PROMOTION Avgrundens Dunkla Djup - AD&D 1 på svenska

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Tiden är nu mogen för att publicera de första häftena till den färdiga versionen av Avgrundens Dunkla Djup (tidigare känt som "Standardregler").

I dag släpps Häfte A: Spelfiguren samt karaktärsbladet. Båda dessa dokument går att ladda ner här, helt gratis.

ADD - Häfte A (23002121610) oeeeeeemslag.jpg

Vad är ADD?
Avgrundens Dunkla Djup är en svenskspråkig retroklon baserad på första utgåvan av Advanced Dungeons & Dragons (publicerade 1977-79). Det är också ett experiment i kontrafaktisk historia: Vad hade hänt om det första svenska rollspelet hade kommit i slutet av 1970-talet och varit en översättning av AD&D i stället för av Chaosiums BRP Magic World?

Varför har du gjort detta?
Av två huvudsakliga skäl:
  • För att jag tycker att AD&D är det i särklass bästa rollspelet i historien och jag vill använda det systemet när jag spelar rollspel med min spelgrupp. Originalet präglas dock av väldigt många otydligheter och självmotsägelser i reglerna, och presenteras på ett sätt som gör spelet extremt jobbigt att använda vid spelbordet i sitt ursprungliga skick. Avgrundens Dunkla Djup satsar ingalunda på att vara ett snyggt och fräsigt spel i modern stil utan håller sig till en rätt simpel layout med små marginaler, litet typsnitt och svartvita linjeteckningar i inlagan. Däremot är ambitionen att presentera det på ett mer läsbart och användarvänligt sätt.
  • För att inlevelsen och stämningen påverkas menligt av att hela tiden behöva översätta saker från engelska till svenska, alternativt använda engelska termer och begrepp vid spelbordet ("Hade jag bara haft 18 i Intelligence så hade jag kunnat spells av högsta leveln") på ett sätt som får det att kännas som att man spelar ett TV-spel snarare än att leva sig in i en förtrollad värld.
När jag, av ovan nämnda skäl, översatt spelreglerna för kampanjen med min egen spelgrupp, så kan jag lika gärna snygga till det hela ytterligare lite grann och ladda upp, så att även andra kan glädjas av det.

Vilka är de största skillnaderna jämfört med AD&D?
Jag har ansträngt mig till det yttersta för att ligga nära ursprungsreglerna i de allra flesta avseenden. En hel del noterbara skillnader finns, särskilt vad gäller hur informationen och reglerna presenteras. De mest påtagliga av dessa är:
  • Ju högre pansarklass desto bättre. I originalet var det tvärtom. Det är dock fortfarande exakt lika svårt för en första rangens knekt att träffa en rese med ett svärdshugg som det är i originalreglerna. Det enda som skiljer är att du nu bara behöver ha koll på att angreppsslaget + anfallsbonus ska vara lika med, eller överskrida, fiendens pansarklass för att träffa, snarare än att sitta med flera olika separata matriser och där utläsa vilket värde som behövs för att en spelfigur av en viss klass och rang ska träffa en viss pansarklass.
  • Belastning är nu abstraherat till "antal föremål" (typ som i Svärd och Svartkonst, Lamentations of the Flame Princess, etc) snarare än motsvarande antal guldmynt (som är den abstraktion som används i originalet, där 10 mynt, absurt nog, beräknas väga ca 450 gram).
  • Den absurt inflationära ekonomin i originalreglerna, där ett guldmynt är värt ett XP och kan användas för att köpa typ en fin middag, är ersatt med en silvermyntsfot (återigen, typ som i Svärd och Svartkonst, Lamentations och liknande).
  • Systemet för obeväpnad/ickedödlig strid är något justerat, för att man i större utsträckning ska kunna räkna ut gällande värden på förhand snarare än baserat på relativa skillnader mellan kombattanterna.
De tre översta ändringarna är vidtagna för att det är lättare och smidigare att spela i min spelgrupp. De purister som upprörs av detta kan lugna sig med att det sannolikt kommer att komma en version som är mer true i dessa avseenden, men jag kan inte lova när detta kommer, eftersom prio ett med ADD-projektet är att producera regler för eget bruk.

