Nekromanti Infrastruktur för rollspelande

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
När jag spelleder tar jag hjälp av olika redskap som tillsammans bildar något slags infrastruktur för min spelgrupps rollspelande. Infrastrukturen skiftar, så klart, något beroende på vilket spel vi spelar, men i stort ser det ut enligt nedan (jag kan ha glömt något). Huvudsaken är att jag är nyfiken på hur ni andra bygger upp era infrastrukturer. Vad är nödvändigt/till hjälp för er? Kör!

Tryckt material
- Regelböcker
- Scenarioböcker
- Handouts i form av kartor, bilder och brev till RPna

Spelhjälpmedel
- Rollformulär (för spelarna)
- Tärningar
- Blyertspennor och suddigummi
- Rutat papper (föra att snabbt kunna skissa upp kartor, exempelvis för strid)

Digitala redskap (via laptop)
- Loggbok/tidsplan i Google Sheets (för att ha koll på scenariots olika delar och anteckna vad RPna gör vid olika tillfällen)
- Förteckning och stats för SLP i Google Sheets
- PDF-filer med regelböcker, scenarioböcker och världsbeskrivningar
- Stämningsmusik i Spotify

Övrigt nödvändigt
- Lokal
- Bord och stolar
- Ström
- Wi-fi
- Högtalare

Bubblare
- När jag spelledde Eon 3 för några år sedan hade jag ett program som räknade ut vilken skada en karaktär fick i strid.
- När jag spelledde Mörkret mellan stjärnorna i helgen hade jag laddat ner atmosfärljud (från freesound.org) som jag mixade och spelade upp från Audacity.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag en digital hexagon-karta i Hexographer för att hålla koll på restider och var RPna befann sig någonstans. Detta fördes in i loggboken/tidsplanen.
- När jag spelledde Svavelvinter hade jag även laddat ner mobilappen RPG Fantasy, med ljudeffekter som grottdroppande, monstermorrande och missade pilar som träffar dörrar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Tryckt material
ev regelbok/spelplan

Spelhjälpmedel
A4-papper
A3-papper
Pennor (bläck/tusch)

Digitala redskap
ev regelbok

Övrigt nödvändigt
Lokal
Bord och stolar
Ljuskälla tex lampa

Typ så... för mitt vanliga spelande iaf
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lalipat;n274193 said:
Vad är nödvändigt/till hjälp för er?
Håller med om allt, utom den digitala biten.
Jag skyr laptops och smartphones som pesten på spelbordet.
detta har mest att göra med att jag råkat ut för ett par personer vid spelbordet som INTE behärskar digital teknik:
"Ni kommer till en glänta... där ... eh ..."

Kanske finns det spelledare och spelare som klarar av att hantera datorer vid spelbordet - men för mig gäller bränt barn skyr elden.

Enda undantaget är musik som jag med viss tvekan kan tänka mig komma från en dator.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Björn den gode;n274208 said:
Spelhjälpmedel
A4-papper
A3-papper
Pennor (bläck/tusch)
När använder du A4? När använder du A3?
När använder du bläck? När använder du tusch?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
anth;n274213 said:
Håller med om allt, utom den digitala biten.
Jag skyr laptops och smartphones som pesten på spelbordet.
Jag misstänkte att den här uppfattningen skulle komma upp och jag håller med till viss del. Det finns en bild av att digitala verktyg ska göra spelledandet smidigare, men ofta blir de istället bara ytterligare en sak att hålla reda på. Situationen "Ni kommer till en glänta... där ... eh ..." kan visserligen lika gärna uppstå med en spelledare som bläddrar i en bok, men digitala redskap kan helt klart sabba rytmen i spelet.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
anth;n274213 said:
Håller med om allt, utom den digitala biten.
Jag skyr laptops och smartphones som pesten på spelbordet.
detta har mest att göra med att jag råkat ut för ett par personer vid spelbordet som INTE behärskar digital teknik:
"Ni kommer till en glänta... där ... eh ..."

Kanske finns det spelledare och spelare som klarar av att hantera datorer vid spelbordet - men för mig gäller bränt barn skyr elden.

