InquisitorKael
Veteran
Tja!
Låt oss prata om Inquisitor 2001 och Inq28. För oss som gillar det här spelet, handlar det inte om att vara någon hjälte det handlar om att vara en hänsynslös Inquisitor, eller nån annan typ av mörk, brutal karaktär som inte backar för något. Det handlar om att skapa berättelser som är gråa, smutsiga och där varje beslut kan vara dödligt. Det är grimdark genom och genom.
Ja, Inquisitor är inte ett snabbt spel. Reglerna är komplexa men det är också vad som gör det bra. Ni måste tänka på varje steg och varje beslut, både strategiskt och taktiskt. Det är inte ett enkelt skirmish-spel där man slår några tärningar och hoppas på det bästa. Här handlar det om att bygga karaktärer som har djup, och det innebär att reglerna kräver en viss nivå av engagemang.
Men om reglerna känns tunga kan man anpassa dem. Det går att förenkla systemet och göra spelet mer lättillgängligt, om det är vad man vill. Inget säger att man måste följa varje regel till punkt och pricka. Anpassa och gör spelet mer direkt om det är vad som krävs för ens spelgrupp.
Ingen här är en jäkla hjälte. Inquisitor är inte för de som söker ljusa ideal eller "rättvisa". Det är en värld där alla är korrumperade, där alla har sina egna mörka agendor. Här handlar det om makt, överlevnad och att vara den som står längst när rök och aska har lagt sig. Det är grimdark, det är hårt, och det är inget för de som vill ha fluffiga historier där alla slår sig samman för det "goda".
Vad tycker ni om spelets mörka ton? Är det något som skrämmer bort folk, eller är det just det som gör Inquisitor 2001 intressant? Jag vet att vissa tycker att det är för mycket, men det är den världen vi spelar i inget för personer som vill ha Disney-världen.
"It is the 41st Millennium. For more than a hundred centuries The Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of Mankind by the will of the gods, and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium for whom a thousand souls are sacrificed every day, so that he may never truly die.
Yet even in his deathless state, the Emperor continues his eternal vigilance. Mighty battlefleets cross the daemon-infested miasma of the Warp, the only route between distant stars, their way lit by the Astronomican, the psychic manifestation of the Emperor's will. Vast armies give battle in his name on uncounted worlds. Greatest amongst his soldiers are the Adeptus Astartes, the Space Marines, bio-engineered super-warriors. Their comrades in arms are legion: the Imperial Guard and countless planetary defence forces, the ever vigilant Inquisition and the tech-priests of the Adeptus Mechanicus to name only a few. But for all their multitudes, they are barely enough to hold off the ever-present threat from aliens, heretics, mutants - and worse.
To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruelest and most bloody regime imaginable. These are the tales of those times. Forget the power of technology and science, for so much has been forgotten, never to be re-learned. Forget the promise of progress and understanding, for in the grim darkness of the far future there is only war. There is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter, and the laughter of thirsting gods."
Det här just denna text som jag tycker symboliserar Inquisitor samt gamla Warhammer 40k.
Inq28 är en fan- och husregelbaserad variant av Inquisitor där man spelar med 28mm-figurer istället för de större 54mm-modellerna från originalspelet. Inq28 behåller den mörka, berättelsedrivna atmosfären och komplexiteten men gör det mer hanterbart för de som gillar att använda traditionella WH40K-figurer. Det är en mer flexibel och tillgänglig version av spelet som låter spelare använda sina befintliga modeller för att skapa sina egna mörka berättelser, utan att vara bunden till de större och dyrare 54mm-figurerna och tro mig dom är DYRA.
Med Inq28 får du samma taktik och berättande, men i en mer praktisk storlek för terrängbyggande och figursamling. Det gör det också lättare för alla som gillar att kitbasha att bygga sina egna karaktärer och skapa en helt unik samling.
För er som har spelat Inquisitor eller som tycker om estiken och temat inom Inq28, vad är era tankar? Är det reglerna som får folk att tveka, eller är det den mörka världen som skrämmer bort folk? Och vad tycker ni om övergången från 54mm till 28mm underlättar det för terrängbyggande och gör spelet mer tillgängligt?
Eller är det just att det är ett över 20 år gammalt spel som misslyckades totalt och som glömdes bort? Och ifall det kommer på tals idag så tittar folk fundersamt på en ifall man är en "bakåtsträvare"
För de som inte har testat varför inte? Är det för mörkt för er? Eller föredrar ni att hålla er till mer "mainstream"-spel som inte är lika grymma och komplexa?
Dela med er av era tankar, vi får hålla diskussionen rak och utan krusiduller.
Låt oss prata om Inquisitor 2001 och Inq28. För oss som gillar det här spelet, handlar det inte om att vara någon hjälte det handlar om att vara en hänsynslös Inquisitor, eller nån annan typ av mörk, brutal karaktär som inte backar för något. Det handlar om att skapa berättelser som är gråa, smutsiga och där varje beslut kan vara dödligt. Det är grimdark genom och genom.
