Idag har jag spelat...

I dagens avsnitt av GRÄNSLANDETS HJÄLTAR tog de sig an både skrivare Dwerns uppdrag om att kartlägga vildmarken utanför GRÄNSLANDSFORTET och ståthållarens uppdrag att utreda Kaoskulten som sägs hålla till i Kaosgrottorna en bit bort.

I vildmarkens våtmarker träffade de på vampyrmyggor, som halvlingsskattletaren (Mirren) kvickt hanterade medan dvärgkrigaren (Regin) och alvmagikern (Alininaratoth? Alinaninaroth? … Alin.) mest blev bitna, och senare också en tur genom Svärdsbunkar. I Lärkkullarna råkade de ut för en plötslig skogsbrand ochnsåg spår efter olika sorters jättedjur. Jättetråkigt tänkte de och drog till Kaosgrottorna istället.
Den första grottmynningen de tittade in i innehöll en mätt Ogre, så de gick vidare. Från nästa grotta kom det, visserligen fruktansvärda, toner av Ja må hon leva, så de gick in och råkade avbryta goblinernas födelsedagsfirande, slogs tills Goblinbossen gav upp och visade dem till hennes skatter. Sen släppte de iväg henne, och de gör sig redo för att smyga sig djupare in, in till Hobgoblinerna, om deras intel stämmer.

I D&D har gänget med rollpersoner nått staden Bergråde där man tydligen måste rida bak-och-fram, betala skatt i öl, och nu också inte vara dvärg. Tydligen är hertigen som styr staden lite konstig i huvudet nu på sista tiden. Men vissa antyder att det är kaptenen för livgardet, en pensionerad pirat vid namn Styrbjörn, som ligger bakom det. Rollpersonerna har inte bestämt sig om de ska göra nåt åt situationen som kommer leda till krig mellan dvärgarna och människorna. Vi får se om rollpersonerna lyckas göra det som krävs här, vilket jag som spelledare blev lite överraskad över hur det är tänkt att spelas. Jag avslöjar inget här nu ifall spelarna är här och läser men ni kommer bli varse här i tråden om de kommer vidare.
Åh! Vårt gamla Xanatons förbannelse. :love:

Inte idag men igår spelade jag Legends In The Mist.
Mina spelare fann det intuitivt och det var inga konstigheter. Jag Nerrator 😉 fick en del att fundera på men så är ju det mesta när det är nytt.
Kul var det och alla är taggade på att fortsätta.

Ikväll blir det att fortsätta med Delta Green. Gruppen jag spelar med är inne på sitt tredje uppdrag... med sina tredje karaktärer. Både uppdrag nummer 1 och 2 slutade med att alla agenter dog. Så förhoppningsvis har dom lärt sig av sina misstag och tar det lite mer försktigt denna gång.

(bild från Miro där vi samlar handouts och ledtrådar)

1790519677488.png

Symbaroum: Nyss hemkomna från Faramoroun (sp?) skyndar vi snabbt från den tilltagande politiska oron vid Karvosti till Valvbron för att skaffa en båt och färdas uppströms för att finna den lilla kättarenklaven Nya Jordemo. Vi undkommer oskadda från ett möte med en förstyggad älg och passerar snabbt förbi ett område av floden där ett fruktansvärt mörker brett ut sig (en oavsiktlig konsekvens av våra gamla rollpersoners besök i ett ruinkomplex). Till slut når vi fram till byn som visar sig vara angripen av barbarer tillhörande samma mystiska klanlösa grupp som vi tidigare stött på. Bara genom att ingå allians med förstefaderns och kurians utsända lyckas vi efter en mycket hård strid besegra barbarledaren och dennes inte helt tama rovtroll. Efter att ha visat upp ledarens huvud för byborna får vi som tack tala med flickan Elida (den enda utanför huldrans närmaste krets av rådare som sett innandömet av Karvosti klippa). Med denna sista pusselbit beger vi oss snabbt tillbaka endast för att finna att klippan nu belägras av drottningens armé. Till på köpet blir en av rollpersonerna igenkänd av drottningens hemliga polis och arresterad, anklagad för mordet på en aristokrat i Agrella.

Delta Green 1990s / 2000s: Några år har gått sedan agent Dirk försvann under utredning i Vermont och året har blivit 2001. Agent Darryl kontaktas av agent Clove från C-cellen och dras in i en mycket mörk historia. Tillsammans med ett gäng rätt gröna (...) friendlies ska Darryl göra en räd mot ett barnhem som drivs av en sekt som begår fruktansvärda brott mot barnen som placeras där. De är inte beredda på det som möter dem på platsen. Vad som förvärrar situationen är att agent Clove visar sig agera på helt eget bevåg utan att ha förankrat något med A-cellen.

Igår körde jag OSR-äventyret Spegel, spegel av @terje (Grimoire #1), fast med Nordiska väsen fulkonverterat till step dice så som det ser ut i Blade Runner.

Doktor Strössreuter och hans kompanjoner gick in i en stängd lägenhet i Paris där en ung man lär ha försvunnit spårlöst och fann en mystisk spegel... ynglingen återfanns aldrig, men de fick se flera andra märkliga saker.

I efterhand önskar jag att jag hade varit lite alertare så jag kunde knådat om det mer till neotrad on the fly, istället blev det lite frustration när de inte kände att de kom vidare i fuck around and find out-spelandet. Men men, det blev något av en slutknorr ändå:

Eftersom rollpersonerna hade haft sönder spegeln som Amalantras avfällingar var fångade i körde jag på att magikern kände av det på något vis, så när gruppen hängde in en ny spegel på samma plats kunde jag låta honom tillfälligt dyka upp där och säga "Det är inte så det fungerar" när de provade att säga hans namn tre gånger. De fick svar på några frågor, bland annat att Adrian låg död, men Amalantra avslöjade inte vägen till sin krypta där kroppen låg.

Vi hade i vilket fall en trevlig (men lite trött) kväll, att tweaka arketyperna från Nordiska väsen var kul, och step dice kändes riktigt schysst att spela med! Velat prova länge men inte fått tummen ur.

I Animal Adventures var vi på jakt efter en diamantbroschstjälande skepnadsändrande tjuv som kunde förvandla sig till mus eller råtta så vi frågade ut våra kriminella kontakter och vår nyfunne druidbekanta. De nämnde en diamantintresserad legoknekt och en person som kunde tala med råttor. Legoknekten verkade inte fått in broschen men hunden som åtminstone hälsade på råttorna han träffade verkade mer misstänkt. Han och hans syster bodde i ett tält nära ett galler som ledde in till gångarna där råttorna och den tidigare råttkungen bodde. Råttdrottningen (tror vi) kom med ledtråden att hunden kunde förvandla sig så vi satte lite press på honom och fick fram sanningen och den stulna broschen. Ägarinnan fick broschen, vi fick en belöning och då vi tyckte synd om hundsyskonen så introducerade vi dem för vår druidiske kompanjon då han verkade ha talang för det druidiska och ska introducera hans måhända magikunniga syster till magigillet så det kan bygga sig ett bättre liv.

I Dungeons & Dragons smög sig rollpersonerna in i logementet och befriade två torterade och rakade dvärgar men spenderade mesta delen av tiden funderande på vad man skulle göra för att göra nåt åt situationen. Mest sugna är de på att ta sig in i palatset för att göra nåt åt den tokige hertigen. Funderar på hur mycket jag ska försöka styra dem rätt här, jag ogillar själv sånt styrande så vi får se vad som händer nästa gång.

Back