Nekromanti Internet i mobilen - hur mycket surfar ni?

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Det är dags att förnya mitt mobilabonemang. Det jag funderar på är att skaffa en smartphone, och då bör jag ha koll på vad jag behöver innan jag tecknar något.

Så därför undrar jag, helt enkelt, hur mycket bandbredd använder ni i månaden för att surfa i mobilen och vad gör ni med den (på ett ungefär)?

Har ni några andra tips är det givetvis också välkommet. Vad ni har för abonemang till vilket pris t ex.

Übereil
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Jag har något slags telia mini eller vad det heter. Den billigaste med minsta surfpotten.

Det är segt att streama saker på 3G, så när jag inte är ansluten till WiFi surfar jag på wrnu, kollar mejlen och olika bloggar och kanske chattar med någon irc-klient.

I princip tror jag den minsta surfpotten är bra nog så länge man inte streamar film eller musik.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jag har ett telenor-abg. Använder runt 600 meg i månaden (någon månad upp till dubbet så mycket). Antalet nedladdade megabyte har gått ner en hel del efter att jag skaffade en surfplatta. Surfar vanligtvis via Wifi när jag är hemma.

Bandbredden tas främst upp av: Facebook, Instagram, Tapatalk, Chrome, Youtube och Whatsapp.

Edit: har ett abonnemang som heter Telenor Pott med Surf som kostar 299 i månaden. Obegränsad datatrafik ingår i det priset (tror jag i alla fall, verkar inte som att telenor har kvar den typen av abonnemang!).
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Hej Ubbe!

Efter att ha fått en smartphone surfar jag jättemycket, i princip minst någon timme varje dag. Jag är på rollspel.nu via mobilen ca 80% av all tid jag är här. Jag tror att maxdata för min surf är 1G, vilket räcker gott och väl för mina behov. Den enda gången jag överskred det var när jag laddade hem 30 podcasts på 3G nätverket (det blev intressanta 25 dagar utan 3G surf).

Annars används smartphonen mest till att chatta (här och andra ställen), kolla mejlen, söka på saker, SL:s reseapp, GPS då och då. Jag undviker att titta på video just för att det äter bandbredd och laddar hem podcasts via wifi för att inte belasta med streaming.

Mitt abonnemang var ett specialerbjudande med Telia för 79kr/mån med 1G (tror jag) surf. Denna sommar går detta pris ut så det lär kosta mer - ska kolla upp det om några dagar. Jag har Telia mest för att har haft det länge plus det har bra täckning i Norrland (bara Telia och Halebop har någorlunda bra täckning där) - där jag är då och då. Min telefon är en Iphone 4 som jag fick i present för ett par år sedan.

Lycka till med detta lilla projekt, Ubbe =)

Ändring: kanske lite sidospår men tänkte bara passa på att tipsa om Prey , en app jag fick nys om via reddit. Man reggar sig på hemsidan, laddar ner appen till mobilen och synkar. Om mobilen försvinner eller blir stulen kan man gå in via nätet och hitta den på GPS, ta bilder av tjuven mha kameran, skriva meddelanden på skärmen etc. Gratisversionen lagrar 2 rapporter och när man uppgraderar (tex vid förlust) blir det fler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har något som heter "Telia Mobil Flex Small", men det finns egentligen inte längre. Jag har ingen aning om vad min datagräns är, men det är väl typ 1-2gb eller så. De flesta månader klarar jag mig på det, men ibland går jag över. Känns lagom. Går jag över kostar det lite mer på fakturan.

Jag surfar (kollar upp saker när jag undrar etc), kollar mailen och facebook, använder kartor, laddar hem en och annan bok. Under sommaren eller när jag är bortrest kan det bli mer nerladdat.

Telia låter mig inte kolla på mina gamla fakturor just nu, men jag är halvsäker på att jag betalar typ en trehundring i månaden. Jag har två teliaabonnemang och det andra kostar mig någon hundring mer och hör till min surfplatta. Tror båda kommer att bli billigare när telefonen resp. plattan är färdigbetalda, men ungefär då lär ju jag ha skaffat nya av respektive sort...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag surfar jättelite. Jag kollar i princip upp saker när jag är på stan (prisjämförelser och annat), och fejsbokar en massa.

Förra månaden spenderades 358 Mb. 105 Mb internet, 77 Mb fejsbok, 2 Mb mejl och resten på osorterade appars datatrafik så att NSA har något att göra mellan kafferasterna.

Jag ringer också jättelite. Typ två samtal i månaden i medel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Nu hittade jag "Data usage" på min Android.

11 Juni - 11 Juli använde jag 251 mb. 75 mb av det var appar och uppdateringar till appar, 48 mb Facebook, 48 mb Chrome, 16 mb mail.

Och att döma av det jag kan se historiskt verkar det ha varit en ganska normal månad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har ett abbonemang från Telenor som ger mig obegränsad surf för en hundring i månaden (tror att det är 79 kr/mån plus 20 kr för att jag inte orkat avbeställa pappersfakturor). Det mesta av mina surfkostnader är i form av iMessage (skicka meddelanden, bilder och filmer) och IP-telefoni. Jag har såklart svindyra samtals- och SMS-kostnader med det abbonemanget, men då jag ringer kanske ett vanligt samtal varannan månad och skickar två-tre vanliga SMS i månaden så är det ingen större kostnad.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jaha...

jag ringde precis till Telenor för att säga upp en mobilförsäkring på en telefon som jag inte använder. Och nu har jag bytt abg och får en ny telefon om en vecka. Hur gick det till? :gremsmirk:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har 1GB fri datatrafik per månad. Det räcker mer än väl, normalt använder jag 100-200 MB. SL-appen, lite karttjänst ibland, mailande och så endel surfande.

