Nekromanti Improviserad magi?

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Några trådar längre ner har Smaug frågat vad folk skulle tycka om ett system där man inte kan enskilda besvärjelser utan istället "universalbesvärjelser", med vilka man kan göra en hel massa saker.

Regelnarkoman som jag är så började jag (förståss) fundera över hur ett sådant system skulle fungera. Jag baserade mina idéer på vad som hade blivit nämnt tidigare i tråden + att jag kom med lite egna idéer som band ihop allt det som de andra flummade om.

Sedan råkade det sig så att Arvidos (som jag hade knyckt de flesta idéerna av) tyckte att jag skulle starta en ny tråd som byggde på mina spekulationer. Och nu är det ju så att en krigare automatiskt lyder då en ärkemagiker säger hur det skall vara (fast han vid en närmare kontroll visade sig vara lika gammal som jag :) (jag är också profilkollarnarkoman...) )...

Så här kommer det som ni väntat på, löninge på allt käbbel om bra och dåliga magisystem!!! Okej... Jag kan ju försöka.

Grunden i systemet skulle vara att man har grundläggande besvärjelser för de 4 elementen (jord, eld, luft o.vatten) + de fyra pseudoelementen (ljus, mörker, värme o kyla).
Dessa besvärjelser skulle t.ex. vara skapa, kontrollera och "hålla igång". Då skulle motsvarigheten till besvärjelsen Tända bara vara att man skapar eld, eftersom materialet brinner utan att man tillför ytterligare magisk energi.
Att skapa ett eldklot skulle däremot kräva alla tre besvärjelser, först skapas elden, sedan formas den och fås att röra sig med Kontrollera eld, och slutligen kan inte luften brinna av sig själv, så därför måste man hålla klotet brinnade med magisk kraft.

Nästa sak, som jag ger Arvidos äran för, är något som kallas magipoäng (MP). Det är helt enkelt ett mått på hur kraftig eld man skapar, hur mycket eld man kontrollerar och hur mycket eld man håller brinnande. Åtmonstone jag tänker mig att en viss mängd MP kan köpas för att man temporärt förlorar PSY (Jag riktar in mig på DoD 4:an nu, sedan kan man nog konverera det till 6:an också...)
T.ex att man får 10 MP för ett PSY. Självklart måste man räkna ut vad man skulle få göra med ett MP för att hela systemet skulle bli balanserat, med det har jag inte tid med på min ynkliga matrast, men jag skall se vad jag kan åstadkomma på hälsokunskap-lektionen >:).

Någonstans måste man också slå nåon form av slag för att se om man lyckas med sitt trick, men så långt utvecklad är inte min teori ännu.

Nu kommer säker vissa av er att klaga på att detta kommer att slöa ner striderna om man måste sitta och räkna ut hur mycket PSY som används för varje besvärjelse. Men då kan jag trösta er med att de vanligaste kombinationerna man använder kan man ha nerskrivna i sin formelsamling, så att man färdigt har det uträknat för de besvärjelser som man oftast använder. Sådeså!!!


Men nu börjar hungern trycka på, och dessutom sitter en [censur] liten typ bredvid mig och föröker göra anspråk på att få ta datorn jag sitter vid då jag är färdig, så jag måste skriva lite till så att hon inte skall tro att hon har någon makt över mig...

Men eftersom hon redan hittat några stavfel åt mig så skall jag bli jättesnäll och sluta nu! Tjolahopp!


Tillägg nästa rast:
Lektionen var givande :)
Efter att ha funderat lite på vad som skall påverka MP-kosntaden för de olika delarna har jag kommit fram till detta:
Skapa beror bara på hur mcyket det är, hur mycket man skall få för en MP har jag inte räknat ut...
Kontrollen är direkt proportionell mot mängden (volymen?), och om man skall flytta på sin "skapelse" så är det också proportionellt mot hastigheten och tiden (skall den röra sig en sekund eller en timme?)
Konsten att hålla t.ex. elden brinnande borde påverkas av volymen och tiden...

