Nekromanti Sökes: Low-fi rymd-OSR-dungeon?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
OK, jag lyckades nyligen formulera ett par saker kring min spelsmak som jag tidigare bara haft som en magkänsla någonstans i bakhuvudet (jaja, anatomi...). Det ledde till en fundering: Skulle jag tycka att det vore givande att köra OSR ifall min rollpersons liv inte stod på spel?

Och då funderade jag på hur det skulle kunna fungera, samt hur jag skulle lösa det faktum att så mycket OSR tematiskt och estetiskt är så ointressant för mig, givet att jag avskyr fantasy.

Så… Det här är tanken: Transhumanistisk Alien-OSR, där man till exempel skulle kunna tänka sig att man istället för dungeons utforskar stora space hulks eller så. Jag tänker skitig arbetarklass-rymdscifi, så typ någonstans mellan Alien och Aliens. Gärna variation i miljöer och vad man möter, men utan att det blir alltför gonzo.

Så långt tänker jag att någon väl redan lär ha hittat på det. Visst borde det väl finnas rymdiga space hulk-megadungeons eller åtminstone vanliga dungeons att köra?

Och så transplanterar man helt enkelt in lite Altered Carbon i det hela, och gör så att de stackare som går ombord och ska undersöka i själva verket bara är artificiella kroppar med uppladdade medvetanden i, så om man dör så förgörs inte rollpersonen utan man blir bara (tillfälligt?) av med sina prylar och delar av sin progress.

Men: först skulle jag vilja veta ifall det finns några bra dungeons att använda för ett sådant här experiment. Sedan kan jag försöka hitta någon som kunde tänka sig att spelleda ett sådant experiment med mig…
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Såg igår ett intressant förslag på Fria Ligans Alien sida på Facebook om hur du skulle kunna vara en Bladerunner som jagar förrymda Androider på en nybyggarstation i rymden, men istället trampar rätt in i en av Alien filmerna istället.
Naturligtvis till deras kommande lansering.

Tänk Bladerunner/Outland/Alien(s)

Sätter du den ideen på papper är jag den förste att backa dig Krank!

Gör en Kutulu fast ”Älien”!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Greppet att göra rymd-OSR-dungeon är nog riktigt gammalt. Jag tänker t.ex. på Metamorphosis Alpha från 1976, Traveller från 1977 och varför inte Expedition to Barrier Peaks (1980) eller Star Frontiers från 1982. Det finns äventyr som är dungeon-utforskande i alla dessa. Sen är ju frågan om hur transhumanistiskt det är. Jag tycker dock att OSR har transhumanistiska drag (man hittar grejer i dungeons och använder det som gear eller XP för att förbättra sig själv så att man kan hitta ännu bättre grejer -- plus att det finns resurrection).

I uttalat transhumanistiska senare spel som t.ex. Anarchy Online (online-spel) eller Eclipse Phase är ju också utforskandet av planeter, övergivna rymdskepp o.s.v. centralt, även om de väl inte kan kallas old school och det går att diskutera hur low-fi de är. Also, Mothership, som jag inte har läst men som jag fattar passar rätt bra på det du säger. Till sist har du ju också mitt eget Suldokar's Wake, som visserligen bara har en pre-release av spelarboken ännu och som visserligen håller sig (huvudsakligen) på en planet, men som definitivt har kräl-utforskning av kraschade rymdskepp, invasion från mörkrymden i kombo med transhumanistisk teknologi som t.ex. ett försäkringssystem.

Vad du uppfattar som bra eller inte i detta är ju svårt att säga. Och blir man bara tillräckligt specifik i sin kravlista så landar det ju till slut i att inget är gjort. Min uppfattning är dock att det är ungefär lika trångt/öppet i den här nischen som i de flesta andra. Den springande punkten är nog om du vill ha verklig hard sf (svårt att hitta -- jag vet inget) eller mer skitig sf utan alltför spaceade grejer (mycket lättare).

