Idag har jag spelat...

Jag var nervös inför spelträffen i fredags (DoD23-kampanj i 'gamla' Ereb Altor) för jag hade inte preppat tillräckligt, kände jag. Men det gick så bra. Jag hade lösa idéer som formade sig till en lyckad helhet under spelets gång.

Vi hade redan etablerat att alverna i Goiana inte tycker om andra folkslags suktande efter guld och silver. De ser dessa ädelmetaller som tagna med våld ur Moder Jords inre. Alviska metaller utvinns däremot med religiös-magiska metoder (säger de med näsan i vädret). Detta blev ett starkt tema eftersom våra hjältar nu kom till Goiana med vagnslaster av drakskatt i silver och guld (35 000 mynt ungefär). Med Dara i sällskapet, en sniken dvärgköpmannakvinna som vägrade förstå detta nya konstiga perspektiv, blev friktionen mycket rolig ganska ofta.

Jag fick till ett enkelt mysterium: Goianas autark, alven Sidon, bad RP:na om hjälp eftersom han litade på dem från förra gången de var i Goiana. Hans krona var stulen och det var pinsamt och måste hållas hemligt. Tre misstänkta politiska motståndare i olika delar av staden. Varje intervju blev en ny miljö med nya SLP, perspektiv och nytt rollspelande. Den sista kandidaten (en instruktör vid Dansakademin) var tjuven. Jätteenkelt upplägg men det blev förvånansvärt bra!

De hittade kronan med hjälp av vargmannens nos! Dara, dvärgen, kastade 60 silvermynt i luften. Detta fick alla alver att chockat och äcklat ge henne all uppmärksamhet, vilket gav de andra hjältarna chansen att norpa kronan och snabbt avlägsna sig!

Inget våld alls den här sessionen.

Idag spelade jag Twilight 2000 för första gången. Det var kul! I den mån man nu kan kalla överlevnad efter tredje världskriget "kul". En kompis köpte andra utgåvan någon gång på 80-talet, men vad jag minns skapade vi bara rollpersoner och sedan blev det inget mer. Så jag räknar det här som premiär.

Inte idag, men i torsdags, Delta Green 1990s: Agenterna Darryl och Dirk följer spåren av ett reanimerat hundhuvud från postkontoret i Berkeley till Svartfotsreservatet i Montan. Efter några dagars försiktigt spaningsarbete med förklädnader, telefonavlyssning och hemliga möten med informanter tar vi oss in på den kemiska fabriken där det enligt uppgift ska finnas ett hemligt laboratorium. Det är då kaoset bryter ut. Eldstrider, galna forskare, klonade nazistsoldater, och en mystisk tredje agent vars existens vår kontakt inom konspirationen sedan vägrar erkänna. Vi kan ha hjälpt ett reanimerat experimentobjekt fly till Kanada.

Back