D&D [Inför] Femtiotvå veckor med AD&D 1st ed.

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Nästa år (2024) är det fyrtio år sedan jag lärde känna rollspelet Advanced Dungeons and Dragons! 1984 var en magisk höst i flera bemärkelser – högstadiet började med en ny skola som låg så långt borta (nåja) att jag fick skolkort för att ta buss dit, nya stränga lärare, spännande nya ämnen som teknik, kemi och fysik! Nya kompisar i klassen: bland dem Jakob som kom från USA på den tiden var USA ett främmande drömland som stod för det mesta som var spännande, fräckt och fantasieggande! Marietta och jag som blev ihop på en skolresa. <3 Jag hittade till ”Tradition” på Storgatan, plöjde solospelböcker av Ian Livingstone, spelade pixliga dataspel och slukade skogaholmslimpor med ost. På bio gjorde Conan slarvsylta av sina motståndare och i Sagan om ringen lyckades små hober besegra den värsta av motståndare. Det var som att alla cirklar av spännande intressen möttes och mitten var rollspelen. Drakar och Demoner med läskiga (men coola!) skelett, spindelkonungars pyramider och mystiska dimöar. Ändå skulle ett annat spel göra ännu större avtryck.

Jakob var verkligen en speciell bekantskap – min nya klasskamrat introducerade oss andra nördar för ett amerikanskt rollspel: Advanced Dungeons and Dragons! På den tiden behövdes inget ”first edition” för vi (och alla andra) var helt ovetandes om att det skulle komma flera editioner efter denna makalösa upplaga. Vi spelade moduler som ”Slave Pits of the Undercity” och äventyr ur tidningen White Dwarf. Advanced Dungeons and Dragons hade allt som det svenska Drakar och Demoner bara snuddade vid -- det fanns regler för allt möjligt: hur man gjorde karaktärer, titlar för olika levels, vilka vapen som var bra (och när!), vilka magiska ingredienser som behövdes när man skulle kasta besvärjelser, hur man byggde borgar och slogs i stora kampanjer och mycket mer. Och alla monster sedan! Utöver de självskrivna drakarna fanns fantasieggande beholders, mind flayers och det mest onda jag kunde föreställa mig: satan själv (Asmodeus)! AD&D 1st ed. var speciellt och jag läste regelböckerna som om de vore rollspelens heliga sakrament. Och lika okritiskt som en troende absorberade jag allt det nya. Gary Gygax var gud.

Det var långt senare som jag insåg vilken enorm textmassa av ofullkomliga otydligheter reglerna utgjorde. Hur ospelbara de var. Obalanserat och omodernt. En galen nörds inbillade fantasier: Gary Gygax knuffades brutalt ned från sin piedestal med ett hånfullt flabb. Nu var det Kult, Vampire och möjligtvis AD&D second edition som gällde: THAC0, väl disponerade och tydliga regler, genomtänkta kampanjvärldar som Forgotten Realms. Snygga illustrationer snarare än de svart-vita skisserna i Monster Manual. Rollspel på riktigt.

Men känslan som de första böckerna gav gick liksom inte ur mig. Det var en särskild sorts rollspel vi ägnade oss åt där i mitten av 1980-talet som andra typer av rollspel aldrig riktigt kom i närheten av. Det var hårt. Våra rollpersoner gick åt som smör i solsken. Spelvärlden verkade lika skrämmande som löftesrik. Vi blev glada för varje enskilt lite kopparmynt vi hittade och när vi så kom över vårt första +1-svärd var lyckan obeskrivlig! Ett magiskt svärd! Och bara i AD&D 1st ed. kunde våra rollpersoner möta fasansfulla beholders, rot grubs, rust monsters och gelatinous cubes

DMG_bild.png










Här på forumet vimlar det av duktiga spelmakare och inspirerande förebilder. I tiden ligger att börja det nya året med en mäktig utmaning: ”Gör ett rum om dagen”, ”En hex per månad”, ”’Undertecknad’ vill veta vem du är!”; Gurgeh som kanske ger ut en bok med sitt jätteprojekt. Det vore kul att åtminstone försöka något liknande.

