Nekromanti Improviserad magi?

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

Både igår och i förrgår skrev jag långa svar på inlägget, med båda ggr:na försvann de pga "500 intrenal server error". Nu skall jag försöka skriva det hela lite kortare...

Nu finns det regler för hur man får MP och hur man skickar ut dem.

Här kommer några saker som inte är utredda:
Vad kan man göra med de MP som man lyckas konrollera?
Varaktighet och räckvidd för besvärjelserna
Vad sker med okontrollerade och dåligt kontrollerade MP
Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Hur länge tar det att lägga en besvärjelse?
Regler för permanenta besvärjelser
Exakta regeler för hur fysiskt och mentalt tungt det är att använda magi
Hur fungerar besvärjesler som inte är bundna till elementen, t.ex. Hela och Tankestöt


Skall snabbt försöka komma med några riktlinjer jag kommit på.
Varje okontrollerat MP som finns i området (hur stort?) ger -1 på alla slag för det elementet, medan vartannt MP ger +1 för andra element. (Jag tänker mig elementen som olika elektriska laddningar, om det finns mycket av en sort dras andra sorter lättare dit). De skulle kunna försvinna av sig själva med en takt på 1/SR

Dåligt kontrollerade MP tycker jag att borde ge halv effekt, alltså att två okontrollerade blir ett vanligt.

Varaktigheten tror jag att är olika beronede på vad man använder magin till. Altså att det skulle definieras för varje användningsområde.
Räckvidden skulle man kunna fixa med en exponentiell skala (varje 10-potens i avståndtet ökar kostnaden med en enhet)

Om man försöker avbryta tycker jag att man skall försöka slå ett kotrollera slag mot antalet okontrollerade MP, på något sätt. Man skulle också senare kunna försöka ta bort okontrollerade, men det skulle vara svårare då.


Resten av de olösta problemen har jag inte kommit på någon bra lösning till... Men jag är ju inte ensam här :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

Bra, jobba på! :)
Kom på nu hur JAG tänkte lösa det hela med MP och svårighetsgrad och psyke..

Först så får man alstra fram MP. Man siktar på ett nummer, till exempel 5, och sedan slår man färdighetsslaget. Man får så många MP som man fick i differens (skillnad), men max den siffra man siktar på. Varför inte välja att sikta på "hundra" varje gång då? Jo, man kan antingen ge minus (det som man siktade på) på alla forma-färdighetsslagen i besvärjelsen (istället för att ge minus (antal MP)) eller så kan man göra att ju högre man siktar, desto mer psyke/oväsen/handviftning går det åt, vare sig man klarar det eller inte.

Forma-slagen sen då: Man får -(antal MP man har samlat) på alla slag. Om man misslyckas med några forma-slag så lägger man ihop hur mycket man har misslyckats med dom. Detta är hur många MP som försvinner (besvärjelsen blir svagare) och blir okontrollerade. Om det bara är några så kanske en de av eldbollens energi försvann i en massa sprutande gnistor, eller något annat onyttigt.. Får komma på riktlinjer för det. Ju fler okontrollerade MP man har samlat ihop på slutet, desto längre ifrån den ursprungliga besvärjelsen har det kommit. Och ju läskigare kan det bli..

Så. Det var mitt reviderade system. Saknas ju en massa grejer som behövs redas ut, men vad tycker du om spelmekaniken?

Ska försöka kolla på lite frågor också..

Vad kan man göra med de MP som man lyckas konrollera?
Besvärjelser?

Varaktighet och räckvidd för besvärjelserna
Det här lämnar jag helt åt dig, för det är ju du som ska använda den versionen vi spånar fram här. Och detta handlar ju bara om personlig smak. Extra MP kan ge bättre varaktighet/räckvid?

Vad sker med okontrollerade och dåligt kontrollerade MP
Någon liten tabell vore nog bra.. Eller så slår man helt enkelt ett tärningsslag när man fått veta hur mycket MP som är okontrollerad. Ju högre desto onyttigare gestaltar dom sig.. /images/icons/devil.gif T. ex en etta eller en tvåa på en T20 kanske gör att den okontrollerade magin råkar göra ungefär det som magikern ville ändå. En 19 eller 20 innebär att magikern har startat en kaotisk magistorm runt sig själv.. Eller nåt. Det beror ju också på hur många okontrollerade MP som det finns i "omlopp".
RIKTIGT okontrollerad magi ser jag som riktigt kaotisk. Den påminner inte alls om det man ville ha från början. Rå magisk energi alltså. Typ.

Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Magikern ser svettig ut och viftar hysteriskt.. /images/icons/devil.gif

Hur fungerar besvärjesler som inte är bundna till elementen, t.ex. Hela och Tankestöt
Tja. Antingen lägger man till fler skolor, eller tänjer man på definitionen av elementen, och låter dom kunna påverka vår kropp inifrån, typ. Om världen nu styrs av dom fyra elementen -typ- så har väl människor elementen inom sig också? Eld styr över känslor, vatten över hälsa (kroppsvätskor vettla du!), luft över sinne och jord över kropp. Eller nåt.

Dåligt kontrollerade MP tycker jag att borde ge halv effekt, alltså att två okontrollerade blir ett vanligt.
Jag tycker nog att det blir mer praktiskt att slå ihop dåligt kontrollerade och okontrollerade. Ju mer desto allvarligare.

Varje okontrollerat MP som finns i området (hur stort?) ger -1 på alla slag för det elementet, medan vartannt MP ger +1 för andra element. (Jag tänker mig elementen som olika elektriska laddningar, om det finns mycket av en sort dras andra sorter lättare dit). De skulle kunna försvinna av sig själva med en takt på 1/SR

Kul grej med det där med elektriska laddningar.. Fast om det är riktigt många borde dom väl inte försvinna, utan dras tillvarandra och URLADDAS! MOAHAHAHAHAHA! /images/icons/devil.gif

Hmmm. Jag använder "/images/icons/devil.gif" rätt ofta när jag beskriver det här magisystemet.. /images/icons/smile.gif
Förresten, om du ska börja beskriva magi med MP, byt gärna namn. Heter inte magikraft Tauhm i DoD? Det gör det i EON iallafall, jag tror det gör det i DoD också.. Iallafall, då kan du ju kalla det Tauhm istället. Eller Maga. Eller Mana. Vad som helst, det blir snyggare.. /images/icons/smile.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

"Varför inte välja att sikta på "hundra" varje gång då? "
Dessutom får man en hel del okontrollerade MP (använder begreppet MP eftersom det går snabbare att skriva än t.ex. mana, hittar kanske på något bättre sedan) om man siktar på 100. Själv hade jag tänkt mig att hälften av MP:na som man inte lyckas med att få blir okontrollerade och hälften får man helt enkelt inte dragit till sig.
Om man då siktar på 100, men får 10, då får man plötsligt 45 okontrollerade MP att leka med, vilket skulle ge -45 på alla kontrollera och skapa slag för det elemenet. Dessutom skulle motståndarmagiker, som använder ett annat element får +22 på sina slag, vilket inte skulle vara så trevligt...

"Ju fler okontrollerade MP man har samlat ihop på slutet, desto längre ifrån den ursprungliga besvärjelsen har det kommit. Och ju läskigare kan det bli.."
Jag tycker inte att de okontrollerade skall påverka hur själva besvärjelsen beter sig, istället tycker jag att om det finns mycket okontrollerad magi i luften börjar det påverka omgivningen. T.ex. skulle okontrollerad eld-MP göra luften varmare, och om dert finns tillräcligt många av dem så fattar luften eld. Vatten skulle ge en tät dimma, luft skulle ge hårda virvelvindar och jord skulle göra luften trögare. Förutom då att det påverkar hur svårt det är att använda olika sorters magi.


"Så. Det var mitt reviderade system. Saknas ju en massa grejer som behövs redas ut, men vad tycker du om spelmekaniken?"

Jag diggar systemet hårt. Givetvis finns det ganska mycket outvecklat, men det är ju inte ett oöverkommligt hinder.


[/i]"Vad kan man göra med de MP som man lyckas konrollera?
Besvärjelser?"[/i]

;-)
Det jag menade var vilken effekt en viss mängd MP har för en viss användning...


"Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Magikern ser svettig ut och viftar hysteriskt.. "


;-)
Jag tänkte på det rent regeltekniskt... Man kanske slår ett kontrollera slag med avsikten att ta bort okontrollerade MP. Om man gör det genast då man släppt ut de okontrollerade så får man inga minus för att de stör magin, men om man försöker göra det senare, t.ex. då man inser att luften håller på att brinna upp, då får man minus som vanligt då det finns okontrollerade MP i omgivningen.


"Kul grej med det där med elektriska laddningar.. Fast om det är riktigt många borde dom väl inte försvinna, utan dras tillvarandra och URLADDAS! MOAHAHAHAHAHA"

Som jag redan skrev så borde magin påverka omgivningen, så att okontrollerad eld gör allring varmare osv. Man skulle också kunna bestämma att om det blir extremt måga så exploderar luften / blir till vatten / blåser bort /blir till sten. Frågan är bara hur mycket som behövs för att åstadkomma dessa effekter. Dessutom borde det finnas någon regel som gör att man inte kan göra för mäktiga självmordsatacker med magin. Det skulle vara ganska grymt om man skulle kunna försöka få 100000000000000 MP, det skulle bli ganska många okontrollerda -> extremt mycket kaos.
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

Jag tycker inte man skall jemföra Dod och Eon eftersom eon har mer genom tenkta regler.
Föresten heter "magikraft" spiritus i Dod/images/icons/clever.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

Jag tycker inte man skall jemföra Dod och Eon eftersom eon har mer genom tenkta regler.

