Importmoms / Försändelse från utlandet

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Beställde en keps som levererades från England, på den stod det att "Tax is payed" tillsammans med en massa siffror och den landade fint i brevlådan. Fick dock gå in på någon sida på PostNord och godkänna att dom fick sköta införsel och till i Sverige av någon anledning. Kostade mig assint som vi säger här i Dalarna men det kändes som jag behövde lägga ner ett par minuters jobb på ingenting egentligen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det är de här 75 kronorna i hanteringsavgift som känns orimliga om man inte handlar saker som kostar minst 2000 kr eller så.
De syftade väl till att komma åt "kina-paketen", när det kom nästan 100.000 (om jag minns rätt) sådana om dagen till Sverige. Paket med ett varuinnehåll på några få dollar, och noll i porto.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
De syftade väl till att komma åt "kina-paketen", när det kom nästan 100.000 (om jag minns rätt) sådana om dagen till Sverige. Paket med ett varuinnehåll på några få dollar, och noll i porto.
Det ger mig tillfälle att fråga om någon vet hur internationell postgång egentligen fungerar.

Det kostar ju som bekant mer pengar att skicka något utomlands, så jag antog att det fanns avtal mellan olika länders postbolag att de delar ut de brev och paket som skickas över gränsen, och att de då får en andel av de pengar som kunden betalat.

Tydligen kunde något kinesiskt bolag bara dumpa tusentals paket på Postnord utan att betala för det. Varför skulle Postnord ha någon skyldighet att dela ut de paketen och inte bara slänga dem i papperskorgen?

Eller är det något på vägen som jag missförstått?
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
De syftade väl till att komma åt "kina-paketen", när det kom nästan 100.000 (om jag minns rätt) sådana om dagen till Sverige. Paket med ett varuinnehåll på några få dollar, och noll i porto.
De införde väl grejen för att komma åt Wish-paketen. Bara någon månad efter beslutade de att undanta Wish-paketen från sin nya åtgärd, såatteh...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det ger mig tillfälle att fråga om någon vet hur internationell postgång egentligen fungerar.
De internationella avtalen säger att portot är/ska vara dyrare i rika länder än i fattiga.
Exakt hur "tabellen" eller "formeln" ser ut vet jag inte.

Så eftersom Kina är fattigt så är portot lägre där. Och posten i andra länder har förbundit sig att distribuera post från alla länder (även om de inte tjänar pengar på det).

100.000 kina-paket om dagen... kullkastade väl premissen för den där internationella överenskommelsen. Och då var väl en administrativ avgift på 75kr ett sätt att hantera det. Det är ju ingen tvekan om att man ska betala MOMS i sverige, och det är ju ingen tvekan om att administrationen av 100 000 paket kostar pengar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Det ger mig tillfälle att fråga om någon vet hur internationell postgång egentligen fungerar.
Som gammal brevbärare (jaja, det var bara på lördagar och på sommarlovet, men jag gick en veckas utbildning på Postskolan i Göteborg), måste jag ju svara.

Det finns något som heter UPU som nästan alla länder är anslutna till. Om när man ansluter sig till UPU förbinder man sig att befrakta försändelser från utlandet fram till adressaten. Utan att få extra betalt för det. Tanken är (var) att det jämnar ut sig. Om barnbarnen i Amerika skriver ett brev till tant Märta i Sverige, kommer Märta snart att skriva ett brev tillbaka.

Som sagt, tanken var god. ;)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
De införde väl grejen för att komma åt Wish-paketen. Bara någon månad efter beslutade de att undanta Wish-paketen från sin nya åtgärd, såatteh...
Precis därför. Wish undantogs för att de ordnade avtal med PostNord, så att eventuella avgifter bakas in i priset från dem.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Beställde en keps som levererades från England, på den stod det att "Tax is payed" tillsammans med en massa siffror och den landade fint i brevlådan. Fick dock gå in på någon sida på PostNord och godkänna att dom fick sköta införsel och till i Sverige av någon anledning. Kostade mig assint som vi säger här i Dalarna men det kändes som jag behövde lägga ner ett par minuters jobb på ingenting egentligen.
Du importerade en vara utanför ifrån EU, det behöver tulldeklareras och någon måste säga till Tullverket att "jag tar det här över gränsen", du gav Postnord fullmakt att agera ditt ombud för den hanteringen. Att avsändaren betalade alla skatter och avgifter är något annat, det är inte avsändaren som importerar – och tekniskt sett behöver det inte vara mottagaren heller. Tullverket vill veta vem det är som importerar i lagens mening.

För övrigt läste-jag-på-internet att en del länder har ifrågasatt om Kina skall fortsätta klassas som U-land i UPUs bemärkelse men eftersom Kina sparar/tjänar så mycket på det motsatte de sig detta. Långsamt mal den internationella byråkratins kvarnar...
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Du importerade en vara utanför ifrån EU, det behöver tulldeklareras och någon måste säga till Tullverket att "jag tar det här över gränsen", du gav Postnord fullmakt att agera ditt ombud för den hanteringen. Att avsändaren betalade alla skatter och avgifter är något annat, det är inte avsändaren som importerar – och tekniskt sett behöver det inte vara mottagaren heller. Tullverket vill veta vem det är som importerar i lagens mening.