Så nu tänkte jag (vi får väl se hur det går, jag lovar inget) försöka skriva en berättelse och kampanj till AD&D 1st ed. Jag har några punkter jag vill följa: en text per vecka (52 texter), varje text ska vara en A4 och inte mer, texterna ska varva miljöbeskrivningar med äventyrsmaterial. Jag ska försöka göra det spännande att följa för en läsare och kommentera hur jag tänker mig att man skulle kunna spela första editionen av Advanced Dungeons and Dragons – också fyrtio år senare.

Hoppas att någon blir glad av att följa med på resan! Vi får se hur långt vi kommer!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Snart är det dags! Under tiden har jag funderat på några teman jag tänkte diskutera. Kommentera gärna om ni vill!

Varför 1e och inte 2e?
Att reglerna i första editionen är svåra att förstå och använda verkar många vara överens om. Själv kan jag dessutom störa mig oerhört på Gary Gygax magisteraktiga och lite uppfostrande ton. Själva texten är liten och svårläst och innehållet är knappast väldisponerat. Så, ja, hur kommer det sig att jag ändå vill skriva och spela första utgåvan?

Jag tittade runt lite på Reddits forum r/adnd och hittade samma fråga där. Svaren påminner mig om hur jag ser på de olika utgåvorna där den första anses ha någon sorts personlighet den andra utgåvan saknar.

Tvåan har bättre disposition av innehållet, reglerna är bättre balanserade (och onödiga borttagna), illustrationerna är professionella och hela spelet är lättare att spela. Men ettan är ”clunky in the right places” som någon sa. Och även om ettan har brister lyckas första utgåvan ändå inspirera folk! Tabellerna får mycket positiv uppmärksamhet av Redditanvändarna, och också den känsla reglerna förmedlar genom Garys entusiasm. Magistern är galen men ändå intressant!

Dessutom gillar jag att det finns djävlar och demoner, inspiration från Lovecrafts Cthulhu, att hela spelet är lite skitigt och att det är mycket dödligt. Det är charmigt med paladins, assassins och barder och jag föredrar ”Thief” framför ”Rogue”. Jag gillar också att det finns titlar för olika levels, långsam utveckling av hit points och inte så många möjligheter för spelaren att powergejma. Jag lutar åt att inte spela med reglerna ur Unearthed Arcana, vilka många på Reddit menar är ett helt nödvändigt regeltillägg. Men då öppnar man också upp för mer powergejming.

I den andra utgåvan påpekar vissa Redditanvändare (men här går åsikterna isär) att spelet blir mer heroiskt, episkt och håll i er - mer fokuserat på storytelling! Men inte någon sorts kooperativt berättande, utan långa monologer upplästa av en spelledare för spelare som antas spela sina rollperson efter ett i förväg skrivet manus. Illa. Vi tittar på DIG Dragonlance!!

Sedan ser jag det lite som ett sorts projekt att verkligen lära sig AD&D 1e. Det är höga trösklar och det kommer ta avsevärd tid och kraft att lära sig reglerna för surprise, initiative, psionics, aerial combat, weapon speed mm mm. Men det ska bli intressant! Målet är för närvarande att försöka förstå och utgå från regeltexterna så som de är skrivna, att på något sätt acceptera Garys sätt att se på rollspel och undersöka om jag kan göra något kul av det.

Tillsvidare tänker jag att allt det som finns med i Dungeon Master Guide, Players Handbook och Monster Manual ska finnas i spelvärlden. Frågan är var och hur? Jag ska inte lura mig själv: detta projekt är inget annat än att få inreda ett dockhus. Men ändå, himla trevligt tidsfördriv!

***

Länk till Redditdiskussionen:

 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,557
Basse! Det här är fantastiskt, jag vill liksom fylla i din berättelse i startinlägget tills jag inser att jag inte var med…men jag vill ju vara med och rimligtvis måste ju ditt alster testspelas.
Lycka till! (blir lite sugen på att göra något liknande till Mutant84 som är min motsvarighet till ditt AD&D.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Basse! Det här är fantastiskt, jag vill liksom fylla i din berättelse i startinlägget tills jag inser att jag inte var med…men jag vill ju vara med och rimligtvis måste ju ditt alster testspelas.
Lycka till! (blir lite sugen på att göra något liknande till Mutant84 som är min motsvarighet till ditt AD&D.
Gör det! Ett a4 i veckan är ju inte mer än en magisteruppsats! Vi vill veta mer om vad som händer i de förbjudna zonerna!!