Jag tror att det är vanligare att folk drar till med ett väldigt generöst, men dyrt, abonnemang och sen använder rätt lite av det än tvärt om.

Så länge du håller dig från att uppdatera appar, ladda ner filmer eller lyssna på streamad musik när du inte har Wi-Fi så lär du klara dig väldigt långt med ett litet abonnemang.

Dessutom så tror jag att teleföretagen är mer villiga att ändra ett ingått abonnemang uppåt än neråt.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Jag använder oftast mer än 1gb vilket är min gräns.(Nu fick jag nyligen uppgraderar till 7gb utan extra koatnad...mysko)

Det som använder mest datatrafik är att kolla videos.
Jag brukar kolla långa intervjuer med mmafighters och då tar snart trafiken slut.

Tänk på dock hurvida det finns wifi på de ställen du oftast surfar.
Om det gör det så kommer du inte göra av med värst mycket datatrafik.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag surfar mellan 2-6 timmar per dag (dvs använder internet via mobiler) Använder min för att kolla på youtube, surfa på internet, lyssna på spotify osv.

När jag hade full sysselsättning så blev det ätt upp till 2 gig per månad, ibland mer. Nu är det väl strax under 1 gig.

Använder Telia, har dock ingen aning om hur det står sig i priset i relation till andra operatörers abonnemang. Frågan är ju vad du ska använda det till och i vilken mån. Du kanske inte behöver obegränsad surf exvis.

Tänk igenom vad du ska använda det för, och hur stort behov du kommer att ha av att surfa på mobilen när du inte har tillgång till wifi.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag orkade inte bry mig om gränser, så jag skaffade fri surf utan gräns (telenor men som någon sa så verkar det abbonemanget vara borta). Jag använder det mobila internet till mail, appar, mycket podradio, och när jag åker tåg/buss till att dela med min dator. Det vill säga ganska mycket, men har wifi när jag är hemma. Kollade just vad jag brukade ligga på och det är i snitt mellan 1-2gb, juli lyckades jag komma upp till fyra, men då spenderade jag en vecka på hotell samtidigt som det var magicVM och deras wifi var för dålig.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
"Ha tillgång till WiFi" verkar vara något folk pratar om drar ner trafikanvändningen. Vad är WiFi när man pratar mobiltelefoner och hur funkar det rent praktiskt (jag behöver inte få radiovågor förklarat för mig, jag behöver mer veta när man normalt har och inte har tillgång till det).

Übereil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man har tillgång till det hemma och på jobbet och på bättre flygplatser och sämre caféer.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Dvs kanske på flygplatsen och något café någonstans (är man hemma eller på jobbet använder man inte mobilen för att surfa - what's the point när man har en riktig dator?).

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Übereil said:
(är man hemma eller på jobbet använder man inte mobilen för att surfa - what's the point när man har en riktig dator?).
Det beror, antar jag, på...

När jag sitter och kollar på film i TV-soffan eller så gillar jag att surfa på mobilen, för då slipper jag förflytta mig till datorn eller sitta med laptop i knät.

När jag är på jobbet och behöver dubbelkolla schemat medan jag är på väg någonstans gillar jag att surfa med mobilen på jobbets wifi.

När jag för anteckningar under jobbmöten ogillar jag laptops för de tar så stor plats och skärmar av lite för mycket.

När jag spelleder och har flera olika saker att hålla reda på som jag inte har i pappersformat gillar jag att ha surfplatta och mobil med wifi, eftersom mina dokument ofta ligger på dropbox eller google drive.

När jag ligger och läser på kvällen gillar jag att kunna kolla upp saker på nätet om jag plötsligt börjar undra något; då är det najs med wifi.

När jag läser digitala serier gör jag det på min surfplatta, och en del av serierna läser jag på Marvel Digital Comics Unlimited, som laddar in serierna dynamiskt från nätet.

Så the point is väl att även på jobbet eller hemma finns det tillfällen där det inte är praktiskt eller bekvämt att släpa med sig en laptop eller släpa sig till en stationär.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Dodgy osäkrade oskyddade cafénätverk innebär att vem som helst kan tjuvlyssna på din datatrafik. Så var försiktig med vilka nätverk du kopplar upp dig på.
  • I vissa fall kostar det pengar att bli insläppt på WiFi-näten.
  • Om WiFi lämnas påslagen i mobilen så försöker den prata med precis alla nätverk i närheten jämt för att se vilka de är och om man får surfa där, och det tömmer batteriet snabbare än kapten Haddock tömmer en flaska Loch Lomond.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man laddar hem appar och podcasts när man är hemma eller på jobbet, men jag surfar väldigt mycket på mobilen hemma generellt också faktiskt. Den är så... mobil.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag surfar förbluffande mycket på min smartphone. Jag har cirka 1 gb i månaden och jag använder vanligtvis 1,4 gb och det inkluderar att jag använder mig av Opera mini som komprimerar alla bilder samt att aldrig lyssnar på musik eller ser videoklipp.

Mitt nästa abonnemang kommer att vara på 3 gb för att vara på den säkra sidan.
 
Top