Inget skapat material i forumet?

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Hej!

Nätet är fullt av material skapat av rollspelare för rollspelare, exempelvis: dungeons, äventyr, tabeller, monster, lathundar, förbättrade rollformulär osv. Men jag ser inget sådant material i det här forumet. Hur kommer det sig?

Jag kan se lite olika potentiella förklaringar:
  • Det är bättre att dela på andra ställen för att nå en bredare (engelsktalande?) publik
  • Det är bättre att dela i officiella/specifika kanaler för det rollspel materialet är skapat för
  • Att dela material gratis tjänar man inga pengar på
  • Jag är biased för jag har mest spelad D&D , och nätet är fullt av material för D&D
  • Något annat?
Mvh
Nion
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
  • Jag är biased för jag har mest spelad D&D , och nätet är fullt av material för D&D
Det här tror jag är en hyfsat bra förklaring. Jag har hängt på svenska rollspelsforum i typ 20 år nu, och jag har aldrig varit speciellt imponerad av mängden material som produceras. Jag tror att det skapas väldigt mycket mer till D&D och till olika OSR-produkter helt enkelt för att det är extremt många fler som spelat dem, än som spelar spel på svenska. Och även de av våra forumiter här som producerar D&D-material misstänker jag gör det på engelska och sprider via andra kanaler än det här forumet. Men D&D är större än alla andra spel; det finns fler som skapar saker till det och en större marknad för material till det, än till något annat spel.

Sedan tror jag möjligen också att ganska många här inte spelar "äventyr" och kanske inte använder vare sig dungeons eller tabeller. Man spelar märkliga indiespel där allt skapas kring spelbordet eller där det av andra skäl blir ganska ont om producerat spelmaterial.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sedan tror jag möjligen också att ganska många här inte spelar "äventyr" och kanske inte använder vare sig dungeons eller tabeller. Man spelar märkliga indiespel där allt skapas kring spelbordet eller där det av andra skäl blir ganska ont om producerat spelmaterial.
Ack, om det vore så väl. Vi är några få, men trogna.

Jag tror att det helt enkelt är för att det inte finns en plats på det här forumet för att lagra skapat material på. Förr i tiden hade vi det, när rollspel.nu var mer än bara ett forum, men numera har vi det inte. Skapat material laddas upp på scenariobanken eller på andra ställen. Ett forum är inte ett så lämpligt ställe för dokumentlagring.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ack, om det vore så väl. Vi är några få, men trogna.

Jag tror att det helt enkelt är för att det inte finns en plats på det här forumet för att lagra skapat material på. Förr i tiden hade vi det, när rollspel.nu var mer än bara ett forum, men numera har vi det inte. Skapat material laddas upp på scenariobanken eller på andra ställen. Ett forum är inte ett så lämpligt ställe för dokumentlagring.
Typ så ja. Tycker det skapas och delas en hel del här (ettbladsutmaningen senast) men det är inte samlat och inte fiins inte alltid kvar över tid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Plattformen vi hade innan var superkass. Även så på att ladda upp och tillgängliggöra material.

Nu är det möjligt att det skulle kunna funka bättre, men jag tror att "känslan" hänger kvar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Även om inte forum är optimalt för att dela material så är det väl just på trådbaserade sidor mycket material finns (eventuellt bara D&D), exempelvis på reddit. Materialet postas, man får feedback, man gör en ny version och uppdaterar orginalposten med en "edit". Att samla allt i en databas där ingen feedback kan ges känns lite mer gammaldags.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

Nätet är fullt av material skapat av rollspelare för rollspelare, exempelvis: dungeons, äventyr, tabeller, monster, lathundar, förbättrade rollformulär osv. Men jag ser inget sådant material i det här forumet. Hur kommer det sig?

Jag kan se lite olika potentiella förklaringar:
  • Det är bättre att dela på andra ställen för att nå en bredare (engelsktalande?) publik
  • Det är bättre att dela i officiella/specifika kanaler för det rollspel materialet är skapat för
  • Att dela material gratis tjänar man inga pengar på
  • Jag är biased för jag har mest spelad D&D , och nätet är fullt av material för D&D
  • Något annat?
Mvh
Nion
Är det något särskilt du letar efter? Kanske kan någon peka i rätt riktning? Eller är du mer nyfiken på kultur/ psykologi/ intresse här?