Jag litar på dig bunkern! ✌💪✨
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
ADnD 1 var mitt första rollspel. Jag kom in i spelgänget ett par år efter att de andra börjat spela, och var hopplöst oinsatt i jämförelse. Jag kom aldrig riktigt in i spelet, och när jag ville börja spelleda blev det därför med ett annat system (då helt nyutkomna DoD 84). Men ja, något fanns i ADnD 1 som inget annat spel har har givit mig, så det skall bli mycket intressant att följa detta projekt!
 
Last edited:

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag hoppas du hänger på Dragonsfoot? (dragonsfoot.org?) För om du ska LÄRA dig detta konstiga spel så behöver du hantera att reglerna är självmotsägande (till exempel runt initiativ) och då är det käckt att kunna ställa frågor till stofiler som har koll på varenda bokstav i textmassan.

Och OSRIC (https://www.knights-n-knaves.com/) som sprang upp ur samma community är ju ett fenomenalt referensverk för syftet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Jag hoppas du hänger på Dragonsfoot? (dragonsfoot.org?) För om du ska LÄRA dig detta konstiga spel så behöver du hantera att reglerna är självmotsägande (till exempel runt initiativ) och då är det käckt att kunna ställa frågor till stofiler som har koll på varenda bokstav i textmassan.

Och OSRIC (https://www.knights-n-knaves.com/) som sprang upp ur samma community är ju ett fenomenalt referensverk för syftet.
Ja, har kollat in en del där men ska fortsätta lurka! Tack för tipset! Och OSRIC brukar jag läsa först innan jag tar mig an originaltexterna som uppvärmning…haha!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Jag inser att jag har kraschat innan jag ens har börjat. Första veckan blir TVÅ A4! 😄 Tusan! Svårt att skriva koncist!

Jag tröstar mig med att kampanjen fått en riktigt vulgo-episk arbetstitel (jag spoilermärker för känsliga läsare)
UNDERGÅNGENS TID!

Ha! Vad sa ni om det va?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,594
Okej okej Basse, nu får du väl ändå lugna dig med "inför"-snacket? Nå, bara några saker kvar som jag grubblar på.
Vi börjar med...

Men hur ska man klara en sån här utmaning?

Haha, det tog inte lång tid innan jag började ångra vad jag gett mig in på. Alltså, det är väl en sak att sitta lite lullig på julen och skriva strunt, men att orka hålla uppe ångan i femtiotvå veckor? Hur tusan klarade @Gurgeh av det här? Och @God45?

Så jag har nu värkt fram två stycken insikter som kanske är intressanta att ta del av när det gäller utmaningar och att klara av dem.

Insikt no. 1: Börja med slutet!
Jag började glatt grubbla på utmaningen med att fundera på vad först veckan skulle handla om. I min glada naiva enfaldighet tänkte jag att "Fixar man bara första veckan, kommer andra veckan att gå svinlätt!"

Jo, tjenare.

För efter den där andra veckan så blev tydligen tredje veckan lika fantasilös som den första, bara lite mer krystad. Suck. Då kom den till mig! Insikten! Man ska ju börja med slutet! Det är ju tvärtom: om man bara fixar till ett episkt slut på kampanjen blir det lättare att tänka sig hur äventyret ska hamna där. (Tyst med dig The Alexandrian, jag lyssnar inte på dig nu!) Så nu har jag tänkt ut ett megaepiskt slut, så som jag skulle vilja ha det. Och ta mig tusan om det inte gjorde att resten blev lite lättare att tänka ut? Nåja, vi får väl se, jag har fortfarande inte klarat av första veckan...

Insikt no. 2: Matriser är din vän!

Om vi pratar om de matriser jag möter i jobbet så är det nog så att jag hatar dem. Matriser är inte sexiga eller roliga. De är bara påfrestande, ungefär som någon som vet vilken excelversion som är den senaste och vad den innehåller för några nyheter den gamla versionen inte hade och dessutom måste få berätta det för en när det är som stressigast på jobbet. Blä för matriser helt enkelt.

