Nekromanti Infrastruktur för rollspelande

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Rangertheman;n274268 said:
Numera:
  • Rollformulär
  • Lathund för handlingar och utfall
  • Blyertspennor och suddgummi
  • Indexkort och tuschpenna
  • Gruppformulär
  • Tärningar
  • Ödespoäng (ursprungligen tänka till Oktoberlandet)
  • En liten OH-tavla
  • Blanka A4-sidor
  • Kaffe
  • Kladdkaka
Förr hade jag även scenarioböcker, regelböcker och en SL-skärm.
Några frågor:

- Vad är indexkort och hur använder du dem?
- Vad är gruppformulär och hur använder du dem?
- Är ödespoängen något slags marker? Har du gjort själv?
- Är kladdkakan hembakt och är receptet detsamma oavsett vad du spelar?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
P.eLL.e;n274272 said:
Det är nog själva grejen med det digitala som jag har svårt för. En smakfråga såklart utan rätt eller fel. Kanske till viss del generationsfråga. Förutom det som nämnts redan vill jag gärna "spela som förr", med en känsla av att om all elektricitet dör, kan vi ändå spela rollspel. Givetvis bör ingen sitta och läsa böcker eller skriva poesi under spelmötet heller.
Jag kan känna igen mig i det där och tycker att användandet av digitala redskap alltid är en balansgång. Ljudeffekter från app och program för att räkna ut skada är exempel på redskap som jag nog inte använder igen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
När jag spelleder kör jag med laptop och en online-wiki för att hålla koll på alla bakgrundsgrejer och detaljer i hemmabyggda världar och äventyr, samt även i viss mån för bakgrundsmusik. I övrigt är det tärningar, rollformulär, pennor, suddgummin, och regelbok till vad det nu är vi spelar. Det är extremt ont om bordsplats (ett litet soffbord bara), så att ha allt på laptop är sjukt praktiskt där. De av våra SL som kör med papper får sitta och skyffla i dem bra mycket.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Rymdhamster;n274273 said:
Först köpte jag några enstaka på Collector´s point och nån på alphaspel. Men sen hade de slut på dem så jag köpte en bunt av dem från en tysk butik:
https://wuerfel-stube.de/Special-dice
Fan va nice, de har ju inne hit location dice från DSA, den har jag letat som fan efter tidigare. Blev ett omedelbart köp där!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Lalipat;n274314 said:
Några frågor:

- Vad är indexkort och hur använder du dem?
https://www.akademibokhandeln.se/var...7312700289030/

Själv använder jag dem mest för monster-stats. Allt som behöver vetas får plats på ett kort, så slipper jag bläddra i böcker: jag kan ha en liten stack med kort, sorterade efter ordningen de sannolikt kommer dyka upp i, och så lägger jag upp de jag behöver för ögonblicket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Lalipat;n274314 said:
Några frågor:

- Vad är indexkort och hur använder du dem?
- Vad är gruppformulär och hur använder du dem?
- Är ödespoängen något slags marker? Har du gjort själv?
- Är kladdkakan hembakt och är receptet detsamma oavsett vad du spelar?
Indexkorten är små kartotektskort, gissningsvis 7x11 cm, som jag skriver egenskaper för scener, platser, SLP, etc. på. Jag har ett exempel här (Varning: Innehåller delvis *spoilers* för Symbaroum-äventyret Häxhammaren).

Gruppformulär använder jag för att hålla koll på rollpersonernas egenskaper och viktigaste attribut. Gruppen använder dem även själva för att ha koll på övriga gruppmedlemmar.

Ja, ödespoängen är marker. Det är de svarta glaspärlorna på den här bilden. Just dessa kommer från Fria Ligan och hör till Oktoberlandet.

Kladdkakan är alltid hembakad, men receptet varierar lite beroende på vem som bakar den. Senast var det jag som bakade. Utmärkt smak men trots smord form var den nästan omöjlig att få loss från formen :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lalipat;n274265 said:
Jo, men alltså, det där handlar ju inte om att använda digitala redskap som stöd i rollspelandet, vilket var ämnet. De gånger jag har använt min smartphone som spelledare har det ju inte varit för att ha parallella aktiviteter (på typ sociala medier) igång, utan för att underlätta rollspelandet. En person som sitter och läser en bok eller skriver en dikt under pågående spelmöte är väl lika distraherad som någon som pillar med sin smartphone.
Jag förstår vad du säger och håller med.

Problemet, som jag ser det, är att mobilen är en så integrerad del av ens person (som kläder, smycken, etc) att ingen ens längre tänker på om någon håller en mobil i handen.