Varför tog du bort de äldre versionerna av de olika häftena?
För att minimera förvirring, då de äldre versionerna använde sig av exempelvis låg pansarklass = bra. Så snart jag kan ska jag revidera de häftena, korrigera det som behöver korrigeras och sedan lägga upp dem igen.

Kommer häftena gå att köpa i tryckt form?
Ja, någon gång framöver, men sannolikt inte i närtid.

Vilka häften ingår i ADD och när kommer du släppa dem?
Den tänkta indelningen är som följer:

Häfte A: Spelfiguren (allt som behövs för att skapa en spelfigur)
Häfte B: Mirakel (innehåller samtliga av mystikerns formler, samt regler för vigvatten, heliga symboler med mera)
Häfte C: Besvärjelser (innehåller besvärjarens formler, samt regler för att tillverka elixir mm)
Häfte D: Galdrar (innehåller druidens formler och ytterligare specialstipulationer för druider)
Häfte E: Chimärer (innehåller illusionistens formler)
Häfte F: Högre makter (beskriver de olika gudomarna som en spelfigur kan tillbe, samt information om multiversum och de olika existensplanen)
Häfte G: Domarens handbok (typ alla regler nödvändiga för spelande som inte täcks av ovanstående häften, och som inte är monsterbeskrivningar, magiska föremål eller kampanjtabeller)
Häfte H: Kampanjtabeller (innehåller bland annat matriser för slumpmässiga möten och tabeller färdigframslagna skatter och trolldomsböcker för påträffade formelkastare)
Häfte I: Magiska föremål (regler för hur magiska föremål fungerar, samt listor och beskrivningar av alla de hundratals dylika föremål som finns i spelet)
Häfte J: Bestiarium (stats för alla monster som inte kvalar in i någon av nedanstående kategorier)
Häfte K: Humanoider (stats för människor, halvmänniskor, orcher, högvättar och andra tvåbenta varelser som lever i något slags samhällen)
Häfte L: Mörkrets makter (stats för djävular, demoner och vandöda)
Häfte M: Djur och skräcködlor (stats för vanliga djur, jätteversioner av djur samt dinosaurier)
Häfte N: Drakar (gissa)

Färdiga versioner av B, C, D och E är cirka 99,5 % färdiga och behöver bara lite sista småputs innan jag kan lägga upp dem. Övriga kan dröja ytterligare en tid.

Varför skapade du en ny tråd?
Det kändes lämpligt i och med att den slutgiltiga versionen av häftena är redo att släppas, under det nya namnet. Den gamla tråden innehåller flera läsvärda resonemang och inspel, men får gärna låsas/arkiveras.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Avgrundens Dunkla Djup.jpg

Jag kan nu bekräfta det rykte som ekat runt om i rollspelssverige under de senaste månaderna: Det digitala spelhjälpmedlet Domarens verktygslåda är under utveckling, och kommer att släppas för IBM-kompatibla datorer (på både 3½- och 5¼-tumsdiskett) innan sommaren 2024.

Mer information kommer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag kan nu bekräfta det rykte som ekat runt om i rollspelssverige under de senaste månaderna: Det digitala spelhjälpmedlet Domarens verktygslåda är under utveckling, och kommer att släppas för IBM-kompatibla datorer (på både 3½- och 5¼-tumsdiskett) innan sommaren 2024.

Mer information kommer.
Jag tror jag hivade min sista 5.25-drive när jag tvingades flytta i fjol, men det finns kanske en 3.5a i någon av burkarna i förrådet.

Men: Bilden är ju JÄTTEFIN! Vem har ritat?
 
Top