Hur mycket ett MP skall ge för de olika effekterna vet jag inte, men det kan man använda studiehandledningen till...


Dessutom har jag kommit på att jag inte skrivit att andras åsikter också beaktas. Det skulle kännas lite omotiverat att föra en monolog på ett diskussionsforum, men det är inte min saka att ha synpunkter på det som jag skrivit...
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Så här hanterar jag improviserad magi...

När rollpersonen skall utföra en improviserad besvärjelse jämförs den med skolvärdet hos existerande besvärjelser, tex ovan nämnda eldklot. Finns ingen liknande besvärjelse så får SL sätta ett imaginärt skolvärde.

Chansen för magikern att lyckas är sedan lika med FV i improviserad magi minus skolvärdet, och ger upphov till den form av magi som skolvärdet härletts ifrån. (med halv effekt eftersom improviserad magi skall sakna styrkan hos konventionell magi. Skada, räckvid etc halveras alltså).
Effektgrader etc fungerar som vanligt.

En magiker med Improviserad Magi Fv 18 skulle sålunda kunna kasta ett Eldklot E3 med Cl 2, som gör 3T4 i skada. Vekt, kan en del tycka, men tänk på att många besvärjelser inte behöver mer än en eller ett par effektgrader för att bli användbara. Dessutom så är det lättare att höja en enskild färdighet än trettionitton besvärjelser och man blir betydligt mäktigare när man når höga värden. Improviserad magi skall också vara mindre kraftfull än vanlig magi (IMHO).


Personligen tycker jag detta system fungerar mycket bättre än det i magikerns handbok eftersom det dels är mycket snabbare och lättare att bara kika i besvärjelseboken eller improvisera ett skolvärde jämfört med att sitta och pussla med komponenter, dels för att man då inte är begränsad till elementarmagi vilket handbokens IM siktat in sig på.

Så... Om man skulle använda dessa idéer för att konstruera ett Jordan-liknande magisystem så skulle man kunna säga att magikerns skicklighet i ex Eldklot skulle motsvaras av hans Fv i Eldsmagi subtraherat med det tänkta skolvärdet (12 i fallet Eldklot).
De separata färdigheterna Eldsmagi, Växtrikets magi, Mental magi etc skulle köpas som vanliga färdigheter.
Vill man gå ännu längre kan man ju helt enkelt låta Skolornas Fv gälla.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Ganska intressant

Det är en stor sak som skilnad mellan våra princpier:
Jag vill kasta ut det gamla systemet och ersätta det med något nytt och anorlunda medan du (om jag tolkat det rätt) ser den improviesrade magin som ett sätt att komplettera det "vanliga" magissytemet.

Ett problem, som inte är direkt riktat åt Gummimuffin är just det att det system som jag funderat på inte är så lämpligt för andra magiskolor än just elementarmagin. Hur skulle t.ex. besvärjelser som Hela göras, eller Sigill?

Självklat kan man göra som i Sagan om Drakens åtrerkomst, där man sätter in Ande där man inte kan förklara det på något annat sätt, och att man knyter ihop flödena för att göra ett Sigill, men så långt hade jag inte tänkt gå. Så där finns ett tydligt problem...

Iofs skulle jag kunna tänka mig att man för ett bestämt antal MP skulle kunna göra så att besvärjelsen blir mer beständig. Om man t.ex. har fixat en luftbro (kontrollera luft) så skulle man dessutom kunna kasta in några MP så att man inte behöver koncentrera sig på att den skall hållas där. Det skulle också ge den fördelen att man skulle kunna "ladda" en besvärjelse, istället för att man då man skapar sin luftbro gör så att den kommer att finnas där i t.ex. en timme skulle man kunna sätta magisk energi i den för 10 minuter, och sedan då de 10 minuterna håller på att ta slut skulle man kunna sätta dit energi för ytterligare 10 minuter.