Tar någon upp matteböcker på spelbordet och börjar göra sina läxor skulle man genast reagera och undra vad f*n hen håller på med.
Tar någon upp mobilen och fipplar med den i en halv minut märker knappt någon annan det längre.
Tar alla vid spelbordet upp sin mobil var 5:e minut och fipplar börjar spelgruppen tappa fokus på rollspelandet.

Det kan vara att vi har helt olika upplevelser, men min uppfattning är att alla, oavsett var man är, fipplar med sina mobiler var 5:e minut.
Därför vill jag helst se totalt mobilförbud vid spelbordet, både för spelare och spelledare.
Och är det någon spelare som säger att denne absolut inte klarar av att ha mobilen avstängd i ett par timmar så kanske den personen är så upptagen av annat att denne inte ska spela rollspel.

Ja, jag vet att jag fått kritik för detta tidigare, t.ex: "tänk om jag har en nära släkting som är jättesjuk och jag måste få reda på om tillståndet försämras."
Då ber jag er att tänka efter: hur många rollspelssessioner har ni varit med om i era liv? Och hur många gånger av dessa spelsessioner har ni eller någon annan närvarande spelare haft en nära släkting som legat för döden?
Ja, jag kan tänka mig att göra undantag för dessa specialfall då de brukar inträffa en gång per decennium, men ärligt: borde inte spelare som har en döende släkting vara hos sin släkting istället för att sitta vid ett spelbord?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Björn den gode;n274251 said:
A3-papper ligger i mitten och beroende på spel så har det en karta, en relationskarta, kod-ord eller bara rollernas namn. På den skrivs lämpligen med tusch. Det här är så bra att vi brukar ha det även i spel som inte påbjuder det.

A4-papper används för de spel som har personliga värden för spelare (typ rollformulär men vi spelar nästan aldrig spel med fler än typ 3 värden per roll så att skriva ut särskilda rollformulär känns oftast inte värt det). A4-pappret används också ofta för att rivas sönder i ännu mindre lappar. På dessa brukar vi använda bläck.
Öppen relationskarta verkar bra! Någon gång har jag ritat upp något slags processkarta för ett äventyr, men då var det bara för mina ögon. Har du några tips kring hur ni gör med relationskartan? Äger spelarna den helt och hållet eller är det du som lägger till relationer allteftersom de uppkommer?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Lemur;n274263 said:
Jag gömmer en liten laptop bakom sl-skärmen som jag kan köra ljudeffekter/musik på.
Din hemsnickrade SL-skärm är ju dessutom legendariskt fin! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD! LÄGG UPP BILD!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Rangertheman;n274342 said:
Indexkorten är små kartotektskort, gissningsvis 7x11 cm, som jag skriver egenskaper för scener, platser, SLP, etc. på.
Smart lösning! Helt klart värd att testa!

Rangertheman;n274342 said:
Kladdkakan är alltid hembakad, men receptet varierar lite beroende på vem som bakar den. Senast var det jag som bakade. Utmärkt smak men trots smord form var den nästan omöjlig att få loss från formen :)
Stabilt ändå att det ALLTID är kladdkaka!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Lalipat;n274355 said:
Öppen relationskarta verkar bra! Någon gång har jag ritat upp något slags processkarta för ett äventyr, men då var det bara för mina ögon. Har du några tips kring hur ni gör med relationskartan? Äger spelarna den helt och hållet eller är det du som lägger till relationer allteftersom de uppkommer?
Ja alltså, det beror lite på spel, i Svart av Kval vit av lust så är det reglerat i reglerna hur den ska ritas upp till exempel. Oftast spelar vi inte heller rollspel där någon specifik spelare är spelledare så det är ju gemensamt ägande i så fall. När vi har spelat med spelledare (Nobilis) tex så hade spelledaren förberett en dataskriven relationskarta som vi sen friskt lade till saker till allteftersom de hände.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
anth;n274343 said:
Jag förstår vad du säger och håller med.

Problemet, som jag ser det, är att mobilen är en så integrerad del av ens person (som kläder, smycken, etc) att ingen ens längre tänker på om någon håller en mobil i handen.

Tar någon upp matteböcker på spelbordet och börjar göra sina läxor skulle man genast reagera och undra vad f*n hen håller på med.
Tar någon upp mobilen och fipplar med den i en halv minut märker knappt någon annan det längre.
Tar alla vid spelbordet upp sin mobil var 5:e minut och fipplar börjar spelgruppen tappa fokus på rollspelandet.

