Nekromanti InDesign for dummies

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
Jag har gjort något med filen. Urpsrungsfilen innehåller typ 16-20 symboler, varav jag endast behöver 1 av dem,
Markera symbol - kopiera - gå till InDesign - klistra in?

Med "gjort något" menar jag mest bildmanipulation, lagt till effekter eller så. Drop shadow och sånt finns i InDesign också, och InDesign fixar vektorelement från Illustrator hur fint som helst.

Annars ser det där rätt märkligt ut. Vad är det för upplösning på Photoshopbilden?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
Bosse said:
Jag kan egentligen inget om InDesign så jag kanske är fel person att svara, men har du provat att exportera filen till PDF?
Jo, jag prövade även att exportera till PDF - och det är fortfarande inte bra. Efter att suttit frustrerat med det gick jag ifrån det en stund och funderade. Jag tror det har något att göra med bildhämtandet från Illustrator.

Jag bifogar en skärmdump hur det ser ut som exporterad PDF.
Har du exporterat till skärm eller till skrivare eller till tryck? Exporterade du till skärm så renderas din bild till 72dp eller däromkring, exporterade du till skrivare så renderades den till kanske 150 dpi. Först till tryck renderas den till 300dpi eller så.

Detta kan också uppstå om du hämtar den till Photoshop från Illustrator - då renderas också bilden och standardinställningen har jag för mig är 72 dpi - vilket alltså motsvarar skärmupplösning.

Liksom krank så skulle jag föreslå att du importerar från Illustrator direkt. Du kan även kopiera symbolen du vill ha och skapa ett nytt dokument med bara den.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,723
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

krank said:
Alltså, om man har en master med sidnummer, och sedan inte vill ha sidnumret på sida 27, så använder man ctrl+shift+klick för att få klicka på sidnummer-objektet, och sen trycker man delete.

Mastern fortsätter ha sidnumret, men InDesign minns att man vill ha en override som säger att sidnumret inte ska synas på just den sidan.

EDIT: Eller så kan man lösa det såhär:

BAS-MASTER: Alla layoutelement som ska vara med på ALLA sidor.
NORM-MASTER: Bara sidnumret.

NORM-MASTER sätts sedan att ha BAS-MASTER som master. Man kan nämligen göra så att en mastersida har en master!
Jag använde metod två här när jag petade ihop Okult nyligen. Av nån anledning tyckte jag det kändes enklare att veta att jag bara kan byta master om jag ville ha med eller utan sidnummer än att behöva mecka tillbaka det på en sida där jag tagit bort det (som säkert är mycket enklare än jag listat ut, typ att applicera mastern igen bara).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

DeBracy said:
Jag använde metod två här när jag petade ihop Okult nyligen. Av nån anledning tyckte jag det kändes enklare att veta att jag bara kan byta master om jag ville ha med eller utan sidnummer än att behöva mecka tillbaka det på en sida där jag tagit bort det (som säkert är mycket enklare än jag listat ut, typ att applicera mastern igen bara).
Såhär vet jag att man kan göra:

To remove all master overrides from a spread, in the Pages panel, target the spread (or master spread) from which you want to remove all master overrides. Choose Edit >Deselect All to make sure that no objects are selected. In the Pages panel, choose Remove All Local Overrides in the Pages panel menu.
Men har man då ett gäng overrides på samma sida blir det ju keff såklart.