Medan jag skrev det senaste stycket kom jag att tänka på att man skulle kunna använda "vanlig" fysik som modell. Man bestämmer hur många N (kraft) eller J (energi) man får för ett PSY. Givetvis skulle det inte vara så lämligt att sitta och räkna med energiprincipen mitt i spelet, men det jag menar är att man skulle använda fysiken som modell då man balanserar systetmet.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Permanenta grejs och MP. [långt & redigerat]

Oj, det blev rätt mycket ändå..
Försöker uttrycka mig så förståeligt som möjligt,
och strukturera upp så väl det går,
men är det någon som inte riktigt förstår, säg bara till..



Vi börjar med "att göra besvärjelser permanenta", för artefakter och så..
Att göra en besvärjelse permanent känns MYCKET svårt att balansera.. Frågan är ju hur man ska lösa detta på ett sätt som inte ballar ut.. Att "ladda" en besvärjelse med tid låter bra tycker jag.

Kanske permanenta besvärjelser har en "port" öppen till magi-planet, och det strömmar ständigt in ny magi där? Då skulle det ju vara ganska svårt att öppna en permanent sådan, och det kanske skulle få effekten att det "suger upp" magin i området, så man inte kan använda den till annat. Då känns det ju lite mer rimligt, men det skulle nog ändå gå för spelarna att göra helt obalanserade och knasiga saker med sin magi.. /images/icons/wink.gif Kanske magin behöver balanseras? Så att varje gång man använt det magiska föremålet så måste man "kontra" det med något, så att magin i området inte blir "ojämn" Hehehe.. En kul effekt av detta blir ju att magiska föremål kan "överhettas" om man inte gör det.. Då blir det väl någon sorts magisk implosion eller nåt.. Typ, magi-högtryck och lågtryck, där magi A rusar in mot det magiska föremålet där det finns magi B. Eller nåt. Funkar väldigt bra om man använder dom fyra elementen: Om du använder för mycket eldmagi så blir det lågtryck i vattenmagin i området.. Lättare för att kasta vattenbesvärjelser kanske? För att få lite ordning på det hela så får man nog säga såhär:

Mer eldmagi på det fysiska planet -> Mindre eldmagi på det magiska planet (Lättare att kasta vattenmagi.)

Och om man inte "balanserar" det på något sätt kan det bli en riktig magistorm eller nåt.. Moahahahaha!


På tal om riskabelt, jag gillar att ha magin lite riskabel, så ska vi prata om MP: Att offra en PSY för att få 10 MP verkar lite krångligt tycker jag.. Jag tänkt mig såhär: Vill du ha 10 MP så har det svårighetsgrad 10 när du ska frammana det. Skitlätt! Om du slår lite dåligt så kanske du bara samlar ihop t. ex 7 MP, och lite av den MP du missar blir okontrollerad.. (Kommer till det) Sedan så kan man sätta upp riktlinjer, typ att 1 MP gör i allmänhet 1T6 i skada när man använder det för offensiva besvärjelse. Om du lyckas riktigt bra med alla dina forma-slag så blir det 10 MP i slutändan. Om du inte lyckas så jättebra med ditt "forma eld" så kanske du förlorar nåt MP där också.. Antingen så "spills" lite magi ut när du försöker forma elden (blir okontrollerad), eller så blev den inte så optimalt formad, och då mindre effektiv (Håller inte ihop så bra, typ)

I slutändan kollar man hur mycket som blev kvar, jaha 5 MP. Eld är extra effektivt för att skada folk, och nu flyger elden framåt också, så vi säger 7T6 skada.. (Nu är detta väl inte ett så bra exempel ur DoD-vinkel, har inte koll på DoD6, men i tidigare versioner så blir man ju lite VÄL grillad av 7T6 skada. Visserligen har man 10 i svårighetsgrad på att samla magin, -10 på slaget alltså..)


