Nekromanti InDesign for dummies

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Okej, jag petar lite med InDesign nu när jag fått tillgång till det på stället jag spenderar mina dagar på. Så på mina lediga stunder har jag börjat bekanta mig med det.

Jag känner igen grundläggande saker från Scribus och jag lägger märke till att vissa saker är väldigt mycket lättare i InDesign. Dock inte allt, jag springer på en del saker som visat sig vara lätta i Scribus, men som jag inte alls förstår mig på i InDesign. Det finns säkert, men jag hittar det inte.

Första exempelet jag stött på är då jag försöker skapa formatmallar. I Scribus kan jag t.ex. skapa textmallen "Text - indrag". Där kan jag säga saker som att den ska vara "Garamond 10p, kursiv stil" och så vidare. Fine, inga problem i InDesign. Det är när jag vill ställa in att "Text - indrag" faktiskt ska ha ett indrag. Jag hittar hur man gör det manuellt för texten (Paragraph-fliken), men inte hur man definierar det i själva formatmallen. Där hittar jag bara flikar för General/Basic Character Formats/Advanced Character Formats/Character Color/OpenType Features/Underline Options/Strikethrough Options. Så min (första) fråga: Hur definierar man saker som indrag, direkt i formatmallen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Första exempelet jag stött på är då jag försöker skapa formatmallar. I Scribus kan jag t.ex. skapa textmallen "Text - indrag". Där kan jag säga saker som att den ska vara "Garamond 10p, kursiv stil" och så vidare. Fine, inga problem i InDesign. Det är när jag vill ställa in att "Text - indrag" faktiskt ska ha ett indrag. Jag hittar hur man gör det manuellt för texten (Paragraph-fliken), men inte hur man definierar det i själva formatmallen. Där hittar jag bara flikar för General/Basic Character Formats/Advanced Character Formats/Character Color/OpenType Features/Underline Options/Strikethrough Options. Så min (första) fråga: Hur definierar man saker som indrag, direkt i formatmallen?
Observera att det är skillnad på mall för paragraf och mall för text. I textmallar kan du bara bestämma sånt som är relevant för varje specifikt tecken. I paragrafmallar bestämmer du sånt som gäller för hela stycken.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Aha! Det kanske är därför min bild ser så annorlunda ut från Krilles? (Se Bifogad bild.) Var kommer jag åt Paragrafmallen?

Edit: Äh. Nevermind. Jag tror jag hittade den nu.

*går och ställer isg i skamvrån*
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Edit: Äh. Nevermind. Jag tror jag hittade den nu.
InDesigns paragrafmallar, med både möjlighet att ha dem i hierarkiska mappar och dessutom låta dem kunna ärva från varandra, är nog nästan det finaste vi har här i världen. Nästan bättre än sex. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
IcarusDream said:
Krille kör Mac, det gör inte du.
Jag tänkte på valen jag fick, inte utseendet. Jag vet mycket väl hur en Mac ser ut. De första 2-3 åren då jag använde datorer reguljärt så var det Mac-datorer som gällde, inte PC.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Robert Jonsson said:
Aha! Det kanske är därför min bild ser så annorlunda ut från Krilles? (Se Bifogad bild.) Var kommer jag åt Paragrafmallen?

Edit: Äh. Nevermind. Jag tror jag hittade den nu.

*går och ställer isg i skamvrån*
Jag skulle säga att du enbart bör jobba med styckeformat/paragraph styles tills du kan lite mer. Teckenformat/Character styles krånglar till det rejält ibland - de skall bara användas på enskilda ord/tecken och "går före" styckeformat/paragraph styles.
(Så se till att rensa bort alla character styles.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Det är så jag har börjat övergå till att göra. Character styles är enbart något jag använder till enskilda speltermer, kurisverade eller fetmarkerade ord. Så skönt att jag gör rätt! ^^
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
InDesign, Illustrator och bildimport

Okej, jag har haft en Illustrator-fil med ett flertal olika symboler i sig. Jag tog en av dem och skapade en bild i PSD-format i Photoshop. Skulle importera den in i dokumentet jag håller på att layouta.

Resultatet blev hemskt. Istället för en slät cirkel som symbolen bestod av, blev cirkeln istället så kantig att jag skär mig i ögat av den. Vadan detta?

