Illusionism - inte bara kvantresar?

Illusionism är, för mig, essensen av när folk säger saker som ”om rälsen aldrig syns så är det inte rälsat, utan ett bra äventyr”. Alltså där det finns ett planerat händelseförlopp som spelet ska följa, men den skicklige spelledaren och det välskrivna scenariot gajdar så väl så att spelarna aldrig upplever sig rälsade, utan agerar helt naturligt på ett sätt som följer det planerade scenariot.
Bekymret är väl att spelledaren vet att det är rälsat, vilket gör att spelupplevelsen riskerar att bli tråkigare för hen.

Full disclosure: jag har skrivit många rälsade äventyr, både med flit och av allmän klåparaktighet, så försöker inte hävda expertis i äventyrsdesign.

Bekymret är väl att spelledaren vet att det är rälsat, vilket gör att spelupplevelsen riskerar att bli tråkigare för hen.
Vilket väl beror lite på ifall man tycker att det är tråkigt att spelleda rälsade äventyr… =)

Det finns ju de som tycker att mina äventyr är "rälsade" för att det finns en färdig struktur i dem, och det är helt sant att jag sällan blir super-överraskad över vad som händer och så. Men det är lugnt, att det är "spännande" tillför inte så mycket för mig som SL; tvärtom är best case scenario att jag jag ta det väldigt lugnt och sitta och mysa över att mina förberedelser funkar så bra =)

Vilket väl beror lite på ifall man tycker att det är tråkigt att spelleda rälsade äventyr… =)

Det finns ju de som tycker att mina äventyr är "rälsade" för att det finns en färdig struktur i dem, och det är helt sant att jag sällan blir super-överraskad över vad som händer och så. Men det är lugnt, att det är "spännande" tillför inte så mycket för mig som SL; tvärtom är best case scenario att jag jag ta det väldigt lugnt och sitta och mysa över att mina förberedelser funkar så bra =)
Mysteriespel är ju av naturen mer "spåriga", men vet inte om jag tycker de behöver spelledas rälsigt (och då menar jag mer att SL inte behöver ha en hård hand på narrativet).

Därmed sagt så menar jag inte att förringa den som uppskattar rälsen, verkligen inte!

Back