Nekromanti Initiativ och positionering

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har själv gjort försök med dynamiska initiativ i mitt eget system, men tyckte att det blev för mycket räknande och pluttrande - för att inte tala om metaspelande, vilket jag gärna undviker. Precis som Recca skriver är det väldigt lätt att tappa immersion. Detta, samt faktumet att jag ofta spelar online (ett bräde/lista blir ganska ohanterligt då) gjorde att jag strök det.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Nice, ett gäng tankar och även förklaring kring ett antal redan existerande system. Inget ser uppenbart ut som det jag tänkt mig så jag presenterar systemet lite här i korthet och så får folk komma med kommentarer och tankar om man vill...

Mitt initiativbräde finns här: https://docs.google.com/drawings/d/1xK2VTC1pM13_nZWjjEJ6pZwJfFopGtXjBS9zySE9UH4/edit?usp=sharing (har ni problem med länken så hör av er, men det skall vara utdelat till alla som har den).
Det är inte snyggt men det är bara gjort som ett första test-skott och grejor kan komma att ändras under resans gång. Samt att jag ville ha något att "jobba med" sas...

Lite förklaringar:
Varje karaktär har någon sorts markör som man sätter på brädet. Markören har en sida som representerar att man är fullt aktiv och en att man är försvagad (tänk typ 'Shaken' i Savage Worlds).
Inactive: Alla karaktärer som av någon anledning inte kan agera placeras här. Ex. paralysering eller liknande.
Returning: Här placeras de som är på väg tillbaka från Inactive och skall in på initiativ-brädet igen i Initiativ-fasen.

Var man står på brädet är både en representation för initiativ och hur väl man är positionerad i striden MEN det är inte (som jag tyckte jag läste om Hans initiativ-bräde) att ett mått av närhet eller avstånd. Det hanteras av separat mekanism (range bands). Jag tänkte inte gå in på det system som kommer ligga till grund för det här så jag använder lite fejkade värden och tärningsslag.

Initiativslag: Alla slår varsin d6 och alla sätter sedan in sina markörer på brädet på [högsta slaget] - [sitt eget slag] där den som slår högst sätter sin på ruta 1. Dvs. om det är 3 st och de slår 5, 3 och 2. Den som slog 5 hamnar på ruta 1, den som slog 3 hamnar på ruta 3 och den som slog 2 hamnar på ruta 4.

För att slippa att man mixtrar med initiativet varje runda om ingen gör någon handling som påverkar initiativet så kommer ingen flytta sin markör (minimera bokföring och trixande), det är alltså 'opt in' att initiativet ändras. Vill man är det bara en tågordning som presenteras på brädet runda för runda. Istället för att plita ned det på ett papper typ. Men man kan så klart göra mer med det...

Om flera karaktärer hamnar på samma ruta slår man inbördes för den rutan om vem som agerar först, d6 och den som slår högst agerar först och de placeras i turordning inom den rutan. Om någon lämnar rutan slår man inte om utan man plockar bara bort den markören och ordningen kvarstår i övrigt. Kommer en ny markör in i en ruta där det finns en eller fler markörer slår man om det inbördes initiativet.

Initiativ-ordning: Man går helt enkelt ruta för ruta, från 1 och fram till dit den sista rutan som det finns en markör i. Så den som står i den ruta med lägst siffra kommer börja agera. När man nått fram till den sista rutan och hanterat den eller de karaktärer som finns där är rundan slut.

Ny runda har...

... Initiativfas
Spelare som vill lägga handling på det kan slå ett nytt initiativslag mot de motståndare han har (alltså inte mot alla på brädet). De i striden som vill ha chans att påverka detta måste lägga handling på detta. Man flyttar [högsta slaget] - [sitt slag] på brädet. Dvs. de som slår högt kommer stå kvar eller flytta kort och de som inte slår alls eller dåligt kan komma att flytta långt. Alla slår d6.
Initiativändringar i det här skedet gäller för den kommande rundan.
Ev. karaktärer som står i 'Returning' flyttas in på brädet genom att flytta in dem 5 - d6 rutor in på brädet (negativt värde och man landar på ruta 1. Detta för att det är trist och dåligt att tappa handlingar så ett litet plåster på såren är att man åtminstone kommer in rimligt lågt på brädet.

