Varulv Incidentkommissionen [Slut på spelet]

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Även om ni inte står lika enade så är det ändå Plutonchefen som får stå till svars. Sidd förkunnar att han nu tar över som tillförordnad Plutonchef medan Larsson handfängslas och stoppas in i militärpolisens bil. Ni ser bilen försvinna och ni tar återigen och går in i tältet för att sova. Alla sover lite extra oroligt men ni vaknar iaf allihopa på morgonen. Alla utom Vimes. En pöl har bildats under hans öra och ni ser hur han håller om den lilla halsband i form av ett litet rymdskepp som han haft med sig från dag 1. Ni sträcker er efter radion för att kontakta Mj Karpinnen när ni ser att den har gått sönder. Ni försöker laga den men hennes finska röst dyker aldrig upp utan bara ett fasligt sprakande.
Sidd: “Det är ingen idé vi är mitt ute i ingenstans, eller Grängesberg eller vad ni nu vill kalla det. Ni har inte längre någonstans att ta vägen, våra mästare kommer att plocka upp er alldeles snart.
Ni hör ett surrande ljud utanför och en prob stor nog för två kroppar landar utanför. Ni hinner precis märka när Basenanji dyker upp bakom er och trycker något i sidan på er och det blir svart.

Spelet är slut.

De chippade Basenanji och Sidd har vunnit!

Tack allesammans för gott spel! Det svängde rejält kan man säga och det har varit väldigt spännande att följa er från sidlinjen.
Återkommer med roller och analyser.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Wow!

Tack @Martin3 för arrangemang! Tack alla med- och motspelare! Grattis @Sidd det här var mest din vinst: stiligt!

Mer tankar om spelet kommer!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Samtliga roller var slumpade. Alla placeringar i rangordningen var slumpade förutom Kapten Falk som var på plats 4 för att ha en chans att nå plutonchefsrollerna.

Chippad: UT-tekniker (Sidd)
MSSF-stöt [MSSF]: UT-teknikern kan varje kväll fokusera sin mentala energi för att utföra ett nattmord. Han skickar in ett namn till mig och den personen kommer därefter utsättas för ett nattmord under natten.
Implantera [MSSF]: [En gång] Operera in ett chip i valfri annan person. Den blir då också chippad. Kan endast göras om antalet spelare med aktiva chip är 1.

Vinst: De chippade vinner om hälften eller fler av de som är kvar i spelet tillhör de chippades lag.

Samtliga chippade kan prata i de chippades kanal utanför spelet. Du är ensam chippad.

Plutonchef & stf plutonchef (Plats 1 och 2)
De får ta emot information från Mj Karpinnen efter natten. När en chippad blir utröstad kommer plutoncheferna få information om 2 andra personer som kan vara chippade (En chippad och en soldat). Dold förmåga.

Soldat: Sinnesläsare (Empiricus)
Läsa sinne [MSSF]: Sinnesläsaren fokuserar på en person och läser ytliga tankar, och får då veta fraktionstillhörighet.

Soldat: Beskyddare (Xyas)
MSSF-Sköld [MSSF]: Skyddar någon från MSSF-förmågor. Kan inte användas på samma person två nätter i rad.

Soldat: Hjärntvättad (Basenanji)
Den hjärntvättade har ett inaktivt chip men vet inte om detta utan tror att han är soldat. Sinnesläsaren kommer inte att uppfatta chipet, så länge det är inaktivt. Chipet aktiveras med MSSF, i följande fall:

  • Sinnesläsaren läser den hjärntvättades sinne. Detta avslöjar inte den nya fraktionen
  • Väktaren lyckas blockera en MSSF-Stöt eller Implantera
  • Den chippade UT-teknikern blir utröstad i första rundan

När chippet triggas blir den hjärntvättade medveten om detta och får vara med i chippadtråden.

Soldat: Finansministerns svåger (LJSLarsson)
Om spelaren blir utröstad negeras detta en gång.

Konspiratörerna: Ufo-jägaren “Kapten Falk” (Impetigo)
En infiltratör från UFO-konspirationskretsar har under signaturen “Kapten Falk” läckt hemlig information om militärens mörkläggningar och UF-incidenter till allmänheten.

Vinst: Kapten Falk vinner om han 2 gånger läcker hemlig information.

Läcka: Om Kapten Falk är plutonchef eller ställföreträdande plutonchef när natten börjar läcker han hemlig information till allmänheten, med detaljer som endast plutonchef och stf plutonchef har. Alla blir informerade om detta på morgonen.

