Importmoms / Försändelse från utlandet

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
155
Location
Malmö
Hej,

Jag beställde tärningar från USA för subtotal av $5.28, First Class Mail® International $17.73, och total $23.01. Nu fick jag ett brev från Postnord med importmoms 10,00kr och deklarationsavgift 75,00kr. Så det blir mycket annat än själva tärningarna att betala för.

Vad jag förstår kan vissa företag betala in importmoms i förväg och då slipper man deklarationsavgift. Hur fungerar det vid köp av t ex fysiska böcker från Drivethrurpg, indie press revolution eller Kickstarter-backning? Köper ni fysiska rollspelsprylar utanför Sverige/EU?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Inte om jag kan undvika det. Mest för att posten är så pass enorma klantar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Reglerna för e-handel in till EU har nyss ändrats så med lite tur är PostNords dyra hantering snart ett minne blott, åtminstone när det gäller etablerade säljare. Mindre säljare ids kanske inte registrera sig och sköta administrationen.

Från PostNords hemsida:

Import One Stop Shop (IOSS)
EU:s nya momsregler från den 1 juli 2021 innebär bland annat att e-handelsföretagen utanför EU kan registrera sig för IOSS vilket gör att moms kan tas ut direkt vid köptillfället. Fördelen för dig som konsument är att du kan få din försändelse snabbare och utan att behöva betala moms och hanteringsavgift när försändelsen ankommer till EU. För att det ska fungera behöver e-handelsföretagen betala in momsen själv och skicka nödvändig information elektroniskt som gör en förenklad införtullning möjlig. Dessa villkor behöver vara uppfyllda för att Tullverket ska godkänna införtullningen. Skulle deklarationen avslås kommer du i stället få möjlighet till normal införtullning där du får betala moms och hanteringsavgift som vid vanlig privatimport. PostNord har inte möjlighet att se varför en tulldeklaration avslås. Om du har anledning att tro att moms är inbetald ombeds du därför ta kontakt med avsändaren för att få mer information.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Framgår det vad företaget tjänar på att lägga ner pengar och administration på detta när de istället bara kan skicka prylarna och låta kunden sköta och betala det själv?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Fördelen blir väl att detta då gäller hela EU, inte bara Sverige. Så förhoppningsvis är det enklare för säljaren att sätta upp detta en gång för enklare försäljning till alla EU-länder?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Fördelen blir väl att detta då gäller hela EU, inte bara Sverige. Så förhoppningsvis är det enklare för säljaren att sätta upp detta en gång för enklare försäljning till alla EU-länder?
Saker och ting är sällan enkla när det gäller moms vid internationell handel men ja, avsikten är att OSS ska underlätta för företagen.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
När jag beställde böcker från Drivethru senast valde jag premium shipping (med budfirma), vilket motverkade att försändelsen hamnade i postens klor och därmed extra avgifter. Men annars brukar man kunna hitta information om var böcker trycks och skickas från i FAQs och liknande.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Vad jag förstår kan vissa företag betala in importmoms i förväg och då slipper man deklarationsavgift. Hur fungerar det vid köp av t ex fysiska böcker från Drivethrurpg, indie press revolution eller Kickstarter-backning? Köper ni fysiska rollspelsprylar utanför Sverige/EU?
Det nya IOSS har redan beskrivits ovan. Min killgissning är att bara stora och medelstora företag kommer att vilja göra den administrationen.

DTRPG har alltid lyckats skicka böcker till mig utan att det fastnat i tullen. Däremot trycks alltid kort och kartor i USA, så där får man akta sig.

Indie press rvolution vet jag ingenting om.

Kickstarters för fysiska prylar har jag slutat backa om de är utanför EU - såvida inte de ordnar med någon reshipper eller på annat sätt trixar sig förbi tullen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Saker och ting är sällan enkla när det gäller moms vid internationell handel
Nej, men för hade de väl varit tvungna att deala med varje enskilt land de ville skicka till, medan de nu i princip får en single point of contact som gäller hela EU?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
För min del har jag inget mot att betala importmoms, det är de här 75 kronorna i hanteringsavgift som känns orimliga om man inte handlar saker som kostar minst 2000 kr eller så.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Nej, men för hade de väl varit tvungna att deala med varje enskilt land de ville skicka till, medan de nu i princip får en single point of contact som gäller hela EU?
Ja, tidigare var säljare tvungna att registrera sig och redovisa separat i varje land för att kunderna skulle slippa importmoms.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
När jag beställde böcker från Drivethru senast valde jag premium shipping (med budfirma), vilket motverkade att försändelsen hamnade i postens klor och därmed extra avgifter. Men annars brukar man kunna hitta information om var böcker trycks och skickas från i FAQs och liknande.
Jag beställde Exalted ifrån dem tidigare i år och de trycker då i Storbritannien (tror amerikanerna att Brexit är fake news!?). Det skickades då med UPS (enligt mig det sämsta av alla budföretagen) och de ordnar då tulldeklerationen och momsinbetalningen (det ingår i deras fraktavgift). Om det hade varit ett lägre värde på beställningen hade de skickat den med posten, men Royal Mail gör inte den deklarationen och momsinbetalningen. Därför skall PostNord göra detta och det tar de ut 75 kr för. Du kan komma undan de 75 kr genom att sköta deklarationen själv (hur det rent praktiskt fungerar så att det inte blir dubbeljobb eller strular har jag ingen aning om, men det borde blir så att du skickar pappren till avsändaren som bifogar dem med paketet så att PostNord ser detta).