Det kan vara att vi har helt olika upplevelser, men min uppfattning är att alla, oavsett var man är, fipplar med sina mobiler var 5:e minut.
Därför vill jag helst se totalt mobilförbud vid spelbordet, både för spelare och spelledare.
Och är det någon spelare som säger att denne absolut inte klarar av att ha mobilen avstängd i ett par timmar så kanske den personen är så upptagen av annat att denne inte ska spela rollspel.

Ja, jag vet att jag fått kritik för detta tidigare, t.ex: "tänk om jag har en nära släkting som är jättesjuk och jag måste få reda på om tillståndet försämras."
Då ber jag er att tänka efter: hur många rollspelssessioner har ni varit med om i era liv? Och hur många gånger av dessa spelsessioner har ni eller någon annan närvarande spelare haft en nära släkting som legat för döden?
Ja, jag kan tänka mig att göra undantag för dessa specialfall då de brukar inträffa en gång per decennium, men ärligt: borde inte spelare som har en döende släkting vara hos sin släkting istället för att sitta vid ett spelbord?
Jag håller med. Det här är förövrigt en av anledningarna till att jag gillar tydligt definierade pauser. I pausen kan du få kolla hur dina släktingar mår om du vill eller göra något annat men när vi spelar är det fokus. Riktigt bra spel har ju dessutom inskrivet när det är dags att ta en paus (Montsegeur 1244 tex).

För när en inte tar pauser så är min erfarenhet att det blir pauser ändå men de blir mer flytande vilket gör att fokuset försvinner mycket lättare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag är nog inte helt med på att kalla det "infrastruktur", men det här är ungefär vad jag brukar vilja ha med mig:
  • Laptop.
  • Mobiltelefon som ger internet till laptopen ifall det inte finns i lokalen.
  • Bluetoothhögtalare med lite kvalitet, som pallar att fylla ett rum.
  • Handouts; brev och sådant mest. Tidningsartiklar. Kanske SLP-bilder om det finns såna att trycka upp.
  • Kanske: äventyret jag ska spelleda, om det är ett köpeäventyr.
  • Rutade A6-anteckningsblock från Whitelines.
  • Bläckpenna, gärna en hyfsat spetsig svart kulspetspenna med låg friktion.
Digitala verktyg:
  • Draw.io-ritat flödesschema för äventyrets struktur
  • Google Docs-dokument med platsbeskrivningar och SLP-beskrivningar, i sammanfattad och snabbläst form. Och med rubriker såklart, så man kan använda gdocs' navigeringsverktyg för att hoppa snabbt.
  • Google Play, dit jag laddat upp musik och sådant.
  • Google Keep, där jag för korta, lösryckta anteckningar om vilka val spelarna gör.
  • PDF med äventyret, om det är ett köpeäventyr och det finns som PDF
Lokal:
  • Ström
  • Någonstans att sitta
Tärningar tar jag kanske med mig ifall jag tror att det finns risk för tärningsslag. Det finns det oftast inte. I typ 90% av fallen ligger tärningarna orörda i min väska. Spelledarskärm vägrar jag, av många skäl. Jag spelleder inte rollspel som har mer komplicerade regler än att jag kan hålla hela regelsystemet i huvudet.

Jag har å ena sidan förståelse för frustration med icke datorkunniga spelledare som inte kan hantera tekniken, men när jag spelleder skiter jag ärligt talat i det. Det påverkar inte mitt spelledande. Jag kommer att fortsätta använda laptop tills mina spelare ber mig låta bli. Jag upplever inte teknik som ett störande moment, utan mer som luft eller mat eller, vad jag förstått på vissa, kaffe. Tekniken stressar mig inte; jag blir snarare stressad utan tekniken. Och jag vägrar gå med på att det skulle vara sundare att bli stressad av teknik än motsatsen. Folk får väl ha sin teknofobi i fred, så länge de inte stör min teknofili.

(Sedan får folk tycka vad fan de vill om när jag sitter vid middagsbord och umgås med mina digitala vänner istället för de fysiska människor som råkar ha hamnat vid samma bord. Ofta orkar jag inte med fysiskt umgänge när jag äter; lunch och middag är för mig tid att slappna av och det kan jag inte göra samtidigt som jag umgås)

Jag vill definitivt inte ha något mobilförbud. I min nuvarande Kutulukampanj, där vi kör Tatters of the King, så har mobilerna snarare fungerat som förstärkare - där kollar spelarna snabbt upp lagar och regler, geografi, historia och annat som är relevant för spelandet. Det kanske tillfälligt bryter inlevelsen, men det förstärker den också på lite längre sikt - när vi kan använda autentiska detaljer.

Överhuvudtaget vill jag snarare byta ut FLER fysiska prylar mot digitala, inte färre. Jag har inget behov av någon hittepå-"naturlighet" eller "äkthet". Jag spelar rollspel för att fantisera tillsammans och utforska, inte för att ha någon specifikt ickedigital upplevelse.

