Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Det jag skulle säga är grejen med D&D är inte att det är "generiskt" som så (det har ju utvecklat en väldigt speciell stil, som du säger), utan snarare att det redan från början var väldigt öppet med vad det kunde innehålla. Om man ville se hur många enter som krävs för att besegra Shai-Hulud, eller hur väl Conan skulle klara sig mot greve Dracula, så var reglerna gjorda för att hantera detta, och det var rätt mycket skjuta från höften i fråga om vad som kunde slängas in. Kontrasten mot de mer tydliga världsbyggena som Glorantha och Tekumel är att dessa framför allt satte upp tydliga avgränsningar för vad som inte kunde förekomma – det blir fel att slänga in en by med hobbitar eller en riddare i skinande rustning i Tekumel, till exempel.Vad är det som är generiskt med D&D? Tvärtom skulle jag vilja påstå att D&D (och alla produkter direkt baserade på D&D, som alla Forgotten Realms böcker) har blivit en hel sub-genre i sig som är rätt specifik.
Men om man tittar på fantasy i stort så är det mesta rätt olikt D&D - undantagen är sådant som är direkt baserat på/inspirerat av D&D. (Nu pratar jag naturligtvis inte bara om spel, utan primärt böcker, filmer, serier.)