Idag har jag spelat...

Lirade Lost Bay med @Orre2000 som SL, roligt som fan, vi röjde runt i träsknatten och släpade runt på en kille som skadat sig i en bilolycka och hans alligator. Gav helt klart mersmak!

Delta Green: Vi transporterar en avhoppad GRU-agent från en black site till ett nedlagt köpcentrum där han ska tatueras inför genomförandet av en "hypergeometrisk process".
Några ledord för vad som sedan följer: Biljakt, soldater av okänd härkomst, eldstrid, hundvarelser, angrepp mot programmets digitala infrastruktur, ockult graffiti, underjordiska kulvertar, astralprojektion, tid och rum ur led, maskeradfest.
Vi hann också med home scenes med terapi och mer eller mindre lyckade försök att rädda krisande familjerelationer.

Kan intyga att henchar absolut tenderar att uppgraderas till rollpersoner.
RIddarna i vår Mythic Bastionland-kampanj har varsin väpnare som absolut groomas till att bli riddare, om (när) någon av rollpersonerna dör. De har också råkat få rätt tydliga personligheter och motivationer, så det blir kul att se hur de sedan kommer bli i en spelares händer

Min grupp (DoD23 i 'gamla' Ereb Altor) fick kål på draken Krèurm ganska fort vid fredagens möte. Bara en av SLPerna (dock spelad av spelare under striden), dvärgen Nîm, omkom. :(

Med en otrolig mängd mynt i drakskatten blev det mycket dividerande och tänkande om hur detta skulle kunna transporteras ut ur Marsklandet.

(Jag var snäll och lät alla idéer fungera, men hur fungerar lastreglerna egentligen? Vad händer om man har hinkar/korgar i tunnor och lastar tunnor i båtar/på vagnar? Kan man "töja" på lastkapaciteterna så? För en annan tråd!)

Tillsammans med de överlevande dvärgarna tog sig våra hjältar ut ur Marsklandet till Torilia där de hyrde ett fartyg som tog dem och skatten till Snoarskogarna öster om Goiana (trots en avsky för havsresor ville dvärgarna inte försöka korsa älvlandet till fots). I Snoarskogarna lastade de av vid en handels- och karavanstation driven av de lokala nargurerna. Där skildes de; dvärgarna hyrde en karavan att ta dem tillbaka till Nidabergen; RPna följde med en grupp narguriska kämpar på väg mot Goiana för att to sold och slåss mot Häxmästaren.

Som SL måste jag nu förbereda hur politiken utvecklats i Goiana sedan RPna var där sist. Och gärna få till något spännande i form av uppdrag, mysterium eller förhandling. RPna har allt de behöver för en slutlig konfrontation med Häxmästaren, men hur händer den? Häxmästaren vet var de är och att de har vad han behöver. Hans flygödleryttare cirklar över dem och rapporterar alla deras rörelser tillbaka till honom...

Jag har lite idéer beroende på vilka val som görs... Tänk, Albrekt! Tänk!

Mythic Bastionland. Riddarna deltar i en turnering mot ett gäng klockspelsriddare. Första deltävlingen avgjordes till rollpersonernas fördel, men det var några close calls.

Eftersom vi inte kunnat hitta något bra och närliggande datum blev denna spelträff digital, vilket jag egentligen försöker undvika i största möjliga mån. Tycker inte det är i närheten av en fysisk spelträff och upplever alltid att jag blir en sämre spelledare online. Nåja bifogar en bild, mest så att ni ska få se min skitfula datormus:

1000024154.jpg

Fortsättning i vår DnD kampanj. Våra hjältar samlar snabbt ihop sig efter striden mot vattenelementarerna. Efter en spänd diskussion med byns fogde där denne anklagar våra hjältar för att förvärrat situationen med häxans förbannelse över byn. Daeran och Rangrim övertalar honom dock att om de besegrar häxan kommer förbannelsen att brytas,. Fogden varnar dem att de måste skynda på då han håller på att förvandlas.

RP ger sig upp till där labyrinten låg men inser att den försvunnit och ersatts av en herrgård. RP ger sig in i denna och hamnar i en strid med en Night jag, ett troll och två varulvar. Efter en hård strid står våra hjältar som segrare. Efter vila ochåtervänder de till där de inser att förbannelsen är bruten.

De beslutar sig för att bege sig tillbaka till Montclair för att finna de sista ledarna i demonkulten och få redapå mer ledtrådar om var Njords far befinner sig.

SLade 5e 2024 för en forumit och två andra - grottkrälande med XP för guld! Gänget sökte sig djupare i mästerbesvärjaren Laz Karaks skrytbygge till underjordisk bas, förbi skelett som spelade kort och (försökte) röka, fyrarmade svärdsdemoner, blixtvirvlar, och en gorillademon som föll för ett enda hugg från roggens nyhittade klosvärd. Diverse mer eller mindre portabla skatter har hittats, men gänget vill leta lite till, lite djupare, och har just stött på en liten tant i rött, som sitter och läser i ett av de inre rummen och smuttar på en kopp te, bredvid en söndersliten demon.

Lekspel med barnen (fem och sju). Idag provade jag att introducera lite faktiska regler (och rollformulär!). Vi körde något slags Into the Odd till mitt äventyr Duinos gruva. Skitungarna valde att bränna ner det uråldriga dvärgbiblioteket 😠.

1000024173.jpg

Last edited:
Lekspel med barnen (fem och sju). Idag provade jag att introducera lite faktiska regler (och rollformulär!). Vi körde något slags Into the Odd till mitt äventyr Duinos gruva. Skitungarna valde att bränna ner det uråldriga dvärgbiblioteket 😠.

View attachment 30625
Där man bränner dvärgbibliotek bränner man snart jättebibliotek!

Space 1889 i söndags. En lång kampanjdel nalkas kulmen. Äventyrarnas luftskepp La Lucciola sköt ner Kongostatens luftskepp La Pacificatrice under lömska former. Detta är en del i en komplex operation för att störta kung Leopolds skräckvälde i Coprates-dalen.

Kampanjdelen avslutades i söndags. Ett omfattande slavuppror bröt ut i Coprates-dalen med stöd från Tossia-imperiet. Äventyrarnas luftskepp La Lucciola evakuerade jordiska kvinnor & barn från belägrade städer i kamp mot klockan; det kongostatiska skräckväldet krossades på en vecka. Efteråt belönades äventyrarna med svenska och italienska ordenstecken och medaljer för sin humanitära insats.

Mythic Bastionland-oneshot med min kollegas spelgrupp, som visade sig bestå av människor jag halvt visste vilka de var genom wrnu och diverse discord-servrar.

Jättetrevlig spelträff, tycker verkligen om hur tacksamt detta spel är att lägga på ett spelbord och bara köra.

Rollspelsklubben körde avslutet på det lilla äventyret jag preppade. Det blev en episk slutstrid som ingen hade förväntat sig. De vann med nöd och näppe! Jubel kring bordet när en spelare klarade ett slag — precis som det ska vara 😄 de hade superkul och frågade "men vad händer nu... Ska vi inte spela något mer?".

De går ut 9an nu, så jag vet inte om de kommer att komma tillbaka till Allaktivitetshuset. Av 20 års erfarenhet som lärare kan jag säga att det händer mycket med barnen när de börjar gymnasiet, så vi får väl se :)

Back