Inspired by Krank - min arbetsdagbok

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Jag tycker det här med arbetsdagbok verkar rätt så klyftigt. Så tänkte jag skulle försöka ge mig själv nån sorts överblick och möjlighet till eftertänksamhet.

Dagen har spenderats med mestadels planering och fundering.

Oceania 2084 - the Orwellian dystopia
Idag har jag börjat preppa lite inför att köra nån sorts one-shot version av Oceania 2084. Jag har spenderat dagen på reddit snackande med olika designers och GMs om hur de brukar tänka när de vill/ska köra ett komplext system som en one-shot. Efter lite kollektivt reflekterande så tror jag att jag har landat i att
  • göra förskapade rollpersoner, där alla numeriska värden är ifyllda och alla kosmetiska saker är odefinierade,
  • det verkar också smart att förskapa karaktärernas familjer,
  • starten av sessionen behöver nog också vara lite annorlunda, tror det blir bäst om spelarna får som en liten kort förskriven "intrig" i handen. Som ett grepp för att få allas relationer "to make sense" utan att behöva lägga mer än halva sessionen på att diskutera det,
  • preppa en massa cheat sheets över de regler som jag VET att vi kommer använda oss av,
  • slutet av sessionen kommer vara triggat av att x-antal RP har blivit Vaporized (dött) så att spelarna fått se både reaktioner från big brother och greppat hur Notes och Relationer fungerar.
  • en one shot session har planerats in till den 25e april, för att testa ideerna, och imorgon ska jag skicka anmälningsmail till tekniska museets rollspelsevent den 3 maj.
Soapboxer
Jag har också uppdaterat min itch sida lite grand, så att Soapboxer ser representabelt ut. Tyckte det blev rätt snazzy.

A one in a million chance at adventure
Jag öppnade och stängde audacity, tänkte jag skulle klippt på tredje avsnittet i actual play podden, meeeeeeen orken rann mig ur händerna. Så jag drog till badhuset istället. :)
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Idag har jag lagt sista handen vid Soapboxer (tror jag). En del mindre språkliga grejer, typ att jag hade stavat "speech" som "speach" och att jag pendlade mellan brittisk engelska och amerikansk. Jag fixade till pratbubblorna och fixade lite tydlighet i reglerna. Redo för release så fort jag fått tillbaka korrläsningen från min polare.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Gjorde en test printout av kapitel 1 av oceania i a5 format. Mkt nöjd med storlek och känsla. Nästa steg är att sitta ner med min kompanjon Adam, han bör ha hunnit läsa igenom senaste versionen nu. Vi ska gå igenom och justera logiska följden i boken och snacka vilka grejer vi ska ha på en lathund. Jag har också inlett ett översättningsarbete till svenska (allt är skrivet på engelska) ifall jag skulle få för mig att publicera på svenska också. Egentligen är det mest motiverat av att min partner inte är så bra på engelska och hon har uttryckt att det är så tråkigt att inte kunna fatta helt vad det är jag har jobbat på i tre år.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Parallellt med utvecklandet av oceania har jag de senaste månaderna skrivit på en master uppsats kring spel designen och min skapande process. Jag lämnade in första kompletta utkastet imorses, så idag har jag bara vilat och försökt ta hand om hemmet. När det är färdigskrivet helt och publicerat kommer uppsatsen publiceras på itch-sidan och här.

Jag har idag haft ett möte med min kumpanjon Adam Mayes, vi gick igenom lite ändringar som jag gjort under den senaste månaden och diskuterade lite kring olika delar av framtidsplanerna för projektet.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Den senaste tiden så har jag varit helt maniskt engagerad i att skriva färdigt min masteruppsats och förbereda inför opponering. Gällande spelutvecklling så har jag börjat fundera på att skapa en 3:dje version av A one in a million chance at adventure . Finns liksom lite grejer som jag velat åtgärda länge, exempelvis ogillar jag regelbeskrivningen av hur en gör skill checks etc. Sen har ju alla supplements blivit lite opraktiskt disjointed och skulle verkligen gå att slänga ihop dem i en och samma PDF så en som spelare inte måste besöka 7 sidor för att få ner allt.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Long time no type. Oh my. Jag har jobbat på hela sommaren och hösten med att färdigställa mitt spel Oceania 2084. Parallellt med det så har jag även påbörjat ett nytt projekt, arbetsnamn "Davids Dad" (ett solo-journaling spel som använder gamla riktiga vägkartor som randomgenerator).

Har också börjat pilla med att uppdatera "A one in a million chance at adventure" till en "third edition". Vill slänga ihop alla expansioner och alla alternativa regler i ett och samma kompendium. Sen har jag blivit lite bättre på att formulera regler på tydligare sätt och har upptäckt att en del grejer i det spelet är lite luddigt, lämnar utrymme för feltolkning.
 

Jocher games

Veteran
Joined
12 Jun 2020
Messages
65
Igår skrev jag ner alla tankar jag gått omkring och perkulerat på kring solo-regler för Oceania 2084. Tanken är att släppa det lagom till jul. Tänker att jag själv kommer vilja spela det en del i mellandagarna, men sitter ju fast i områden av landet där jag saknar spelgrupp helt.

Liten smygkik på texten jag skrivit ihop:
In solo-play, the game loop is slightly modified. In each scene you will freely imagine your character's actions, jot them down in a Surveillance sheet. The Surveillance sheet is in essence your journal. Diegetically you are enacting the game through deciding the acts of a character and producing the report that BB AI is compiling on them as time progresses.

The solo rules completely replace the rules of Big Brother found in the core rule book and the rules about how THOUGHTCRIMEs work. Whenever an ACT or another mechanic adds a THOUGHTCRIME modifier it should be interpreted as additional dice to be rolled in the phase where it is called for. These additional THOUGHTCRIME rolls are not hidden, they are just rolled.
 
Top