Indiespelskapande best practice?

Quasi

aka Quasimodo
Joined
7 Apr 2014
Messages
125
Location
Stockholm
Jag har senaste året fått glädjen att hänga lite på - och med människor bakom - indierummet, och har genom spelsessionerna börjat fundera mer och mer på de spelmekaniska delarna.

Ofta finns det ju element som driver storyn framåt, mer än bara viljan att gestalta och ha kul, och det känns som att vissa grepp återanvänds mer eller mindre i många spel.

Undrar därför om det finns någon form av best practice för indiespelskapande. Eller i alla fall en typ "do's and dont's"?
 
Hele pointen med selvudgivning er at du kan gøre helt som du selv vil. Så der er ingen tjekliste og ingen brancheorganisation som udgiver vejledninger. Men der er masser af gode spil derude som du kan lære af, det lyder som om du allerede har spillet en del af dem.

Derudover er der mange spildesignere her på forumet som gerne deler erfaringer og hjælper andre på vej.

Her er min super korte dos and donts.

Spil en masse spil og kast dig ud i at lave et spil selv. Begynd med en ide til et spil du selv kunne tænke dig at spille. Sørg for at få det på bordet hurtigt og få det spillet gerne inden for en måned eller to. Den første spiltest giver helt vildt meget feedback på hvad der holder og hvad spillet er.

Dit første spil kan være et remake af et kendt spil. Eller et mashup af to spil. Mange gode spil er startet på den måde.

Når du så har gjort dig nogle egne erfaringer kan du læse op på alle mulige teorier om hvordan man designer spil og fortællinger. Men vent med det til du selv har lidt jord under neglene.
 
Back
Top