Nekromanti Initiativ och positionering

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag har en idé kring ett initiativ (och kanske någon sorts positionerings)-bräde men jag tänkte att innan jag gör mer med det än plita grundtankarna så tänkte jag kolla läget här. Främst för att jag sett att folk skrivit om att de använt sådana. Kan ni som har använt ett sådant relativt kortfattat beskriva hur de funkar eller kanske länka till någonstans där jag kan läsa om dem.

Med lite alternativ kanske jag kan bedöma min egen idé eller om den redan är gjord av någon (varför uppfinna hjulet igen).

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Just det...

Om min idé nu skulle visa sig inte ha gjorts eller vara tillräckligt annorlunda från vad som eventuellt postas så kommer jag så klart posta den här så folk kan hissa, dissa eller komma med förbättrings eller förändringsalternativ.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag är inte ute efter feedback på min idé ännu (då hade jag postat den). Jag försöker ta reda på om den redan är gjord. Om den inte är gjord så kommer jag utveckla min idé, pränta ner den och posta för feedback. Den dagen, den sorgen. Men först och främst är jag ute efter de som redan gjort den här typen av system och hur de implementerat det. Lessen om det var oklart.

Cog.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Så alla ska posta alla system de kan tänka på för att du ska kunna se om ditt system liknar något av dem?
Du tycker inte det verkar enklare att du postar din ide först så kan folk säga om det liknar något annat.
Du kanske tror att du sitter på ett guldägg och tänker att om du postar det så kommer någon att sno det.
Så är det inte.
Det finns inga initiativsystemsguldägg.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jag känner att min ton blev lite vass.
Det var inte meningen.
Jag tror bara att folk är mer benägna att bidra om du postar din ofärdiga ide.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Eftersom jag tänker svara på tråden som en vettig människa istället för att gnälla om den som vissa människor som knappt skrivit något på forumet tänker jag svara att Noir har ett bräde för att hålla koll på initiativ och positionering. Men det var tyvärr för länge sedan jag spelade Noir för att ge detaljer om det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Också, nice tråd cogitare :) Låt inte folk hacka på dig.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
JohanKarlsson;n91665 said:
Så alla ska posta alla system de kan tänka på för att du ska kunna se om ditt system liknar något av dem?
De som vill och har använt intiativ-bräda får gärna posta. Jag vore väldigt tacksam för de som tog sig den tiden.

JohanKarlsson;n91665 said:
Du kanske tror att du sitter på ett guldägg och tänker att om du postar det så kommer någon att sno det.
Nej, verkligen inte. Jag skriver spel och regler främst för mig själv inte i kommersiellt syfte och även om jag gjorde det skulle jag inte har några problem att dela med mig av mina idéer. Faktum är att de få gånger som folk berättat att de snott eller inspirerats av något jag har gjort (hände främst i forntiden när jag postade mer frekvent på olika rollspels-forum om mina system-tankar) så har jag blivit glad och lite stolt :)

Men jag upprepar igen, det här är just nu inte en tråd för att ge feedback på mitt system (då hade jag postat det) utan för att ta del av rollspel.nu hjärntrust och erfarenhet i ämnet (då jag vet att det är folk här som gjort sådana system). Nä, nu är jag färdig med den här deltråden tror jag för den tar fokus från vad jag är ute efter. Lessen om du tycker jag begär något orimligt, det är inte min avsikt utan att ha lite kött på benen innan jag gör något som någon annan kanske redan har gjort och som jag kan använda rakt av. Du behöver självklart inte posta något om det här om du inte har erfarenhet av det redan, inget intresse för det eller inte orkar/hinner ta dig tid att dela med dig av dina kunskaper. Men de som vill, orkar, har tid får gärna skriva några rader om de har erfarenheter eller länkar till regler för ett initiativbräde.

