Nekromanti Inga strålpistoler?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Va!?

Arfert;n95122 said:
Tror att SciFi! är hyfsat nära det du är ute efter. Och så är det helt kompatibelt med Fantasy! ... för kombon svärd/strålpistoler. Även om SciFi! inte direkt har strålpistoler.
Vad menar du, "inte direkt har strålpistoler"? Fine, om SciFI! är ens i närheten av lika enkelt som Fantasy! så är det ju inte ens mer än en axelryckning att slänga in strålpistoler på eget bevåg, men jag såg dessa som självskrivna så jag blev lite förvånad över uttalandet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skandal! Hovet rasar! Jag ska genast starta en namninsamling och organisera en demonstration med tillhörande fackeltåg i protest!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
SciFi är inte Space Opera. Och en strålpistol är inte praktik på den tech level som det är i spelet. (dvs mer Traveller/Heinlein/Jeff Hawke).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Arfert;n95147 said:
SciFi är inte Space Opera. Och en strålpistol är inte praktik på den tech level som det är i spelet. (dvs mer Traveller/Heinlein/Jeff Hawke).
Vad skjuter man folk med för fett då? Plasma? Railguns? Hylslösa projektiler?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
En bra strålpistol är ju ändå bara som en kombo av sexskjutare och vattenpistol. (Hanen = pumpfunktion för att få in den exotiska vätskan i omvandlaren. Vanlig laser är så ute.)

Men eftersom alla rymdspel oavsett period mer eller mindre velat vara space opera så ger småsaker SciFi som inga strålvapen en egen känsla.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Arfert;n95147 said:
dvs mer Traveller/Heinlein/Jeff Hawke
Ah, du menar Traveller, Heinlein och Jeff Hawke?

Traveller där redan första utgåvan (som jag känner till) innehåller lasergevär och laserkarbiner (men lustigt nog inte laserpistoler)? Heinleins "Beyond this horizon" där huvudpersonen imponerar och förskräcker folket i sin omgivning genom att bära en nytillverkad version av de uråldriga kulkastarna när alla andra använder energipistoler? Jeff Hawke som... well okej. Jag är inte bekant med Jeff Hawke. Jag googlade efter omslag och hittade ett med vad jag tycker väldigt mycket ser ut som någon slags strålpistol.

=)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den där skiten spolade han efter ett tag. ;) Han ville ha mer hård SF. Som Outland, typ. Fast med en och annan utomjording.

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så vad du säger är att det inte spelar någon roll om jag hittar strålvapen i varenda exempel du tar upp, det kommer ändå inte bli några strålvapen i SciFI!?
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
554
Location
Videnmark
Jag är så besviken att jag nästan måste skapa ett rollspel som heter SVÄRD & STRÅLPISTOLER :mad:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det gäller bara att ha rätt sorts strålning - atom-blasters! Månkolonisatörer i blyplåtrustning med gamma-kastare!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, det blir inga. Utom kanske i ett appendix i värsta fall. Eller ytterligare 500 år in i framtiden, nån Alien Tech.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Spider Jerusalem;n95290 said:
Vill du ha strålpistoler får du spela Rocket Age, ett underbart spel det!
Det där var väl elakt. Nu ska vi inte börja avråda folk från att köpa SciFi! bara för att de missat att ha med ett av de mest ikoniska inslagen.

:wink:

De kommer bara att vara det första som kommer husreglas in om denna envisa strålvapenvägran fortsätter. Det torde ju bara vara att ta de vanliga vapen som jag alltså förutsätter kommer finnas i spelet och plocka bort ammokravet. Det är bara synd på alla bilder som hade kunnat vara så fina med strålpistoler istället för tråkiga kulvapen (haha, see what I did there?), men där har man ju lyckligtvis ett par fina bilder från Nyvinter att hämta om man behöver tillfredsställelse =)
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Rymdhamster;n95297 said:
Det där var väl elakt. Nu ska vi inte börja avråda folk från att köpa SciFi! bara för att de missat att ha med ett av de mest ikoniska inslagen.

:wink:

De kommer bara att vara det första som kommer husreglas in om denna envisa strålvapenvägran fortsätter. Det torde ju bara vara att ta de vanliga vapen som jag alltså förutsätter kommer finnas i spelet och plocka bort ammokravet. Det är bara synd på alla bilder som hade kunnat vara så fina med strålpistoler istället för tråkiga kulvapen (haha, see what I did there?), men där har man ju lyckligtvis ett par fina bilder från Nyvinter att hämta om man behöver tillfredsställelse =)
Man ska köpa SciFi! men om man vill ha strålvapen ska man köpa Rocket Age med!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Spider Jerusalem;n95311 said:
Man ska köpa SciFi! men om man vill ha strålvapen ska man köpa Rocket Age med!
Menar du att jag ska klippa ut sidorna med strålvapen ur RA och klistra in i SF? Det låter lite synd på en sån fin bok som RA är. Och kommer reglerna ens vara kompatibla?
 
Top