Varulv Incidentkommissionen [Tredje Rundan]

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Återigen har ni bestämt er unisont. Impetigo gör ett försök att springa mot friheten men två snabba militärpoliser tacklar omkull honom och till slut finns det inte längre något utrymme för Impetigo att röra sig. Han skriker: “Ni ska få för det här!” innan han försvinner iväg i bilarna. Ni går återigen och lägger er och vaknar utvilade nästa dag. Mest av alla vilar Xyas. När Plutonchef LJSLarsson går fram för att skaka liv i honom så ser ni att det runnit en liten ström blod ut ur örat på honom. När sjukvårdarna kommer är det redan försent. LJSLarsson kommer tillbaka rödgråten efter att ha blivit tvungen att kontakta och prata med Xyas familj om det inträffade.
Ni hinner dock inte fundera speciellt länge på det förrän Karpinnens stämma återigen ljuder över radion.
Karpinnen: “Soldater, vi har förhört Impetigo. Han var inte chippad men sörj inte. Ni har gjort riket en stor tjänst. Soldaten ni fångade var den notoriske UFO-konspiratören “Kapten Falk”! Han hade infiltrerat er pluton för att försöka få fram en bekräftelse om att UFO redan finns i Sverige. På honom hittade vi inspelningsapparater och några få hemligstämplade dokument men inget tyder på att han lyckats få ut informationen till sina medkonspiratörer.”

Impetigo var en konspiratör, en tredje fraktion

Xyas var en soldat


Vi tackar @Xyas och @Impetigo för gott spel.
De är ute ur spelet och får inte posta längre i den här tråden
(förutom ett kort tack för spel inlägg som inte innehåller någon spelinformation)

Befälsordning
  • LJSLarsson (Plutonchef)
  • Sidd (Stf plutonchef)
  • RasmusL
  • Empiricus
  • Vimes
  • Basenanji
Tredje rundan slutar på tisdag den 7:e September klockan 21:00
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Tack för gott spel Impetigo och Xyas!

Okej, nu hettar det till! Vi har alltså DTF:er bland oss!

PM-gate har grönat Vimes, Basse och Sidd. LJSL och Empi har förmågor, Xyas var DTF men uppenbarligen kan nattmord ske så vi har en väktare ibland oss (eller valde ulvarna bort det i R1?) vilket kastar en skugga av oklarhet över PM-grejen. Det bör helt enkelt inte vara möjligt med PM-logiken så vi bör nog backa ett steg från de resonemangen och i alla fall omvärdera dem.

Jag är hyfsat övertygad om att jag, Basse, Sidd och Vimes har samma roller från start och att Empi och LJSL har andra utifrån sina förmågor. OM det är två ulvar så är det do or die nu. Om en eventuell väktare kan gröna sig själv och en till så bör vi ligga bra till, vad säger ni andra om att outa under denna rundan?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
En tanke:
Jag tyckte det var en konstig outning av Empiricus som Siare i slutet samma minut som Impetigo postade… visst han har ju rätt men det kan ju vara två konspiratörer som sammarbetar (så de har pratat ihop sig)
Jag vill gärna ha lite mer klarhet i detta…


Röst: Empiricus
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tack för gott spel Impetigo och Xyas!

Okej, nu hettar det till! Vi har alltså DTF:er bland oss!

PM-gate har grönat Vimes, Basse och Sidd. LJSL och Empi har förmågor, Xyas var DTF men uppenbarligen kan nattmord ske så vi har en väktare ibland oss (eller valde ulvarna bort det i R1?) vilket kastar en skugga av oklarhet över PM-grejen. Det bör helt enkelt inte vara möjligt med PM-logiken så vi bör nog backa ett steg från de resonemangen och i alla fall omvärdera dem.

Jag är hyfsat övertygad om att jag, Basse, Sidd och Vimes har samma roller från start och att Empi och LJSL har andra utifrån sina förmågor. OM det är två ulvar så är det do or die nu. Om en eventuell väktare kan gröna sig själv och en till så bör vi ligga bra till, vad säger ni andra om att outa under denna rundan?
Jag är också inte helt klar med den här biten, att det skulle gröna alla hit å dit…
En annan fundering är det här med ulvarna…
Det här får mig faktiskt att fundera på Martins startinlägg…kolla upp det allihopa…kan det vara så att vi inte har ngr chippade i spel egentligen….att den sista dog i introt…? Istället har vi de här fientliga soldaterna…är det det som är Martins tvist?
Men det kanske inte gör så stor skillnad när Xyas verkade bli nattmördad ändå…
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Har jobbat hela helgen och därför inte varit så aktiv, särskilt med tanke på att rundan ändå verkade rätt lugnt.

Håller på och läser ikapp och ser att vi fångat Impetigo. Smågrönar spontant Vimes i mina ögon, eftersom han redan i post 72 (runda 1) lyfte att Impetigo inte verkade vara sitt vanliga jag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Tack för spel Xyas och Impetigo!