Finns en hel del här, hela spel (tex Kutulu) har byggts upp i trådar med poster och svar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Är det något särskilt du letar efter? Kanske kan någon peka i rätt riktning? Eller är du mer nyfiken på kultur/ psykologi/ intresse här?

Finns en hel del här, hela spel (tex Kutulu) har byggts upp i trådar med poster och svar.
Jag har jobbat på material de senaste dagarna och tänkte att jag kanske skulle posta det i forumet. Men sen slog det mig att jag nog aldrig sett egengjort material här.

Det förs ju diskussioner i olika trådar där trådskaparens syfte säkert är att få input inför att ta fram ett material, men jag har aldrig sett ett layoutat och klart material i forumet.

Edit: Jag är alltså nyfiken på varför :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det finns bättre plattformar, helt enkelt. Man diskuterar kanske skapandet här, eller gör reklam för sina grejer, men sedan lägger man upp dem på typ drivethrurpg eller itch.io.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har jobbat på material de senaste dagarna och tänkte att jag kanske skulle posta det i forumet. Men sen slog det mig att jag nog aldrig sett egengjort material här.

Det förs ju diskussioner i olika trådar där trådskaparens syfte säkert är att få input inför att ta fram ett material, men jag har aldrig sett ett layoutat och klart material i forumet.

Edit: Jag är alltså nyfiken på varför :)
Posta ditt material :)
Jag vill läsa.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men jag ser inget sådant material i det här forumet. Hur kommer det sig?
Jag tror en måste se forumets diskussioner, konflikter, och kåserier, som "materialet". För populära specifika spel finns det ju dedikerade sidor därute. Här tycker vi mest saker—men vi är bra på det!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har jobbat på material de senaste dagarna och tänkte att jag kanske skulle posta det i forumet. Men sen slog det mig att jag nog aldrig sett egengjort material här.

Det förs ju diskussioner i olika trådar där trådskaparens syfte säkert är att få input inför att ta fram ett material, men jag har aldrig sett ett layoutat och klart material i forumet.

Edit: Jag är alltså nyfiken på varför :)
Det känns som du har missat mycket. Jag vet inte hur ofta du är inne, och om du kollar in många trådar eller inte, men det har ju postats en hel del i skaparforumet sen du blev medlem. D&D-forumet här har inte många postare öht. Tror de flesta drar till större sajter för material till det. Speciellt i kreativitetskalendern som Svarte Faraonen länkade till finns 24 bidrag, varav ett av mina är till D&D och är färdiglayoutat, om än inte "färdigt" som i att det innehåller allt jag ska ha med i det än.

Sen till varför allt färdigt material som diskuterats här av forumiter inte publiceras här så finns det flera svar. En del publicerar sina saker och tar betalt för dem, andra vill ha sitt material på en egen sida så att man kan se allt annat som gjorts. Att posta på forum är inte så smidigt om man vill ha ordning på allt, det är lättare att hitta på andra sidupplägg.

Själv om jag har material så postar jag det gärna här, och också på min hemsida som inte är redo för utomstående besökare än. Men ett bildgalleri exempelvis som är en av sakerna jag håller på med känns det otympligt att använda wrnu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag kan bara tala för mig själv, men det som jag skapar lägger jag upp på http://www.scenariobiblioteket.se Jag har inte skapat något till D&D, men mitt äventyr Den sista vilan kan nog lätt konverteras till den världen.

Jag tycker absolut att du ska lägga upp dina alster här i forumet om du vill! Vet inte så mycket om D&D men ger feedback om jag kan 🙂
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Om du bara är ute efter scenarion som skapats så är http://alexandria.dk/sv/ en guldgruva. @Henke är väldigt aktiv på att samla på sig konvent-scenarion från olika skapare och många som aktivt inte anstränger sig för att dela scenarion har sina alster där. Allt är inte bra, tanken är ju snarare att spara historia än att ha en kvalitetsgräns, men det finns en del riktiga guldklimpar där också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om vi tar DnD som du skriver att det är vad du mest spelat så har jag fått uppfattningen (kanske felaktigt) att det här forumet inte är rätt demografi för DnD ergo så finns det inte så mycket DnD-material att tillgå här . Det finns en del forumiter här som verkar DnD och osr frälsta men dom verkar i min uppfattning (kanske felaktigt) i minoritet
 
Top