till wlan vågar jag inte gissa... Jag streamar heller varken ljud eller bild till telefonen så var all data användning kommer ifrån vet jag inte riktigt.

Vi säger att det är jobbmail.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Übereil said:
Dvs kanske på flygplatsen och något café någonstans (är man hemma eller på jobbet använder man inte mobilen för att surfa - what's the point när man har en riktig dator?).

Übereil
För egen del så tycker jag det är mycket smidigare att ta fram mobilen och kolla Facebook eller Instagram än att kolla min stationära dator. (Den stationära datorn är ibland också upptagen av ett datorspelande barn).

Sedan är det ju smidigt om man man snabbt vill kolla upp nåt - du sitter i soffan och kollar på film och vill veta vilka filmer Brad Pitt varit med i - eller du kollar på matlagningsprogram och vill veta vad fenugreek* är.

På jobbet använder jag spotify via mobilen, eftersom vi inte tillåts installera program. Och det drar ju en del bandbredd.

Det finns också appar som är anpassade för mobilen: Untappad till exempel som du kan använda om du är ute och dricker öl och vill visa för dina öl-vänner vilken öl du just nu dricker. Meningslöst kanske, men kul. En smartfån skapar många meningslösa behov.

*Bockhornsklöver
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Jag har telenor fri kontantkort. Kostar 150 kr i månaden och varje samtal kostar typ 1 kr. Surf är ganska begränsat (200 mb?) men sedan kostar det 9 kr per dag som man surfar (obegränsad mängd data).
Jag kopplar upp mig via mobilen på alla mina datorer... antingen genom USB eller genom att sätta på WiFi-delning på mobilen (tror det kallas wiFi hotspot på engelska).
Totalt blir det en 400kr i månaden men då laddar jag ner en hel del (mycket stora jobbfiler och en del annat) och är online ganska mycket (spel, surf och mejl etc).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Genesis said:
Jag har ett abbonemang från Telenor som ger mig obegränsad surf för en hundring i månaden (tror att det är 79 kr/mån plus 20 kr för att jag inte orkat avbeställa pappersfakturor). Det mesta av mina surfkostnader är i form av iMessage (skicka meddelanden, bilder och filmer) och IP-telefoni. Jag har såklart svindyra samtals- och SMS-kostnader med det abbonemanget, men då jag ringer kanske ett vanligt samtal varannan månad och skickar två-tre vanliga SMS i månaden så är det ingen större kostnad.
Jag har samma abonnemang, men med något tillägg som håller samtals- och SMS-kostnaderna nere (för en ytterligare månadskostnad, såklart). Jag är helnöjd, drar uppemot 1 TB trafik vissa månader utan problem (Använder den ibland som internet till datorn, antingen när jag inte har annat nät eller om jag bara vill ha två anslutningar för ökad kapacitet. Dessutom, ni vet väl att det finns Bittorrent-klienter för telefonen?).

Rekommenderas!

Att Telenor dessutom verkar vara den enda operatör som har användbar täckning hemma hos mig gör inte saken sämre...
 
Top