Okej, över till det här med Okontrollerad!
Säg till exempel att om du misslyckas med ett forma-slag så dras magipoäng bort, och blir "okontrollerade". Säg att du misslyckas med 3 på at "forma eld". Det blir 3 poäng "okontrollerad" magi. Och den är inte.. kul. Vet inte riktigt HUR okontrollerad magi ska bete sig, men det ska vara läskigt iallafall! Om man får riktigt mycket okontrollerad magi, så kanske man avbryter sin besvärjelse, för att kunna kanalisera den okontrollerade magin istället. (Som EONs "dissipera".. Eller vad det nu heter..)

Ok, men dåligt formad magi då? Säg att du samlat ihop 10 MP. Då kanske du måste lyckas med ditt forma slag med en differens på 5 på det för att få med allt. Slår du med en differens på 4 så går 8 MP vidare till nästa steg, osv.. (MP/2 i differens) Eller nåt. Detta är inte okontrollerad magi, bara lite dåligt formad.

Och så det här med Psy. På något sätt ska man väl bli trött av att använda magi? Själv tänker jag använda ett värde för uttröttning, så att jag kan ha mer decimaler, så att säga. Säg att man tillexempel blir lite uttröttad av varje steg i besvärjelsen. (Släpp ut magi, forma magi osv..)

"Knappt trött alls" om du lyckades riktigt bra,
"Lite trött" i normalfall
och "Rätt trött" om det misslyckades.

Det är ju lite elakt att sätta -1 på PSY på en 1-20skala för varje komponent i besvärjelsen, och kanske -2 om det inte gick så bra. Eller kanske ändå, jag vet inte.. Iallafall så satsar jag isåfall hellre på ett system där man samlar på sig utmattning som sedan för var 5:e utmattningspoäng eller nåt ger minus på alla fysiska och psykiska färdigheter.. Äsch, det passar ju inte med mitt stridssystem.. Får hitta på något annat.

Det här med okontrollerad magi och magistormar kan behöva balanseras. I mitt system jag presenterat nu så måste man ju vara duktig på att "Alstra" för att få till mycket magi-energi. Om det balanseras fel kan man få vissa problem med kamikazemagiker som kutar in någonstans och bombar hela området med okontrollerad magi som leder till magistormar.. Men detta slipper man ju om magikerna måste vara skickliga för att få till nåt i storm-väg som påverkar andra så mycket -Inte effektivt att träna upp någon i flera år för att sedan skicka honom på självmordsuppdrag. Oftast.)

Ja just det, en sak till! Jag tycker att improviserad magi inte ska ta FÖR lång tid att fixa.. (I speltid) Men i Västmark läste jag en BRILJANT idé för improviserad magis tidsåtgång. Spelaren som vill kasta besvärjelsen i fråga säger att han vill kasta den, och räknar sedan ut hur mycket det kostar, osv, medans dom andra spelar vidare. När han är klar.. Så kastas den! /images/icons/laugh.gif (Spelare som spelar magiker med extra hög intelligens/FV kanske kan få lite extra tanketid/runda..)


Jaja.. Nu hoppas jag bara att det här systemet går att använda till andra saker än att kasta eldbollar../images/icons/smile.gif


(Edit: Inser när jag tittat på mitt eget inlägg, nu när jag väl publicerat det, att det inte var sååå långt ändå.
Skräck-killarna (Ja, ni vet att jag menar er. /images/icons/smile.gif) har ju myyyyycket längre.. La till en fjärdedel av inlägget i efterhand... /images/icons/smile.gif)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: Permanenta grejs och MP

"Kanske permanenta besvärjelser har en "port" öppen till magi-planet, och det strömmar ständigt in ny magi där?"
Och föremålet fungerar som ett filter som bara filtrerar igenom viss magi.. Nackdelen med det magiska föremålet är att det drar PSY. Krångligare än så behöver man inte göra.. Det enda krångliga är att hitta på något vettigt om hur man ska få magiska vapen, vare sig det är permanenta eller bara laddningar med magi.. Måste man lära sig runkonst för att sätta dit dem på vapnet, eller vad?

