Nekromanti Inspiration.

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Hur får du inspiration till rollspel eller sagor?

Och har du någon bra länk att dela med dig av?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag stjäl från tv, böcker, film och tv-spel. :gremlaugh: Ibland säger jag vad mina källor är och ibland döljer jag det. Men du vet vad de säger: "Good artists copy great artists steal"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Musik, konst, och den fantastiska crpgkombon av dessa: Oblivion :gremsmile: Eller så är jag bara nostalgisk. Bilder är väldigt inspirerande. Jag har ett album i mobilen med över hundra rollspelsinsperationsbilder. Google is your friend.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
God45 said:
Jag stjäl från tv, böcker, film och tv-spel.
Samma här, fast jag vill lägga till serietidningar till listan också. Och andra rollspel. fast det kanske går in under böcker?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Kan lägga till wikipedia och dokumentärer, gärna historiska. Man ser eller läser om en intressant händelse, företelese eller teknisk pryl som får en attt fundera på hur det skulle funka i en värld.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag menar. Givetvis får man inspiration av att läsa en bra bok eller se en bra film. Men det gör man i annat syfte främst att ha roligt, inspirationen är bara en bonus. Men vart går ni när ni främst söker just inspiration.

Jag älskar saker så som Sköna uppslag. Det finns även coola story plot generators där ute på internet som man kan ha rolig med. Dock så måste det väll finnas mer saker jag missat. Har ni något coolt bokmärke att dela mer av?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
unfair said:
Jag menar. Givetvis får man inspiration av att läsa en bra bok eller se en bra film. Men det gör man i annat syfte främst att ha roligt, inspirationen är bara en bonus. Men vart går ni när ni främst söker just inspiration.
Samma ställe. Jag skaffar en massa media enkom för Blå Himmel, allt från alla WW1-flygfilmer jag kan suga upp till faktaböcker om kriget eller serietidningar och Biggles-böcker. Jag har roligt när jag ser/läser dem också, men faktum kvarstår att jag i första hand skaffade en stor del av min krigslitteraturhylla och mina flygkrigsfilmer bara på grund av Blå Himmel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
unfair said:
Men det gör man i annat syfte främst att ha roligt, inspirationen är bara en bonus.
Prata för dig själv... =)

Alltså; rätt mycket av böcker/tv-serier/serier jag köpt har jag köpt som inspiration till rollspel. Nära 100% av mina ägda rollspel är inköpta på de premisserna.

Generellt gäller det dock inspirastion till något som redan är på gång. Jag köpte t.ex. flera cyberpunkspel för att inspirera mig till Rotsystem.

Vad gäller den där första impulsen... Jag har aldrig bvehövt leta efter den. För varje spel jag skriver kommer två eller tre nya, oinbjudna. Så jag skulle närmast behöva hitta sätt att hålla inspirationen stången...
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
krank said:
Vad gäller den där första impulsen... Jag har aldrig bvehövt leta efter den. För varje spel jag skriver kommer två eller tre nya, oinbjudna. Så jag skulle närmast behöva hitta sätt att hålla inspirationen stången...
Tror att det här stämmer för de allra flesta kreativa personer.
Den elaka sanningen är nog att inspiration skaffar man sig inte utan den får man. Är du kreativt lagd så kommer du att bli inspirerad av saker du möter i livet oavsett om du vill det eller inte.
Är du inte kreativt lagd så kommer du inte få den sortens plötsliga inspiration lika lätt eller ofta.

Å andra sidan så kan du ju träna up din kreativitet precis som du kan träna upp alla färdigheter.

Dessutom kreativa personer lär sig även att försätta sig i sådana situationer och tillstånd som de vet av erfarenhet är mer inspirerade för dem än en vanlig dag är.