Jag prövade flera olika filformat, RGB/CMYK-inställningar och andra konstigheter, men samma resultat. Symbolen är fin och slät i Illustrator, den ser så ut även i Photshop och om man öppnar filen. Men så fort den importeras in i InDesign blir den vanställd och kantig (pixlig). Jag gissar att jag gör något fel, men kan inte komma på vad?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
Okej, jag har haft en Illustrator-fil med ett flertal olika symboler i sig. Jag tog en av dem och skapade en bild i PSD-format i Photoshop. Skulle importera den in i dokumentet jag håller på att layouta.

Resultatet blev hemskt. Istället för en slät cirkel som symbolen bestod av, blev cirkeln istället så kantig att jag skär mig i ögat av den. Vadan detta?

Jag prövade flera olika filformat, RGB/CMYK-inställningar och andra konstigheter, men samma resultat. Symbolen är fin och slät i Illustrator, den ser så ut även i Photshop och om man öppnar filen. Men så fort den importeras in i InDesign blir den vanställd och kantig (pixlig). Jag gissar att jag gör något fel, men kan inte komma på vad?
har du ställt in Display Performance under View > Display Performance > High Quality?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Sereg said:
har du ställt in Display Performance under View > Display Performance > High Quality?
Det hade jag inte! Nu blev det bättre, men inte bra.

Kan det att ha att göra med transparensen? Jag fick aldrig kläm på hur man sparade sådana bilder bra. Vad jag har hört så fungerar PSD och TIFF bra då de inte komprimerar bilderna och därmed håller dem oförstörda. Har jag missförstått det här?
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Jag kan egentligen inget om InDesign så jag kanske är fel person att svara, men har du provat att exportera filen till PDF? Jag har märkt att bilder sällan visas i InDesign som de sen kommer se ut när de exporteras som PDF. Så funkar det då tänker jag mig att det inte är ett problem... eller har jag fel?

Om vi liks är inne på InDesign-frågor undrar jag lite om bästa sättet att hantera sidnummer på. Jag har lagt dem på master pages, men problemet är då att de visas även på sidor där jag inte vill att sidnummer ska visas (helside-bilder). Så det har jag löst med att använda olika lager. Men det känns inte direkt som den smidigaste lösningen... nån som har ett bättre arbetsflöde?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
Sereg said:
har du ställt in Display Performance under View > Display Performance > High Quality?
Det hade jag inte! Nu blev det bättre, men inte bra.

Kan det att ha att göra med transparensen? Jag fick aldrig kläm på hur man sparade sådana bilder bra. Vad jag har hört så fungerar PSD och TIFF bra då de inte komprimerar bilderna och därmed håller dem oförstörda. Har jag missförstått det här?
"Display performance" handlar om hur mycket krut du vill att din dator ska slösa bort på att visa bilderna på skärmen när du jobbar med dem, inte hur bra de blir i tryck. Hög kvalitet innebär mer processortid för att visa dem vackert för dig när du jobbar med dem, inte bättre tryckbilder. Det är bra ibland, när man vill sätta bilder med precision, men när det är gjort så är det mest slöseri med processortid.

Bilden i sig är oförstörd. Bilden görs det ingenting med förrän den exporteras till PDF. Däremot kan den renderas skitfult fram till dess, men originalbilden är oförstörd. Det är bara renderingen som är ful.

Vid exporten till PDF så händer det saker. Då byggs bilden om till det optimala för tryckformatet. Är originalbilden så högupplöst att pixlar inte används på skärmen/i skrivaren/tryckmaskinen så kan bilden skalas om och komprimeras i exporten (originalbilden påverkas förstås inte, bara kopian som ligger i PDFen). På så sätt slipper man FTPa en massa pixlar till tryckaren som inte kommer synas ändå.