Jag använde kombinationen overrides och masterception för att få till de svarta strecken på varje sida som markerar kapitel i >Human. Mycket jobb för väldigt liten payoff...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Re: InDesign, Illustrator och bildimport

Robert Jonsson said:
krank said:
Och som påpekats; om du inte gjort något med illustratorprylarna så är det nog bättre att place:a illustratorfilen direkt istället...
Jag har gjort något med filen. Urpsrungsfilen innehåller typ 16-20 symboler, varav jag endast behöver 1 av dem,
Skulle rekommendera att du gör logotyper och symboler så mycket du kan i illustrator som vektorformat. Om du sedan vill ha in dessa i indesign monterar du in dem (som en vanlig bild/foto). Vill du använda en vektorbild i photoshop så blir det bäst om du monterar in den i ditt photoshopdokument. Observera att du måste ha ganska hög upplösning för att svartvita (streckteckningar) pixelbilder skall bli bra i tryck - minst 600 dpi i effektiv upplösning. (Vektorbilder är ju dock oberoende av upplösning)

Vad gäller sidnummer så föredrar jag att lägga sidnumren i ett eget lager - då är det lätt att styra om de skall ligga över eller under bilder. De andra förslagen funkar också bra men det är större risk att det blir fel och det blir oftast mer pill.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Efter att bemästrat importen av bilderna (eller ja, nu ser den vettig ut - och det fungerar vid utskrift) så har jag arbetat vidare och kommit fram till nästa sak. Punktlistor.

Hur (för jag antar så klart att det går) gör man sådana? Och om ja, kan man då på ett enkelt sätt förändra punktlistans punkter till ett annan format (ruter, kvadrater etc.)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Hur (för jag antar så klart att det går) gör man sådana? Och om ja, kan man då på ett enkelt sätt förändra punktlistans punkter till ett annan format (ruter, kvadrater etc.)?
En punktlista är en paragrafstil. En av de saker du kan ställa in för paragrafstilar är ju om det ska finnas punkter framför stycket, och isf vilken sort.

Sen väljer man själv indrag och sådant. Det kan vara lite mek, men har man väl gjort det...


EDIT: Vill man inte göra en egen paragrafstil så kan man använda vertktygsfältet när man markerat texten, ska finnas knappar för punkter/siffror. Iaf har jag såna knappar, kanske beror på hur stor skärm man har...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
krank said:
En punktlista är en paragrafstil. En av de saker du kan ställa in för paragrafstilar är ju om det ska finnas punkter framför stycket, och isf vilken sort.
Tack för tipset. Det löste mitt problem på snabbaste, möjliga sätt. Stort tack! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
krank said:
En punktlista är en paragrafstil. En av de saker du kan ställa in för paragrafstilar är ju om det ska finnas punkter framför stycket, och isf vilken sort.
Tack för tipset. Det löste mitt problem på snabbaste, möjliga sätt. Stort tack! :gremsmile:
Jag tycker att det här är en jättebra tråd, för övrigt. Blir lite sugen på att - i en ospecificerad framtid - göra någon form av videoserie eller tutorialartiklar med fokus just på indesign för rollspelsmakare...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Tja, eftersom jag får massor med värdefull hjälp och det gör att jag lär mig proggrammets olika funktioner så kan jag bara hålla med. :gremwink:

Men att göra tutorials vore skitfräckt. Tumme upp för den idén!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Hur drar jag ned en bilds transparency? Alltså, jag vill ha en bild som ligger bakom texten (jo, jag vet att det är ett stort no-no, så bortse från den biten), men bara så att den anas i bakgrunden. Jag är troligen blind, men jag hittar inte inställningarna för transperancy.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Hur drar jag ned en bilds transparency? Alltså, jag vill ha en bild som ligger bakom texten (jo, jag vet att det är ett stort no-no, så bortse från den biten), men bara så att den anas i bakgrunden. Jag är troligen blind, men jag hittar inte inställningarna för transperancy.
Här ovanför bilden:



Eller här (plocka fram "Effects" genom att klicka på "Windows->Effects", sen kan du lägga den till höger om du vill)

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
krank said:
Eller här (plocka fram "Effects" genom att klicka på "Windows->Effects", sen kan du lägga den till höger om du vill)
Stort tack för hjälpen. Snabbt och enkelt att fixa tack vare guiden! :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Nästa problem! :gremsmile:

Jag layoutar med två spalter på en sida. Texten flödar från sida till sida. Grejen är att jag behöver göra ett avbrott i texten för att placera en textruta mitt i en av spalterna.