@Sidd, @Vimes och @Basenanji , visst är vi klara med PM-scam nu så att vi kan outa precis tänket bakom det och diskutera mer öppet?
Ja, jag är redo att outa och har redan smulat detta i R1. Bara inte @Martin3 blir irriterad. Jag kollar med honom innan jag outar mer.

Sedan är min mening att det är krångligt med BÅDE DTF och ulvar. Hur blir fördelningen? Kanske så här?

Bybo1 (Xyas)
Bybo2
Bybo3
Bybo4
Ulv1
Ulv2
DTF1 (Impetigo)
DTF2

Då blir jag inledningsvis sugen att fortsätta pressa Larsson eller Empiricus. De verkar ju inte ha fått samma PM som vi andra.

RÖST: LJSLarsson

Larsson och Empiricus: ge oss er analys av PM-gate!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Tack för spel Xyas och Impetigo!


Ja, jag är redo att outa och har redan smulat detta i R1. Bara inte @Martin3 blir irriterad. Jag kollar med honom innan jag outar mer.

Sedan är min mening att det är krångligt med BÅDE DTF och ulvar. Hur blir fördelningen? Kanske så här?

Bybo1 (Xyas)
Bybo2
Bybo3
Bybo4
Ulv1
Ulv2
DTF1 (Impetigo)
DTF2

Då blir jag inledningsvis sugen att fortsätta pressa Larsson eller Empiricus. De verkar ju inte ha fått samma PM som vi andra.

RÖST: LJSLarsson

Larsson och Empiricus: ge oss er analys av PM-gate!
Ja, jag tänkte att vi kan prata roller utan att använda texten. Men det är en bra start! Empi och Lasso!

Röst: Empiricus
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja Tackar för spel Impetigo och Xyas…

När det gäller Impetigo ”kändes” det alltså rätt med att det var nåt annorlunda men vi måste erkänna att vi inte hade nåt vettigt at…
Vad gäller Xyas så hade jag (som vanligt) fel men det är faktiskt omöjlig att läsa en spelare som inte knystar mer än ett litet hepp ibland…

Det blev alltsålite 1-1 i utfall…
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Skriver lite kort på lunchen, och påminner/förvarnar om att jag som sagt jourar i kväll och därför eventuellt inte har så mycket tid över till att hoppa in och skriva.

Men, roll och pm-gate:
Min roll som sinnesläsare/siare är uppenbarligen inte som vanlig random soldat: och därför har jag kanske inte sett PM-gate på samma sätt som resten av er. Men vad jag tycker mig sett så är iallafall inte det den allomfattande gröning som verkar ha antagits. Exvis xyas postade ju bara (parafrasing) att han kunde möjligen se att spelet inte var helt vanilla. Och detta verkar sedan ha accepterats som att hans pm passade med resten.

Så kortsagt, jag skulle egentligen vilja att någon (eller helst alla) involverade i PM-gate sätter sig ner och kollar igenom vilka de faktiskt KAN gröna genom det och vilka som enbart grönas för att ni tänker att de kanske menar samma sak som er. Och om någon inte egentligen grönas utan bara hakar på tåget.

Gällande varför jag outade förra rundan var att jag inte ville att informationen om att jag var siare skulle försvinna ut i tomheten om jag hade blivit nattmördad (och jag såg det som en rätt stor risk, då jag åtminstone själv tycker jag skrev på ett sätt som man kan anta förmåga ifrån). Och jag sparade det till 20.59.45 för att inte låta någon random ulv lyckas byta nattmordsmål till moi om de inte siktade på mig.

Nu åter arbete, jag kan kanske hoppa in sporadiskt och posta lite smått, men annars så ses vi i morgon när jag vaknat post-jourtuppluren :)
Jag gör så här för nu så får det omvärderas senare.
Röst: Larsson
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Skriver lite kort på lunchen, och påminner/förvarnar om att jag som sagt jourar i kväll och därför eventuellt inte har så mycket tid över till att hoppa in och skriva.

Men, roll och pm-gate:
Min roll som sinnesläsare/siare är uppenbarligen inte som vanlig random soldat: och därför har jag kanske inte sett PM-gate på samma sätt som resten av er. Men vad jag tycker mig sett så är iallafall inte det den allomfattande gröning som verkar ha antagits. Exvis xyas postade ju bara (parafrasing) att han kunde möjligen se att spelet inte var helt vanilla. Och detta verkar sedan ha accepterats som att hans pm passade med resten.

Så kortsagt, jag skulle egentligen vilja att någon (eller helst alla) involverade i PM-gate sätter sig ner och kollar igenom vilka de faktiskt KAN gröna genom det och vilka som enbart grönas för att ni tänker att de kanske menar samma sak som er. Och om någon inte egentligen grönas utan bara hakar på tåget.
Vi ska förklara (om inte övriga protesterar vilt) så snart vi fått ett svar från LJSLarsson.