Komplexa regler – men de går att anpassa.
Ja, Inquisitor är inte ett snabbt spel. Reglerna är komplexa men det är också vad som gör det bra. Ni måste tänka på varje steg och varje beslut, både strategiskt och taktiskt. Det är inte ett enkelt skirmish-spel där man slår några tärningar och hoppas på det bästa. Här handlar det om att bygga karaktärer som har djup, och det innebär att reglerna kräver en viss nivå av engagemang.
Men om reglerna känns tunga kan man anpassa dem. Det går att förenkla systemet och göra spelet mer lättillgängligt, om det är vad man vill. Inget säger att man måste följa varje regel till punkt och pricka. Anpassa och gör spelet mer direkt om det är vad som krävs för ens spelgrupp.
Grimdark – Inget för känsliga.
Ingen här är en jäkla hjälte. Inquisitor är inte för de som söker ljusa ideal eller "rättvisa". Det är en värld där alla är korrumperade, där alla har sina egna mörka agendor. Här handlar det om makt, överlevnad och att vara den som står längst när rök och aska har lagt sig. Det är grimdark, det är hårt, och det är inget för de som vill ha fluffiga historier där alla slår sig samman för det "goda".
Vad tycker ni om spelets mörka ton? Är det något som skrämmer bort folk, eller är det just det som gör Inquisitor 2001 intressant? Jag vet att vissa tycker att det är för mycket, men det är den världen vi spelar i inget för personer som vill ha Disney-världen.
"It is the 41st Millennium. For more than a hundred centuries The Emperor has sat immobile on the Golden Throne of Earth. He is the Master of Mankind by the will of the gods, and master of a million worlds by the might of his inexhaustible armies. He is a rotting carcass writhing invisibly with power from the Dark Age of Technology. He is the Carrion Lord of the Imperium for whom a thousand souls are sacrificed every day, so that he may never truly die.
Yet even in his deathless state, the Emperor continues his eternal vigilance. Mighty battlefleets cross the daemon-infested miasma of the Warp, the only route between distant stars, their way lit by the Astronomican, the psychic manifestation of the Emperor's will. Vast armies give battle in his name on uncounted worlds. Greatest amongst his soldiers are the Adeptus Astartes, the Space Marines, bio-engineered super-warriors. Their comrades in arms are legion: the Imperial Guard and countless planetary defence forces, the ever vigilant Inquisition and the tech-priests of the Adeptus Mechanicus to name only a few. But for all their multitudes, they are barely enough to hold off the ever-present threat from aliens, heretics, mutants - and worse.
To be a man in such times is to be one amongst untold billions. It is to live in the cruelest and most bloody regime imaginable. These are the tales of those times. Forget the power of technology and science, for so much has been forgotten, never to be re-learned. Forget the promise of progress and understanding, for in the grim darkness of the far future there is only war. There is no peace amongst the stars, only an eternity of carnage and slaughter, and the laughter of thirsting gods."
Det här just denna text som jag tycker symboliserar Inquisitor samt gamla Warhammer 40k.
Vad är Inq28?
Inq28 är en fan- och husregelbaserad variant av Inquisitor där man spelar med 28mm-figurer istället för de större 54mm-modellerna från originalspelet. Inq28 behåller den mörka, berättelsedrivna atmosfären och komplexiteten men gör det mer hanterbart för de som gillar att använda traditionella WH40K-figurer. Det är en mer flexibel och tillgänglig version av spelet som låter spelare använda sina befintliga modeller för att skapa sina egna mörka berättelser, utan att vara bunden till de större och dyrare 54mm-figurerna och tro mig dom är DYRA.
Med Inq28 får du samma taktik och berättande, men i en mer praktisk storlek för terrängbyggande och figursamling. Det gör det också lättare för alla som gillar att kitbasha att bygga sina egna karaktärer och skapa en helt unik samling.
Vad tycker ni?
För er som har spelat Inquisitor eller som tycker om estiken och temat inom Inq28, vad är era tankar? Är det reglerna som får folk att tveka, eller är det den mörka världen som skrämmer bort folk? Och vad tycker ni om övergången från 54mm till 28mm underlättar det för terrängbyggande och gör spelet mer tillgängligt?
Eller är det just att det är ett över 20 år gammalt spel som misslyckades totalt och som glömdes bort? Och ifall det kommer på tals idag så tittar folk fundersamt på en ifall man är en "bakåtsträvare"
För de som inte har testat varför inte? Är det för mörkt för er? Eller föredrar ni att hålla er till mer "mainstream"-spel som inte är lika grymma och komplexa?
Dela med er av era tankar, vi får hålla diskussionen rak och utan krusiduller.