Hur gör man det här smidigast? Min tanke är att dela spalten itu och låta de länkas samman. I mitten placerar jag en ny textruta som spaltens text flödar runt. Typ som i bilden jag bifogar till den här posten. (Bilden är en snabb mockup i Photoshop för att visa hur jag tänker. Det svarta området på bilden motsvarar textrutans placering.)

Är jag rätt ute eller missar jag någon smart inbyggd funktion för textrutor?
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Nästa problem! :gremsmile:

Jag layoutar med två spalter på en sida. Texten flödar från sida till sida. Grejen är att jag behöver göra ett avbrott i texten för att placera en textruta mitt i en av spalterna.

Hur gör man det här smidigast? Min tanke är att dela spalten itu och låta de länkas samman. I mitten placerar jag en ny textruta som spaltens text flödar runt. Typ som i bilden jag bifogar till den här posten. (Bilden är en snabb mockup i Photoshop för att visa hur jag tänker. Det svarta området på bilden motsvarar textrutans placering.)

Är jag rätt ute eller missar jag någon smart inbyggd funktion för textrutor?
Det finns givetvis flera olika lösningar. Enklast är egentligen en funktion som även finns i Word; wrapping.



(Den svarta rutan är halvvägs indragen för att illustrera hur det funkar)

Jag visar grejer i InDesign CC, har du en annan version och inte hittar wrapping i top bar så får du gärna säga vilken version du har så kan jag kanske tala om var funktionen sitter i den.

Annars kan man göra som du föreslår och länkar ihop olika textrutor istället.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Det vore nog idealt om jag kunde använda tipset som du föreslog. I längden skulle det nog spara in en hel del tid känner jag. Jag ser dock inte det i min topbar (jag använder CS2).

Följdfråga: går det att fylla bakgrunden med en annan färg än vit/transparent? Typ svart?

Edit: Ignorera mina frågor. Jag lyckades hitta svar på båda själv! *ser stolt ut*
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Nu har jag kommit så långt att jag sitter med rollformuläret. Jag har byggt mycket kring textrutor, men skulle vilja ha linjer i textrutorna.

Det finns ju möjlighet att göra streck från paletten. Grejen är att jag då måste göra ett streck under varje rad och det bli snabbt väldigt omständigt.

Min fråga är: finns det något sätt att, i en textruta, automatiskt generera en linje? Och även påverka om den ska vara streckad, punktad ellerl iknande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Nu har jag kommit så långt att jag sitter med rollformuläret. Jag har byggt mycket kring textrutor, men skulle vilja ha linjer i textrutorna.

Det finns ju möjlighet att göra streck från paletten. Grejen är att jag då måste göra ett streck under varje rad och det bli snabbt väldigt omständigt.

Min fråga är: finns det något sätt att, i en textruta, automatiskt generera en linje? Och även påverka om den ska vara streckad, punktad ellerl iknande?
Jag brukar nästan alltid använda tabeller istället för textrutor när jag gör formulär. Eller snarare, det enda mina textrutor gör är att innehålla tabeller.

För med tabeller kan jag ju skapa rader som har linjer och så. Till exempel.

Andra har säkert enklare lösningar, men så gör jag =)

(Detta är också huvudanledningen till att jag inte fixar att jobba i Scribus, vilket jag vet att vi pratat om nån gång: när jag bygger rollformulär måste jag ha tabeller, annars blir jag snabbt knäpp)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jo, jag vet. Tina gör samma sak. Jag föredrar textrutor.

Tony var dock rätt behjälplig i vrållådan med att peka ut att det gick att göra linjer snabbt och enkelt med hjälp av paragraph rules för att få till linjerna jag ville ha.

Och jag blev hyfsat nöjd i enkelheten att använda dem också. Bifogar exempel på hur karaktärsbladet ser ut i denna stund.
 
Top