Idiotiska saker ni ändå lite vill skriva

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Hälsa...
Jag har testat att ha resurstärningar för hälsa (KP). Det fungerade katastrofalt dåligt så du presenterar din idé i precis rätt tråd. (Skulle säkert gå att göra något vettigt av det också, men det var bortom min förmåga.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har testat att ha resurstärningar för hälsa (KP). Det fungerade katastrofalt dåligt så du presenterar din idé i precis rätt tråd. (Skulle säkert gå att göra något vettigt av det också, men det var bortom min förmåga.)
Det lät annars som en rätt vettig grej. Vilken sorts spel funkade det inte i?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det lät annars som en rätt vettig grej. Vilken sorts spel funkade det inte i?
Jag testa det det i en tidig version av Blod & bly. Man fick rulla sin resurstärning för hälsa om man blev träffad av en attack. Eftersom resurstärningar bara minskar vid vissa utfall blev det dock ofta en lyckad attack men ingen förändring av hälsa. Trist värre.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag testa det det i en tidig version av Blod & bly. Man fick rulla sin resurstärning för hälsa om man blev träffad av en attack. Eftersom resurstärningar bara minskar vid vissa utfall blev det dock ofta en lyckad attack men ingen förändring av hälsa. Trist värre.
Det används i Dancing with bullets under a neon sun (som bygger på The Black Hack). Det är inget vidare där heller.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det används i Dancing with bullets under a neon sun (som bygger på The Black Hack). Det är inget vidare där heller.
Jag tror att det skulle kunna fungera om man kompletterar med någon annan mekanik som gör att en lyckad attack alltid ger någon slags konsekvens. Frågan är dock vad vinsten med det hela skulle bli? Syftet med resurstärningar är ju just att förenkla och risken är att kompletteringen istsället komplicerar systemet. Men med rätt mekanik i rätt spel kan det kanske bli bra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag tror att det skulle kunna fungera om man kompletterar med någon annan mekanik som gör att en lyckad attack alltid ger någon slags konsekvens. Frågan är dock vad vinsten med det hela skulle bli? Syftet med resurstärningar är ju just att förenkla och risken är att kompletteringen istsället komplicerar systemet. Men med rätt mekanik i rätt spel kan det kanske bli bra.
Eller så har man ett system där attacker alltid träffar och detta är effekten. Dvs att ett slag som inte minskar hälsan lika gärna kan tolkas som en missad attack eller en snuddande träff. Fördelen med resurstärning är väl att man inte vet hur mycket man egentligen tål, dvs en rätt rimlig abstraktion enligt tidigare diskussioner.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Eller så har man ett system där attacker alltid träffar och detta är effekten. Dvs att ett slag som inte minskar hälsan lika gärna kan tolkas som en missad attack eller en snuddande träff. Fördelen med resurstärning är väl att man inte vet hur mycket man egentligen tål, dvs en rätt rimlig abstraktion enligt tidigare diskussioner.
Ja, så skulle man absolut kunna göra för att hålla det minimalistiskt. Samtidigt är det ju normalt att man inte vet hur mycket man tål, eller snarare hur många träffar man tål, eftersom man ofta slår tärningar för att avgöra skadan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Ett Mupparna insperarat rollspel
Där alla spelare har en handdocka som också är med och spelar.
Säljs det med handdockor eller ska spelarna konstruera egna? I vilket fall så backar jag den kickstartern.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
En gigantisk kampanj (system och spel kan vara vilket som helst). Men typ Symbaroum/ Undergångens arvtagare/ Enemy Within -style. Men det vore ju galet att ge sig på...
Skulle också vilja skriva Mio min Mio spelet. Oklart hur idiotiskt detta vore.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
怪獣
Gudabest

Ett kaiju-rollspel. Får inte till äventyrskonstruktion på ett sätt som blir bra - lite på samma sätt som det är svårt att få till ett bra mecharollspel. Konventsscenario eller megagame där man man spelar folk som hanterar skulle gå men får svårt att bygga ett intressant rollspel som får med Kaiju så spelare kan sabba byggnader och slåss mot andra kaijus.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
(För övrigt har mecharollspel lite samma problem som kaiju, men där är en lösning enklare - man vill tvinga fram drama som kan driva mechagrejerna, vilket bör vara enkelt om än lätt blir lite enformigt. De flesta mechrollspel grottar dock ner sig i att statta en massa robotar och gör inte så mycket för att ingjuta själ i det hela.)
 
Top