Rune A. Andreasson, Bamses skapare, åkte till exempel alltid på "semester" till afrika, asien eller något annat exotiskt ställe och de upplevelserna i de länderna gjorde att under resans gång så kunde han skriva manuset för årets Bamse tidningar så att när han kom hem så behövde han bara teckna dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
chryckan said:
Den elaka sanningen är nog att inspiration skaffar man sig inte utan den får man. Är du kreativt lagd så kommer du att bli inspirerad av saker du möter i livet oavsett om du vill det eller inte.
Är du inte kreativt lagd så kommer du inte få den sortens plötsliga inspiration lika lätt eller ofta.
Jag tror inte att det nödvändigtvis handlar om läggning, utan om vana. Innan jag skrev Evolutionens Barn hade jag skrapat ihop 3-4 idéer till rollspel över en 10-årsperiod. Nu har jag fått 10+ idéer under en 3-4-årsperiod.

Om man skapar, så kommer inspirationen. Hjärnan ställer om sig till kreativt läge, man börjar omedvetet försöka pussla ihop saker. Mina bästa idéer har jag fått medan jag försökt lösa något helt annat...
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
krank said:
chryckan said:
Den elaka sanningen är nog att inspiration skaffar man sig inte utan den får man. Är du kreativt lagd så kommer du att bli inspirerad av saker du möter i livet oavsett om du vill det eller inte.
Är du inte kreativt lagd så kommer du inte få den sortens plötsliga inspiration lika lätt eller ofta.
Jag tror inte att det nödvändigtvis handlar om läggning, utan om vana. Innan jag skrev Evolutionens Barn hade jag skrapat ihop 3-4 idéer till rollspel över en 10-årsperiod. Nu har jag fått 10+ idéer under en 3-4-årsperiod.

Om man skapar, så kommer inspirationen. Hjärnan ställer om sig till kreativt läge, man börjar omedvetet försöka pussla ihop saker. Mina bästa idéer har jag fått medan jag försökt lösa något helt annat...
Å andra sidan så påpekade jag att man kunde träna upp sin kreativitet så man blir kreativ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
chryckan said:
Å andra sidan så påpekade jag att man kunde träna upp sin kreativitet så man blir kreativ.
Jag menade inte att säga emot, utan att komplettera =) Men jag kommunicerade det nog dåligt. Mea culpa.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Jag stjäl mycket från det förflutna, vår mänskliga historia. Där finns mycket som inte går att överträffa. Det är bara att läsa, läsa, läsa.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Detta var mer menat som en allmän tråd med den eventuella bonusen att kunna inspirera. Dock har jag egentligen alldeles för många idéer jag också som jag inte kommer hinna med innan jag glömmer bort dem. Hehe.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Ett annat problem är ju att det är lätt att få idéer, men svårt att få tiden att genomföra dem. Jag tror jag har tio idéer till olika rollspel liggande på min dator, och ingen av dem är ens i närheten av att bli färdigt och inget kommer nog att bli det heller.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Som krank/Krille så har jag införskaffat/läst/sett en del material för att inspirera spelbygge - speciellt när det gäller områden jag tycker mig inte ha så bra koll på. Så var det med Äventyrssommar, där jag plöjt igenom en del filmer, serier och böcker (både fiktion och rollspel). Vilket hjälpte... så där.

Inspiration är väl inte mitt problem i första hand, mer att få handen i rörelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Skarpskytten said:
Ett annat problem är ju att det är lätt att få idéer, men svårt att få tiden att genomföra dem. Jag tror jag har tio idéer till olika rollspel liggande på min dator, och ingen av dem är ens i närheten av att bli färdigt och inget kommer nog att bli det heller.
Det bästa sättet att göra ett bra spel är att bli klar med ett par dåliga först.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
krank said:
Det bästa sättet att göra ett bra spel är att bli klar med ett par dåliga först.
Ja! Det misstänker jag. Och det är så trist att det är så i kreativ verksamhet (läs; skriva romaner). Det första man gör blir förmodligen inte så bra, men man måste såklart ändå lägga ned sin själ i det.

Ja, ja, en dag blir det kanske något. Det är kanske enklare att skriva ett "hack" ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Skarpskytten said:
men man måste såklart ändå lägga ned sin själ i det.
Pytt! Det går ypperligt att bygga något halvdassigt man lägger ner sisådär mycket tid på också. Det är bättre att det blir klart än att det blir bra. Och någon själ tycker jag inte man ska lägga ner. Man behöver bara göra't.
 
Top