PROMOTION Improvisation by ento

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Intressant läsning och jag märker att det är mer så jag vill spela, men det är sällan jag kommer dit. Ska läsa igenom lite senare igen och se om jag kan komma med lite fördjupande frågor så jag bidragit med något utöver att bara läsa ditt inlägg :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Tyckte det var bra läsning.

Finns lite saker oväntade saker att tänka på när man improviserar, vilket var anledningen till varför jag gjorde innehållsföreteckningen i Hantverksgruppen, för att läsa om några av våra slutsatser.

Det oväntade är att faktiskt ta det lugnt. Allt behöver inte vara action, coola vändningar och in media res. Beskriv vardagliga och tråkiga saker. Fokusera på att få fram rollgestaltningen, ofta via agendorna och de interna slitningarna inom gruppen (vilket skapas med foliering). Låt det ta tid att spela ut, så att man inte får helt slut på energi efter en timme. Ta pauser. Ibland kan att reagera kolugnt på något vara ännu mer effektivt än att ha starka känslor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Det oväntade är att faktiskt ta det lugnt. Allt behöver inte vara action, coola vändningar och in media res.
Helt klart! Men action, coola vändningar, etc, känns mer som en fråga om vad som spelas än som improvisation i sig.

Att spela en långsam stakeout eller grundlig undersökning sätter ju ett annat tempo än pulp, exempelvis.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Det du skriver ligger nära hur jag spelar och vill spela , fast bättre uttryckt än vad jag brukar få till det. Hatten av!
 
Top