Nekromanti Inferno

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Nån som minns den? Det var den bästa serien som någonsin släppts på svenska språket, imho, innehöll klassiska serier, Sandman, Swamp Thing, Hellblazer m.m Finns det nåt som liknar det idag?

Såg att en tidning som heter "Magic Fantasy" kommit ut och de första två numren innehöll Books of Magic! Jag som saknade första boken, blev glader. Nån som läst Kid Eternity? Miniserie i 3 delar, skitbra!

Synd att serieböckerna om Sandman är så jäkla dyra /images/icons/frown.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vadå, har Sandman kommit på svenska? Neil Gaimans Sandman? Mystery Theatre eller den med Morpheus?
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Eh.. Morpheus är väl Sandmans "riktiga" namn va? Jo, det fanns en svensk tidning som hette Inferno, tror det var i början av nitti, som innehöll bla Sandman, det började från början då han var fängslad av en grupp av trollkarlar och fortsatte sen med minst en till av historierna.

Sen var det också några sköna Swamp Thing äventyr med Gaiman som författare och andra mörka skräckserier. Jag har alla Inferno som kom ut liggandes nånstans hemma. Förresten så har Death också pulicerats på svenska.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Eh.. Morpheus är väl Sandmans "riktiga" namn va?"

"I am of your faith. I am of all faiths, after a fasion."

Sandmans "riktiga" namn (i den mån man kan använda den termen om en antropomofrisk personifiering) är Dröm av de Ändlösa. Morpheus är namnet på grekernas drömgud, och det har haft en tendens att fastna.

Läs mer här
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
"Neil Gaiman's The Sandman was launched in 1989. This extremely popular series was bound into ten collections. Featuring Dream of the Endless, also known as Morpheus, Onieros and many other names, we explore a magical world filled with stories both horrific and beautiful."

Ovanstående saxat från Neil Gaimans hemsida. Dröm, Morpheus, Onieros osv. Kärt barn har många namn. Det jag menade var att Eksem frågade om Sandman-historierna i Inferno innehöll berättelsen om Morpheus, vilket jag fann konstigt då Sandman ÄR Morpheus. /images/icons/wink.gif
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Swamp Thing gick ju i Gigant på 80-talet och Hellbazer gick väl i Magnum om jag inte minns fel. Såg också helt nyligen att Frank Millers utmärkta Sin City ges ut på svenska av Epix. Klart bra serie!

/Daniel
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ahh, men den FÖRSTE Sandman, om jag förstått det rätt, som Gaiman skrivit åtminstonde en historia om, är en snubbe med gasmask som en pistol som skjuter olika sorters gaser. Sandman Mystery Theatre heter den nya varianten på den. Jag har tre nummer och en samling hemma. Den är jävligt bra. Den Sandman möter för övrigt den andre Sandman (Oneiros, Morpheus, Dream of the Endless) i samlingen jag har hemma.

Men det här är skrivet helt av toppen, och jag har inte kollat upp några fakta. Ska nog göra det och återkomma med bekräftelse sen.
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Jo de har gått i dessa tidningar också. Magnum har (hade?)faktiskt riktigt bra nummer emellanåt med Death och Hellblazer. Finns Magnum kvar förresten?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det var de första numren som kom i inferno av Neil Gaimans Sandman, den svit som är samlad i första albumet.

Och ja, det finns flera Sandman, han som ingår i Mystery Theatre är från bolaget DCs tidiga år och klassas som pulp.

Förutom han och Morpheus så har ju Marvel exempelvis sin egen Sandman.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Magnum är rätt död sedan ungefär 6 år. Jag vet inte om jag saknar den, så mycket. Visserligen innehöll den många bra serier, men för att få läsa dem var man tvungen att betala för en massa smörja vars handling bara var en ursäkt för att den kvinnliga huvudpersonen skulle tappa kläderna.

/tobias
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
gamla gigant

gamla gigant tyckte jag om rätt schyssta serier

någon här mer än mig som läst "serietidnigen" med Nya Tonårsgänget
första nummret är ett av de bästa serie äventry jag läst...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nya tonårsgänget...

Jag har bara ett par Gigant, men det därna tonårsgänget regerade!!! Komik, drama, kärlek och spänning, allt i ett, lixom. De var uppe i rymden och höll på och slogs mot någon rymdbruttas elaka syster, kommer jag ihåg. Det var förstklassigt matinéäventyr, det. Första superhjälteserien jag läste där man skoningslöst tog livet av skurkarna. (Åtminstone var tonårsgängets bundsförvanter ett gäng rätt hänsynslösa typer, vill jag minnas. En kille hette Nimbus och kunde lösa upp sin kropp till ett osande, giftigt gasmoln som kvävde massor av rymdisar till en hemsk, kvalfylld död, bland annat...)

Sorry, men jag vet inget om äventyret du pratar om, men jag ville bara säga att tonårsgänget var fett grymma och borde få mer uppmärksamhet.

/Riz
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Nya tonårsgänget...

du skall kolla upp "serietidningen" den är bra men liten utgåva typ bara 6 nummer eller något i den stilen
där jag letat i gbg så finns den inte att få tag på mer här...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Nya tonårsgänget...

