Nekromanti Science Fantasy Old School Roleplaying på svenska

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Spider Jerusalem;n95312 said:
Har du tittat på Rocket Age? Det kan vara bra inspiration även om det är mer pulp 1910-1950 scifi.
Nej, jag är inte bekant med Rocket Age. Kul med tips. Får kolla upp det vid tillfälle.

Och jag tänker hålla fast vid strålvapen. Dom kommer att passa perfekt bland stridsyxor, prästkåpor och jetpacks.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
luddwig;n94899 said:
Det är egentligen ett alldeles för stort projekt med tanke på min begränsade fritid men jag har ändå börjat knåpa med ett eget rollspel. Det rör sig om science fantasy old school roleplaying på svenska. Riktlinjerna är bland annat att hålla det enkelt och flexibelt och att det är roligt att slå olika slags tärningar. Jag har börjat bygga en egen regelmotor med små lån från bland annat Star Wars D6, Tunnels & Trolls och Demon Hunters. Vidare har jag skissat på ett levelsystem där förbättringar sker ofta men i små steg och med stor valfrihet. Vad jag undrar nu är först och främst om det låter som att jag håller på att göra en kopia av något befintligt rollspel och i så fall vilket? Om någon där ute har tips på till exempel lämpliga inspirationskällor eller synpunkter tas sådant också tacksamt emot.
Kan man tänka att Star gate serien kan vara en inspirationskälla? Civilisationerna de kommer till är ju ganska primitiva.
En annan tanke till inspiration kan nog vara Firefly, fast då lite wild west istället för europa under medeltiden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Min spontana tanke är Tschai - Äventyrens Planet av Jack Vance. Det är inte helt klockrent heller då det till stor del är en uppdelning där vissa primitiva folkslag har svärd och armborst, medan mer avancerade folkslag har energivapen, men i kontaktytorna hittar man i alla fall lite blandningar. Där är det dessutom inte så mycket rymd, utan allt händer på en planet.

Så det Ludwig pratar om låter mycket coolare i min mening.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Rymdhamster;n95399 said:
Min spontana tanke är Tschai - Äventyrens Planet av Jack Vance. Det är inte helt klockrent heller då det till stor del är en uppdelning där vissa primitiva folkslag har svärd och armborst, medan mer avancerade folkslag har energivapen, men i kontaktytorna hittar man i alla fall lite blandningar. Där är det dessutom inte så mycket rymd, utan allt händer på en planet.

Så det Ludwig pratar om låter mycket coolare i min mening.
Rollspelsversionen av Tschai finns här: http://www.sjgames.com/gurps/books/planetofadventure/
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Cissi;n95369 said:
Kan man tänka att Star gate serien kan vara en inspirationskälla? Civilisationerna de kommer till är ju ganska primitiva.
En annan tanke till inspiration kan nog vara Firefly, fast då lite wild west istället för europa under medeltiden.
Jag har faktiskt redan tänk på båda och dom är bitvis bra referenser även om det jag tänkt mig nog ligger närmare Firefly då den serien känns mer råbarkad.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Rymdhamster;n95399 said:
Min spontana tanke är Tschai - Äventyrens Planet av Jack Vance. Det är inte helt klockrent heller då det till stor del är en uppdelning där vissa primitiva folkslag har svärd och armborst, medan mer avancerade folkslag har energivapen, men i kontaktytorna hittar man i alla fall lite blandningar. Där är det dessutom inte så mycket rymd, utan allt händer på en planet.

Så det Ludwig pratar om låter mycket coolare i min mening.
Jag tackar ödmjukast för tips och beröm och lägger Tschai - både bok och spel - till listan över saker att kolla upp.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
För er som efterfrågade uppdateringar: Imorgon blir det speltest av version tre av stridsreglerna. I övrigt intet nytt under solen, tyvärr.
 

