Idag har jag spelat...

Idag fick vi äntligen till första spelmötet med Askhem Anno 1713 🙂 Vi spelade "Vaxkabinettet" från regelboken. Väldigt, väldigt kul! Jag har fått till en rollperson som jag verkligen gillar och 1700-talssettingen är perfekt för äventyrande. I fortsättningen blir det nog digitalt, men nu första gången, spelade vi IRL.

Last edited:
Idag fick vi äntligen till första spelmötet med Askhem Anno 1713 🙂 Vi spelade "Vaxkabinettet" från regelboken. Väldigt, väldigt kul! Jag har fått till en rollperson som jag verkligen gillar och 1700-talssettingen är perfekt för äventyrande. I fortsättningen blir det nog digitalt, men nu första gången, spelade vi IRL.
Superkul att höra!

IMG_0894.png
Spelledde nu söndags en strålande rolig session av rollspelet TENSIDD där de tre roliga karaktärerna bla återupptog bekantskapen med Alice från ”Hot Island”, tampades med maffialirare på Hotell Savoys hotellrum och hade en kaosartad jakt över stadstaken med påföljande dramatiska crescendo i galen strid med helikopterkrasch. En vanlig dags äventyrande😇

Efter ett långt uppehåll så fortsatte jag med min grupp med en kollega, hennes son och min dotter. Vi spelar drakkejsarens hemlighet. Gruppen var på väg mot Trolletin till Utkante men var nyfikna på en intressant punkt på kartan och råkar snubbla över Riddersrös så de gav oss ner. För första gången i kampanjen så får de lite kämpigt med tärningsresultaten och lite skrämda av platsen så de avbryter och backar ut innan slutet. DE lämnade Riddersrös bakom sig med nycklarna i packningen om de väljer att komma tillbaka. Lite nyttig erfarenhet att man inte måste avsluta någonting och att man kan stöta på roliga saker på vägen. Det hände lite saker som jag kan spinna vidare på senare. En anledning till att jag kan tycka att den kampanjen är lite torftig med jättebra platser men det behöver utfyllnad.

Roligt efterspel. Själv är jag ganska reserverad med min hobby men jobbarkompis är lite mer filterlös. Hon började glatt återberätta vårt lilla dungeoncrawl för vår arbetsgrupp på lunchen idag.

Vi hade session 0 (och/eller 1 beroende på hur man ser det) med karakärsskapande och diskuterar settingen i en 6 tillfällen lång mini-kampanj i ett hack till Good Society, som kallades "Lo how the Pendulum swings"

I det här fallet är vi magiker ute i rymden. Vi har 3 fraktioner: The Stars, The Sun, & The Moons. Där då The Sun har börjat avta och det påverkar folks magi. Vi var 4 spelare + Facilitator, och alla inklsuive Facilitatorn gjorde 1 major character och 2 connections, så totalt 15 karaktärer. Dessa var då utspridda över de 3 fraktionerna, ochhade deivrse olika märklga kopplingar: bland annat ett tvillingpar, två karaktärer som var hemligt förlovade, min major-karaktärer (eller någon i hennes familj hade cursat en av de andra karaktärerna av okänd anledning).

Min majorkaraktär var en ung adelsdam från ett mindre hus, som ärvt ansvaret för att hålla någon ed som en av hennes förfäder svurit för flera hundra år sedan. Det var inget som talades högt om, och hon vet inte riktigt vad den här eden innebär. hon ärvde den av en moster, där det skurit sig mellan karaktärerns moder och ostern. Hennes Connections var dels en avlägsen arrogant manlig kusin från huvudgrenen i släkten, och en kvinnlig ungdomsbekant till karakätärens moder och karaktärens moster. Denna bekant hade då arbetat som diplomat och visste varför det skurit sig mellan dem och hade försökt i hemlighet medla. Diplomaten vet mer än vad hon säger om vad den där eden som karaktärens förfader svor innebar.

Andra connections som folk hade var modern till den som blivit cursad, en militärkapten, en munk, en kvinnlig friends-with-benefits till en av tvillingarna, någon kringresande poet etc.

Back