Röst: LJSLarsson
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, jag har kollat med Martin och kommer inte säga mer om PM. Vi kan väl diskutera detta efter spel, men tillsvidare tänker jag bara prata om hur jag uppfattar folk.

LJSLarsson
Det är något konstigt över hans spel. Antingen är han DTF eller ulv.

Empiricus
Jag köper hans claim och hoppas att han har matnyttig info från sitt senaste siande! Tips: jag gillar att som siare stressa ulvar genom att först säga resultatet av mitt siande för att därefter låta folk få spekulera i vem som kan ha varit målet för siande.

RasmusL
Känns pålitlig och lugn. Målmedveten med relevanta frågor.

Vimes
Bra som vanligt

Sidd
Här är jag mer tveksam och undrar egentligen vad han menar med sina resonemang kring Martins startinlägg och Empiricus siarclaim. Å andra sidan tycker jag att Sidd är mer "byboigt spretig" än när han spelar ulv. Men om LJSLarsson visar upp bra information tycker jag att vi tittar närmare på Sidd.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vi ska förklara (om inte övriga protesterar vilt) så snart vi fått ett svar från LJSLarsson.

Röst: LJSLarsson
Som jag skrivit tidigare gillar jag inte pm-spel alls. Det är som om man kunde vinna i schack genom att dubbelkolla att antalet rutor är rätt; det är inte därför man sätter sig vid bordet.

Sedan har jag svårt att fatta när folk smular om sina pm. Min hjärna är inte byggd på det sättet (och tycker det är tråkigt), så det blir bara brus.
Fattar förstås att detta målar ett stort rött sikte på mig ("Aha, Larsson fattar inte vad vi pm-smular om. Han är varulv!"). Men det är min ärliga position.

Sättet du tog upp det på, och sättet som Basse svarade i runda 1, har fått mig att gröna er två tillsvidare i alla fall (även om jag inte förstod maskineriet bakom).

Angående min rolls innehåll har jag redan släppt allt. Jag är soldat och finansministerns svåger. Jag har en förmåga som låter mig överleva en utröstning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Som jag fattar det, utifrån mitt PM, så är det enda vi kan veta huruvida vi har ett "vanligt soldat-PM" eller inte. Inte kan ju betyda förmåga eller annan specialroll, och inte nödvändigtvis scum. Som jag läst det verkar Xyas, Sidd, Rasmus och jag vara vanliga bassar. Basse själv har visserligen smulat saker som liknar de formuleringar jag har i mitt PM, men att han fick ett PM utan förmåga när spelet startade är jag inte så säker på. Larsson har ju bevisligen någon form av förmåga, och Empi har claimat siare.

Jag tror vi kan göra såhär: Basse, har du en förmåga?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Eftersom Impetigo var DTF kan vi ju tänka oss Empi som varulv som siar den andra scumfraktionen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bybo1 (Xyas)
Bybo2
Bybo3
Bybo4
Ulv1
Ulv2
DTF1 (Impetigo)
DTF2
Det här verkar osedvanligt svårvunnet för byn. I varje fall när spelet är helt dolt.

Dessutom var väl ulvarnas vinstvillkor i starten definierat till att vara lika många eller fler än byn?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag läste det här av Empiricus
Exvis xyas postade ju bara (parafrasing) att han kunde möjligen se att spelet inte var helt vanilla. Och detta verkar sedan ha accepterats som att hans pm passade med resten.
ochkollade upp vad som skrevs i R1
Som jag fattar det, utifrån mitt PM, så är det enda vi kan veta huruvida vi har ett "vanligt soldat-PM" eller inte. Inte kan ju betyda förmåga eller annan specialroll, och inte nödvändigtvis scum. Som jag läst det verkar Xyas, Sidd, Rasmus och jag vara vanliga bassar. Basse själv har visserligen smulat saker som liknar de formuleringar jag har i mitt PM, men att han fick ett PM utan förmåga när spelet startade är jag inte så säker på. Larsson har ju bevisligen någon form av förmåga, och Empi har claimat siare.

Jag tror vi kan göra såhär: Basse, har du en förmåga?
Nej
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Förtydligande: jag har ingen förmåga.

Resonemanget ovan handlar om vad Vimes eller jag vet om PM.

Men det ska jag inte skriva något om så sorry för ful editering.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Alltså FÖRLÅT alla som inte gillar att jag och andra spelar på PM. 😔

Men jag är så van vid att tänka utifrån pm och att de kan användas för att analysera spelet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså det är ju omöjligt att spekulera om soelupplägget om man inte får utgå från vad som står i ens PM. Det är lite ocoolt stt prata direkta formuleringar, men i mitt PM (och i Rasmus, Xyas och Sidds, utifrån vad jag fattat) framkommer information om hur spelet eventuellt är uppbyggt. Jag har en formulering om att jag är snel hest, och sedan en grej som kan tolkas som att det kan finnas spex under ytan. Fattar du vad jag pratar om, @Basenanji?
 
Top