Nekromanti Science Fantasy Old School Roleplaying på svenska

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det är egentligen ett alldeles för stort projekt med tanke på min begränsade fritid men jag har ändå börjat knåpa med ett eget rollspel. Det rör sig om science fantasy old school roleplaying på svenska. Riktlinjerna är bland annat att hålla det enkelt och flexibelt och att det är roligt att slå olika slags tärningar. Jag har börjat bygga en egen regelmotor med små lån från bland annat Star Wars D6, Tunnels & Trolls och Demon Hunters. Vidare har jag skissat på ett levelsystem där förbättringar sker ofta men i små steg och med stor valfrihet. Vad jag undrar nu är först och främst om det låter som att jag håller på att göra en kopia av något befintligt rollspel och i så fall vilket? Om någon där ute har tips på till exempel lämpliga inspirationskällor eller synpunkter tas sådant också tacksamt emot.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Vad menar du med science fantasy mer specifikt? Är det Blackmoore där man är en riddare med en laserpistol eller He-Man där allt är blandat eller något annat? :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
En värld där det finns utrymme för både svärd och strålpistoler, både magi och rymdskepp, både riddjur och robotar, allt i en tappning som hämtat från 70-talets science fiction-konst av det mindre psykedeliska slaget eller en serie som Linda och Valentin.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
luddwig;n94908 said:
En värld där det finns utrymme för både svärd och strålpistoler, både magi och rymdskepp, både riddjur och robotar, allt i en tappning som hämtat från 70-talets science fiction-konst av det mindre psykedeliska slaget eller en serie som Linda och Valentin.
Jag vill spela det här nu!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
luddwig;n94908 said:
En värld där det finns utrymme för både svärd och strålpistoler, både magi och rymdskepp, både riddjur och robotar, allt i en tappning som hämtat från 70-talets science fiction-konst av det mindre psykedeliska slaget eller en serie som Linda och Valentin.
Svärd och Svartkonst ska väl täcka allt det här, men jag vet inte hur mycket fokus de kommer ha på sådana saker.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
chrull;n94933 said:
Svärd och Svartkonst ska väl täcka allt det här, men jag vet inte hur mycket fokus de kommer ha på sådana saker.
Vad jag sett av Svärd & Svartkonst så är det mer skitig fantasy med skruvade inslag medan det jag tänkt mig snarare är en mix av Conan och Star Wars. Regelmässigt kommer det också att finnas tydliga skillnader mot Svärd & Svartkonst. De använder sig till exempel av klasser vilket jag förenklat bort.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag kan absolut hålla er uppdaterade. Hittills finns i alla fall inte så mycket. Bara en del grundläggande regler, en handfull spelbara arter och en vapenlista, delvis kort testspelat. Jag arbetar heller inte i något snabbt tempo men det blir små framsteg då och då. En god vän till mig har också sagt att hon eventuellt kan bidra med en bild eller två. Kanske kommer jag även att slänga ut någon tanke eller fråga här. Det kan vara bra både för feedback och inspiration. :)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag kan va helt fel ute men mitt Starchallenge bankar ihop fantasy med scifi och finns redan ute i butik och på nätet. Dock ingen oldschool men däremot enkla snabba regler med fokus på ROLLspelandet. Checka in på http://www.mylingspel.se/sc/ :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Niklas73;n95035 said:
Jag kan va helt fel ute men mitt Starchallenge bankar ihop fantasy med scifi och finns redan ute i butik och på nätet. Dock ingen oldschool men däremot enkla snabba regler med fokus på ROLLspelandet.
Tack för tipset. Efter en snabb titt på Starchallenge (som jag aldrig ens har hört talas om tidigare) verkar det finnas tydliga likheter med det jag jobbar på, kanske främst i mixen av fantasy och science fiction. Regelsystemet i Starchallenge förefaller dock klart modernare i sin utformning än det system jag börjat bygga. Jag uppfattar också Starchallenge som mer episkt i tonen. Mer "rädda galaxen" än "utforska den övergivna rymdstationen" om man så vill.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge har inte debatterats så mycket det senaste året då det legat hos förlaget. I det gamla forumet kan du hitta en hel del om det. Ja det är mer rädda galaxen än utforska rymdstationen men världen är så byggd att man kan hitta den typen av äventyr i den också. Starchallenge är ganska brett i sin världsuppbyggnad men hänger ihop i sina storytrådar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror att SciFi! är hyfsat nära det du är ute efter. Och så är det helt kompatibelt med Fantasy! ... för kombon svärd/strålpistoler. Även om SciFi! inte direkt har strålpistoler.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n95122 said:
Tror att SciFi! är hyfsat nära det du är ute efter. Och så är det helt kompatibelt med Fantasy! ... för kombon svärd/strålpistoler. Även om SciFi! inte direkt har strålpistoler.
Nej, men det kan SL lätt addera. Coola strålvapen skulle kunna bli en Fenix-artikel. :cool:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Arfert;n95122 said:
Tror att SciFi! är hyfsat nära det du är ute efter. Och så är det helt kompatibelt med Fantasy! ... för kombon svärd/strålpistoler. Även om SciFi! inte direkt har strålpistoler.
SciFi! verkar mycket lovande. Jag gillade verkligen Mekanurgs teaser om spelvärlden och Fantasy!:s regelsystem vet jag ju är bra. Det regelsystem jag börjat knåpa med är dock annorlunda uppbyggt. Lite mer komplext skulle man kanske kunna säga. Tänk Star Wars D6 korsat med Tunnels & Trolls, utan begränsning till sexsidiga tärningar. Jag har också en del idéer till bl.a. magi som jag ska försöka utveckla. Jag tror det kan bli bra. För den skull är dock SciFi! ett givet köp. :)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Arfert;n95122 said:
Tror att SciFi! är hyfsat nära det du är ute efter. Och så är det helt kompatibelt med Fantasy! ... för kombon svärd/strålpistoler. Även om SciFi! inte direkt har strålpistoler.
Jag och Arfert är de modiga som vågat vägra strålvapen vilket jag gjorde från och med Version 3 (SCV3) redan 1987. DÅ var det RIKTIGT modigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vilken stubbe har ni bott i? Precis alla har vägrat strålvapen sedan Aliens 1986 ungefär, då rymden blev militärgrön och grusig och full med tomhylsor! :cool:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Krille: Du om någon (och möjligtvis Han) vet vilken stubbe jag bott i. Krille vs Niklas i BRP-diskussioner 2001.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Problemet är ju att termen "science fiction" täcker så otroligt mycket. Från berättelser om världen "fem minuter från nu" till episka världar som har nada med mänskligheten att göra. I den meningen har det alltid funnits scifi utan "strålpistoler", liksom med strålpistoler. (Jag vill minnas att tom Jules Verne försökte sig på strålvapen, bla att kapten Nemos sjömän hade "elchocks-gevär", som får varelser att falla i sömn.)

Det är lite som att tala om "historia" och beklaga sig att det inte fanns några vikingar som deltog i amerikanska inbördeskriget... :grin:
 
Top