Soldat (Vimes, RasmusL)
Du är en vanlig soldat och har inga kända förmågor.
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tackar för spel allihopa och Martin3 för allt fix.
Var riktigt kul att starta som ensamvarg chippad, skiträdd för att skriva nåt alls som kunde dra uppmärksamhet…
Var bara tvungen att på pinkiv chippa just Basse vilket betydde mkt för förvirringen tror jag…
Att alla drevade mot LJSLarsson passade bra.
Trodde Xyas smulade Siare så försökte nattmörda denna vilket misslyckades (Väktade väl sig själv).
Förvånades av att Impetigo var fientlig konspiratör.
Landade även i att jag trodde på Empi som Siare men gjorde vad jag kunde för att sprida misstankar.
Verkade ha rätt i min tes om Vimes : stolt!
Dock har jag mkt svårt för PM-gate vilket vi behöver tröska igenom i god ton tror jag…
Förstår nu varför det vart lite tveksamt tyst ibland när det ju var fler bus med i spel men men
Tackar för denna gång och på återseende👏👏👏👍👌☀
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Sidd väljer att chippa in den hjärntvättade Basse redan runda 1. (Det fanns alltså möjlighet att få in 3 chippade istället för 1 som i starten)
PM-gate startar mellan RasmusL och Basenanji som vid tillfället har fått samma PM tillsammans med Vimes.
Xyas skyddar sig själv
Sidd nattmördar Xyas som skyddar sig själv.
Larsson blir utjagad av resten av gruppen på grund av spretigt spel.
Runda 2 startar med samtliga spelare kvar.
Basse är nu chippad.
Empiricus får information om Impetigo och smyger in den infon så diskret att jag är rätt säker på att ingen vet om att han är siaren.
PM-gate får en ordentlig backfire när en av de inblandade blir chippad och ulvarna nu plötsligt har information om vad som stod i PMet.
Larsson är fortfarande inte grönad på grund av sin förmåga utan de flesta väljer att acceptera PM-gate före Larsson även fast det är i princip 5 som frias av det (varav en är Xyas som inte fått PMet öht och dessutom bara gjort ett par tveksamma inlägg) utan att någon tycker att det verkar märkligt.
Empiricus får panik i slutet och avslöjar sin roll.
Xyas väljer att inte rösta öht och är därmed diskvalificerad men blir nattmördad innan det inträffar.
Runda 3 börjar det se mörkt ut för byn.
Det enda de lyckats få ut är DTF som i sig kan vinna med båda grupperingarna.
Båda ulvarna är fortfarande friade på grund av PM gate även om en vild strid mellan Rasmus och Basse utbryter.
Basse sprattlar sig lös.
Larsson blir offret.
Vimes nattmördas.
Empiricus lyckas återigen pricka in den nattmördade att sia (Vimes).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Kul duell med Basenanji sista rundan, hade privatliv att hantera på kvällen så missade att argumentera för min röst, sånt är livet! Bra spel Basse och Sidd! Grattis!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
PM-grejen tycker jag inte är så konstigt. Iom vi inte gjorde något citerade eller referenser till formulering eller ord så var det ju bra. Synd att jag hade fel i att det bara funkade i R1 men sen ändrade mig xD som det blev hade det ju bara funkat i R1 mot just Sidd, sen var det kört. :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Att outa Siare så här?
Ur ett ulvaperspektiv denna gång så är det ju en av de dolda informationerna ulvarna inte känner till och är jätteintresserade av…vi vill ju nattmörda just powerrollerna…
Denna gång tyckte jag verkligen Xyas smulade Siare minst två ggr…
Så när det avslöjas att det var Empi och vidare konfirmeras så var det ju jätteskönt vilket även hjälpte till att säkerställa vem som var Väktare (vilket vi visserligen luskat ut men nu vart det klart)…
På det så kunde jag tydligen sprida lite tvek om outningen…
Hade nog vart bäst för byn å hålla på outningen tills det verkligen behövdes…men det är ju inte lätt…jag har tex aldrig haft den rollen själv…
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det man vill undvika spelmässigt är ju att "i mitt pm står det ett väldigt ovanligt ord, känner du inte igen detta är du en skummis" får mer genomslag i spelet än "i förra rundan sa du såhär och röstade såhär, det går inte ihop".