Hälsar

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Fiktionslek;n329260 said:
Vad du uppfattar som bra eller inte i detta är ju svårt att säga. Och blir man bara tillräckligt specifik i sin kravlista så landar det ju till slut i att inget är gjort. Min uppfattning är dock att det är ungefär lika trångt/öppet i den här nischen som i de flesta andra. Den springande punkten är nog om du vill ha verklig hard sf (svårt att hitta -- jag vet inget) eller mer skitig sf utan alltför spaceade grejer (mycket lättare).
Jo, jag vet att det finns spel som har rymdkräl som sin grej. Det jag i första hand är ute efter just nu är ju förberedda scenarier/dungeons som teoretiskt sett skulle kunna anpassas till min transhumanistiska tanke. Egentligen kanske transhumanism är fel ord; jag menade mest just grejen med att se rollpersoner som kopior som det inte gör så jättemycket om de dör.

Överlag är jag fullt beredd på att slänga ihop en fungerande spelvärld och för all del ett system som passar mig. Det som alltid varit det svåra för min del är ju äventyrsdesignen.

Eclipse Phase har jag läst ganska få äventyr till – det är en spelvärld jag gillar ganska mycket, men där de som skapat spelet i mina ögon fokuserat sin utgivning helt fel (ändlösa kampanjmoduler med "stuff", men ganska få äventyr och vad jag vet ingen Stor Kampanj).


...men nu glider jag lite från ämnet. Det jag söker är alltså specifikt färdiga äventyr/dungeons/megadungeons som inte är alltför spaceade/gonzo utan skulle passa i en typ alien-skitig spelvärld. Jag kräver inte absolut hård scifi, men jag vill att det ska vara skitigt, lite lo-fi, och inte nödvändigtvis vara fullt av tusen olika utomjordiska raser, magi, psionics, och så vidare och så vidare. Inte kitchen-sink-scifi med andra ord.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag har ju ingen aning om hur man bygger bra dungeons, men om jag skulle skissa på en ram för det jag letar efter och senare försöka fylla den – vilket väl är vad man gör ifall man letar efter något men inte hittar det – så skulle ramen kunna se ut såhär:

Spelvärlden är typ Alien. Mycket tom farlig rymd, hänsynslösa företag, skitig hightech som känns vardaglig. Saker funkar ofta inte som de ska. Det finns cybernetik, men den blir lätt infekterad och krånglar. Det finns ingen magi, inga psykiska krafter. Eller ja, det kanske finns rykten om ESP och psykiska krafter men om det finns några psychics som är på riktigt så är deras förmågor mest jobbiga, opålitliga och ger dem huvudvärk. Det finns inga typ "portaler", åtminstone inga folk upptäckt än. Jag vet inte ifall det finns någon form av över-ljushastighet-transport; antagligen finns det eftersom det blir så drygt med resor annars. Eller så utspelar sig allt inom solsystemet.

Rollpersonerna kan vara en blandning av vanliga sluskar som behövde ett jobb, företagsnissar som är där för att hålla koll på sluskarna, slavar som är där för att de måste, och fucking tourists som betalat in sig för att Uppleva ett Äventyr.

Dungeonen skulle kunna vara typ en… Jag vet inte, en stor asteroid eller något, som anlänt till solsystemet utifrån och lagt sig tillrätta i omloppsbana kring nån planet eller solen eller så. Det är coolt, för man vet inte varför den är där, det kan finnas ett mål för RPs utforskning som inte BARA handlar om att bära med sig cool tech och pengar hem eller något. RPs uppdrag är utforskning, på uppdrag av någon megakorp typ. Man har något sätt att konstruera kroppar inuti asteroiden/skeppet/grejen, och ladda in folks medvetanden i dem. Kanske har man skickat in en sond med inbyggd 3d-printer eller något, vad vet jag. RP befinner sig egentligen på ett rymdskepp som lagts i bana kring asteroiden, och så castar man in sitt medvetande till kropparna. Kanske finns det platser på asteroiden där man kan dumpa sin loot så att den kan plockas upp av drönare från ens rymdskepp?