Hmm, du gjorde just det själv.. /images/icons/smile.gif
För övrigt anser jag att dom inte bör jämföras eftersom DoD är mycket roligare.. /images/icons/grin.gif Äh, jag larvar mig bara..

Föresten heter "magikraft" spiritus i Dod
I version 6 ja, men detta gällde version 4. Och jag tror att magikraft kallades taum i magikerns handbok.. Tyvärr så är den utlånad just nu, så jag kan inte kolla..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Revidering!

Om man då siktar på 100, men får 10, då får man plötsligt 45 okontrollerade MP att leka med, vilket skulle ge -45 på alla kontrollera och skapa slag för det elemenet.
Äh, så okontrollerade MP är "gratis"? Det är inte så bra tycker jag.. Dels så kan man "nuk:a" områden som du säger, och ännu värre: Man kan göra det medans man fortfarande är värsta nybörjaren!

Varaktighet och räckvidd för besvärjelserna
Tja, jag tycker att det ska vara RIKTIGT enklare att lägga besvärjelser med "personlig" räckvidd. Annars är det ju ingen mening med att kasta eldbollar, det är bara att tutta på någon på avstånd.. Fast eldbollar är ju så tråkigt kliché ändå, så det kanske inte behövs? Kanske all magi utgår från magikern, så måste man skicka iväg den?

Hur fungerar det om man försöker avbryta besväjelseen pga för mycket okontrollerat?
Rå magisk energi strömmar ut, och magikern försöker styra den? Fast nu ser du magi som något ur elementen, right? Då kanske det inte finns någon "rå" magi.. Om magikern bara panikartat släpper ut den, så släpps den lös åt alla håll, men hans hjärna behöver inte explodera. Eller nåt. Annars får han väl släppa ut den i form av en besvärjelse? Dvs "skapa eld" eller "gör flytande" eller nåt.. Jag ser magin som strid ström liksom. Som man måste hålla jättehårt i, och kan slå tillbaka när man försöker släppa ut den såhär.. Vet inte riktigt hur det ska gestaltas..

Hur länge tar det att lägga en besvärjelse?
En runda per moment? En runda för vartannat moment? Plus tiden att räkna ut kostnad osv? Plus eventuell tid man kan behöva att släppa ut okontrollerad magi? Förresten, det borde väl gå att ta en paus i en besvärjelse och släppa ut okontrollerad magi.. Eller ja, jag vet inte riktigt hur du ser på det.. Okontrollerad magi hamnar automatiskt "ute i naturen" och inte "i magikern"?
Jag skulle tro att tiden beror på om man vill att magi ska begränsas av:
1. Främst psyke
2. Främst faror

Eftersom jag tycker 2, så tycker jag att det ska ta lite tid att lägga en magi. Det kan väl gå att stressa det också, men det.. är mer riskabelt!

Regler för permanenta besvärjelser
Hmm. Ingen aning..

Exakta regeler för hur fysiskt och mentalt tungt det är att använda magi
Tja, det är ju vad man föredrar. Se ovan.

Räckvidden skulle man kunna fixa med en exponentiell skala (varje 10-potens i avståndtet ökar kostnaden med en enhet)
Varför inte? Eller ja.. Beror ju på hur man vill ha det.. :)

Man skulle också senare kunna försöka ta bort okontrollerade, men det skulle vara svårare då.
Som att alstra vanlig magi, fast svårare.
Det här hur man släpper okontrollerad magi är en intressant fråga.. Vi får se om det går att komma fram till något..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: Permanenta grejs och MP.

"Man kanske slår ett kontrollera slag med avsikten att ta bort okontrollerade MP."
Man skulle ju kunna fixa att man får slå hur många kontrollera-slag som helst.. Fast de tar tid.. Säg (efter Arvidos modell) 1 slag/runda eller 2 slag/runda..

"Det skulle vara ganska grymt om man skulle kunna försöka få 100000000000000 MP, det skulle bli ganska många okontrollerda -> extremt mycket kaos."
Vilket ger en ny vinkling på självmordsattack med magi.. Man kanske bara kan lägga max vad man har i en färdighet, som alstra? Då kan en erfaren magiker göra en större självmordsattack..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är bra att Zot får variera sig lite i självmordsmakeriet
 
Top