Nu har jag glömt av en massa varulvsspelsarrangörskompetens (dagens ord) men är rätt säker på att jag i flera spel haft med bybo-texten i varulvarnas pm eller skrivit öppet i spelstarten som ett sätt att motverka det här. Typ (fast utan trams):
"Du är en helt vanlig bybo bla bla bla
Fast det är inte sant för du spelar i VARULVSLAGET ihop med spelare X, muahahaha!"
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Vi ska ju snacka roller och lagtillhörighet, spelstilar och svara på frågor om fluff och förmågor osv…

Men: jämföra PM-texter och då se att det är exakt samma formulering… och på det sättet gröna/röda?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Coolt koncept, Martin! Tänk att vi hade en runda 2 där ingen spelare åkt ut - det var nog första gången jag var med om det. :ROFLMAO:

Snyggt spelat Sidd, du lurade oss allihop!

Bidrog tyvärr inte så mycket själv denna gång, utöver bedriften att bli utröstad två gånger i samma spel. :p
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Sidd väljer att chippa in den hjärntvättade Basse redan runda 1. (Det fanns alltså möjlighet att få in 3 chippade istället för 1 som i starten)
PM-gate startar mellan RasmusL och Basenanji som vid tillfället har fått samma PM tillsammans med Vimes.
Xyas skyddar sig själv
Sidd nattmördar Xyas som skyddar sig själv.
Larsson blir utjagad av resten av gruppen på grund av spretigt spel.
Runda 2 startar med samtliga spelare kvar.
Basse är nu chippad.
Empiricus får information om Impetigo och smyger in den infon så diskret att jag är rätt säker på att ingen vet om att han är siaren.
PM-gate får en ordentlig backfire när en av de inblandade blir chippad och ulvarna nu plötsligt har information om vad som stod i PMet.
Larsson är fortfarande inte grönad på grund av sin förmåga utan de flesta väljer att acceptera PM-gate före Larsson även fast det är i princip 5 som frias av det (varav en är Xyas som inte fått PMet öht och dessutom bara gjort ett par tveksamma inlägg) utan att någon tycker att det verkar märkligt.
Empiricus får panik i slutet och avslöjar sin roll.
Xyas väljer att inte rösta öht och är därmed diskvalificerad men blir nattmördad innan det inträffar.
Runda 3 börjar det se mörkt ut för byn.
Det enda de lyckats få ut är DTF som i sig kan vinna med båda grupperingarna.
Båda ulvarna är fortfarande friade på grund av PM gate även om en vild strid mellan Rasmus och Basse utbryter.
Basse sprattlar sig lös.
Larsson blir offret.
Vimes nattmördas.
Empiricus lyckas återigen pricka in den nattmördade att sia (Vimes).
Tack Martin3 för arrangemanget. Gillar att följa de här spelen utan eget deltagande, men den här posten var verkligen :heart: , eftersom den förklarade händelseförloppet med facit i hand på ett väldigt summerande sätt som annars är svårt att få grepp om. Kul spel också!

Grattis Sidd och Basse :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Det man vill undvika spelmässigt är ju att "i mitt pm står det ett väldigt ovanligt ord, känner du inte igen detta är du en skummis" får mer genomslag i spelet än "i förra rundan sa du såhär och röstade såhär, det går inte ihop".

Nu har jag glömt av en massa varulvsspelsarrangörskompetens (dagens ord) men är rätt säker på att jag i flera spel haft med bybo-texten i varulvarnas pm eller skrivit öppet i spelstarten som ett sätt att motverka det här. Typ (fast utan trams):
"Du är en helt vanlig bybo bla bla bla
Fast det är inte sant för du spelar i VARULVSLAGET ihop med spelare X, muahahaha!"
Det är ju tyvärr helt omöjligt att motverka med regler med det meta som vi har. Så bästa sättet är nog att antingen göra pm-formuleringen öppen som ovan. När jag arrangerade immunförsvaret gjorde jag istället så att alla pm var unika i upplägg och formulering, men då åkte någon ändå på ett (felaktigt) pm-gate.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det är ju tyvärr helt omöjligt att motverka med regler med det meta som vi har. Så bästa sättet är nog att antingen göra pm-formuleringen öppen som ovan. När jag arrangerade immunförsvaret gjorde jag istället så att alla pm var unika i upplägg och formulering, men då åkte någon ändå på ett (felaktigt) pm-gate.
Jag skapade en diskussionstråd för det här: https://www.rollspel.nu/threads/varulvsspelskutym-och-pm-gate.77836/
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Haha ni skulle sett mig stå och försöka laga mat samtidigt som frustrationen över att

  1. Jag hade gett Sidd informationen om mitt pm och han blir tokgrönad
  2. Samtidigt som min onödigt krångliga smula rödade mig mer och mer...
Maten brändes vid (närapå)

😂
 
Top