"Initiativsystemet i WL är ganska speciellt.."
Nä, det är rätt konventionellt. Handlingsresolution i sjunkande ordning, deklaration i stigande ordning. Det är inget konstigt med det.
"Vilket (Vilka) spel har det bästa initiativsystemet?"
Eftersom det i närstrid inte är så enkelt att någon agerar först (faktiskt) så är jag inte helt förtjust i initiativ i dessa. Jag är definitivt inte förtjust i betydelsen initiativ = någon slår först varpå den andre slår tillbaks, utan tycker bättre om betydelsen initiativ = den ene styr striden.
Så min favorit på initiativpunkten är nog
Skymningshem. Båda sidor väljer en taktik. Man har fyra att välja mellan, Offensiv, Försiktig, Avvaktande och Defensiv. Beroende på vilka taktiker de båda sidorna väljer så kan någon slå anfallsslag och någon slår försvarsslag. Tre situationer kan uppstå: antingen slår den ene anfallslag och den andre försvarsslag, eller så slår ingen ett slag, eller så slår båda anfallsslag, varvid den som slår högst gör skada på den andre. Om den andre lever efteråt så får han göra skada tillbaka.
Exempel finns här
När det gäller avståndsstrid så har hästen en helt annan färg. I så fall handlar det verkligen om att den som skjuter först skjuter först. Då föredrar jag ett system där man inte har handlingar, utan snarare en stridsklocka som tickar på. Då har varje spelare en turordning som börjar högt och tickar neråt till noll, och när alla är på noll så börjar man om. Man deklarerar ingenting, utan har man högst värde så gör man något, och blir man anfallen så får man svara på det. De som gjorde något sänker sin turordning, och sen kollar man vem som har högst igen.
Jag använder ett sådant system i
Ereb'98 och
Gränsvärldar.
Exempel finns här