(När jag spelleder D&D4e/Essentials så är f.ö. digitala verktyg ett absolut måste. Vem orkar ens hålla reda på traditionella rollspels vansinnigt komplicerade system för initiativ, statuseffekter och fan och hans moster? Inte jag, det är ett som är säkert)


EDIT:

Min minimalistiska lista på fysiska förutsättningar/utrustning:
  • En laptop/surfplatta/mobiltelefon
  • En strömkälla av något slag; eluttag eller batteribank etc.
  • Tillräckligt med utrymme för att förvara varje spelares kropp under spelmötet. Valfri kroppsställning.
  • Något sätt att kommunicera med varandra.
Har jag bara det kan jag spelleda rätt bra. Det mesta annat är antingen onödigt eller sånt som mest är bonus/lyx.

Jag ser fram emot att kunna använda telekonferens-utrustning via VR/AR för att rollspela. Mer tech åt folket.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Björn den gode;n274386 said:
Jag håller med. Det här är förövrigt en av anledningarna till att jag gillar tydligt definierade pauser. I pausen kan du få kolla hur dina släktingar mår om du vill eller göra något annat men när vi spelar är det fokus. Riktigt bra spel har ju dessutom inskrivet när det är dags att ta en paus (Montsegeur 1244 tex).

För när en inte tar pauser så är min erfarenhet att det blir pauser ändå men de blir mer flytande vilket gör att fokuset försvinner mycket lättare.
+1 för pauser, men min spelgrupp hade nog inte köpt ett mobilförbud (eller något annat förbud heller). Vi är lite för slappa för att styra upp sådant och vi störs inte så mycket av om någon behöver svara på ett sms då och då. Om någon behöver ta ett samtal händer det att vi andra spelar vidare. Jag är alltså med på att moment som distraherar en spelare sabbar fokuset i gruppen, men min spelgrupp håller nog inte fokuset så heligt att vi förbjuder att vardagen kmmer insipprande.

Angående pauser, vilken är den gyllene tiden att spela innan det är dags att sträcka på benen? Är det samma förhållande som på universitetet (45 min föreläsning, 15 min rast)? Är det någon som VET?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
krank;n274405 said:
Jag är nog inte helt med på att kalla det "infrastruktur",
Nej, det är lite onödigt och fånigt att jag kallar det så. Bakgrunden är en gammal skoluppgift om infrastruktur-begreppet i förhållande till ens personliga lärmiljö, men det räcker gott att vi bara beskriver vilka redskap/hjälpmedel/komponenter vi använder när vi spelar rollspel.

krank;n274405 said:
Jag vill definitivt inte ha något mobilförbud. I min nuvarande Kutulukampanj, där vi kör Tatters of the King, så har mobilerna snarare fungerat som förstärkare - där kollar spelarna snabbt upp lagar och regler, geografi, historia och annat som är relevant för spelandet. Det kanske tillfälligt bryter inlevelsen, men det förstärker den också på lite längre sikt - när vi kan använda autentiska detaljer.
Jag öppnade för den möjligheten när vi spelade Mörkret mellan stjärnorna i helgen. Jag tror inte att det blev så att någon googlade, men det kan ju snabbt lösa setting-frågor om teknologi-nivå (fanns grammfonen? fanns telefonen? drogs spårvagnarna av hästar?)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Lalipat;n274417 said:
+1 för pauser, men min spelgrupp hade nog inte köpt ett mobilförbud (eller något annat förbud heller). Vi är lite för slappa för att styra upp sådant och vi störs inte så mycket av om någon behöver svara på ett sms då och då. Om någon behöver ta ett samtal händer det att vi andra spelar vidare. Jag är alltså med på att moment som distraherar en spelare sabbar fokuset i gruppen, men min spelgrupp håller nog inte fokuset så heligt att vi förbjuder att vardagen kmmer insipprande.

Angående pauser, vilken är den gyllene tiden att spela innan det är dags att sträcka på benen? Är det samma förhållande som på universitetet (45 min föreläsning, 15 min rast)? Är det någon som VET?
Jag _vet_ inte, men är rätt övertygad om att ha sådär specifik tidsintervall inte kan vara rätt eftersom det inte bara är individuellt för personer/grupper men också beror på dagsform och inte minst vad som händer i spelet. Den gyllene regeln tror jag är att om frågan kommer upp: Är det dags att ta en paus? Så är svaret alltid ja. Det gäller förövrigt väldigt bra på möten också och inte bara när en spelar spel.
 
Top