Idiotiska monster du skapat

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag hade ett mysterium i D&D med monstret "Night skeletons". Ett Night skeleton skapas av en förbannelse som gör att den drabbades skelett på natten kryper ut ur deras kött och löper amok. På morgonen kryper skelett in i köttet igen och personen märker inget. Så länge dess kött inte förstörs är ett Night skeleton osårbart. I övrigt har monstret stats som ett vanligt skelett.

Absolut idiotiskt.

Vilka är dina dumma monster?
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag skapade Mordroten till original-Mutant. Det var en mossplätt med en väldigt vass och spetsig rot, som sköt upp som en projektil för att genomborra ett intet ont anande djur, eller en rollperson, som trampade på mossan. Sedan sög den i sig blodet.

(Och Night Skeletons låter ashäftiga!)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag skapade Mordroten till original-Mutant. Det var en mossplätt med en väldigt vass och spetsig rot, som sköt upp som en projektil för att genomborra ett intet ont anande djur, eller en rollperson, som trampade på mossan. Sedan sög den i sig blodet.

(Och Night Skeletons låter ashäftiga!)
Jag älskar både namnet och att det är Vlad Tepes Dracula som en växt :D
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Monster är väl en definition, men till ett gamla mutant-äventyr gjorde jag en militärbas, styrd av en ond AI med det ack så vackert klingande namnet Mr. Google.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Inte ett monster, men nog så idiotiskt: när jag för många år sen spelledde Robin Laws' The Dying Earth gjorde jag uppdragsgivaren till en dekadent prins vid namn "Tomarion av den Silverne Lemmen." Detta namn hade han fått för att han hade en silverne... ja, ni förstår. Mina spelare tyckte, med rätta, att detta var så dumt att de gjorde uppror, och spelmötet fick avbrytas.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
När jag spelade med min dotter uppfann jag de här två fantastiska varelserna.

Jättenyckelpigan Fiona. Stor som tre Londonbussar, blodtörstig, i övrigt en nyckelpiga. Min 5-åriga murderhobo lurade den att äta upp de stygga vättarna istället för de snälla byborna och skrattade rått åt massakern hon orkestrerat.

Invertbasilisken. Rött drakhuvud (tror jag, kan inte läsa min egen handstil, ser ut som "kräkhuvud"), svart-rosa kropp med tjock mage, två korta vingar, långa armar, drakfötter med klor, krokodilsvans. Den har en blick som förvandlar varelser förvandlade till sten av en vanlig basilisk tillbaka till kött och blod. Det är dess existensberättigande.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
I mitt Svärd och Svartkonst äventyr Dödsmördarna från Bortom Graven har skurken Nagmus Magbar som är nån slags Lich en fet jävla Flavour Flav klocka runt halsen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
I mitt Svärd och Svartkonst äventyr Dödsmördarna från Bortom Graven har skurken Nagmus Magbar som är nån slags Lich en fet jävla Flavour Flav klocka runt halsen.
Dödens Cronometer: En massiv silverlänk håller fast en klocka med urtavla lika stor som en talrik. Förutom timme och minut har den två visare till - som tycks gå både frammåt och bakåt i märkliga intervaller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Dödens Cronometer: En massiv silverlänk håller fast en klocka med urtavla lika stor som en talrik. Förutom timme och minut har den två visare till - som tycks gå både frammåt och bakåt i märkliga intervaller.
Jag körde ditt äventyr i 5ed och gjorde den klockan till en fet artefakt som lät äventyrargruppen resa fram och tillbaka i tiden mellan tre olika tidsperioder. Så den var nyckeln till att lösa en dungeon där den fanns som aktivt slott, slottet under attack från orcher och slottet som ruin.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
En gång hade jag en rollspelsblogg, och under en period 2009 var jag lite pepp på slumptabeller. Så radade jag upp ett gäng (45) "vanliga" djur i en tabell som man kunde slå på två gånger för att få fram de hybrider som utgör 90% av "knäppa D&D-monster" i diverse artiklar. Och så skrev jag ner några exempel.

Jag var lite extra stolt över elefant + manta. Eftersom jag skrev på engelska blev det en "elephanta", och den flygsimmade förstås fram genom skogarna på sina vingfenor och spetsade oförsiktiga äventyrare på sina betar.

"Wolverhino" var ju också ett hyfsat namn, men korsningen järv + noshörning blev ju bara en ännu grinigare noshörning.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Mitt första omfattande rollspelsprojekt Ögjl hade många idiotiska monster och spelbara raser, som:

Gaz-bobs: Humanoida varelser med förmågan att fylla sitt innandöme med gas så att de kunde sväva iväg över nejden.

Näsurtar: Stora näsor med armar och ben. De var krigiskt sinnade och var särskilt användbara för att storma befästningar eftersom de kunde nysa sig själva över muren.

Spindelbävern Castor: En gigantisk bäver på åtta massiva spindelben. Hade om jag minns rätt rollen av en sfinx som ställde gåtor och åt upp de som inte kunde svara.

Volvoner: Dessa stora tvåbenta djur levde i stora hjordar på jättegrässlätten. Namnet fick de för att deras kroppar hade den ungefärliga formen av en bilkaross.

Etc. etc.
 
Top