Och såklart finns det "folk" inne i asteroiden. Och maskiner, styrda av en eller flera AIs. Inte jättemånga helt olika aliens, men kanske från samma ekosystem. Eller så är det människor, for some reason som RP får ta reda på.


Något sådant, som grund. En hyfsat jordnära, skitig värld. En dungeon som det finns anledning att utforska som inte bara är personlig girighet eller något slags personlig agenda. En mekanism som gör att ens rollperson inte kasseras bara för att den "dör" inne i skeppet. Utforskning. Stuff.



Därmed inte sagt att jag förväntar mig hitta en dungeon som är gjord av någon annan som gör exakt det här, såklart. Jag bara spånar och drömmer fritt nu.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ok! Saknar precis samma sak som du när det gäller Eclipse Phase. Om man bortser från saker som skulle kunna moddas för att passa, har du kollat in Starship Infernum (2018)? Där skapas din dungeon medan du spelar. Och har du kollat om Stars Without Numbers har några äventyursmoduler som passar?

Allt gott,

Christian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Fiktionslek;n329266 said:
Ok! Saknar precis samma sak som du när det gäller Eclipse Phase. Om man bortser från saker som skulle kunna moddas för att passa, har du kollat in Starship Infernum (2018)? Där skapas din dungeon medan du spelar. Och har du kollat om Stars Without Numbers har några äventyursmoduler som passar?
Ingen av dem. Jag är försiktigt positiv till det du beskriver med Starship Infernum och ska nog kolla in det. I vanliga fall brukar jag vara försiktig med sådant eftersom jag visserligen inte är riktigt på samma nivå som 2097 så gillar jag generellt scenarier där saker är "solida", så att säga. Men som allra minst låter det värt att kolla upp – mekaniker för att generera dungeons kan man ju alltid lära sig saker av!

Och nej, jag har inte kollat in några moduler till Stars Without Numbers. Jag borde nog göra det, tack för påminnelsen! Om någon känner till några specifika som är bra, så tar jag tacksamt emot tips!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Nässe;n329269 said:
http://www.tuesdayknightgames.com/mothership

inte läst själv men kan vara värt att spana in—för dig framför allt Dead Planet en bit ner på sidan.
Dead Planet är en grym modul. Väldigt effektivt skriven (vilket samtidigt också betyder att man förväntas kunna fylla i eventuella luckor på egen hand). Möjligen lite för långt åt weird-hållet för vad som beskrivs i den här tråden dock, men vissa delar (The Alexis till exempel) borde funka typ rakt av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Dead Planet, Mothership och Starship Infernum införskaffade. Tack för tips! Ska kolla in så snart jag har lite tid.

(Jag märker att det här börjar glida mer och mer mot att "bygga något och sedan försöka spelleda det" snarare än "hitta något och få någon att spelleda mig i det", vilket lite defeats the purpose of det tänkta experimentet. Å andra sidan är skapande kul, och jag "behöver" ju alltid nya projekt att fippla med. Och jag HAR funderat på att bygga ett rymdspel i flera år…)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Coolt! Om du ska bygga eget: Splatbooks for transhumanistiska rollspel (om du inte redan sett) skulle kunna vara Transhuman Space och Mindjammer.

C
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
krank;n329271 said:
Dead Planet, Mothership och Starship Infernum införskaffade. Tack för tips! Ska kolla in så snart jag har lite tid.

(Jag märker att det här börjar glida mer och mer mot att "bygga något och sedan försöka spelleda det" snarare än "hitta något och få någon att spelleda mig i det", vilket lite defeats the purpose of det tänkta experimentet. Å andra sidan är skapande kul, och jag "behöver" ju alltid nya projekt att fippla med. Och jag HAR funderat på att bygga ett rymdspel i flera år…)
Frakten är lite för svettig för mig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Nässe;n329278 said:
Frakten är lite för svettig för mig...
Frakten?

Aaaah, du tänker ifall man skulle köpa de fysiska pappersdonglarna istället för PDF:erna…
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Skrev och frågade "Mothershiparna" och det var dit de hänvisade mig. Melsonia var trevliga och snabba som tusan.
 
Top