Nekromanti Interceptors- ett Sci-fi- dungeoncrawl/horror koncept

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ett skepp, en stilla jätte som färdats genom The Voids grymma icke-verklighet, poppar tillbaka in i verkligheten, dussintals ljusår bort ifrån platsen där det tillfälligt slutade existera får några veckor sedan, och sätter kurs mot systemets enda bebodda planet.
Än så länge är det inget ovanligt med detta, bara rutin. The Void är det enda valet om man vill färdas mellan stjärnorna, och att färdas mellan stjärnorna är nödvändigt för varje civilization som vill leva för evigt, som inte vill vara bunden till den lilla klump av materia som var deras hemplanet. Varje civilization som inte vill dö i nästa oundvikliga kataklysm Asteroider, radioaktiva stormar, strålning från en pulserande neutronstjärna.
En automatisk kommunikationsstation skickar ut sin försynta fråga "Är någon där? Vem där? Vem kommer?". Inget svar.
Nu är det inte längre rutin. Planetens försvarssystem värmer upp sin kombination av kärnvapenmissiler, railguns och energivapen. För om något är på kurs mot planeten finns det bara två möjligheter: Vän eller dödlig fiende.
Det finns en sista chans, att skicka ut någon för att ta tillbaka kontrollen innan skeppet, och det miljontals ton av industriellt slit och möda som ett interstellärt fraktskepp består av, förintas i en explosion av atomisk eld.

Det är här ni kommer in. Ni har ett jobb, ni är s.k. Interceptors. När ett rymdskepp kommer in i ett system och inte svarar har ni 72 timmar att säkra och bärga rymdskeppet innan systemförsvaret skjuter ner det. Men vet vad fan som finns ombord eller vad som har gått fel?

Spelkoncept:
1. Tidspress. Ni har 50+2d6 timmar på er att säkra skeppet eller, som tröstpris, delar av lasten. Skeppet är lätt det som är mest värdefullt, men också det som är svårast att rädda.

2. Mindsphere/Osäkra minnen. Ni riskerar inte era egna skinn på ett främmande skepp. Ett främmande skepp är rent naturligt en jävla dödsfälla som är designad för att förhindra just det som ni försöker göra, att borda och ta kontroll överskeppet trots att dess besättning inte har gett sitt godkännande. Inte nog med det, vem vet vad som har gått fel? Något har hänt i tomrummet mellan stjärnorna eller i The Void, men vad? Så givetvis går ni inte in själva, utan det är Simulacra, människoliknande robotar styrda av era medvetande, som skickas in i skeppets djup. Simulacra är länkade till alla Piloter genom The Mindsphere, en teknopsykisk länk. Men varje gång en Simulacra dör är det inte säkert att alla minnen som skickas tillbaka var verkligen sanna. Varje gång någon dör så finns det en chans att det Piloterna "vet" inte är riktigt sanningen. Speciellt om den Simulacran dog ensam, dog utan sina kamrater i närheten för att verifiera vad som har hänt. Samtidigt så betyder tidspressen att "don't split the party" inte är ett realistiskt val...

3. The Mindsphere skyddare er mot fysiska hot, men är det nog? Är det nog i ett fientligt universum fyllt av all sorts skit och där skepp färdas genom the Void, en dimension där allt levande utanför kryostasis kan drivas till vansinne inom dagar eller till och med timmar? Vem vet vad som har pågått på skeppet, vad som har gått fel? Vem vet vad för fripassagerare skeppet har plockat upp?

Inspirationskällor: Alien/Aliens, Altered Carbon, Almost Human, The Expanse, Cthulhu-mythoset.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Älskar premissen. Lite Sci Fi Horror Space Hulk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Coolt! Enda invändningen jag har är att allt som uppmuntrar till att splittra gruppen är dåligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Det påminner lite om något jag efterfrågade i måndags =)

Så om du skulle göra ett faktiskt spel med tillhörande dungeons/void hulks av det här så är jag väldigt intresserad, för det betyder att jag slipper…
 
Top