Det är den här hanteringen som gör att jag inte begriper varför DriveThru inte ordnar sig ett tryckeri inom EU (jag grinade om detta till dem och till Onyx i samband med att jag köpta Exalted och Onyx skvallrade om att det tydligen var ett tryckeri på gång inom EU, men DriveTrhu ville inget säga och det verkar som att det är amerikaner med rödvitrandiga skygglappar på som bestämmer), eller varför det inte finns en firma inom EU som tillhandahåller den tjänsten för alltifrån Kickstarter till småfirmor. Problemet är väl antagligen att det är för små volymer, för många olika avsändare och för priskänsliga kunder för att det skall vara lönsamt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag fick betala postnords avgifter på en rubiks-kub som skickades från Tyskland… Jag trodde i min enfald att det inte var några postnord-avgifter på saker beställda från EU-länder.
Hm. Det låter fel. Inom EU ska säljaren hantera momsen om köparen är en privatperson. PostNord borde alltså inte göra något annat än att leverera paketet. Är du säker på att varan skickades från Tyskland?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hm. Det låter fel. Inom EU ska säljaren hantera momsen om köparen är en privatperson. PostNord borde alltså inte göra något annat än att leverera paketet. Är du säker på att varan skickades från Tyskland?
Ja, jag ringde Postnord då jag själv tyckte det var konstigt. Men de sa att de nu har rätt att ta ut avgift på alla paket som kommer från utlandet, oavsett om det är EU eller inte. Jag orkade inte bråka om skitpengar och gav med mig då jag inte ville argumentera med en Postnordanställd som per definition bör ha större koll än mig. Men kanske skall stå på mig mer nästa gång?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ja, jag ringde Postnord då jag själv tyckte det var konstigt. Men de sa att de nu har rätt att ta ut avgift på alla paket som kommer från utlandet, oavsett om det är EU eller inte. Jag orkade inte bråka om skitpengar och gav med mig då jag inte ville argumentera med en Postnordanställd som per definition bör ha större koll än mig. Men kanske skall stå på mig mer nästa gång?
De har inte större koll. De vet till exempel ingenting om de olika moms-satserna utan lägger bara 25% på allt. Men det är ingen idé att tjafsa med dem om just det. Jag gjorde det en gång, och skickades på en kafkaesque labyrint mellan posten och tullverket, och till slut fick jag lite pengar tillbaks - fast även tullverket räknade fel, men vid det laget var jag för trött för att bry mig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
De har inte större koll. De vet till exempel ingenting om de olika moms-satserna utan lägger bara 25% på allt. Men det är ingen idé att tjafsa med dem om just det. Jag gjorde det en gång, och skickades på en kafkaesque labyrint mellan posten och tullverket, och till slut fick jag lite pengar tillbaks - fast även tullverket räknade fel, men vid det laget var jag för trött för att bry mig.
Ja, lite så jag känner mig efter att ha bråkat med tullverket en gång för många år sedan när min son var nyfödd. Mina svärföräldrar skickade traditionella släktgods från Japan som den äldste sonen i arvslinjen skall ha. Egentligen inget märkvärdigt och definitivt inget större värde på det, kanske några tusen kronor. Jag fick tulla nästan tio tusen för det och om jag ville överklaga kunde det ta upp till ett år innan jag skulle kunna få ut min sons saker(som vi behövde vid dopet). Jag betalade motvilligt och svor på sedvanligt svenskt vis samtidigt som jag knöt handen i fickan.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
De har inte större koll. De vet till exempel ingenting om de olika moms-satserna utan lägger bara 25% på allt.
De hade lagt 25 % moms på Over the Edge men när jag ringde dem och påpekade att det är böcker, det stod "books" på etiketten som de fotade och skickade till mig (för att jag skulle veta vad det var för paket jag skulle betala för) och det är 6 % på böcker. Han jag pratade med sade att "du verkar ju ha koll" och gav mig mailadressen till dem jag skulle maila så jag kunde få en nytt belopp att betala. Det fick jag utan problem. Kanske jag hade tur? Det är väl som med alla andra yrkeskategorier, en del är kompetenta ... och andra inte.

Jag fick intrycket att det är många som ringer och skäller för att de trott att de skulle slippa både moms och tull – och gärna även frakt – genom att beställa ifrån Kina.
 
Top