"Att offra en PSY för att få 10 MP verkar lite krångligt tycker jag.."
Själv tycker jag det var alldeles för simpelt.. Gillar fortsättningen på stycket.. Man slår alltså flera slag..

"Det är ju lite elakt att sätta -1 på PSY på en 1-20skala för varje komponent i besvärjelsen,"
Kan man inte sätta -1 för var 5:e MP som man får ihop på besvärjelsen?

"Men i Västmark läste jag en BRILJANT idé för improviserad magis tidsåtgång. Spelaren som vill kasta besvärjelsen i fråga säger att han vill kasta den, och räknar sedan ut hur mycket det kostar, osv, medans dom andra spelar vidare. När han är klar.. Så kastas den!"
Kul grej.. Legioth hade tänkt att man skulle skriva upp besvärjelsen på formuläret.. Det skulle få effekten att man man alltså lägger besvärjelsen snabbare andra gången..

/[color:448800]Han</font color=448800> som försökte ge en spelare fria händer till att skapa magier inom ismagi (elementarmagi). Det gick åt h-e
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Nu kanske jag är trött, dum och temporär dyslektiker men jag har svårt att greppa hur det hela fungerar..

× Vi talar fortfarande om DoD?
× Man pusslar ihop lite element och vad som ska ske, för att få en besvärjelse.
× Man har magipoäng (MP), vilket bestämmer kraften (varaktighet, styrka ø magiskt motstånd) på besvärjelsen. Hur länge består dessa magipoäng? Varför har man 10 stycken, räcker det inte med 1 PSY = 1 MP? Varför har man inte magipoäng från början eftersom PSY ändå bara omvandlas till det?
× Vad slår man emot? Vilken färdighet?
× Hur funkar minimagi? Har den slängts bort? Måste den vara lika krånglig att göra som vanliga besvärjelser för i.s.f. har man förlorat poängen med den.. Hur vet man vad som är minimagi?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är för mycket frågetecken
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Ja! Äntligen!

Alltid kul att veta att andra delar ens uppfattning här på forumet. Tanken på en magi som inte är uppdelad i en massa namngivna besvärjelser (se. Eldklot) är något som givit mig många sömnlösa nätter. Precis som du har jag försökt att lösa det hela regelmässigt men misslyckats gång på gång. Mitt problem är att allt har blivit så överdrivet krångligt, nästan i stil med EON's magiregler där man i korthet måste (om jag minns rätt) åkalla den rätta magiska kraften/elementet. Ett slag. Sedan göra om det hela till "nått" (minns inte men är helt säkert på att det var något sådant). Ett slag till. Sist kasta alltihop och hoppas att det funkar. Sista slaget. Detta stämmer inte helt men det är inte EON jag har funderat över så det gör ingen större skillnad, ville bara visa hur krångligt allt blev för mig. Jag tänkte nämligen att ... att... ajdå, minnesförlust.

Oj.

Jävla feber.

Sorry, återkommer säkert nån gång med ett slut på resonemanget.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nu tycker jag att det är såhär. Trots att man skrivit ner de vanligaste kombinationerna finns det också spelare som använder sin fantasi och försöker dra till med nya saker. När de gör detta kommer det ändå att ta en sjuhelvetes tid att räkna allting det som du räknade upp (är för lat för att upprepa) och eftersom magin i vår grupp hittills varit ALLTFÖR långsam för att ha nån verkan (detta beror egentligen på brist på handlingar för magiker men vi behöver inte fler saker som drar ner tempot på striderna), så borde vi hitta ett sätt att speeda upp den istället.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Permanenta grejs och MP

"Kul grej.. Legioth hade tänkt att man skulle skriva upp besvärjelsen på formuläret.. Det skulle få effekten att man man alltså lägger besvärjelsen snabbare andra gången.."