Men att liksom fundera lite mer strukturerat över innehållet och dispositionen av de här femtiotvå veckorna? Det är väl ändå ganska bra? Speciellt för att få lite överblick över kampanjen så den slutar med det där mega-episka slutet jag såg framför mig? Så jag har tänkt att det ska finnas några teman som jag håller mig till vissa veckor:

VeckaTema
1-10Introduktion till spelvärlden, rp möter några halvviktiga slp:s...
11-20Mystiken tätnar en aning, kanske att man byter miljö?
etc.bla bla

(Och ja, vi kan ju dela upp 52 veckor på massa olika sätt: 5+5+5+5+..., 4+6+6+4+... osv. Jag har valt att dela upp de 52 veckorna i fem delarmed tio respektive tolv veckor på varje tema)

Och NU fick jag hjälp att tänka! För om jag t ex vill ha lite variation mellan de olika delarna kan jag ju fundera på i vilken miljö de huvudsakligen utspelar sig och i vilka stora utmaningar/monster rp kommer få möta:

VeckaMiljöMonster/varelserTematiskt koncept
1-10Stadsäventyr, skogVilda djur, tjuvar/rövare, odödaRp får börja lära känna några viktiga slp:s, lära känna staden Siragol och skaffa sig lite utrustning mm.
11-20Dungeons, havPirater, odöda, sahuagin, ...Rp blir mer och mer indragna i en större konflikt, man färdas till fjärran platser för att hitta mer ledtrådar till vad det är som är på gång

Och den där matrisen kan man ju utveckla på lite mer detaljnivå. Ja, ni fattar nog. Så nu har jag en a5-sida full med klotter om vad som ska hända och var mm:

image0.jpeg

(För er som inte kan läsa min krattiga handsstil står det: Välkomna till Siragol 1 Råttor i källaren 2 Den försvunna lasten 3 Tempelriddarens klagan
4 Tempelriddarens klagan, del två 5 Bytemplet och orcherna 6 Orchernas grottor 7 Orchernas grottor, forts. 8 Tjuvar och lönnmördare 9 Pirater på floden 10 Kyrkans välsignelse)

Och min insikt var just att kreativiteten var hjälpt av att behöva tänka mer konkret kring vad som ska hända varje vecka, men att man startar i det stora snarare än att fundera på vad som ska hända varje vecka. En praktisk konsekvens av det här är också att jag får fundera lite på vad som är lämpliga levels och för vad man ska få xp! Och det är också en hjälp för kreativiteten, för då får jag fundera lite mer kring olika encounters och vad de egentligen ska handla om. Det går inte att slänga in vilka monster eller utmaningar när som helst, utan det måste finnas någon sorts överblick. Samtidigt får det inte bli för rälsat eller för vaniljigt...hm, hur kan man göra standardäventyret "Råttor i källaren" intressant?

Nu inser jag att den här kampanjen riskerar att bli himla rälsad ändå, men ja, så får det nog bli. Sorry Justin Alexander och alla ni som älskar hexcrawls, hoppas ändå att det blir någorlunda kul att följa mina mödor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Dina förberedande metoder låter som bra idéer! Jag bestämde vilka platser veckorna skulle vara fram till slutet någonstans i juni under Dungeon23 och lärde mig att det där skulle man gjort från början!

Mitt första extra tips är att försöka skaffa en buffer på några veckor som är orättad rå text. Är en vecka/dag jobbig så har man något man bara kan rättstava och klara sig.

Tips 2 är att bestämma vad som är dina ”Tomma rum”. För medan alla säger att det är okej och det ÄR okej att ha tomma rum så vill man inre bara skriva ”Tomt”. Så under Dungeon23 var alla tomma platser ”Tomte” rum, för Narnia grejen gjorde att någon version av tomten kan dyka upp när som helst med skatter. Och det var ganska bra! Så bestäm, om du inte har någon inspiration, vad fyller du då med? Det kan vara zombie rum eller skattrum eller vad du vill.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag vill i sammanhanget passa på att tipsa om min svenskspråkiga tolkning/retroklon av AD&D1: Avgrundens Dunkla Djup. För närvarande finns på hemsidan det häfte som behövs för att skapa en spelfigur, samt fyra häften för respektive formeltyp (besvärjelser, chimärer, galdrar och mirakel). Stridskapitlet för domarhäftet är i princip klart. Om du vill kan jag skicka den delen till dig!
 
Top