För övrigt läste-jag-på-internet att en del länder har ifrågasatt om Kina skall fortsätta klassas som U-land i UPUs bemärkelse men eftersom Kina sparar/tjänar så mycket på det motsatte de sig detta. Långsamt mal den internationella byråkratins kvarnar...
Dom får bygga ett stort jävla Postkontor på Arlanda eller varifrån nu alla paket som anländer till Sverige anländer. Sen får man ta en lapp, sitta och vänta alldeles för länge och gå fram till en lucka och säga att man har ett paket att hämta (Posten kan givetvis få ett Kollinummer om spårning var ett tillval på försändelsen) och sedan får man ta emot sitt paket, gå igenom tullen och sätta sig på cykeln och åka hem.

Vi har väl Posten just till att leverera paket och inte för att dom ska leka någon slags CSI med alla försändelser, låt då vara att man det kanske vore läge att se över UPU vilket förmodligen var det som en gång i tiden gav Kina låga eller inga fraktavgifter (frågan är ju, hur fungerar den inhemska Kinesiska postgången då?)

Jag förstår att det finns folk som försöker importera haschplantor, missiler och kanske pansarvagnar men någon måtta lär det ju vara, även på allt billigt skit folk kan beställa hem från Kina
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En central fråga är att vi har tull och moms. Svenska företag, svenska butiker, betalar moms och tull (på varor från utanför EU). Det hamnar på priset till oss som konsumenter.

Om paketen med varor bara kan gå rakt igenom, utan tull och utan moms, så måste svenska handlare konkurrera med "skattefritt". Det är extremt orättvist, och underminerar rimligheten i att alls ha tull och moms (och det är såklart en helt annan diskussion, om vi borde ha det).

Det är liksom inte önskvärt att man kan köpa något för 60kr från Kina, utan tull, moms, konsumenträttigheter, miljödeklaration, återvinningsavgifter, för en vara som kostar 199kr på stan. Inte om de sakerna är obligatoriska för företag i Sverige i varje fall. Inte om man tror på att ett bra samhälle byggs på skatteintäkter.

Ingen kan tycka det är rimligt (vänster till höger) att svenska affärer ska missgynnas systematiskt mot någon postorderfirma i Kina. Och så var det - blev det - när kinenserna öppnade web-butiker mot väst och skickade varor för 39kr med 0kr-porto i rekommenderade brev.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Vi har väl Posten just till att leverera paket och inte för att dom ska leka någon slags CSI med alla försändelser,
Det är lite mer byråkratiskt än så... Som @Oldtimer berättade så finns det ett antal gamla avtal ifrån Förr (UPU grundlades 1874 även om alla avtal inte är ifrån den tiden, en del är säkert ännu äldre!) som reglerar postgången mellan länder. Som jag förstått det: För varje land utses ett bolag som är det som är skyldigt att uppfylla det landets förpliktelser med avseende på UPU. I Sverige är det Postnord. När det kommer ett brev till Sverige är det Postnords skyldighet att ta emot det och leverera det. Om det inte är ett brev mellan privatpersoner utan från ett företag (till företag eller privatperson) faller det under importlagstiftningen; du importerar något (en keps i ditt fall) och är därför skyldig att tulldeklarera detta. Det består av att fylla i ett antal blanketter korrekt, betala tull samt moms. I ditt fall hade redan avsändaren betalt in moms och tull (i den mån det var något på det senare), men några av blanketterna återstod. Postnord erbjuder sig då att vara ombud för dig och ordna detta men du kan normalt välja att fylla i alla blanketter själv.

Jag har fåt några rollspel skickade ifrån Kina som resultat av Kickstarter-kampanjer och har då fått ett SMS ifrån Postnord om att gå in på deras hemsida och kontrollera mitt paket. Jag får då välja att själv fylla i blanketterna eller gå med på att Postnord är mitt ombud. Om jag gör det senare får jag betala deras avgift (som verkar höjts vid nyår ifrån 80 kr till 120 kr!) och de ordnar allt. Relativt enkelt att swisha deras avgift samt momsen (oftast bara ett par kronor eftersom värdet på böckerna är satta till rätt låga belopp). Om jag väljer att själv fylla i blanketterna och betala in kan vi nog betrakta det som självklart att det inte kommer att gå på en dag innan allt är klart...

Observera att det här är för vanlig post, om paketet går med någon kurirfirma som DHL eller UPS är det de som sköter importen åt dig och då ingår allt det i fraktavgiften. (Sedan beror det på avsändare, kurirfirma och vilken tjänst som nyttjats om du behöver betala något när det kommer till gränsen eller om du betalar allt när du beställer varorna.) Om du beställer ifrån DriveThruRPG märks det här tydligt, där kan du välja transportsätt (beroende på värde på beställningen) och väljer du det billigare blir det som postpaket och då får du göra som ovan men om du väljer det dyrare går det med UPS och du betalar allt på en gång, Tull och moms är de samma, sedan skiljer det sig på vilka avgifter som Postnord respektive UPS tar för sitt jobb (och det kan vara svårt att klura ut då det ofta är ett paketpris...).

Vill du inte tulldeklarera får du smuggla.
 
Top