Ja, och den går också snabbare om man på förhand har bestämt sig för, och förberett sig på att man skall kasta en viss besvärjelse.


Sedan kom jag också att tänka på att man kanske skulle kunna ha magin färdigt "inom" sig, så att man sedan kan slänga ut en komplex besvärjelse exakt i det ögonblick då den behövs, t.ex. om man ser att en pil är påväg mot en, självklart skulle man behöva slå ett kontrollskalg varje SR eller något i den stilen, så att "besvärjelsen" inte läggs för tidigt, eller att den ebbar ut, så att man inte har någon magisk kraft kvar att slänga ut då den behövs...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
× Vi talar fortfarande om DoD?
× Man pusslar ihop lite element och vad som ska ske, för att få en besvärjelse.


Två rätt hittils :)

× Man har magipoäng (MP), vilket bestämmer kraften (varaktighet, styrka ø magiskt motstånd) på besvärjelsen. Hur länge består dessa magipoäng? Varför har man 10 stycken, räcker det inte med 1 PSY = 1 MP? Varför har man inte magipoäng från början eftersom PSY ändå bara omvandlas till det?

Eftersom besvärjelsen byggs upp av många "små besvärjelser" t.ex kontrollera eld så tyckte jag att en PSY skule vara för stor. Då man har mindre enheter att arbeta med så kan man lättar justera hur kraftig magi man sysslar med. Dock tror jag attt Arvidos' princip med MP skulle vara bättre...

× Vad slår man emot? Vilken färdighet?

Det vete katten, jag hade tänkt mig att man skulle köpa t.ex. kontrollera eld som en skilld bresvärjelse, precis som man köper t.ex. Tankestöt eller Antimagi... Men även här kom Arvidos med lite andra idéer, som jag tror skulle vara intressantare. En sak som kan hända är dock att magisystemet börjar slkilja sig för mycket från resten av DoD systemet.


× Hur funkar minimagi? Har den slängts bort? Måste den vara lika krånglig att göra som vanliga besvärjelser för i.s.f. har man förlorat poängen med den.. Hur vet man vad som är minimagi?

Jag tolkar minimagi som svagare varianter av samma "besvärjelser" (ordet besväjelse känns inte riktigt rätt eftersom de är de statiska trollformler som annars finns i DoD). Ju svagare man gör dem, desto lättare är de att få fram....


/Han som tycker det är för mycket frågetecken

För mycket frågetecken i en ofulständig teori eller för mycket frågetecken i ditt inlägg?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Därför bestämmer SL att magikern inte har tid att komma på nya kombinationer mitt i en strid, hann hinner helt enkelt inte göra något i striden om han måste utveckla en ny kombination.

Nya kombinationer får han sitta och pyssla på mellan striderna. Då simlueras också det faktum att magiker ofta tankspridda på ett bra sätt. Eftersom spelaren sitter och räknar MP IRL så blir hans karaktär lite trög och flummig i spelet...

Och jag skulle dessutom kunna skriva ett program till räknaren som speedar upp räknandet, förutsatt att vi lyckas konstruera ett vattentätt system som går att använda...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Sorry för att jag postar det här två gånger, men jag har inte hittat något sätt att flytta ett inlägg till en annan tråd och det passar bättre här. Jag skrev först ett mycket längre och seriösare inlägg, men internet explorer låste sig när jag skulle posta det, så nu får ni nöja mig med den förkortade versionen av min visdom...

Jag har kört en hel del med system för improviserad/ej besvärjelsebunden magi.