Tack.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
God45;n91670 said:
Också, nice tråd cogitare :) Låt inte folk hacka på dig.
Lugnt. Jag har hängt på internetforum i många många år så det krävs lite mer för att jag skall ta åt mig ;)

Cog.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
God45;n91668 said:
Eftersom jag tänker svara på tråden som en vettig människa istället för att gnälla om den som vissa människor som knappt skrivit något på forumet tänker jag svara att Noir har ett bräde för att hålla koll på initiativ och positionering. Men det var tyvärr för länge sedan jag spelade Noir för att ge detaljer om det.
Fuck you too.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Har läst lite om Hans (tror jag) initiativ-bräde (http://forum.rpg.net/showthread.php?676994-My-cyclical-initiative-system) på rpg.net och det var intressant.

Någon som har spelat Noir och vet hur initiativbrädet funkar där? Antar att Marco vet men frågan är om han kommer leta sig till den här tråden... Nåväl, om någon har erfarenhet av det och kunde tänka sig att plita ner på några rader hur det funkar vore det as-schysst. Har försökt googla lite på det men får inte upp några bra träffar. Jag har inte Noir själv och vet inte om jag vill betala för hela boken bara för att kolla på den här detaljen.

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45;n91668 said:
Eftersom jag tänker svara på tråden som en vettig människa istället för att gnälla om den som vissa människor som knappt skrivit något på forumet tänker jag svara att Noir har ett bräde för att hålla koll på initiativ och positionering. Men det var tyvärr för länge sedan jag spelade Noir för att ge detaljer om det.
Moderering:

Hörru God45, hade du INTE skrivit det där i kursivt ovan så hade ditt svar varit ett alldeles utmärkt svar.

Men nu skrev du det kursiva ovan, och det blev ett surt gnälligt personangripande och hobbymodererande svar istället. Det är en sorts svar som vi inte gillar och det ger dig 48 timmars avstängning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
cogitare;n91724 said:
Någon som har spelat Noir och vet hur initiativbrädet funkar där?
Initiativ är ett siffervärde som visar hur mycket kontroll man har över stridssituationen. Varje runda gör varje deltagare en sak i sjunkande initiativordning. Den sak man gör kan öka eller minska ens initiativ. Skjuta mycket eller noggrant kostar ofta mer initiativ än slängskott (inte alltid, det beror på hur det går).

Dessutom, blir man anfallen så kan man chansa eller försvara sig fullt ut. Försvarar man sig fullt ut så minskar förmodligen initiativet också, också beroende på hur det går.

Sjunker initiativ för lågt så blir det svårare att göra något. Så man vill inte ha för lågt initiativ. Man kan höja sitt initiativ genom att ha tur när man gör något, eller så kan man använda sin handling för att överblicka läget. Överblickar man läget så ökar för det mesta initiativet.

Initiativbrädet är ett sätt att hålla reda på initiativet och huruvida man har gjort något i rundan, och den är snäll nog att tala om vad som händer när initiativet blir för lågt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
je suis 45.

Hollow Earth Expedition har ett löpande initiativ, vilket förstås inte är samma sak som ett initiativbräde. Men om det ska funka behövs ett bräde så jag postar det ändå.

Idén är att om du har ett initiativ-värde på 12 och jag ett på 15 får du göra handlingar på alla multiplar på 12 (alltså: segment 12, 24 osv.) medan jag gör på 15, 30...
På sextio segment skulle du därmed hinna göra 5 handlingar medan jag bara gör fyra.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Kul tråd! Jag gillar sådana här system-klur. För att lägga till Krilles grundläggande genomgång till basen i systemet kommer här lite mer.

Först - här finns brädet: http://www.noir.nu/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,21/Itemid,8/

Det finns finesser - som att när Initiativet är vid vissa nivåer låser/låser det upp vissa handlingar:
* Om Init är över 20 får en person inte slå för att Överblicka (= höja Initiativ).
* Om Init är mellan 2-5 så anses personen vara stressad av striden, sakna kontroll och få tunnelseende. Och får avdrag på allt hen tar sig för.
* Om init är 1 (det lägsta) så anses personen vara superstressad, panisk, nedtryckt, och har noll koll på stridssituationen. Avdraget blir då mycket kraftigare.

Så vid låga Initiativvärden måste spelaren välja om det är värt att riskera att glida ned till 5 eller lägre och ändå vara offensiv, eller om det är värt att ge upp sin offensiva handling för att skaffa sig mer Överblick?