Enda undantaget är musik som jag med viss tvekan kan tänka mig komma från en dator.

För mig handlar detta inte bara om SL:s som inte behärskar digital teknik. För mig handlar det till 90 % om att rollspel i min värld är en arena för att slippa sådant överhuvudtaget. Penna och papper. Ögonkontakt och dialog.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
P.eLL.e;n274238 said:
För mig handlar detta inte bara om SL:s som inte behärskar digital teknik. För mig handlar det till 90 % om att rollspel i min värld är en arena för att slippa sådant överhuvudtaget. Penna och papper. Ögonkontakt och dialog.
Är osäker på om jag förstår dig rätt här. Vad är "sådant"? Vad vill du slippa? Digital teknik? Motverkar inte även böcker, pennor och papper ögonkontakt och dialog?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lalipat;n274226 said:
Jag misstänkte att den här uppfattningen skulle komma upp och jag håller med till viss del. Det finns en bild av att digitala verktyg ska göra spelledandet smidigare, men ofta blir de istället bara ytterligare en sak att hålla reda på. Situationen "Ni kommer till en glänta... där ... eh ..." kan visserligen lika gärna uppstå med en spelledare som bläddrar i en bok, men digitala redskap kan helt klart sabba rytmen i spelet.
Det jag råkat ut för är personer som inte behärskar digitala medier. Alls.
Vi talar personer som har en pdf i datorn, men de vet inte ens var pdf:en ligger i datorn och de har ingen aning om hur man söker i text.

För att din liknelse ska stämma med "bläddra i en bok" blir det: "inte ens ha rätt bok vid spelbordet och när personen sedan går till bokhyllan för att hämta boken tar det 5 minuter att ens hitta boken i bokhyllan... SEDAN börjar man bläddra i boken".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Lalipat;n274223 said:
När använder du A4? När använder du A3?
När använder du bläck? När använder du tusch?
A3-papper ligger i mitten och beroende på spel så har det en karta, en relationskarta, kod-ord eller bara rollernas namn. På den skrivs lämpligen med tusch. Det här är så bra att vi brukar ha det även i spel som inte påbjuder det.

A4-papper används för de spel som har personliga värden för spelare (typ rollformulär men vi spelar nästan aldrig spel med fler än typ 3 värden per roll så att skriva ut särskilda rollformulär känns oftast inte värt det). A4-pappret används också ofta för att rivas sönder i ännu mindre lappar. På dessa brukar vi använda bläck.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
anth;n274250 said:
SEDAN börjar man bläddra i boken".
Och använder man inte ens registret utan börjar bläddra fram och tillbaka ihop om att snubbla över rätt kapitel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Lalipat;n274193 said:
Tryckt material
- Regelböcker
- Scenarioböcker
- Handouts i form av kartor, bilder och brev till RPna

Regelbok, absolut.
* Äventyr, om det finns ett.
* Spelledarskärm
* Noteringar om äventyret; sammanfattning i punktlista, stödord, sånna saker. Helst skall detta vara allt jag behöver under spelmötet.

Handouts i viss utsträckning, men egentligen vill jag slippa allt sånt. Jag vill försöka minska ner på mängden "bös" jag behöver hålla ordning på som spelledare. Helst hade jag jag bara grabbat tärningslådan, ett block och en penna och kört allting på känn. Men jag är inte där än.

Efter att nyss spelat "färdigt" Dark Heresy känner jag nu en djup avsky mot rollspel med en massa expansioner och splattbooks. Regelbok är fine, en bok med äventyret är okej och så spelledarskärmen så klart.

Varför spelledarskärm? Bra fråga! För jag använder den inte som en skärm. Jag har sedan länge tröttnat på att slå alla slag dolt (jag fuksade för mycket till spelarnas fördel), så nu slår jag nästan allt öppet framför spelarna. De enstaka få gånger då jag slår en spotcheck för spelarna där jag inte vill att de ska lista ut resultatet så räcker det med att dölja tärningen med ena handen för mig.