Mina varianter har huvudsakligen baserat sig på ett antal skolor/element/teman eller vad man nu föredrar att kalla det. Magianvändaren har ett värde i varje skola (låt oss använda den benämningen). Skolorna inkluderar just nu de fyra elementen, mind, body, summoning, necromantic, plant (egentligen natur), holy (och unholy, beror på vilket sida man ser det från), divination och metamagic (kör dem på engelska på grund av att jag pluggar in dem i ett engelskt system). Olika typer av magiker får tillgång till olika urval av dessa skolor. Som en parentes kan jag även nämna att olika skolor kräver olika aktiviteter kopplade till skolans tema för att ladda upp sina "magipoäng" igen. Olika tillbehör/ritualer/omgivningar kan beroende på skola också påverka effekt och framgångschans.

Till varje skola hör en lista med exempel på vad man kan (och ännu viktigare, inte kan) göra vid olika nivåer. Denna lista är sedan en bas när spelledaren tilldelar svårighetsnivåer, kostnader och effekter till en spelares beskrivning av vad som görs.

Det har funkat bra för mig, men det finns vissa fallgropar finns dock.

- Framför allt kan spelare med powergaming-tendenser bli svåra att hantera. Kombination av psykologi och höjda kostnader för överdrivna spells är nog bästa metoden för att stoppa sånt.

Det kan också lätt bli så att spelarna fastnar med någon effektiv besvärjelse och använder den hela tiden (iofs inte specifikt för spell-lösa system). Lösningen är att premiera originalitet och låta spelarna veta att du gör det.

Bra saker med ett sånt här system:

- Mindre regler och papper att hålla rätt på.

- Mer fantasi och inlevelse i spelet.

- Mer personlig magi; varje magiker kan ge sin magi sin egen unika stil.

- Intressantare motståndare. Det räcker inte längre att ladda upp med ett batteri bra försvarsbesvärjelser för att klara vilken motståndare som helst, nu måste man lära känna motståndaren och försöka förutse inte bara vad han/hon _kan_ göra utan även vad han/hon _kommer_ att göra.

- Snabbare system. Mindre regler att slå upp = mer flyt i spelet.

Sammanfattningsvis kan jag säga att mina erfarenheter varit positiva. Framgångsfaktorn är enligt min erfarenhet exempellistan som sätter nivån för magin.

Om någon är intresserad av min lista över skolor och nivåer samt lite av mina regler runt det (bland annat olika typer av magiker) så går det bra att maila mig off list på anders@troberg.mine.nu. Den är i ett Word2000 dokument, gissningsvis på ett par hundra kilobyte. Det är ett dokument som inte är att betrakta som färdigt, men det är definitivt på en spelbar nivå.

Jag tror att anledningen till att vi ser så få kommersiella system enligt denna princip är så enkel som att det ger sämre vinst. Regelhäftet blir tunnare och därmed mindre imponerande på hyllan i affären och mindre motiverande att betala ett högt pris för. Utrymmet för expansioner är minimalt jämfört med traditionella system. Det är också mycket lätt för tex en recension att angripa frånvaro av regler än överdriven närvaro av regler. Det är helt enkelt inte lika kommersiellt, men (enlig min ödmjuka åsikt) minst lika spelbart.

/Troberg (som aldrig haft en ödmjuk åsikt i sitt liv)
 

Smaug

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
25
Eftersom jag känner mig ansvarig för att ha dragit igång den här diskussionen om improviserad magi (åtminstone för den här omgången) känner jag ett behov av att kommentera.

Jag tycker i o f s att systemet med att beräkna kombinationer (förutsatt att det inte görs i en stridssituation, enligt något av förslagen ovan). Men min idé var snarare att minska antalet regler än att ersätta dem med en massa nya. Men systemet med beräkningar kan kanske förfinas.Problemet är att det kan komma att utvecklas till att varje magiker har sin egen uppsättning fasta besvärjelser (som då liknar dem som nu finns, men är mer eller mindre unika för varje magiker), vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning men ändå inte vad jag avsåg med förslaget. Jag vill ha möjlighet till improvisation i nästan alla situationer som rollpersonen står inför, inklusive strid även om improvisationen rimligen borde vara lägre där (vilket jag tror det blir också, man kan simulera detta med realtid, dvs att om inte spelaren hinner komma med någon god idé hinner inte heller rollpersonen göra något). Jag tror att i strid kommer varianter av favorit-attack-besvärjelser användas (tex en eldstråle av någon form, längd och hetta om rollpersonen är duktig på magiområdet Eldmagi).