Detta är exempel på mekanismer som samverkar i Noirs system. Det finns fler. :)

En av de absolut bästa effekterna av systemet runt spelbordet är att känslan av "BRP-tennismatch" typ aldrig infinner sig, då handlingsordning dynamisk förändrar sig hela tiden - någon som var först blev sist, plötsligt ligger tre allierade i följd och kan skapa kombo-effekter för att stötta en kamrat, etc. Systemet skapar opportunities genom att bara finnas. Vilket är coolt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Big Marco;n91808 said:
Kul tråd! Jag gillar sådana här system-klur. För att lägga till Krilles grundläggande genomgång till basen i systemet kommer här lite mer.

Först - här finns brädet: http://www.noir.nu/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,21/Itemid,8/

Det finns finesser - som att när Initiativet är vid vissa nivåer låser/låser det upp vissa handlingar:
* Om Init är över 20 får en person inte slå för att Överblicka (= höja Initiativ).
* Om Init är mellan 2-5 så anses personen vara stressad av striden, sakna kontroll och få tunnelseende. Och får avdrag på allt hen tar sig för.
* Om init är 1 (det lägsta) så anses personen vara superstressad, panisk, nedtryckt, och har noll koll på stridssituationen. Avdraget blir då mycket kraftigare.

Så vid låga Initiativvärden måste spelaren välja om det är värt att riskera att glida ned till 5 eller lägre och ändå vara offensiv, eller om det är värt att ge upp sin offensiva handling för att skaffa sig mer Överblick?

Detta är exempel på mekanismer som samverkar i Noirs system. Det finns fler. :)

En av de absolut bästa effekterna av systemet runt spelbordet är att känslan av "BRP-tennismatch" typ aldrig infinner sig, då handlingsordning dynamisk förändrar sig hela tiden - någon som var först blev sist, plötsligt ligger tre allierade i följd och kan skapa kombo-effekter för att stötta en kamrat, etc. Systemet skapar opportunities genom att bara finnas. Vilket är coolt.
Jag tycker systemet LÅTER jättespännande. Men ofta när jag spelar i system som har väldigt mycket regler kring strid så kan det hända att jag tappar realism-känsla/immersion för att det liksom blir att man spelar systemet istället för situationen. Så jag var bara lite nyfiken på om ni hade något inbakat i systemet som höjer själva den känsla jag är ute efter, kanske genom att kreativa beskrivningar/lösningar uppmuntras?

Nu blev det visst lite off-topic här så därför tänkte jag nämna att man kan använda initiativ som en slags resurs och varje gång man utför en handling så flyttas karaktären på ett initativbräde. Den som sen står längst bak på brädet får flytta först. Det blir ett grymt skönt flow om man får systemet att funka. T.ex. kanske en karaktär bakar in flera handlingar i en runda och därför får flytta fler steg på brädet, vilket dels då speglar tiden det tar för utförandet, samt hur trött karaktären är efteråt. Så själva brädet är endast en visuell hjälp för initiativet. Jag försökte mig på detta litegrann som spelledare för en vampire-kampanj men fick det inte riktigt att funka, men skulle jag skriva ett system från grunden skulle jag vilja göra det kring ett initiativbräde.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nu när jag funderar på det så skulle jag nog vilja pröva att använda ett initiativbräde på test och skriva ner mitt på brädet att handlingar som att anfalla och liknande flyttar personen 5 steg på brädet. Att bli skadad flyttar personen lika många steg som skadan. Att göra rörelsehandlingar kostar 3 steg. Sen får de själva beskriva sin "runda" och addera för vad de gör. Om de anser att de beskriver något snyggt så kan de minska kostnaden, t.ex. genom att en akrobatisk karaktär springer upp några steg på väggen och kastar sig mot motståndaren, vilket då ger någon special-effekt i själva striden och så föreslår spelaren hur många steg detta kostar och så bestämmer spelledaren hur många steg det faktiskt kostar (ofta snällt och uppmuntrande).
 
Top