Men vad använder jag skärmen till då? Well, på samma sätt som jag vill ha en sammanfattning av äventyret för att slippa slå i boken så vill jag ha en sammafattning av regelboken med allt det viktigaste som jag behöver under spel. Och att ha detta i form av en stadig skärm istället för ett häfte är att jag kan använda den för att slå tärningar på om jag sitter på ett sånt sätt att jag inte riktigt når bordet.

Faktum är att jag införskaffat en sån där "blank" spelledarskärm så att jag kan sätta ihop mina egna sammanfattningar till varje spel. Good stuff!

Lalipat;n274193 said:
Spelhjälpmedel
- Rollformulär (för spelarna)
- Tärningar
- Blyertspennor och suddigummi
- Rutat papper (föra att snabbt kunna skissa upp kartor, exempelvis för strid)
Typ allt detta. Rollformulär, defnitivt. Tärningar, pennor, suddgummin och papper.

Som spelledare tar jag med generellt sett med lite låneexemplar av allt, inklusive tärningar.

Vad gäller tärningar så har jag så klart ett par uppsättningar av vad det än är för tärningar som krävs för spelet, men jag har också en del specialtärningar.

Jag har fem stycken "humörtärningar", med ansikten som uttrycker olika känslor. Detta så att jag snabbt kan avgöra någons "grundhumör" med en av tärningarna, eller om jag vill slumpa fram det generella stämningen i ett värdshus kan jag slå alla fem, och då får varje tärning representera en grupp eller en del av gästerna.

Har även tre vädertärningar. En för att avgöra väder just nu om det behövs, eller alla tre för att se hur vädret kommer att utveckla sig under de närmaste dagarna (bra om någon av rollpersonerna kan spå väder).

Ena anmärkningsvärda är väl att om jag slår alla tre på en gång verkar det alltid bli minst en som indikerar regn. Oh well =)

Sen självfallet en tärning med de olika väderstrecken ifrån, för att avgöra från vilket håll anfallet kommer.

Lalipat;n274193 said:
Digitala redskap (via laptop)
- Loggbok/tidsplan i Google Sheets (för att ha koll på scenariots olika delar och anteckna vad RPna gör vid olika tillfällen)
- Förteckning och stats för SLP i Google Sheets
- PDF-filer med regelböcker, scenarioböcker och världsbeskrivningar
- Stämningsmusik i Spotify
Ingenting överhuvudtaget. Jag brukade alltid köra med lapptop förut. Det var smidigt, för jag behövde bara ha med mig en grej så hade jag tillgång till alla böckerna och äventyret och kunde för antecknignar kontinuerligt. Men jag tappade lusten lite när datorn krashade mitt under ett ganska invecklat deckaräventyr.

Plus, har man en dator kräver det att man ser till att den är laddad, eller så måste man komma ihåg sladden, också så måste man sitta nära ett eluttag där man spelar... jag kom framtill att jag nog tycker det är mer bök än det är värt.

Lalipat;n274193 said:
Övrigt nödvändigt
- Lokal
- Bord och stolar
- Ström
- Wi-fi
- Högtalare
Lokal, så klart.
Bord och stolar eller motsvarande (soffor och fotöljer är nice).
Ljus.

That's it.

Lalipat;n274193 said:
Bubblare..
Jag har på senaste tiden akvtigt jobbat med att minimera det jag behöver som spelledare.

Penna, papper och tärningar ser jag som nödvändighet (för den typ av rollspel jag vill spela).

Utöver detta, en regelsammanfattning i form av en spelledarskärm eller motsvarande, samt en äventyrssammanfattning.

I övrigt vill jag att spelet skall vara tillräckligt enkelt för att inte behöva hela regelboken (utöver möjligtvis vid karaktärsskapandet), och jag vill vara tillräckligt bekvämt med att improvisera för att inte behöva mer än stödanteckningar och mitt minne av äventyret.

Det här för att jag vill minimera mitt arbete som spelledare. Jag vill egentligen komma ner till nivån där det är ungefär lika mycket jobb att vara spelledare som det är för mig att vara spelare. Riktigt så långt kommer jag kanske aldrig att nå, men jag kommer att fortsätta försöka.

