Nekromanti Initiativsystemet i Wastelands...och andra spel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Det suger.

Systemet är till för att lösa DET stora problemet med turordningsbaserade stridssystem med aktiva försvarshandlingar. I ett vanlig system av DoD-typ så har man tillgång till ett begränsat antal handlingar som man kan fördela på anfall och försvar. I sådana system innebär det en strategisk nackdel att ha högt initiativ, eftersom man blottar sin egen taktik först, så att motståndaren kan reagera på ens handlingar.

Systemet medför såklart sina egna nackdelar, exempelvis att de förhållanden som gjorde att man fattade sitt beslut om vilka handlingar man skulle göra kan ha förändrats när det väl blir ens egen tur att agera. Det är därför jag föredrar system med passivt försvar, som i D&D där man har ett fast försvarsvärde som motståndaren ska övervinna.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Jag skulle vilja att man tar bort initiativ-biten helt och hållet i närstrid. I varje fall när initiativ har med turordning att göra. En enkel variant som jag har funderat över är att man rent teoretiskt låter alla närstridshandlingar hända samtidigt. Alltså om A och B skall slåss i närstrid så slår båda ett anfallsslag och ett försvarsslag var. För att träffa måste du med ditt anffalsslag överstiga motståndarens försvarsslag. Utgången kan alltså bli att båda missar, att båda parerar, att en träffar eller att båda träffar osv. Man struntar helt enkelt i vem som hann först. Vill man hinna "först" måste man alltså undvika att bli träffad samtidigt som man träffar den andre.

När det gäller avståndsstrid får man nog ha ett annat system, frågan är bara hur man kan jämka dessa två mot varandra. En lösning är att ha en typ av turordning för avståndsstrid men att alla sådana handlingar avgörs före eller efter närstridsdelen.
/
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Mina funderingar

Jag skulle vilja att man tar bort initiativ-biten helt och hållet i närstrid. I varje fall när initiativ har med turordning att göra.

Håller med. Har redan funderat i de banorna, men jag tycker att man borde ha något slags taktisk element ändå. Ett förslag på lösning ger jag här.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Re: Mina funderingar

Ett taktiskt element är helt klart önskvärt. Det är kul när det finns val att göra som har betydelse. De får inte bli allt för statiskt eller förutsägbart.

Akan
 
Top