Serietidningen med nya Tonårsgänget var fantastiskt bra på sin tid, men känns tyvärr lite mossig idag. (Jag läste om dem för ett par veckor sedan, efter att ha plockat hem ett antal tidningar som låg gömda i mina föräldrars förråd.) Satsa era surt förvärvade slantar på något nytt och fräscht om ni ska läsa superhjälteserier: Läs the Ultimates av Mark Millar och Bryan Hitch; storskaligt käftsmällande med lysande dialog och teckningar som är lite snyggare än vad som borde vara möjligt. Första albumet kom nyss och borde finnas på ställen som Alvglans, Staffars serier, den där butiken vad den nu heter i Göteborg och Seriebörsen i Linköping: http://www.algonet.se/~kei.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast Magnum Special var schysst. Att köpa begagnade ex av Magnum Special är dessutom ett oförskämt billigt sätt att få tag på serier som Camelot 3000 och Ronin som man får pröjsa hundralappar för annars.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Konsumentupplysning

Vad jag vet så förekom Tonårsgänget i fem nummer av svenska serietidningar:

Serietidningen 1/84: Tonårsgänget spöar Trigon, Ondskans liga och andra ondingar, men mest Trigon.

Serietidningen 2/84: Tonårsgänget spöar de fruktansvärda fem*, Dockmakaren, Utplånaren och hela den grekiska mytologin.

Serietidningen 1/85: Tonårsgänget spöar Madame Rogue och general Zahl, med hjälp av Robotmannen och Terrordivisionen**.

GIGANT 6/85: Tonårsgänget spöar inte Broder Blod riktigt så mycket som man skulle kunna önska, men några andra ondingar får stryk istället.

GIGANT 8/85: Tonårsgänget spöar Komand'r och Psioner med hjälp av Omegagruppen. Bortbytingen flirtar med Terra.

Om det finns mer, upplys mig gärna. Enstaka gästspel i Stålmannen gör sig inte besvär.

* Översättaren biter sig i foten. Gruppen "Fearsome Five" fick i första numret av Serietidningen namnet "Ondskans liga", antagligen för att inte förväxlas med de ibland fruktade och ibland fruktansvärda fem (the Fatal Five) som brukade terrorisera Rymdens hjältar. I nummer två av Serietidningen glömdes detta bort, så gruppen fick heta de Fruktansvärda fem. Troligen kom man däremot ihåg det till nummer tre och gav därför gruppen "the Brotherhood of Evil" namnet Terrordivisionen, så att de inte skulle förväxlas med det nedlagda namnet "Ondskans liga".

** Exempel på Terrordivision: x/0.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Åh,happy happy joy joy!

"Serietidningen 2/84: Tonårsgänget spöar de fruktansvärda fem*, Dockmakaren, Utplånaren och hela den grekiska mytologin."

Den har jag läst. Var inte direkt en höjdare, tycker jag...

"GIGANT 6/85: Tonårsgänget spöar inte Broder Blod riktigt så mycket som man skulle kunna önska, men några andra ondingar får stryk istället."

Åh, ja, den har jag oxå läst. Halvokej.

"GIGANT 8/85: Tonårsgänget spöar Komand'r och Psioner med hjälp av Omegagruppen. Bortbytingen flirtar med Terra."

Mmm, yes! Den var toppen! Både rymdäventyret och flörtandet med den struliga Terra. Henne var jag tokförälskad i, förresten. Det var en mycket, mycket bra serietidning.

"Om det finns mer, upplys mig gärna. Enstaka gästspel i Stålmannen gör sig inte besvär"

Ojdå, jag tyckte deras inhopp i Stålmannen var riktigt bra. Jaja, jag kan inte hjälpa dig.

Tack för upplysningen iaf.

/Rising
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ultimates

För den som vill ta en titt innan de bestämmer sig för om the Ultimates är något att ha kan jag rekommendera http://dotcomics.marvel.com där de sex första numren finns att läsa i Flash-format. The Ultimates är en del av Marvels "Ultimateverse" - en "omstart" av en del klassiska serier, mer anpassade till dagens förhållanden och utan all den "ballast" som 30-40 års historia utgör. Ultimates är en remake av Avengers, och det finns även Ultimate Spiderman och Ultimate X-men (båda dessa går också att läsa på dotcomics). Jag noterade förresten att en Ultimate Daredevil & Elektra var på G också, och skulle inte bli förvånad om Fantastic Four så småningom blir ultimiserade.

Apropå Nya Tonårsgänget (New Teen Titans på engelska) så läste jag någonstans att i instruktionerna för att rita Starfire (eller vad rymdbruttan nu hette) så ingick det att hon alltid skulle ha störst bröst. /images/icons/tonguea.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Konsumentupplysning

de ibland fruktade och ibland fruktansvärda fem (the Fatal Five) som brukade terrorisera Rymdens hjältar

Och farliga. "De farliga fem" var standardöversättningen på den tiden jag läste RH.
J-igt balla bovar, fö.

--
Åke
 
Top