Lokal, sittplats och ljus är så klart svåra att komma ifrån också.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lalipat;n274248 said:
Är osäker på om jag förstår dig rätt här. Vad är "sådant"? Vad vill du slippa? Digital teknik? Motverkar inte även böcker, pennor och papper ögonkontakt och dialog?
Vi vill slippa att folk bara sitter och stirrar ner i en skärm istället för att umgås.
Jag har flera gånger varit med om ett hela middagsbord som är helt tysta för att alla närvarande sitter och stirrar på sina mobilskärmar när de äter istället för att äta och umgås.

Nej böcker, pennor och papper motverkar inte ögonkontakt och dialog på samma sätt.
Det är en sak om spelledaren inte är påläst och måste sitta och bläddra i böcker halva spelmötet - nej, jag tycker inte om sånt.

Det är en helt annan nivå som inte går att jämföra när ALLA vid bordet sitter med sina mobiler framme, chattar med andra och spelar mobilspel istället för att fokusera på rollspelandet. När man inte hör röster från rollspelare vid rollspelsbordet, utan bara plingandet från mobiler är något allvarligt fel.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
anth;n274250 said:
Det jag råkat ut för är personer som inte behärskar digitala medier. Alls.
Vi talar personer som har en pdf i datorn, men de vet inte ens var pdf:en ligger i datorn och de har ingen aning om hur man söker i text.
Haha! Med en sådan spelledare kan jag se att det är segt med digitala verktyg.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag gömmer en liten laptop bakom sl-skärmen som jag kan köra ljudeffekter/musik på. På den har jag också en slump generator för namn(https://www.behindthename.com/random/). Tycker att det har fungerat väldigt bra och aldrig varit störande på något vis, bara tillfört. Men det är klart, jag vet hur man sätter på datorn och det är helt klart en förutsättning (behärskar tekniken).

I övrigt håller jag mig till regelböckerna, spelledarskärmen och mina anteckningar.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
anth;n274254 said:
Vi vill slippa att folk bara sitter och stirrar ner i en skärm istället för att umgås.
Jag har flera gånger varit med om ett hela middagsbord som är helt tysta för att alla närvarande sitter och stirrar på sina mobilskärmar när de äter istället för att äta och umgås.
Ja, det är detta jag avser. Vilket sällan blir fallet även om SL behöver kolla upp lite regler i en bok med jämna mellanrum. Kör gruppen dessutom något inom fantasygenren eller liknande, tycker jag dessutom stämningen störs när blåljuset lyser i nyllet på deltagarna.

När magikern använder LJUS kan det ju iofs bidra till ökad stämning.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
anth;n274254 said:
Vi vill slippa att folk bara sitter och stirrar ner i en skärm istället för att umgås.
Jag har flera gånger varit med om ett hela middagsbord som är helt tysta för att alla närvarande sitter och stirrar på sina mobilskärmar när de äter istället för att äta och umgås.

Nej böcker, pennor och papper motverkar inte ögonkontakt och dialog på samma sätt.
Det är en sak om spelledaren inte är påläst och måste sitta och bläddra i böcker halva spelmötet - nej, jag tycker inte om sånt.

Det är en helt annan nivå som inte går att jämföra när ALLA vid bordet sitter med sina mobiler framme, chattar med andra och spelar mobilspel istället för att fokusera på rollspelandet. När man inte hör röster från rollspelare vid rollspelsbordet, utan bara plingandet från mobiler är något allvarligt fel.
Jo, men alltså, det där handlar ju inte om att använda digitala redskap som stöd i rollspelandet, vilket var ämnet. De gånger jag har använt min smartphone som spelledare har det ju inte varit för att ha parallella aktiviteter (på typ sociala medier) igång, utan för att underlätta rollspelandet. En person som sitter och läser en bok eller skriver en dikt under pågående spelmöte är väl lika distraherad som någon som pillar med sin smartphone.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Numera:
  • Rollformulär
  • Lathund för handlingar och utfall
  • Blyertspennor och suddgummi
  • Indexkort och tuschpenna
  • Gruppformulär
  • Tärningar
  • Ödespoäng (ursprungligen tänka till Oktoberlandet)
  • En liten OH-tavla
  • Blanka A4-sidor
  • Kaffe
  • Kladdkaka
Förr hade jag även scenarioböcker, regelböcker och en SL-skärm.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Rymdhamster;n274253 said:
Vad gäller tärningar så har jag så klart ett par uppsättningar av vad det än är för tärningar som krävs för spelet, men jag har också en del specialtärningar.