Om originalbilderna dessutom var i Illustrator så skulle jag nog importera de filerna istället för PSD-filerna - InDesign sväljer båda lika bra, men transparensen i PDFer funkar bättre med vektor-bilder än med bitmappar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Bosse said:
Om vi liks är inne på InDesign-frågor undrar jag lite om bästa sättet att hantera sidnummer på. Jag har lagt dem på master pages, men problemet är då att de visas även på sidor där jag inte vill att sidnummer ska visas (helside-bilder). Så det har jag löst med att använda olika lager. Men det känns inte direkt som den smidigaste lösningen... nån som har ett bättre arbetsflöde?
Jag brukade hantera detta med olika master pages; dem med sidnummer och dem utan. Jag vet inte om det tillkommit något smartare sätt att lösa det sedan CS3 (jo, så länge sedan var det jag byggde Andra Imperiet).
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Krille said:
Jag brukade hantera detta med olika master pages; dem med sidnummer och dem utan. Jag vet inte om det tillkommit något smartare sätt att lösa det sedan CS3 (jo, så länge sedan var det jag byggde Andra Imperiet).
Ah, såklart. Hade jag inte ens tänkt på. Tack!

Och jobbdatorn jag har InDesign på har CS4, så det är tyvärr inte särskilt mycket vassare det jag använder... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Krille said:
Jag brukade hantera detta med olika master pages; dem med sidnummer och dem utan. Jag vet inte om det tillkommit något smartare sätt att lösa det sedan CS3 (jo, så länge sedan var det jag byggde Andra Imperiet).
Jag lekte en hel del med master pages när jag byggde Rotsystem. Bland annat hittade jag det här med overrides.

Alltså, om man har en master med sidnummer, och sedan inte vill ha sidnumret på sida 27, så använder man ctrl+shift+klick för att få klicka på sidnummer-objektet, och sen trycker man delete.

Mastern fortsätter ha sidnumret, men InDesign minns att man vill ha en override som säger att sidnumret inte ska synas på just den sidan.

EDIT: Eller så kan man lösa det såhär:

BAS-MASTER: Alla layoutelement som ska vara med på ALLA sidor.
NORM-MASTER: Bara sidnumret.

NORM-MASTER sätts sedan att ha BAS-MASTER som master. Man kan nämligen göra så att en mastersida har en master!


Masterception!

(Det är sååååå bra att Inception kom så man kunde förklara saker som finns i varandra utan att prata om ryska dockor...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
Sereg said:
har du ställt in Display Performance under View > Display Performance > High Quality?
Det hade jag inte! Nu blev det bättre, men inte bra.

Kan det att ha att göra med transparensen? Jag fick aldrig kläm på hur man sparade sådana bilder bra. Vad jag har hört så fungerar PSD och TIFF bra då de inte komprimerar bilderna och därmed håller dem oförstörda. Har jag missförstått det här?

Andra har svarat ganska bra, men jag tänker att det inte kan sägas för mycket:

När man place:ar bilder i InDesign så ser man "ungefär" hur de kommer att se ut. Att i realtid skala om och visa upp en högupplöst bild kräver datorkraft, alltså är standard att man visar bilder i sämre kvalitet än de egentligen är medan man jobbar.

Vad gäller bildformat så har jag gått ifrån TIFF och PSD i ganska hög grad, till förmån för JPG. Detta eftersom det sällan är såpass intressant med exakt precis rätt på tusendelgraden korrekt nyans på varje liten pixel för min del. Och jpg's är betydligt smidigare. Så jag jobbar med högupplösta JPG's i hög kvalitet (80-100).

Men, så länge jag jobbar med bilderna, och sparar och sparar om, så har jag såklart PSD. Men när jag sparar och place:ar så blir det jpg.

Om du ska ha transparens är det dock såklart PSD eller möjligen PNG som gäller. Och som påpekats; om du inte gjort något med illustratorprylarna så är det nog bättre att place:a illustratorfilen direkt istället...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Bosse said:
Jag kan egentligen inget om InDesign så jag kanske är fel person att svara, men har du provat att exportera filen till PDF?
Jo, jag prövade även att exportera till PDF - och det är fortfarande inte bra. Efter att suttit frustrerat med det gick jag ifrån det en stund och funderade. Jag tror det har något att göra med bildhämtandet från Illustrator.

Jag bifogar en skärmdump hur det ser ut som exporterad PDF.
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,252
Location
Örebro
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

krank said:
Och som påpekats; om du inte gjort något med illustratorprylarna så är det nog bättre att place:a illustratorfilen direkt istället...
Jag har gjort något med filen. Urpsrungsfilen innehåller typ 16-20 symboler, varav jag endast behöver 1 av dem,
 
Top