Nekromanti Inspiration.

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
I princip läsa olika sorters rollspel. Även om man är en inbiten fantasy eller sci-fi spelare så kan man hitta mycket bra idéer i andra rollspelsvärldar som ligger utanför dess gräns. Kopiera och förvalta helt enkelt. Faktum är att hela kampanjer för en genre kan byggas om till en annan.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
krank said:
Pytt! Det går ypperligt att bygga något halvdassigt man lägger ner sisådär mycket tid på också. Det är bättre att det blir klart än att det blir bra. Och någon själ tycker jag inte man ska lägga ner. Man behöver bara göra't.
:gremlaugh:

Förtydligande: jag är en person som helst vill lägga ned min själ i saker och ting. Det tror jag är en egenskap som jag delar med många. Och i sådana här sammanhang är det så klart en nackdel. Det är - som du säger - bättre att bara bli klar, än att ha något perfekt men ofärdigt i skrivlådan.

(Jag är för övrigt imponerad av God45, som tycks kunna skriva ihop ett rollspel mellan kvällsmaten och Simpsons).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Skarpskytten said:
krank said:
Pytt! Det går ypperligt att bygga något halvdassigt man lägger ner sisådär mycket tid på också. Det är bättre att det blir klart än att det blir bra. Och någon själ tycker jag inte man ska lägga ner. Man behöver bara göra't.
:gremlaugh:

Förtydligande: jag är en person som helst vill lägga ned min själ i saker och ting. Det tror jag är en genskap som jag delar med många. Och i sådana här sammanhang är det så klart en nackdel. Det är - som du säger - bättre att bara bli klar, än att ha något perfekt men ofärdigt i skrivlådan.

(Jag är för övrigt imponerad av God45, som tycks kunna skriva ihop ett rollspel mellan kvällmaten och Simpsons).
Tack :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, får inspiration till rollspel från alla de "vanliga" platserna: romaner, tecknade serier, film, resor, historia, tv-serier med mera... och andra rollspel. Inget originellt direkt.

Största inspirationen är nog tecknade "franska" album-serier från 70-talet (samt de fem första årgångarna av Heavy Metal, Barry Windsor Smith's Conan och Prins Valiant), klassisk 40-50-tals SF, Edgar Rice Burroughs, Lovecraft och "riktig" historia.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tror det handlar mycket om att lära sig stjäla delar. Jag tror vi alla låter oss inspireras av t.ex. en film någon gång, men vi går sällan (om någonsin) och rollspelar igenom filmens story i filmens värld och spelar filmens karaktärer. Plocka några mindre delar av ett verk. Stjäl tema från en film, setting från någon målning, karaktärer från någon TV-serie du gillar och så vidare. Plocka små delar, snarare än stora.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
unfair said:
Hur får du inspiration till rollspel eller sagor?

Och har du någon bra länk att dela med dig av?
Jag tänker på exotiska platser jag besökt, filmer jag sett, böcker jag läst, människor jag mött och spel jag spelat. Så tar jag lite användbara idéer härifrån och därifrån, varpå jag adderar det jag tycker behövs.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
PAX said:
I princip läsa olika sorters rollspel. Även om man är en inbiten fantasy eller sci-fi spelare så kan man hitta mycket bra idéer i andra rollspelsvärldar som ligger utanför dess gräns. Kopiera och förvalta helt enkelt. Faktum är att hela kampanjer för en genre kan byggas om till en annan.
För att citera Jim Butcher. (som troligtvis snott det från någon annan. :gremlaugh: )

"If you want to be a great writer you need to read lots of books."

Vill du skriv spelmekanik läs (och spela) en massa regler.
Vill du skriva spelvärldar läs en massa böcker (och inte bara fantasy och sci-fi utan även stora författare som Hemmingway, Tolstoj, Shakespear, Stridberg).

och sen SNO SOM FAN!!!!!!!!!!!!!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ett trick som nästan alltid funkar för mig, oavsett om jag vill ha inspiration eller inte, är att kombinera saker. Bläddra i fantomen hos frisören samtidigt som det går housemaffia på radion, läsa J. Verne och sedan slöglo office på TV. Just kombinationen får min hjärna att sparka igång.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
En grej som jag gör när jag läser böcker eller ser på filmer är att jag funderar över alternativa lösningar på saker och ting. Exmeplevis så tänker jag, "varför gjorde de så där för? Det borde ju varit mycket mer logiskt att göra så här...", sen fortsätter jag ofta att tänka i de banorna och funderar ut vad de mer långtgående konsekvenserna hade blivit.

I förbigående kan ju sägas att det gjort att jag konstaterat att förvånansvärt många "dåliga" saker som händer huvudkaraktärerna visar sig vara helt oumbärliga för deras framgång senare i filmen. Lite tråkigt. Jag hade gärna sett hjältarna råka ut för dåliga saker som visar sig vara enbart dåliga i större utsträckning.

Dessa funderingar leder ofta in mig i helt nya situationer som ofta förser mig med inspiration.

Nedräkning: 1
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
chryckan said:
Vill du skriv spelmekanik läs (och spela) en massa regler.
Vill du skriva spelvärldar läs en massa böcker (och inte bara fantasy och sci-fi utan även stora författare som Hemmingway, Tolstoj, Shakespear, Stridberg).

och sen SNO SOM FAN!!!!!!!!!!!!!
Plagiarize,
Let no one else's work evade your eyes,
Remember why the good Lord made your eyes,
So don't shade your eyes,
But plagiarize, plagiarize, plagiarize -
Only be sure always to call it please 'research'.


Och bara för att bibehålla inläggets stämning så tänker jag inte tala om vem jag stal det citatet från...
 
Top