Jag har fem stycken "humörtärningar", med ansikten som uttrycker olika känslor. Detta så att jag snabbt kan avgöra någons "grundhumör" med en av tärningarna, eller om jag vill slumpa fram det generella stämningen i ett värdshus kan jag slå alla fem, och då får varje tärning representera en grupp eller en del av gästerna.

Har även tre vädertärningar. En för att avgöra väder just nu om det behövs, eller alla tre för att se hur vädret kommer att utveckla sig under de närmaste dagarna (bra om någon av rollpersonerna kan spå väder).

Ena anmärkningsvärda är väl att om jag slår alla tre på en gång verkar det alltid bli minst en som indikerar regn. Oh well =)

Sen självfallet en tärning med de olika väderstrecken ifrån, för att avgöra från vilket håll anfallet kommer.
Schysst med specialtärningarna! Var har du fått tag på dem?

Rymdhamster;n274253 said:
Jag har på senaste tiden akvtigt jobbat med att minimera det jag behöver som spelledare.
Jag har börjat se tjusningen med den inställningen (från att tidigare typ velat ha med så mycket grejer som möjligt). Laptopen har jag dock fortfarande så stor nytta av och handouts ÄLSKAR jag, så jag får ta det stegvis.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Lalipat;n274265 said:
Jo, men alltså, det där handlar ju inte om att använda digitala redskap som stöd i rollspelandet, vilket var ämnet. De gånger jag har använt min smartphone som spelledare har det ju inte varit för att ha parallella aktiviteter (på typ sociala medier) igång, utan för att underlätta rollspelandet. En person som sitter och läser en bok eller skriver en dikt under pågående spelmöte är väl lika distraherad som någon som pillar med sin smartphone.

Det är nog själva grejen med det digitala som jag har svårt för. En smakfråga såklart utan rätt eller fel. Kanske till viss del generationsfråga. Förutom det som nämnts redan vill jag gärna "spela som förr", med en känsla av att om all elektricitet dör, kan vi ändå spela rollspel. Givetvis bör ingen sitta och läsa böcker eller skriva poesi under spelmötet heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Lalipat;n274269 said:
Schysst med specialtärningarna! Var har du fått tag på dem?
Först köpte jag några enstaka på Collector´s point och nån på alphaspel. Men sen hade de slut på dem så jag köpte en bunt av dem från en tysk butik:
https://wuerfel-stube.de/Special-dice

Nu när jag såg deras tärningar kom jag på att jag har tre sexsidiga träfftärnignar också (armar, ben, kropp och huvud). Bra om man bara lite snabbt behöver slumpa träffområden. Jag har tre sånna ifall nån skulle få för sig att skjuta automateld någon gång =)

Lalipat;n274269 said:
Jag har börjat se tjusningen med den inställningen (från att tidigare typ velat ha med så mycket grejer som möjligt). Laptopen har jag dock fortfarande så stor nytta av och handouts ÄLSKAR jag, så jag får ta det stegvis.
Jag tror och hoppas, att när jag väl lyckats minimera min medhavda "verktygslåda", och dessutom minskat trycket på mig själv vad gäller att preppa äventyr (genom att lära mig improvisera och höfta mer) så hoppas jag kunna återvända till handouts igen.

För jag gillar egentligen tanken med handouts men jag vill i så fall se till att de håller hög kvalitet. Gärna mer åt rekvisitahållet än bara printade papperslappar.

Så man kan väl säga att jag just nu försöker hitta en solid, minimal grund att stå på så att jag därefter kan börja utforska de delar jag skulle vilja lägga lite mer energi på men som jag just nu inte orkar bry mig om.
 
Top