När det gäller minimagi tror jag också på improvisation, då helt utan kostnad om inte SL bedömer magin som för avancerad. De roligaste ögonblicken som rollspelare har jag nog fått när en duktig spelare eller SL improviserar minimagi (förutom vid några helt osannolika tillfällen av fummel). Minns tex ett tillfälle med ett par av RiotMinds anställda någon gång i rollspelens barndom (dvs första halvan av 80-talet) då en rollperson och en SLP som båda var nekromantiker tävlade genom att trolla fram dödskallar, helt utan regler, snabbt, rappt och väldigt kul. Rollpersonen fick efter en kort stund erkänna sig besegrad.

Jag tror dock att det i regelböcker etc kan behövas en mängd exempel på varianter av magi för att fram för allt nya spelare skall kunna se vad man exempelvis kan använda de olika magiformerna till. Detta skulle göra regelböckerna lite fetare än utan exemplen. Jag tror dock att regelböcker kring magi skulle kunna fyllas med en mängd stämningshöjande både regler och kampanjmaterial utan en massa besvärjelser.

/Smaug
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mysigt!

Jag får väl erkänna att just nu så känns systemet (vårt) lite tungrott..
Vore kul att testa din idé också! Så, maila den gärna till mig. (Skickar ett email också, för din bekvämlighets skull.. /images/icons/wink.gif)

Jag får nog speltesta dom olika lösningarna.. Men jag tror jag kommer satsa på mitt systm i slutändan, om jag kan få det mer inituitivt.. (Eller hur det nu stavas)
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Permanenta grejs och MP

Jag har en liten regel där med... Man kan "hålla" en besvärjelse efter att den lagts i stället för att släppa den lös direkt. Detta drar dock ett PSY per minut från magikern, och binder upp en handling varje stridsrunda.

En tillhörande biregel är att man kan "föda" en besvärjelse... en besvärjelse som man "håller" kan man pumpa in mer magisk energi i, för att göra den kraftfullare. Maximalt ett antal effektgrader motsvarande det ursprungliga kan frammanas, med en hastighet av 1E/handling och kostnad av 2 PSY/E. Magikern måste lyckas med ett normalt slag för PSY för varje extra grad, eller så släpps besvärjelsen i förtid alternativt imploderar.

En BLIXT E3 kan alltså med 3 extra handlingar och med 6 extra spenderade PSY bli en BLIXT E6.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Och jag skulle dessutom kunna skriva ett program till räknaren som speedar upp räknandet, förutsatt att vi lyckas konstruera ett vattentätt system som går att använda...

Du o din förbannade räknare /images/icons/sick.gif

Därför bestämmer SL att magikern inte har tid att komma på nya kombinationer mitt i en strid, hann hinner helt enkelt inte göra något i striden om han måste utveckla en ny kombination

Det är ju egentligen inte logiskt. Det är att begränsa kreativiteten något så enbarmligt. Dessutom är det inte nödvändigt att bara för att spelaren inte har använt en kombination förut har magikern inte gjort det. Sysslar han dessutom med nya kombinationer mellan striderna, faller det ack så nödvändiga ROLLspelet bort, och det har vi inte råd med i vår grupp eftersom det är näst intill obefintligt redan.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"faller det ack så nödvändiga ROLLspelet bort"

Nej, det förstärker bara effekten av att magikern är lite flummig och självupptagen...
 
Top