... Handlingsfas
Som 'Initiativ-ordning' ovan. Ev. handlingar man gör i det här skedet som påverkar ditt initiativ-värde påverkar bara de som agerar efter dig och sedan följande rundor. Så om din markör är på ruta 3 och du gör en handling som flyttar någon annan karaktärs markör bakom din så kommer den inte få agera igen exempelvis utan det initiativet gäller från nästa runda. MEN om du står på ruta 3, en motståndare på ruta 4 och din polare på ruta 5 så kan du putta ner motståndaren på ruta 4 till ruta 6 och därmed kommer din polare få agera före.

Att puttas av brädet: Om man halkar av ruta 20 så landar man i rutan 'Inactive' och får inte agera sin nästa runda. Istället flyttas man till 'Returning' och är tillbaka på brädet efter att ha tappat en rundas handling.

Att attackera någon som är längre ned på brädet: Man får en bonus till sin attack lika med [sin egen rad] - [motståndarens rad]. Så står du på rad 1 och din motståndare på rad 4 får du +3 tärningar på din attack (det är ett poolsystem). Förutsatt att du är tillräckligt nära för att attackera. Detta är den stora fördelen med att ha bättre initiativ och positionering, förutom att man får agera tidigare och kan slå ut motståndare som inte redan agerat.

Så mycket mer än så här har jag inte tänkt men man kan tänka sig flera saker här...
... som Marco har gjort i Noir kan man tänka sig special-attacker eller special-handlingar som kan utföras om man attackerar någon som tillräckligt många rader ned på brädet (sköts av differens i initiativet i Noir om jag förstod rätt)
... vissa mer potenta attacker och handlingar kan göra att din markör automatiskt flyttas nedåt brädet.
... multipla handlingar (som jag iofs. vill vara väldigt restriktiv med) kan placeras in som en temporär markör längre ned längs med brädet baserat på något lämpligt slag och när den attacken är utförd så plockas den helt enkelt bort.
Och säkert mer saker som jag inte kommer på nu.

Tankar? Funderingar? Glada tillrop? Kritik? Hissanden? Dissanden? Frågor? Shoot!

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Som respons till lite andra poster så har jag även funderat på att ha Initiativ som en sorts resurs som man spenderar av när man gör sina handlingar i rundan. Man graviterar alltså ned mot att man har 0 i Initiativ och då måste man antingen ta handlingar för att få upp sitt Initiativ eller vara utelämnad till någon sämre sorts attack/handling. Nåja, föremål för en annan tråd antar jag.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,145
Location
Lund
Lite nekro här, sorry för det.

Jag har uppdaterat mina regler för det initiativ-bräde jag har skapat. Det är inte något under av formgivning utan gjort för att jag skall kunna förklara mina tankar och termer. Spelet är inte heller tänkt att ges ut på något formellt sett så det räcker att det funkar för mina egna ändamål.

I länken nedan står handgreppen jag har tänkt mig förklarade. Det är nog ganska snarlikt från min tidigare post men jag har gjort lite förändringar här och där och jag tror jag har strömlinje-format det hela lite också. I varje fall bestämt mig för hur operationerna kring set up och procedur ser ut för hantering av initiativ-brädet. Jag vill att det skall vara så snabbt som möjligt samt att det skall vara opt in för att initiativet skall ändras så man inte behöver fippla med att flytta markörer varenda runda bara för att flytta saker runt på ett bräde. Det är tänkt att vara ett mer dynamiskt sätt att ha den gamla klassiska initiativ-listan som man klottrade på ett papper eller whiteboard (om man har tillgång till sådana faciliteter).

När/om ni kollar dokumentet och initiativ-brädan så tänk er att förändringar på initiativ-bandet (upp eller ner) kommer vara mellan 0 och 5 steg (där det är väldigt osannolikt att det blir fem.

https://docs.google.com/document/d/1...AhFZKlnvc/edit

Tankar och åsikter tas gärna emot.

Tack!

Cog.
 
Top