Murderhobo

Veteran
Joined
26 Jan 2012
Messages
58
Location
Cimmerien
luddwig;n94939 said:
Vad jag sett av Svärd & Svartkonst så är det mer skitig fantasy med skruvade inslag medan det jag tänkt mig snarare är en mix av Conan och Star Wars. Regelmässigt kommer det också att finnas tydliga skillnader mot Svärd & Svartkonst. De använder sig till exempel av klasser vilket jag förenklat bort.
Vi jobbar för fullt på en Sword & Planet-hexcrawl. :) "Warriors of the Red Planet" är visserligen ganska hårt baserat på OD&D, men kanske kan vara värt att kolla in ändå? "Under the Moons of Zoon" är ett annat OSR-spel i någon sorts science fantasy-setting som verkar spännande. Terjes "Xuhlan" kan också vara ett tips. Kul med fler OSR-spel på svenska!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Murderhobo;n100402 said:
Vi jobbar för fullt på en Sword & Planet-hexcrawl. :) "Warriors of the Red Planet" är visserligen ganska hårt baserat på OD&D, men kanske kan vara värt att kolla in ändå? "Under the Moons of Zoon" är ett annat OSR-spel i någon sorts science fantasy-setting som verkar spännande. Terjes "Xuhlan" kan också vara ett tips. Kul med fler OSR-spel på svenska!
Tack för tipsen. Där blev min lista över saker att kolla upp ännu lite längre. Tur att den snart är semester. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Mutanten;n100556 said:
Känner till: ja. Har stenkoll på: nej. Jag har spellett en hel del Star Wars D6 men inte följt systemets utveckling i övrigt. Någon åsikt om vad som är bra eller mindre bra där?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
luddwig;n100732 said:
Känner till: ja. Har stenkoll på: nej. Jag har spellett en hel del Star Wars D6 men inte följt systemets utveckling i övrigt. Någon åsikt om vad som är bra eller mindre bra där?
Nope. Jag tänkte mer att eftersom du skrev att du lånat av Star Wars D6 så kanske böckerna kunde vara av intresse. Jag har bara läst delar av innehållet och kan inte hänvisa till något speciellt i dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Inspirerad av en annan tråd här på forumet ställer jag frågan: Vad skulle vara ett bra namn på mitt rollspel?

Rollspelet i fråga är alltså science fantasy så det rymmer allt från strålpistoler, rymdskepp och robotar till stridsyxor, demoner och magi. Spelet är också avsett att vara bl.a. regellätt och spelardrivet och har således drag av OSR men avviker samtidigt på vissa punkter så pass att OSR blir en missvisande etikett, därav det nuvarande arbetsnamnet "Solfläckar - Old Schoolisch Roleplaying på svenska".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Det här är precis ett sådant tillfälle när jag skulle hitta på ett fantasinamn på världen/Galaxen/universumet du kör i och använda det som titel på spelet. Typ: GALBRANOR - science fantasy på svenska, eller något sånt. Detta eftersom innehållet är så brett att det kan vara svårt att sätta fingret på något representativt. Alternativt ta något som hänger ihop med en eventuell metaplott.

Solfläckar exempelvis (ja, bara ett arbetsnamn, men det är bra som diskussionexempel), vad betyder det? Är solfläckar ett otroligt vanligt fenomen i spelvärlden med en underliggande betydlelse och en märkbar inverkan på tillvaron? Om svaret är ja så vore det ett perfekt namn. Om svaret är "nja, det är väl ett fenomen som skulle kunna förekomma kanske" så är det ett dåligt namn.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
luddwig;n106410 said:
Inspirerad av en annan tråd här på forumet ställer jag frågan: Vad skulle vara ett bra namn på mitt rollspel?

Rollspelet i fråga är alltså science fantasy så det rymmer allt från strålpistoler, rymdskepp och robotar till stridsyxor, demoner och magi. Spelet är också avsett att vara bl.a. regellätt och spelardrivet och har således drag av OSR men avviker samtidigt på vissa punkter så pass att OSR blir en missvisande etikett, därav det nuvarande arbetsnamnet "Solfläckar - Old Schoolish Roleplaying på svenska".
Solfläckar är ett utmärkt namn, om det har anknytning till spelet (som RH säger).

Men varför inte starta en namnförslagstråd, de brukar vara roliga?

Det kan finnas andra astronomiska fenomen som kan vara lämpliga att inspireras av. Vissa mår bra av att anknyta till spelet och dess eventuella metaplott.
Corona - ytterskiktet i en stjärnas atmosfär
Hypernova - en fet fet supernova
Eklips - solförmörkelse
Gammanova - nonsense
Jupiterpassage - jupiter passerar nära jorden, tre vise män noterar detta och vandrar till betlehem, ersätt med valfri planet eller himlakropp
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag tackar och bockar. Ni har fått mig att inse att jag först behöver utveckla spelvärlden mer. Därefter kan det kanske bli en namnförslagstråd. Efter att ha sneglat på McKatlas tråd om designprinciper har jag också en känsla av att det skulle underlätta om jag hade tydligare riktlinjer för mitt projekt. Mer att skriva alltså. Nörderier är ett hårt jobb!
 
Top